Hae Anna.fi-sivustolta

Selkäkipu vie liikunnan ilon

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä Vanhajonuorena, 20.02.2017.

1. Vanhajonuorena Vierailija

Tämmöistä ei uskoisi 20v naisen alusta kuulevan.

Minä siis rakastan liikuntaa, olen aina rakastanut, mutta nyt vuosien varrella siitä lähtee väkisinkin ilo. Mitä ikinä liikuntaa harrastankaan, siitä seuraa älyttömät selkäkivut ja jännitysniska. Kyse ei ole mistään alkukankeudesta, koska parhaimmillaan näitä kestänyt 1,5vuotta yhden harrastuksen parissa, ja sitten oli pakko lääkärin ehdottamana lopettaa, selkäkivut lähti.

Kokeiltu on joogaa, juoksua, saliharjoittelua, tanssia, pyöräilyä (tämä oli kyllä selälle itsemurha niinkuin arvata saattoi), jumppaa... Pallopelit kuten sulkapallo ei onnaa, kun joutuu tuijottelee ylös niin heti niskat taas jumissa... Joogasta olin yllättynyt, että tappoi selän totaalisesti, vaikka kauan harrastin monipuolisesti astangaa, ilmajoogaa, ying joogaa ja lämpöjoogaa...

Siis olen aivan epätoivoinen, teen kaikkeni välttääkseni selkäongelmat, salilla pt tsekkasi että asennot oikeat, olen harvinaisen tarkka oikeasta suorittamisesta, venyttelen, lämmittelen, nukun selälläni, siis teen kaikkeni ettei tätä tulisi, mutta niin vaan tulee :( Kun olen liikkumatta tai harrastan korkeintaan kävelyä niin pysyy paikat semi kunnossa tällä hysteerisellä ehkäisytyölläni.

Mitä tässä enää pitäisi tehdä? Nytkin valvon taas yötäni kun selkä ja niskakivut ovat yhden kevyen treenikokeilum jäljiltä kolmatta päivää aivan jumalattoman kipeänä....

2. Vanhajonuorena Vierailija

EDIT: olen siis hoikka tapaus, eli ei ole painostamaan johtuvaa ylikuormitusta.

3. Jotain ilmeisseti teet sitten kuitenkin väärin, kun kerran vähäsäkin liikunnasta tulee selkäkipua ja jännitysniska. Jännitysniska? Johtuu varmaan jännityksestä eli jännitätkö lihaksia väärin tai liikaa treenatessasi?

Oletko käynyt oikein kunnollisella fysioterapeutilla, joka osaisi tutkia selän ja niskan ja liikkeesi?

Pt saattaa osata, koulutuksesta riippuen, neuvoa kuntosalin laitteiden käytön, mutta kaikki pt:t eivät ole likikään mitään fysioterapeutteja. Osa fysioterapeuteista on lisäksi erikoistut juuri selkään. Kannattaa selvittää oman paikkakunnan tarjonta. Aina ei tarvitse edes lääkäriä.

Oletko koskaan tälläisestä teoksesta kuullut: http://www.selkakauppa.fi/robin-mckenzie-kuntouta-itse-selkasi-p-779.html

Ellet, tarkista, löytyykö teos paikkakuntasi kirjastosta.

Mistä olet päätellyt, että välttyäkseen selkäkivulta, pitää nukkua seljällään?

4. Halkku Vierailija

Itselläni on sama ongelma. Töikseni tuijottelen usein tietokonetta, kotona näpyttelen Ipadia tai kännykkää, ajan paljon autolla. Teen myös kaikkea tuota mitä ap. ja silti selkä ja niska koko ajan kipeinä. Kaikki on kokeiltu. Nyt saan pientä apua salitreeni + 1krt viikossa selkäniskahieronta. Matala tyyny ja yritän nukkua mahallani niin paljon kuin on mahdollista.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri