Selkärangaton mies

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dolly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

dolly

Aktiivinen jäsen
27.09.2004
2 347
0
36
Hei

Olen jo kolmenkympin puoltaväliä lähestyvä nainen. Puolitoistavuotta sitten elämäni meni aivan sekaisin. Menetin yllättäen työpaikkani ja taloudellinen tilanteeni heitti häränpyllyä kertaheitosta. Tämän päälle tulin, e-pillereistä huolimatta, raskaaksi. Miesystäväni, joka muuten on ihana ja kiltti ihminen, meni aivan sekaisin kun kerroin raskaudestani. Hän ei voinut ymmärtää eikä hyväksyä tilannetta. Minä olisin halunnut pitää lapsen, mutta miesystäväni "painostuksesta", sekä uuden työpaikkani menetyksen pelossa tein lopulta abortin. Abortti ei onnistunut, sillä minulle jouduttiin tekemään vajaan viikon kuluttua uusi kaavinta koska kuollut sikiö aiheutti kohdussa valtavan tulehduksen. Henkinen ja fyysinen kipu oli kovaa. Puhuimme miesystäväni kanssa tuolloin siitä että joskus tulevaisuudessa tulemme hankkimaan yhteisiä lapsia. Ilmoitin hänelle samalla etten koskaan aio elää aborttia uudelleen läpi.

Nyt, reilu puolitoista vuotta myöhemmin, olen jälleen raskaana. Sain kuulla raskaudestani viime viikolla ja jälleen tämä on ns. vahinkolaukaus. Minulla on pillerit, mutta viimeisen puolen vuoden aikana kuukautiskiertoni on ollut aivan sekaisin. En osaa selittää raskauttani muulla kuin sillä että kuukautiskiertoni ja e-pillerini elävät eri kalentereissa. kun kerroin miesystävälleni uudesta raskaudesta niin hän meni taas aivan paniikkiin. Hän tenttaa minulta onko lapsi hänen, aionko tehdä abortin, oliko tämä suunniteltu juttu minun puoleltani. Hän jankkaa ja jankkaa, tekee itsestään marttyyria jonka elämän tämä raskaus tuhoaa. Toisaalta hän panikoi tulevaisuutemme vuoksi, miten selviämme, saako hän töitä, millä hän elättää muksun ja minut. Hän on nyt viikon verran murehtinut ja rypenyt omassa onnettomuudessaan, vetipä päällepäätteeksi vielä kunnon kännitkin.

Minä olen yrittänyt sanoa hänelle ettei mitään hätää ole. Taloudellinen tilanteemme ei ole huiman hieno, mutta kaiken järjen mukaan meidän pitäisi tulla toimeen vaikka vauva tulisikin. Ilmoitin miehelle että aion pitää lapsen, mutta miesystäväni ei osaa eikä ehkä edes halua sopeutua tilanteeseen. Hän sanoo että haluaa olla kanssani, mutta että vauva on hänelle tässä vaiheessa liian suuri asia. Pyytelee anteeksi ja toivoo että minulla on ymmärrystä antaa hänen käsitellä tämä "shokki" omalla ajallaan ja tavallaan.

Minulta alkaa mennä hermot. Me emme ole enää mitään nuorikkoja ja luulisi että aikuinen mies osaa suhtautua tähän maailman luonnollisimpaan asiaan kuin mies, eikä kuin selkärangaton iilimato. Kyseessähän pitäisi olla kaunis ja ihana asia, pala minua ja häntä, yhteisesti aikaansaatu elämänkipinä. Minä pidän lapsen ja jos miesystäväni ei asiaa hyväksy niin se on hänen valintansa. Jos hänellä, kaikista hyvistä ominaisuuksistaan huolimatta, ei ole selkärankaa tulla isäksi niin minä en pidättele häntä. Toivottavasti hän kuitenkin löytää itsestään oikean suomalaisen miehen joka osaa myös iloita ja nauttia tästä uudesta haasteesta -vanhemmuudesta.

Käykää neuvollassa yhdessä keskustelemassa asiasta.
Onko miehelläsi sisaruksia vai onko hän ollut ainokainen.
Tuo itsensä sääliminen ja toistumiseen abortilla kiristäminen ei ole normaalia.
Raskauden edetessä voi ilmetä vakavampia yhteenottoja.Kehosi muuttuu ja olet väsyneempi.Sinä tarvitset nyt huomiota ja myös lepoa.
Kuvauksesi viittaa itsekkeskeiseen ,narsistiseen persoonaan?

Onneksi olkoon :hug: raskautesi johdosta!!!!
Nyt on aika keskittyä itsekkäästi itseesi ja masuvauvaan, muu maailma pyorii kyllä sillä aikaa ja ne muut aikuiset osaavat pitää huolta itsestään.
Nyt on itsekin äiti, niin osaa arvostaa lasta maailman suurimpana saavutuksena ja maailman ihanimpana asiana. :heart:

Ihan ensi alkuun, paljon onnea raskaudesta! Sinä selkeästikin odotat lasta.

Sitten siihen mieheesi. Sait viikko sitten tietää, olevasi raskaana. Mies ei selkeästikkään tunne olevansa valmis isäksi ja pelkää sitä miten pystyy elättämään perheenne. Ei voi olettaa että mies olisi asiaan yhtä valmis kuin sinä. Eikä se ole kiinni miehen iästä tai muusta asiasta. Te ette selvästikkään olleet suunnitelleet lasta tähän kohtaan ja siksi mies ei ole saanut asiaa itselleen "sinuiksi". Onko miehesi työtön? Jos on, niin sitten toki huolettaa tuo elättämis-puoli. Vaikka pärjäisitte rahallisesti ilman miehen työtäkin, niin mies laskee, että lapsen tultua perheeseen, hänen kuuluu tuoda leipä pöytään ja lapselle vaipat. Näin mies asian ajattelee ja jos ei siihen ole varmuutta, asia varmasti ahdistaa.

Jokainen ollaan yksilöitä ja ajatellaan asioita eri tavalla. Miehesi on sanonut sinulle, että antaisit hänen käsitellä asian omalla tavallaan. Se onkin ainoa oikea tapa. Vaikka siihen menisi kuinka paljon aikaa ja vaikka vaatisi useammatkin kännit, niin noin iso juttu pitää käsitellä omalla tavallaan. Muuten ei valmista tule. Yleisesti ottaen lapsi on niin iso asia ja vaikuttaa koko loppuelämään, että sitä olisi kaikkien syytä pohtia enemmän (myös noita hankalia käytännön asioita), eikä vaan pelkästään leijua pilvien yläpuolella.

Edellisen abortin yhteydessä sanoit, että uutta aborttia et tee, joten asia on sitä myöten selvä. Sinä pidät lapsen. Jos sinä haluat pitää myös miehen ja lapselle isän, niin sitten annat miehelle aikaa sitä asiaa käsitellä, etkä hauku selkärangattomaksi iili-madoksi tai painosta asialla miestä. Jos taas haluat miehestä eroon, niin tehokas konsti on varmasti se että alat painostamaan asialla miestä, höpöttelet nyt heti alkuun vauva-juttuja ja hankit kodin täyteen vauva kamaa nyt kun miehen ajatukset on muutenkin sekaisin. Yhtä-äkkiä mies huomaa, että tästä lähtien sinun maailmasi on täynnä vauvaa ja hän ei enää sinne mahdu ja kun tilanne muutenkin on painostava, niin tuntuu että koko homma kaatuu hänen niskaan. No, sitten mies lähtee kävelemään. Sitten voi haukkua miestä selkärangattomaksi iili-madoksi. Todellisuus oli kuitenkin se että mies olisi tarvinnut omaa tilaa käsitellä asiaa, mutta myös tukea sinulta. Hyvää tukea voisi ensi alkuun olla se että kannustat työpaikan hakuun, jos ei työtä miehellä nyt ole.

Tuo ei ole selkärangattomuutta vaan vastuuntunnon puutetta. Älä pakota miestäsi sopeutumaan, se voi tulla muuten myöhemmin takaisin. Jos voit, niin yritä kannustaa miestäsi tekemään päätöksensä itse. Hän tarvitsee selvästikin aikaa käsitelläkseen asiaa.

Ole kuitenkin tiukkana siitä, että pidät lapsen. Lapselle on parempi isäpuoli kuin isä joka ei välitä. Teillä on kuitenkin aikaa vielä reilusti, joten älkää hätäilkö. Jos itse jaksat, niin voitte seurata tilannetta vielä vauva-ajankin.

Onnea paljon raskauden johdosta. Itse olen kolmen lapsen isä, ja lapset ovat tuoneet elämääni enemmän iloa kuin mikään muu. Kiukuttelut unohtuu siinä vaiheessa, kun lapsi halaa sinua unissaan.

Niin luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän, siis miehesi, että seksistä voi aina tulla raskaaksi ehkäisystä huolimatta varsinkin kun se on jo kerran koettu. Itse olisi kyllä heittänyt ukkosi pellolle jo siinä vaiheessa kun ekalla kerralla on aborttiin painostanut.

Tuossa joku toinen mies oli sitä mieltä että sinun pitää antaa miehesi käsitellä asia omalla tavallaan. Itse olen sitä mieltä että ei vanhemmaksi ole koskaan valmis jos odottaa sitä oikeaa hetkeä. Vanhemmaksi kasvetaan ja miehesi kasvaa isäksi jos on kasvaakseen. Älä omaa raskausaikaasi pilaa panttaamalla haaveitasi ja odota miehesi kasvamista. Se että asian painaa taka-alalle ei mitänkään edistä sen käsittelyä. Nyt voisi olla hyvä aika nopeasti hakeutua miehesi kanssa perheneuvontaan ja ammattilaisen avustuksella käsitellä asiaa. Viinan juonti kun ei varsinaisesti koskaan tuo mitään valaistumisen hetkiä vaan on enemmänkin taantumista teini-tasolle asioiden käsittelyssä.

Vaikka lapsen saaminen on iso asia niin en ymmärrä miksi siitä nykyään tehdään tuollainen pelottava ja kaiken pilaava asia. Ovatko ihmiset oikeasti sitten niin itsekkäitä tänä päivänä? Kun oikeasti ajattelee kuinka paljon tähän maailmaan syntyy lapsia niin ei se nyt oikeasti ole niin kamalaa, erikoista ja ainutlaatuista jos lapsen saa, noin niinkun isommassa mittakaavassa. Eiköhän miehesikin siitä selviä jos aika moni muukin on selvinnyt.

Kurjaa että sinun pitää olla vahva juuri nyt kun olisi aika vain nauttia odotuksesta. Jos miehesi ei ole valmis isäksi niin pärjäät aivan varmasti kahdenkin lapsen kanssa. Lapsi on uskomaton lahja ja edessäsi on sellaisia tunteita ja onnen hetkiä joita et olisi kuvitellut olevan olemassakaan.

Nyt vaan varaamaan aikaa perheasiain neuvottelukeskuksesta (sinne voi mennä myös yksin jos miehesi ei uskalla tulla) ja onnellista odotusta!

Yhteistyössä