Sellainen ohjelma ois kätevä, joka osaisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
purkaa ruokalistan "atomeihin", eli etsiä keittokirjasta tarvittavat aineet ja tarpeet ja listata ne sit lappuun.
Ja sit vielä ekstrana osata lisätä siihen listaan Tuttelimaidot, kahvit, evästarpeet ja kaikki muut viikottain tarvittavat kaupasta ostettavat elintarvikejutut (myös lauantaikarkit) + pesuaineet, vaipat jne.

Ois se vaan niin kätevä juttu - mikä ajansäästö, ja se aikahan on ikäänkuin rahaa, ainakin sanonnan mukaan.

Mielestäni on olemassa sellaisia ruokaohjesivustoja, jotka pilkkoo ainekset ostoslistaksi, mutta eihän se toimi kovin hyvin, eihän aina tarvi ostaa suolaa, jos ruokaan menee hippunen sitä, tai oliiviöljyä, jos sitä tarvitaan lusikallinen :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Ei mulla ainakaan ole noin kiire,mut sullahan onkin niitä lapsia niin paljon.

Ei nuo lapset sitä kiirettä tee tai aiheuta... vaan se, että jos koittaa 12 hengen ruuat hankkia suurimmaksi osaksi viikon ajaksi kerralla ja lista pitäs olla ihan atomeina miestä varten, niin siinä sitä aika menee minusta ihan "hukalle", kun sen aikaa vois tehdä muutakin - varsinkin kun itse en sellaista "purettua listaa" tarvitsisi.

Joistakin kaupoista olen joskus saanut esitäytettyjä listoja, niissä on ollut ryhmittäin tuotteita, vaikka maitotuotteet, leivät, he-vi-osastot. Mitä jos tekisit itsellesi valmiiksi sellaisia oletuslistoja, miettisit mitä teillä yleensä tarvitaan, printtaisit niitä ja vaikka vetäisit yli, mitä et juuri sillä kerralla tarvi? Lisäisit vaan tietoja, montako maitoa, tai mitä jauhoja. Mahtaisiko nopeuttaa?

ja sitten vielä sinne voisi ohjelmoida, mihin kauppaan on menossa ja lista tulisi järjestykseen sen mukaan :D
mä nimittäin kirjoitan aina listan siinä järjestyksessä, kun tavarat kussakin kaupassa on :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja sitten vielä sinne voisi ohjelmoida, mihin kauppaan on menossa ja lista tulisi järjestykseen sen mukaan :D
mä nimittäin kirjoitan aina listan siinä järjestyksessä, kun tavarat kussakin kaupassa on :D

Sama täällä ja sitten kun kauppa remontoidaan, pyörin siellä aikani ihmeissäni, kunnes opin uuden järjestyksen :D

Sellainen olis suht helppo naputella vaikka exceliin. Ekalla välilehdellä ruuat lueteltuina ja laitat rastin niihin mitä aiotte syödä, toiselle tulee sun lista ja kolmannelle isännän atomilista. Se tosin vaatii neljännelle välilehdelle piiiitkän listan kaikista noista, mutta teknisesti ei vaikea, vaikkakin työläs. Mutta jos sen kerran naputtelisi niin sinne olis helppo aina vaan lisätä uusia ruokia.

Hmm... pitäisköhän jatkojalostaa ajatusta ja väkertää jossain vaiheessa ihan testimielessä :saint: :D

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Joistakin kaupoista olen joskus saanut esitäytettyjä listoja, niissä on ollut ryhmittäin tuotteita, vaikka maitotuotteet, leivät, he-vi-osastot. Mitä jos tekisit itsellesi valmiiksi sellaisia oletuslistoja, miettisit mitä teillä yleensä tarvitaan, printtaisit niitä ja vaikka vetäisit yli, mitä et juuri sillä kerralla tarvi? Lisäisit vaan tietoja, montako maitoa, tai mitä jauhoja. Mahtaisiko nopeuttaa?

Hmm... Mäkin oon nähnyt tuollaisia joskus.
Pitääkin katsoa, jos jostain tuollaisesta ois apuja.
Tai sit pitää alkaa tallentaa kauppalappupohjia tälle koneelle sitämukaa kun niitä tekee - helpottaa se sit ainakin joskus :D

Alkuperäinen kirjoittaja nörtti:
Sellainen olis suht helppo naputella vaikka exceliin. Ekalla välilehdellä ruuat lueteltuina ja laitat rastin niihin mitä aiotte syödä, toiselle tulee sun lista ja kolmannelle isännän atomilista. Se tosin vaatii neljännelle välilehdelle piiiitkän listan kaikista noista, mutta teknisesti ei vaikea, vaikkakin työläs. Mutta jos sen kerran naputtelisi niin sinne olis helppo aina vaan lisätä uusia ruokia.

Hmm... pitäisköhän jatkojalostaa ajatusta ja väkertää jossain vaiheessa ihan testimielessä :saint: :D

Mä en oo niin nero, että mie osaisin kuitenkaan mitään tuollaista toteuttaa :ashamed: - mutta kuulostaa hienolle systeemille.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:

Mä en oo niin nero, että mie osaisin kuitenkaan mitään tuollaista toteuttaa :ashamed: - mutta kuulostaa hienolle systeemille.

Jos saan sellaisen aikaiseksi voin laittaa sulle kokeiluun B)

Ja lisätä viivakoodinlukijalle oma juttunsa. Kun esim. näkkileipä loppuu, sen kuin vetäisee viivakoodin koneelle ja näkkäri ilmestyy kauppalistaan.

Projekti on minulla yhä kesken...

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:

Ja lisätä viivakoodinlukijalle oma juttunsa. Kun esim. näkkileipä loppuu, sen kuin vetäisee viivakoodin koneelle ja näkkäri ilmestyy kauppalistaan.

Projekti on minulla yhä kesken...

:D

tutun mies, insinööri, teki exelillä niille kauppalappu pohjan. Siinä on tuotteet sisään meno järjestyksessä. ennen kauppaanlähtöä rastii tarvittavat tuotteet ja kaupassa ei sit tuu turhia askelia kun järjestyksessä kulkee kaupan läpi :D On kuulemma rasittavaa kun insinööri ei voi tehdä mitään ilman suunnitelmia, taulukoita jne :D

Ei se oikeastaan ole vaikea toteuttaakaan kun miettii. Ruoka-aineet riveittäin A-sarakkeeseen, ruokalajit B-> sarakkeittain ja risteyskohtaan tavittava määrä. Summajosjoukko ja määrät yhteensä, sit pakkauskoko ja kauppalistaan tulis määrä pakkauksina.

Keittokirjastahan niitä ei sentään saa. Koneelle jos näpyttelisit reseptin niin se olisi tietty mahdollista. Tai jos käytät netistä löytyviä reseptejä, jolloin hommasta tulisi ehkä pykälää vaikeampi, koska ainesosalistat saattavat sisältää eri taivutusmuotoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Koneelle jos näpyttelisit reseptin niin se olisi tietty mahdollista. Tai jos käytät netistä löytyviä reseptejä, jolloin hommasta tulisi ehkä pykälää vaikeampi, koska ainesosalistat saattavat sisältää eri taivutusmuotoja.

Tätä mä mietin. Netistä vois käyttää mut määrät ym pitäis tarkistaa, toisaalta jos lajittelee aineet aakkosittain sen jälkeen niin peräkkäin ne menee ja määrien siirto voi olla nopeampaa kuin kirjoitus alusta alkaen. Tai sit ei.

No, pistetään hautumaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Keittokirjastahan niitä ei sentään saa. Koneelle jos näpyttelisit reseptin niin se olisi tietty mahdollista. Tai jos käytät netistä löytyviä reseptejä, jolloin hommasta tulisi ehkä pykälää vaikeampi, koska ainesosalistat saattavat sisältää eri taivutusmuotoja.

Mulla on liuta reseptejä koneelle naputeltuna, mutta kun mie oon muuten ihan "käsi" näissä hommissa :ashamed:

Olisko tallessa kauppakuitti, joka sisältää tarvittavat tuotteet? Mä läväytän semmosen usein miehelle käteen, kun sen kauppaan laitan. Siinä on tuotteet, määrät ja HINNAT valmiina, niin ei tarvi miesraukan tuoda sitä kaikkein kalleinta ja pienintä pakkausta vaan hinnat on vertailtu valmiiksi sopivan pakkauskoon mukaan B)

Yhteistyössä