Hae Anna.fi-sivustolta

Selvisinkö vaihdevuosista näin helpolla?

Viestiketju osiossa 'Naistentaudit' , käynnistäjänä vierailija, 11.07.2020.

1. vierailija Vierailija

Täytän parin kuukauden kuluttua 53 v. Viimeiset kuukautiset olivat tammikuussa, eli puoli vuotta sitten.
    Mitään tiputteluvuotoja, runsaita vuotoja tms. ei ole koskaan ollut.
    Tämän puolen vuoden aikana ei ole ollut mitään oireita, ei hikoiluja, ei kuumia aaltoja, ei mielialamuutoksia.
    Ihmettelenkin, että eikö näiden oireiden olisi jo pitänyt alkaa, jos ovat tullakseen, kun kuukautiskierto on jo loppunut. Vai voiko hikoilut ym. oireet alkaa jo vielä myöhemmässä vaiheessa?

2. vierailija Vierailija

Toivottavasti selvisit niin vähällä. Pahoin pelkään että edessä odottavat kuumat aallot, hermostuneisuus, kuivat limakalvot, rytmihäiriöt, vuotohäiriöt jne.

3. vierailija Vierailija

Eikös ne vaihdevuodet ala vasta kun kuukautiset ovat olleet vuoden poissa.

4. vierailija Vierailija

Tätä alkamista itsekin olen mietiskellyt ja siksi laitoinkin kysymyksen.
    Samanikäisillä ja muutamia vuosia nuoremmilla ystävillä on yöhikoiluja, runsaita pitkään kestäviä vuotoja, masennusta jne, vaikka kuukautiset edelleen menossa. Itselläni vain loppuivat, ilman mitään muita oireita. Kaikki varmaan yksilöllistä.

5. Saksanpähkinä Besserwisser

Saadut tykkäykset:
    505
    Ei minulla ainakaan ollut mitään oireita vaikka odotin hikoilua kun olen kovin palelevainen ihminen. Ei masennusta, vuoto loppui kuin seinään, nukkunut olen aina hyvin vähän. Äidilläni sama juttu. Se lienee suvussa.

6. vierailija Vierailija

Kyllä tää on tosi yksilöllistä. Itse kuulun niihin, joilla ei vaihdevuosioireita juurikaan ollut ja viimeiset kuukautiset jo yli viisi vuotta sitten. Voi olla, että lievää hikoilua oli (ei häiritsevänä). Ei ollut myöskään pitkään jatkuvia runsaita vuotoja ennen niiden loppumista, vaikka toki epäsäännöllisyyttä olikin.

7. vierailija Vierailija

Jos käytät estrogeenia korvaavana hoitona, niin sitten ei tietenkään tule oireita. Lääkäreidenkin mukaan oireiden ilmaantuminen on hyvin yksilöllistä. Toisilla, kuten minulla, ei tule oireita vaikka ei käyttäisi minkäänlaisia korvaavia hoitoja. Viimeisistä kuukautisista on 10 vuotta, joten oireet olisivat jo tulleet jos olisivat tullakseen.

8. vierailija Vierailija

En käytä mitään korvaavia estrogeenihoitoja, joten oireiden puute ei johdu hoidosta. Olin jo päättänyt, että otan hoidot varmasti, kun oireet ilmaantuvat, kun olen katsellut ympärillä olevien oireilua. Gynellä toki käyn taas syksyllä, pitää jutella hänen kanssaan. Ihana olisi jos ei tule muita oireita.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri