Hae Anna.fi-sivustolta

sensomotorinen kuntoutus?

Viestiketju osiossa 'Erityislapset' , käynnistäjänä kahden vaiheilla, 09.11.2005.

1. kahden vaiheilla Vierailija

Hei
    Onko kenelläkään kokemusta sensomotorisesta kuntoutuksesta aistihäiriöiden ja levottomuuden hoidossa?
    Olen kahden vaiheilla aloitanko lapseni kanssa melkein vuoden kestävän ja kalliin hoitokokeilun vai pumppaanko lapseni täyteen lääkkeitä koulupäivän ajaksi. Olen hieman epävarma sensomotorisen kuntoutuksen tehosta ja koska koulun negatiivinen palaute ahdistaa vanhempia ja lasta, haluaisin ottaa nopean vaihtoehdon eli lääkkeet. Taistelen itseni kanssa. Auttakaa....

2. eukko Vierailija

Olen oman poikani kanssa käynyt siellä ja suosittelen. Pojallani todettiin toisessa korvassa huonompi kuulo joka johtui siitä että ...hmmm vaikea selittää.... toisesta korvasta sisään menevillä äänillä oli viive ennen kuin se saapui kuulokeskukseen. Et varmaan ymmärtänyt tuosta. NO joka tapauksessa hänen ongelmansa saatiin korjattua. Olet varmaan keskustellut ja tiedät millä metodeilla he hoitavat lapsia ja hyvin tuloksin. Valitettavasti tuota ei arvosteta täällä suomessa riittävän hyvin toisin kuin keski-euroopassa. Kallista se on mutta muistaakseni se meni niin että jos teillä on lääkärin lähete silloin saatte kelasta korvausta...tai sitten vakuutuksesta.

3. äippä Vierailija

Meillä on vakuutusyhtiönä Pohjantähti ja se ei korvaa terapioita vaikka olisi lääkärin lähete. Sensomotorinen kuntoutus on todella kallista ja meidän palkoilla se on ainekin vielä toistaiseksi ollut pakko unohtaa.

4. linkki Vierailija

Erja Hokkanen on alan asiantuntia, etsi googlesta. Myös täältä löytyy, www.apuaarkeen.org. Toivottavasti on apua. Meidän kunnan erityiskoulussa harjoitukset on otettu päivärutiiniksi. On kuulemma helpottanut useamman lapsen kohdalla.

5. alkuperäinen Vierailija

Kiitos vastanneille. Olemme tällä hetkellä aloittaneet consertan käytön ja selvinneet ilman suurempia haittavaikutuksia. Sen sijaan positiiviset asiat näkyivät jo heti viikon lapsestamme on tullut ymmärtäväinen, avulias, toisia kannustava. Löytää myös itsestään nyt hyviä puolia ja kouunkäyntikään ei enää takkuile niin paljon. Huonoja hetkiä toki tulee ja tunteet vaihtelevat joskus rajusti laidasta laitaan. Näin voi kuulemma ensiksi käydä.

Lääkkeen käytön lisäksi olemme päättäneet hakeutua sensomotoriseen kuntoutukseen, siitä olisi varmasti apua lapsellemme. Onko jollakin kokemuksia, missä tai ketkä tätä palvelua tarjoavat?

Kiitos linkistä ja nimestä. Käyn heti selailemassa.

6. eukko Vierailija

http://216.147.46.230/index.php

Käyppä tuolla.

7. Manteli Vierailija

Hei!

Minulla on useampia kehitysvammaisia kasvattilapsia ja olen saanut juuri ne levottomimmat jotka eivät ""usko"" puhetta , ovat levottomia ja ""änkeävät "" joka paikkaan tai vetäytyvät ja murjottavat , eivätkä tee mitään . Enintään huutavat ja kovaa jos jotain yrittää ""vaatia"". Eli minulla oli kaikki syy olettaa , että tarvitsevat sensomotorista kuntoutusta .

Olen sen kaikille myös hankkinut ja tulokset ovat olleet jokaisella loistavat !
    Kehitysvammaisuutta ei tietenkään poista , mutta elämänlaatu , ilo, keskittyminen , tehtävien suoritus niin koulussa kuin kotona on aivan omaa luokkaansa entiseen verrattuna ja avukiaisuus ja myötäeläminen samoin. Sekä joidenkin kohdalla joilla se puutui kokonaan tai oli puutteelli-nen , on jokaisella suuri.

Kallista se on , ehdottomasti , mutta kannattaa tehdä mitä vain , jotta lapsi pääsisi onnettomasta olotilastaan .
    Itse kävin Nina Alopeuksella , josta saitkin jo toiselta vastaajalta yhteys ym. tiedot . Hän on ollut tosi hyvä testaaja 2:lla hyvin matalatasoisella ja levottomallakin lapsellani ja tullut hyvin juttuun heidänkin kanssaan ja saanut luotettavat tulokset testaustilanteissa .

Myös normaaliälyinen veljeni kävi siellä ja elämä muuttui täysin (hänellä oli yliherkkä kuulo ja mm. tasapaino-ongelmia jotka aiheuttivat vaikeuksia. Ja totta kai pinna oli näistä syistä kireällä .

Toisenkin aikuisen normaaliälyisen tiedän joka on sittemmin käynyt tässä hoidodda ja kärsinyt suuresti erilaisista oireista sekä saanut tästä koko elämää muuttaneen avun.

Nämä ""normaaliälyisten"" kertomukset ovat tässä siksi , että he ovat voineet tarkasti kertoa hoidon vaikutuksista ja seurauksista mutta minulle riitti kyllä jo ne hämmästyttävät vaikutukset omien lasteni kohdalla

Nina alopeuskin kertoo lisää korvausmahdollisuuksista , sen lisäksi mitä täällä on jo kerrottu.

Ja maksua ei suoriteta kerralla , vaan 3-5 erässä. Muistankohan oikein , että olisi voinut suorittaa 6-10:kin erässä eli jokainen lasku 2:ssa erässä . Mutta kannattaa tarkistaa Alopeukselta :

Toivottavasti asiasi järjestyy . HYVÄÄ JOULUA !

Lämmöllä terv. Manteli

Ps. Meillä vaikutti nopeasti kaikilla :1-2kk:n kuluttua aloituksesta ! Nimenomaan rauhallisuudella yms. Siitä sitten vain parani myös muut tulokset hoidon myötä.

Terv . sama
    l

8. Kiinnostunut Vierailija

Hei !
    Luin viestisi, joka oli hyvin mielenkiiintoinen.
    Voisitko kertoa ja kuvailla niitä liikkeitä ihan yksityiskohtaisesti mitä siinä tehdään.
    Kiitos ja voimia Sinulle

9. Manteli Vierailija

Tarkoititko minua?
    Kerron nyt kuitenkin varmuuden vuoksi oman kokemukseni tästä :)
    Äänikasetin kuunteleminen on se helpoin osio : kuunnellaan 6pv /vkko 10-15min (lapsen ollessa kyseessä) miellyttävä äänistä kasettia .
    Ja mitenkään vaikeita eivät ole liikkeetkään. En oikein osaa näin netissä selttää, mutta kestää n. 10 -15 min./pvä ja tarkkuutta vaatii vain se , että liikkeet tehdään prikulleen oikein. Esim itse jouduin joidenkin kanssa istumaan lapsen takana kun lapsi istui risti-istunnassa lattialla ja pidin käsiä ristissä edessä ja vaihdoin tarvittaessa jalat ja kädet vastakkaiseen järjestykseen ja huojutin ohjeiden mukaan eteen , taakse ja sivuille. Minulta itseltänikin hävisi matkapahoinvointi niin busseissa kuin laivallakin !
    Yksi harjoitus oli konttaaminen ja Yksi pyörivän konttorituolin ohjeiden mukainen pyörittäminen , kun lapsi istuu sillä yms.
    Tosi helppoja juttuja!
    Mutta muista , että jos jokin liike ei mitenkään onnistu , niin Alopeuksella voi hyvinkin olla helponnettu versio asiasta , joten kannattaa aina rohkeasti soittaa jos ongelmia syntyy. Minäkin soitin ja kysyin , kelpaako tehdä näin ja ajaako silti asian. Mutta oikeaan kannattaa pyrkiä Kaikilta tärkeiltä osin. Ovat niin helppoja liikkeitä , että meillä kaikki onnistui , jotkin helpotettuina versioina.
    Siis vie max. 1/2 tuntia /pvä !
    ""Voimistelut"" tehdään joka pvä.
    Meillä kaikki tekivät innolla. Joidenkin kanssa leikittiin linnanmäen härveleitä , karhua yms. jotkut halusivat vain hiljaa keskittyä . Kukin luonteensa mukaan , mutta kaikki pitivät kaikesta.
    Terv. Manteli

10. Manteli Vierailija

Meinasi unohtua tuossa aiemmassa tohinassa :

HYVÄÄ , ONNELLISTA UUTTA VUOTTA 2006! :)

T.Manteli

11. äityliini Vierailija

Miten sensomotorinen kuntoutus eroaa toimintaterapiasta? Meidän tytön terapialausunnossa luki menetelmien kohdalla ""sensomotorinen leikki"". Mitä eroa näillä on? Terapia on jo loppunut, joten ei voi oikein terapeutiltakaan kysyä...

12. Manteli Vierailija

Tuo kannattaa kyllä kysyä suoraan sensomotoriselta kuntouttajalta, esim Nina Alopeukselta , josta linkki ylhäällä.

Hän vastaa mielellään kysymyksiin. Vaikuttaa ihmisläheiseltä ihmiseltä .

Terv. Manteli

13. Manteli Vierailija

Sen uskallan kyllä tähän sanoa , että tulokset ovat nopeammat ja kattavammat tässäsensomotorisessa kuntoutuksessa ja TIETÄÄKSENI ero on siinä , että muissa vaikutetaan oireisiin ja sm-kuntoutuksessa taasen alkusyihin .

14. nelli Vierailija

Myös toimintaterapiassa, erityisesti sensorisen integraation terapiassa, pyritään vaikuttamaan vaikeuksien alkusyihin terapiassa tapahtuvan sensomotorisen leikin avulla. Lisää tietoa www.sity.fi. Terapeutteja on ympäri maan ja kuntoutusta ei joudu itse maksamaan. siihen tarvitaan lääkärin lähete.

15. Manteli Vierailija

Unohdin kertoa , että tämä sensomotorinen kuntoutus kestää enintään vuoden . Sen kun jaksaa niin sitten on tulokset valmiina siltä osin.

16. Voisitteko ystävällisesti kertoa tällä palstalla

-siitä minkälaiseen ongelmaan olette kuntoutuksella saaneet apua

-ja minkälaisia olivat liikkeet joita teitte ja kuinka kauan.

Tällöin voisi toinen saada vinkkiä ongelmaan johon etsii vastausta.

17. Manteli Vierailija

-minkälaiseen ongelmaan:
    *unettomuuteen , unohteluun , keskittymättömyyteen , kömpelyyteen, ""raivareihin"", lukivaikeuksiin, dysfasiaan :puheen tuottamiseen ja ymmärtämiseen , matka ym. pahoinvointiin esim. bussissa , sen seurauksena ilosuus , osallistuminen , rauhallinen , jäsentynyt aktiivisuus ""hösöttämisen "" tai vetäytymisen tilalle jne.

- Liikkeet selitin niin hyvin kuin osasin tässä ketjussa aiemmin jossain kohdassa jossa nimimerkki Manteli .
    Ehkä joku toinen kokenut osaa selittää paremmin?
    Myös ketjussa jonkun antama linkki Nina Alopeukselle voi antaa paremman vastauksen. Sieltä saa puh.no:n Nina Alopeukselle , joka selittää.

Tämä on kiireellä kirjoitettu. Anteeksi jos on kirjoitusvirheitä tms.

Yst.terv. Manteli

18. Manteli Vierailija

Ps. kaikenlaisiin käytöshäiriöihin sekä oppimisvaikeuksiin lyhyesti sanoen. Niitä on niin paljon olemassa , ettei tuohon ylläolevaan tullut kaikki mieleen mitä minun lapsillani oli. Mutta kun soittaa Alopeukselle omasta lapsestaan ja kertoo oireet, niin hän kyllä kertoo , kannattaako testata .

19. Manteli Vierailija

Yhdellä lapsella oli vahvoja autistisia piirteitä. Ei nukkunut paljon mitään , sottasi eritteillään , heilutti itseään , tukki korvansa käsillään , keskittyi vesiin (lätäköt , vesihanat yms),
    Kieltäyti ponnekkaasti autokyydeistä ja kävelyistä , oli tietenkin levoton yms. Selvisi että on erittäin yliherkkä kuulo. Oireet hävisivät - siis myös autistiset piirteet hänellä - sensomotorisen hoidon avulla. Tietysti , kun oli jo monen vuoden ajan elänyt hyvin rajoittunutta ja tuskaisaakin elämää , piti opettaa viittomat ja innostaa ja opettaa leikkimään yms normaalia ""opettamista"" siihen mikä aiempina herkkyysvuosina oli jäänyt väliin , mutta se nyt oli helppoa , kun ei mikään enää estänyt innostumasta .

Tässä ehkä yksi tarkempi esimerkki ?

Terv. taas Manteli
    (Tuleekohan jo liikaa esimerkkejä :))
    (Sanokaa stop kun riittää )

20. äityli Vierailija

Heippa! Onko kukaan kuullu Markku Lappalainen nimisestä miehestä joka antaa sensomotorista kuntoutusta? Olin yhteydessä Suur-Helsingin sensomotoriseen keskukseen, ja he eivät olleet kuulleet ja olivat ihmeissään koska he juuri kouluttavat näitä ihmisiä. Jos tiedätte, olisin kiitollinen vastauksesta. Aurnkoista viikonloppua kaikille!

21. Manteli Vierailija

Jos ajattelit , että saat ilmaiseksi oireiden mukaiset hoito-ohjeet täältä niin , niin yksinkertaista ei ""diagnosointi "" ole. Ei lläkärikään anna lääkkeitä sen mukaan , onko potilaalla samat oireet kuin jollain toisella potilaalla .

Mutta et kai sellaista ajatellutkaan ?

Terv. Manteli

22. äityli Vierailija

Hei manteli !
    Kysyisin vielä terapian toteuksesta kotona. Tyttäreni on tosi omapäinen ja epämieluisten juttujen kohdalla helposti valittaa väsymysta tai päänsärkyä tms. Miten sait lapsesi sitoutumaan joka päiväisiin harjoituksiin. Vaikka sanoit ettei ne kestä kauaa niin lapseni tuntien tiedän että jos sattuu huono hetki niin järki puhe ei mene perille. Tuliko teillä ""välipäiviä"", tai teittekö välillä vai tietyt harjoitukset? Jos vielä jaksat vastata niin olis mukava kuulla. Kiitos,kiitos!

23. Manteli Vierailija

Hei Äityli. Kyllä minä jaksan kertoa , jos siitä on jotain hyötyä :)

Olen antanut 7:lle lapselle tätä hoitoa. 5 omaa -tarkoitan omilla kasvattilapsiani . 2 vierasta.
    Jokaiselle olen ensinnäkin selittänyt , että tämä voi viedä ongelmat pois . Minulla kun on kehitysvammaiset lapset niin olen sanonut , että se ei vie kehitysvammaisuutta pois ( eihän ole syytäkään , kehitysvammaisuushan ei , ainakaan omieni kohdalla vie elämän iloa ja elämisen kykyä pois, vaan ne muut jutut) mutta se voi viedä ne haittaavat muut oireet pois.
    Siis MOTIVOIN lasta: kerron miksi ja kuinka kauan tätä tehdään.Esim. ensi kesään asti tehdään. (Sanon aina pisimmän ajan mukaan eli 1v.. )
    Koska pelkästään jo kuulon muokkaus antaa yleensä parin kuukauden kuluttua lapselle helpottavan olon ja tajuaa , että tästä on hyötyä , ei ongelmia YLEENSÄ tule.

Kukaan ei ole protestoinut kuulonmuokkaus (=musiikin kuuntelua vastaan).
    1:ksi uhmasi viikon kuluttua liikkeitä vastaan , joita piti tehdä aivan yksin (=konttaus). Muut teki mielellään koska saattoi esim olla ""sylissäni"" lattialla kun huojutin jne. Tai istua passivisena pyörötuolissa .Hänellä saattaa olla tarkkaavaisuushäiriön passiivinen muoto lisävammana , joka ei TÄYSIN tällä menetelmällä poistunut , mutta hän on TÄYSIN eri lapsi kuin ennen joka tapuksessa ja pärjää nyt hyvin elämässään.
    Yksi vieraista hoitamistani lapsista ei tehnyt äitinsä kanssa ja se oli niin rasittavaa äidille edes yrittää , että minä siten tein ja ongelmia ei ollut.
    Joskus se onkin juuri näin , että oman äidin kanssa uhmataan . Silloin voi olla hyvä jos saa jonkun muun tekemään lapsen kanssa .
    Omalle konttausta uhmanneelle sain opettajan tekemään tätä harjoitusta ja me teimme sitten yhdessä senkin viikonloput ja loma-ajat.

Mutta luulenpa , että jos menet Alopeukselle (sanon Alopeus , kun minulla on vain hänestä kokemus ja hän puhuu niin , että oman pohjustustyöni lisäksi myös hänen puheensa motivoi lasta) , niin huomaat , ettei siinä sittenkään tule kovin kummoisia vaikeuksia.
    En vanno , mutta luulen , jos vain itse olet innostunut tai annat lapselle hiljaisuutta kun tehdään , sen mukaan mitä lapsesi haluaa, että pitää näistä liikkeistä.

Mutta kirjoita uudestaan kun sinulla on ohjeet, jos ei onnistu. Ehkä osoittautuu ettei koko ongelmaa tule?

Tuon viimeisen kappaleen uskalsin kirjoittaa koska KAIKKI lapseni ovat olleet hyvin omapäisiä eli omaehtoisia ja silti on sujunut. Mutta tuo selittäminen lapselle on minusta ollut tärkeätä . Motivoivaa.
    Tämän tarkempaa en osannutkaan kertoa. Se vain yleensä sujuu kun on rauhallinen innostava ote. Tyyliin ""No niin , nyt voitaisiin vaikka aloitta ne voimistelut. Lähdetäänkö taas ensin linnanmäen autoradalle?)
    Ne harjoituksethan eivät vaadi lapselta mitään ja saa olla vanhemman kanssa kahdestaan mukavalla tavalla ja vanhempi voi nauraa ja olla mukavalla tavalla lapsen kanssa. Siinä se perusidea miksi sujuu.
    Se , että minä tein ne aina samaan aikaan johtui myös siitä , että jaksoin itse silloin paremmin.

Kuulonmuokkaus sinänsäkin on jo iso juttu , jos siihen osoittautuu tarvetta ja siitä ei kukaan ole kieltäytynyt. Jotkut (matalatasoisemmat ja läheisyyttä enemmän kaipaavat parempitasoisetkin , halusivat kuitenkin , että istun vieressä silloinkin, koska se kuului tähän : ""minun kanssani nyt vaan mukavasti""-juttuun)
    Voi olla hyvä , että se tapahtuu aina samaan aikaan , että lapsi tietää koska mitäkin tapahtuu ?

Ei nyt täsmävastausta tähän tullut , mutta uskoisin , että se sujuu joillain näillä keinoin kyllä. Ja jos joku kerta jää väliin huonon hetken takia , niin ei kai se maata kaada. Voi vain pitkittää terapian kestoa vähän.

Tulipa mieleeni: se yksi lapsi joka ei äitinsä kanssa tehnyt , niin meillä halusi tehdä jopa 3:kin krt /pv. Eli jos lapsesi hyvinä päivinä sattuis haluamaan tehdä vaikka 2krt/pvä , niin voi sillä keinoin ottaa kiinni välipäivät eikä sitten sen takia pitkity terapian kokonaisaika !
    Tämähän voisi olla käypä konsti myös ?

Lämp.terv. Manteli

24. äityli Vierailija

Kiitos kovasti manteli! Tuli jo paljon luottavaisempi mieli, eiköhön mekin tästä selvitä, kuulostaahan nuo harjoitukset paljon hauskemmilta,kuin esim. puheterapia jutut, niistä kun neiti kietäytyi enkä ole onnistunut kiristämällä enkä lahjomalla. Emme valitettavasti pääse tämän Alopeuksen terapiaan , koska emme asu siellä päin, mutta toivotaan että tämä Lappalainen Markku on hyvä. Voin sitten ilmoitella kuinka terapia sujuu. Aurinkoa elämääsi!

25. Manteli Vierailija

Kiitos kiitoksista Äityli ja samoin sinulle paljon aurinkoa elämääsi :)

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri