sepelvaltimotauti? kokemuksia/tietoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AP

Vieras
Olen hypännyt lääkärillä kymmeniä kertoja näiden samojen oireiden takia puolentoista vuoden ajan. Ensimmäisen kerran siis alkoi vasen käsi puutua n. 1,5v sitten. Pelästyin koska yhdistin sen samantien sydämeen. Siitä pian kävin sitten omalääkärilläni, joka oikeastaan vain naurahti sanoessaan "Ei sulla voi sydämessä ainakaan mitään olla. Toi on vain paniikkia!" Mihinkään kokeisiin/tutkimuksiin hän ei mua ikinä ole laittanut. Aina, joka ikinen kerta, kun tällä lääkärillä kävin, oli hänellä valmiina sama vastaus: paniikki paniikki, ei mitään muuta!
Tämän ensimmäisen kädenpuutumisen jälkeen alkoi satunnaisesti tulla silloin tällöin uudelleen vas. käden puutumista sekä "outoa" tunnetta rinnassa lähinnä vasemmalla puolella. Joskus nää "kohtaukset" on ollut niin kovia, että oon mennyt pari kertaa jopa ambulanssilla sairaalan päivystykseen, koska olen luullut sen olevan sydänkohtaus. Kuitenkaan sydänfilmissä ei oo koskaan mitään erikoista näkynyt. Mua ruvettiin pikkuhiljaa pitämään vaan luulosairaana joka käy "huvikseen" lääkärissä ja suurinpiirtein keksii näitä oireita.
Noh, n. puoli vuotta sitten päätin että käympäs yksityisellä kardiologilla, että hän varmasti löytää syyn näille oireille. Hän ultrasi sydämen, ja löysi vain harmittoman "vian", eli barlowin syndrooma; jokin läppä sydämessä on normaalia suurempi ja aiheuttaa mm. rytmihäiriöitä. Mutta hän ei kommentoinut juurikaan, että voiko nää kaikki oireet muka johtua tosta. Ja netistäkin kun oon lueskellut, niin tähän barlowiin kuuluu oikeastaan vaan rytmihäiriöt ja pistokset sydämessä sekä joillakin läppä myös vuotaa.
Kardiologi siis kuitenkin sanoi, että mun sydän on oikein terve, ettei näy mitään vakavaa.

Kuitenkin oireilut on jatkunut välillä jopa pahempina; vasen käsi puutuu tosi usein, vasemman käden verisuonet on silminnähden ohuempia ja violetimpia kuin oikean käden, vasemman käden ranteessa pulssi tuntuu heikompana kuin oikeassa. On outo tunne rinnassa, nipistelee ja puristaa, sellainen "lämmin" tunne rinnassa lähinnä vasemmalla puolella aina kun tämmöinen "kohtaus" tulee. Pulssi on tosi korkea koko ajan (tosin saattaa nyt johtua ihan raskaudestakin, olen rv 23).

Olenkin ruvennut miettimään, voisko tämä olla sepelvaltimotautia..? Vaikka olen nuori, vähän päälle 2-kymppinen, ja hoikka. Tiedän ettei se ole kovin todennäköistä, mutta mahdollista kyllä. Jotakin tämä on, ei ainakaan ihan normaalia!

Olisin TODELLA kiitollinen asiallisista vastauksista, kokemuksista jne. Ja kyllä, menen (TAAS) lääkäriin jossain vaiheessa tästä, mutta halusin nyt vain kysellä täältä, kun asia minua häiritsee jonkin verran. Lisäksi huolettaa voiko nämä oireet jotenkin vaikuttaa vauvaan :/ Ultrissa kaikki on kyllä ollut hyvin, pari viikkoa sitten rakenne ultrassa vauva vastasi viikkoja, ja nytkin tällä hetkellä potkuttelee tuolla masussa. Kuitenkin pistää miettimään, että kun itsellä ei ole hyvä olla, niin vaikuttaako se sitten vaaviinkin.

Eli siis, jos teillä jollakin itsellä esimerkiksi kokemusta sepelvaltimotaudista, tai muuten vain samankaltaisista oireista kuin minulla, laittakaa vastauksia, kiitos :)

Sydänperäiseen ristakipuun liittyy varsin usein vasemman käden tai kaulan alueen "säteilykipu". Kipu heijastuu myös käteen hermotuksesta johtuen. Tuo mainitsemasi vasemman käden verisuonten violettisuus ei ole sydänperäisen rintakivun oire.

Usein nuorten ihmisten rintakivut (toistuvat) diagnosoidaan psyykkisiksi vaivoiksi. Usein tulee joku tuntemus rinnalle - potilas hätääntyy - pulssi nousee - alkaa hengittämään pinnallisesti/nopeasti (eli hyperventiloi) ja siitä seuraa käsien puutuminen.Käsien puutumisesta johtuen säikähtää entisestään ja oravanpyörä on valmis.

Onko sukurasitusta? Esim. vanhemmat tai muu lähisukulainen kuollut nuorena esim. sydäninfarktiin..? Jos ei sukurasitusta ole ja ottaen huomioon ikäsi/painosi/elintavat niin tuskimpa on sepelvaltimotaudista kyse...

Käyppä varsin fysioterapeutilla. Usein nuoten ihmisten "sydänvaivat" selittyvät selkäongelmilla. Yhdelle kaverille oltiin jo antamassa lääkitystäkin ihan kaiken varalta vaikkei mitään vikaa löytynytkään, kun hieroja huomasi yhden nikaman olevan paikoiltaan. Selkä ei koskaan ollut kipeä, vaan ainoastaa juuri noita käden puutumisiä ja pistelyä sydämmen tienoilla. Onneksi ei kerennyt lääkitystä aloittaa, kun muutama käynti fysioterapeuilla poisti koko vaivan.

jj: kiitos vastauksestasi! Minulla on juuri tuota säteilyä vasemmalle puolelle kaulaan, sekä myös selän puolelle lapaluuhun. Viimeisin "kohtaus" oli viimeyönä, olin 3-4 tuntia hereillä, koska rintaa puristi ja vasen käsi puutui sekä tuota säteilyä. Lisäksi unohdin mainita tuosta viestistäni, että mulla on usein parissa eri kohdassa vasemmassa kädessä paikalliset kipualeet, eli siis parista tietystä kohdasta puristaa ja sattuu.

Pitäisiköhän sitä taas vain varata yksityiselle aika, ja pyytää tutkimaan kunnolla.

vieras, kiitos vastauksesta! Kieltämättä mulla on juuri vasemman lapaluun kohalta paikat aika jumissa. Voisihan tuota fyssaria kokeilla ensiksi ja jos ei auta niin mennä taas tutkimuksiin.

Niin, ja sekin unohtui mainita, että melkeimpä poikkeuksetta joka kerta kun jännitän/olen hermostunut/innostunut niin tulee se puutuminen ja oudot tuntemukset rinnassa, sekä tuntuu että henkeä täytyy oikein haukkoa että saan kunnolla happea.
Ja ei, kyse ei ole paniikkikohtauksesta, sillä olen sellaisenkin muutaman kerran saanut, sen JÄLKEEN kun on ensiksi ilmaantunut puutumis- ja muut oireet. Eli siis joskus kun olen pelästynyt näitä oireita, niin vasta sen jälkeen on paniikkikohtaus tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Niin, ja sekin unohtui mainita, että melkeimpä poikkeuksetta joka kerta kun jännitän/olen hermostunut/innostunut niin tulee se puutuminen ja oudot tuntemukset rinnassa, sekä tuntuu että henkeä täytyy oikein haukkoa että saan kunnolla happea.

Hyperventilaatio

lö: en itse usko tän olevan psykosomaattista. Olen ensinnäkin jo aika hyvin oppinut olemaan ajattelematta tätä vaivaa ja näitä oireita. "Kohtaus" vain yht'äkkiä alkaa sillä, että vasen käsi puutuu ja sitten saman tien alkaa rintaa vasemmalta puolelta polttaa jne.
Ensimmäiset oireet alkoi melko tasan 1,5v sitten lievänä, nykyään on enemmän ja pahempia oireita. Elämäntilanne: ennestään 2,5v lapsi, toinen tulossa, raskausviikolla 23. Mies on kiltti ja rauhallinen, auttaa kaikin tavoin täällä kotona, ja itse siis olen kotiäitinä. Ei ole mitään suurempia huolia ja stressin aiheita (muuta kuin tämä kyseinen aihe).

Kuulostaa mun korviin ihan lihasjumeilta kyllä. Eipä juurikaan sydänperäiseltä, vaikkakin se vasemman käden puutuminen oireena on se minkä monet liittävät sydämeen sattuneesta syystä, mutta mun mielestäni toi ei kuulosta kyllä siltä. Mulla on tuolta lapaluiden tienoolta (tuntuu siellä lapaluiden "alla", reunassa) aika ajoin täysin jumissa ja se tekee kaikkea kummallista, mm. huimausta ja puutumista.

NaimakasPuuhaSiviä, kiitti vastauksesta! Mä kyllä kovasti toivon, että tää kaikki tosiaan olis vain lihasperäistä. Mutta silti, ei tunnu siltä vaan on semmoinen tunne et jotakin on pielessä. Mutta eiköhän kaikki viel selviä, joko lääkärin tutkimuksissa tai sit fysioterapeutilla.

Löytyykö vielä mielipiteitä tai kokemuksia? Kiitollinen niistä!

Minulla on ollut vähän samantapaista oireilua. Mulla vain puutuu ja pistelee vasemman käden pikkusormea ja nimetöntä + vasemman olkavarren sisäsyrjällä kipualue. Rinnassa vas puolella erilaisia kiputuntemuksia satunnaisesti. Koitan saamieni ohjeiden mukaan olla ajattelematta asiaa ja ehkä tämä on jopa auttanut. Ei auta stressata kun kummempia tutkimuksia ei julkisella tehdä näillä oireilla. Mulla on diagnosoitu jotain vaarattomia lisälyöntejä. Jaksuja!

Kuulostaa juuri kaularanka- tai lihasperäisiltä oireilta. Mulla on ollut noita 19-vuotiaasta asti, nyt olen 50-vuotias.

Mun miehellä on sepelvaltimotauti. Ohitusleikkaus tehtiin viime vuonna, mies oli silloin 49-vuotias. Sepelvaltimotauti oireilee rasituksessa, tulee rintaan puristusta, hengenahdistusta ja vetämätän olo. Sydämen rasituskoe pitää tehdä epäillessä sepelvaltimotautia ja jos se antaa viitteitä sepelvaltimotautiin, niin sitten vielä varjoainekuvaus. Mutta musta ap:n oireet eivät kuulosta lainkaan sepelvaltimotaudilta.

NaimakasPuuhaSiviä, kiitti vastauksesta! Mä kyllä kovasti toivon, että tää kaikki tosiaan olis vain lihasperäistä. Mutta silti, ei tunnu siltä vaan on semmoinen tunne et jotakin on pielessä. Mutta eiköhän kaikki viel selviä, joko lääkärin tutkimuksissa tai sit fysioterapeutilla.

Löytyykö vielä mielipiteitä tai kokemuksia? Kiitollinen niistä!

Ymmärrän kyllä että noi huolettaa, koska noi lihasjumioireet on joskus ihan käsittämättömiä eikä tunnu lainkaan sopivan olemaan "vain lihasjumeja". Ja puhun ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä. Mulla stressi pahentaa lihasjumeja, ja saan myös "jännityspäänsärkyä". Inhottavaa, koska tuntuu että koko kroppa oirehtii.

Kiitos vastauksista!

NaimakasPuuhaSiviä: on kyllä helpottavaa kuulla, että toisella samanlaisia oireita kärsivällä on ollut syy muu kuin sydänperäinen!

Eilen varasin yksityiselle lääkärille ajan, mutta taidankin sen vielä perua ja varaan ajan fysioterapeutille. JOS sieltä ei syy löydy, varaan sitten lääkärille uudelleen ajan. Mä nyt vaan niin kovasti toivon, että kuulen fysioterapeutin sanovan, että ihan selvästi kaikki oireilut johtuu lihasjumeista/nikamista tms.!

Kiitos vastauksista!

NaimakasPuuhaSiviä: on kyllä helpottavaa kuulla, että toisella samanlaisia oireita kärsivällä on ollut syy muu kuin sydänperäinen!

Eilen varasin yksityiselle lääkärille ajan, mutta taidankin sen vielä perua ja varaan ajan fysioterapeutille. JOS sieltä ei syy löydy, varaan sitten lääkärille uudelleen ajan. Mä nyt vaan niin kovasti toivon, että kuulen fysioterapeutin sanovan, että ihan selvästi kaikki oireilut johtuu lihasjumeista/nikamista tms.!

Teepä näin :)

Ja hei, sydänperäiset oireet ovat sen verran selkeitä, että varmasti valtaosa lääkäreistä osaa ne tunnistaa ja ottaa vakavasti - sun ois nyt vaan syytä luottaa heidän sanaansa :) Ja sun oireesi eivät missään tapauksessa nyt vaikuta sepelvaltimotaudilta.

(Terveisin Naimakas, nikki vaihtui)

Pakko vielä tänne tulla kertomaan, oli siellä fysioterpeutilla ja se sanoi että ehdottomasti on sitä mieltä et nämä oireet ja vaivat johtuu rintarangasta ja selästä jne. Oli ensinnäkin tooosi jumissa vasen puoli yläselästä. Sain tosi hyviä koti"jumppa"ohjeita, ja sitten vielä raskauden jälkeen kannattaa käydä uudelleen, että voi tehdä kaiken tarvittavan mun selälle.
Niin, ja fyssari sanoi, että sillä on ollut n. 20 asiakasta jotka on menneet ambulanssilla sairaalaan kun on luullut sydänkohtaukseksi, ja sitten selvinnyt syyksi sama kuin mulla.
Täytyy myöntää, että nyt on tosi helpottunut olo.. :)

Pakko vielä tänne tulla kertomaan, oli siellä fysioterpeutilla ja se sanoi että ehdottomasti on sitä mieltä et nämä oireet ja vaivat johtuu rintarangasta ja selästä jne. Oli ensinnäkin tooosi jumissa vasen puoli yläselästä. Sain tosi hyviä koti"jumppa"ohjeita, ja sitten vielä raskauden jälkeen kannattaa käydä uudelleen, että voi tehdä kaiken tarvittavan mun selälle.
Niin, ja fyssari sanoi, että sillä on ollut n. 20 asiakasta jotka on menneet ambulanssilla sairaalaan kun on luullut sydänkohtaukseksi, ja sitten selvinnyt syyksi sama kuin mulla.
Täytyy myöntää, että nyt on tosi helpottunut olo.. :)

Mitä nyt kuuluu? :) Satuin sivuille kun haeskelin tietoa sepelvaltimotaudista jota itselläni epäilen, hiukan vankemmilla perusteluilla vaan valitettavasti kuin sinä.

Tervehdys kaikille!

Tosiaan sama tilanne kuin ylempänä eli jotain häikkää nyt on. Eilen olin katsomassa pikkuveljen futispeliä kun yht'äkkiä autossa istuessa alkoi heikottamaan ja käsi puutumaan (+ että oli vessahätä). Noh auto nopeasti parkkiin ja kiireellä sitten metsikön reunalle notta voi asiansa tehdä. Kuitenkin kävellessä sitten vasen jalkakin alkoi nopeasti puutumaan ja tuntui, että taju lähtee. Noh sain asiat tehtyä ja heti helpotti tuota puutumisen tunnetta, mutta pulssi jatkoi hakkaamista tuhatta ja sataa ja tätä jatkui vielä kauankin myöhemmin (arviolta 4-5 tuntia) kunnes se sitten lopulta rauhoittui.

Kaikenlaiset oireet ovat alkaneet noin viitisen viikkoa sitten jolloin olin juuri tullut vanhempieni luota kyläilemästä ja lumitöitä tekemästä. Kuuden tunnin junamatkan jälkeen lihakset ovat aina jumissa joten en nyt heti osannut mitään vakavampaa epäillä. Siitä sitten pari päivää kului ja käytin mm. kaverin luota löytyvää hieromatuolia jotta lihakset vähän aukeaisivat vaan eipä auttanut. Siihen sitten vissiin lykkäsi vielä kylkeen pienen vatsataudinkin niin johan olikin riemukas olo.
Siitä se kaikki sitten lähti ja lääkärissä ollaan rampattu noin viitisen kertaa tuon jälkeen. Ensinnäkin tuon vatsataudin takia, mutta myöskin sen vuoksi, että lapaluiden alle, kylkiin ja mahaan sattuu aina välillä niin maan perkeleesti ja nyt sitten vielä on lykännyt tuota huimausta ja pulssin korkeutta tähän kylkeen. Lähes kaikki mahdolliset testit on tehty eikä mitään epätavallista ole löytynyt ja nyt lääkärikin on jo sanonut, että mistään vakavasta ei ole kyse ja kyse taitaa olla lihasjumeista ja sellaisesta. Määräsi vielä ajan hierojalle joten ihan mieluusti kuulisin vielä Aapeen ja muden kokemuksia vastaavasta sekä jos joltain löytyy kokemusta Kuopion alueen fysioterapeuteista niin ottaisin mielelläni suosituksia vastaan.

Miten on toiminut ja miten on elämä jatkunut?

Terveisin Honksu.

Mun mielestä tuo kuulostaa enemmän siltä että sulla on niskahartiaseutu ja rintaranka jumissa!!! Mulla on ja siitä aiheutuu just tuota että vasenta kättä ja rintaa särkee ja puristaa.

Minulla oli samanlaisia oireita pitkään. Sitten kerran tuli kunnon kohtaus vaikea oli henkeä saada ja sydän tykytti kovaa ja päätin vihdoinki hakeutua lääkäriin. Olen 23-vuotias ja syyksi löytyi keuhkoembolia eli keuhkoveritulppa. Ei muuta kun sairaalaa sisälle ja makuu asennossa viikko. Molemmin puolin keuhkoja oli laajalla alueella tulppia. Ja harrastan liikuntaa, olen hoikka, syön terveellisesti, en polta, ei ole suvussa mutta ei se sitä katso. Kannattaa ajoissa tutkituttaa kaikki. Ite jos olisin jääny kotiin olisi viikon sisällä henki ollu pois.

Yhteistyössä