Sepram (Cipramil)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mAm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mAm

Vieras

kenelläkään kokemuksia kyseisestä lääkkeestä? lähinnä pelottaa sivuvaikutukset ja lääkkeen aloitus, liekkö alkuun aivan zombiolo? kohtahan se tosin nähdään...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 20:00 vieras kirjoitti:
Juu käytin niitä muutaman kk. Ei tullut mitään sivuoireita, mutta ahdistuneisuus ja siitä johtuva heräily loppuivat. Oli myös helppo lopettaa. annos oli 20 mg.

oli mulla,joten ei huolta! :D Itse söin niitä n.6kk

Minäkin aloitan huomen aamulla tuon cipralexin. Pelottaa aloitusoireet-Lähinnä ahdistuksen paheneminen, ja jos tulee jotenkin turta ja tunteeton olo.Vuosia sitten söin Zoloftia, ja olin todella "turta" silloin. Mikään ei surettanut, mutta en osannut iloitakkaan, kun muut ympärillä nauroivat. Olin kyllä tehokas, sain kotityöt ym tehtyä, mutta muuten oli jotenkin koko ajan sisällä paha olla...Äh, vaikea selittää!

Onko teillä tullut millaisia aloiotusoireita??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2007 klo 13:26 mAm kirjoitti:
käsittääkseni Cipralex on hiukan "jalostetumpi" muoto tästä alkuperäisestä. uskaltaako edes kysyä sivuoireista?!

Cipramil on se alkuperäinen (joka taisi poistua markkinoilta) ja cipralex on rinnakkaisvalmiste.
Moni on sanonut, että cipralex on auttanut paremmin kun cipramil. Mutta toki on yksilöllistä. =)

kauhunsekaisin tuntein mäkin aloitan lääkkeet huomenna. paljon olen kuullut positiivista mutta myös negatiivista ko lääkkeestä. yksilöllisiähän nuo aloitusoireet ja myös tuleva hyöty on. toivotaan, että tepsisi!

mulle määrättiin lääke masennukseen ja paniikkihäiriöön.

TIPI, kerrohan sitten miten menee!?

oon nyt syönyt pari viikkoa masennus ja paniikkihäiriöön. On auttanut kyllä,etenkin univaikeuksiin. Mulla oli citalopram-ratiopharm vaihdettiin sepramiin kun halvempaa.

mAm: mitä negatiivista olet kuullut kyseisestä lääkkeestä??

Vielä utelen että millaisia aloitusoireita olette saaneet?? Ja kuinka nopeasti lääke rupesi auttamaan mielialaan??
Toki tiedän, että jokainen reagoi eri lailla lääkkeisiin, ja niiden haittavaikutuksiin...Mutta toki olisi kiva kuulla kokemuksia...

Miten teillä muuten ilmeni tuo masennus??
Itselläni jotenkin kaikki tuntuu kovin väkinäiseltä. Asiat ei tuota enää iloa sillai niinkuin ennen.Ja aina väsyttää. Usein koen myös että kotitöihin tarttuminen olisi kuin kiipeäisi vuoren yli. ja jotenkin aika ajoin välinpitämätön esim. lapsia kohtaan. Myös sosiaalisissa tilanteissa tunnen oloni epävarmaksi ja pelokkaaksi. Monena aamuna ensimmäinen ajatus että kumpa saisi nukkua koko päivän!

TIPI: negatiivista on kuulemani mukaan lääkkeen aloitus paniikkihäiriöisillä, joilla lääke voi alkuun pahentaa oireita. mulla itselläni paniikkihäiriö on lievää, joten lääke menee pääasiassa masennukseen.

kova päänsärky on jatkunut jo monta viikkoa, hirvittää, kun Sepram voi alkuun aiheuttaa nimenomaan just päänsärkyä, huh! mutta. ekan puolikkaan 20mg:sta otin, ja hengissä ollaan =) olo on hiukan raukea, kohtalaisen rento, ei jännitystä tms. jospa tämä tästä!

masennus ilmeni itselläni juuri samaan tyyliin kuin sulla, pahinta on väsymys, ilottomuus, voimattomuus, ja se, että ärryn todella helposti pieniin lapsiini.

Eli mä käytin Sepramia sellasen puol vuotta. Alkuun oli tosiaan kaamee päänsärky. Eka päivinä tuntui vapinaa. Mut olikohan se, että parin viikon sisällä oireet tasoittui. Sitten olikin sellasta ihanan tasapaksua elämää; ei ollut suuria suruja, muttei ollut suuria ilojakaan! Niitä kaipasin! Ja mulla oli Sepramin ajan vaikeuksia saada orgasmia.
Ihan sama, mitä sivuoireita ois tullut, kun lääke auttoi ja sai pääkopan kondikseen!

Mulle aloitettiin sepram 20mg raskausaikana 2006 paniikkikohtauksiin, pakkoajatuksiin ja yleiseen masennukseen.... lääke vei pahimmat oireet onneksi pois, mutta jatkossa lääkkeestä ei apua ollut.. vauvan syntymän jälkeen annos nostettiin 30mg:aan... eipä auttanut.

Sitten tehtiin lääkkeenvaihdos.Cymbaltaan 60mg vrk.Tuli kaameet päänsäryt, en voinu jatkaa sen syömistä!
Sittenpä kokeiltiin efexor 75mg kuukauden tai pari... ei tarpeeksi vastetta.
Annos nostettiin 150mg:aan, ja nyt on auttanut, vaikken ihan kunnossa vielä kokonaan ole, mutta hiljaa hyvää tulee.... :whistle:

Päänsärkyä, hermostuneisuutta, lisääntynyttä ahdistuneisuutta ilmennyt lääkkeen aloituksen jälkeen. Entä mAm: Miten sulla??Juu, ja seksi halut nollassa!!!!!!!

Mima75: Kerroit että lääkkeen kanssa elit tasapaksua elämää.Eikö sua häirinnyt, ettei niitä ilon hetkiä sitten tuntenut sillai vahvasti?!

Kyllä mä kaipasin niitä suuria ilon tunteita, niinku kirjotinkin. Lähinnä tasapaksusta elämästä olin sen takia onnellinen, etten tuntenut niitä suuria surun tunteita! Mikä olikin lääkkeen tarkoitus :)

minä olen käyttänyt kaksi vuotta sepramia.ennen sitä käytin cipramilia.yleensä nämä lääkkeet aiheuttaa alotettaessa sitä että ahdistus lisääntyy..ainakin mulla. ja se aika on aika tuskallista. mutta pikku hiljaa alkaa helpottaa olo.

TIPI: anteeksi kun kesti vastata, en ole käynyt täällä aikoihin!!

jouduin lopettamaan sepramin muutaman päivän käytön jälkeen, koska siitä seurasi kiusallinen sivuoire: unettomuus...

nyt olen nukkunut nukahduslääkkeen avulla, mutta yritän päästä siitä irti pikku hiljaa, unettomuutta kun ei ollut ennen lääkkeen aloitusta. lopetus oli muutenkin kamalaa, olin todella ahdistunut koko seuraavan viikon.

mihin muilla muuten sepram on vaihdettu? tällä hetkellä olen ilman lääkkeitä, ja tahto pärjätä ilman, on kova.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2007 klo 12:18 mAm kirjoitti:
TIPI: anteeksi kun kesti vastata, en ole käynyt täällä aikoihin!!

jouduin lopettamaan sepramin muutaman päivän käytön jälkeen, koska siitä seurasi kiusallinen sivuoire: unettomuus...

nyt olen nukkunut nukahduslääkkeen avulla, mutta yritän päästä siitä irti pikku hiljaa, unettomuutta kun ei ollut ennen lääkkeen aloitusta. lopetus oli muutenkin kamalaa, olin todella ahdistunut koko seuraavan viikon.

mihin muilla muuten sepram on vaihdettu? tällä hetkellä olen ilman lääkkeitä, ja tahto pärjätä ilman, on kova.

mullakin sepram aiheutti unettomuutta ekat viikot, mut sen jälkeen oon nukkunut tosi hyvin. noita lääkkeitä kannattaa käyttää pitempään kujn päivän tai ees viikon, sen jälkeen tietää sopiiko lääke vai ei. pitkäjännitteisyyttä kehiin

mulle sanottiin että menee se pari viikkoa että lääke alkaa vaikuttaa niinkuin ois tarkoitus..
mulla on cipralexit,10mg päivä.ei ole zombi olo,mut on ihanaa kun ei saa hepuleita joka pikku asiasta.lapsilla on varmasti kivempaa ;)
mulla ei mitään oireita tullut aloituksesta,mut se kannattaa muistaa ett kun lääkitys ajetaan alas niin pikkuhiljaa,ei kannata lopettaa kerta laakista.siitä tulee huonot fiilikset \|O

D

tiedossa oli kyllä, että lääkkeen mahdollinen hyöty tulee vasta viikkojen jälkeen. pienten lasten kanssa unettomat yöt ja sitä seuraavat kammottavat päivät, eivät ole mikään hyvä yhdistelmä...

mutta katsoopi nyt, jos olo näinkin hyvä, pärjään kaiketi lääkkeittäkin!

Minä olen syönyt nyt vähän yli viikon cipralex:ia 5mg päivässä, sitten kun tulee 2 viikkoa täyteen annostusta nostetaan 10mg päivässä. Annostus siksi aloitetaan pienellä annoksella että sivuoireita tulisi mahdollisimman vähän (jos ollenkaan). Minulla oli 2-3 ensimmäistä päivää paha olla kun pelkäsin sivuoireita, mutta kun ei anna pelolle valtaa ja jaksaa yrittää niin se ainakin minulla on auttanut. Lenkkeilen kaverin kanssa melkein päivittäin, käyn 3-vuorotöissä...saa muuta ajateltavaa. Lääkettä syön paniikkikohtauksiin, joita tosin olen saanut vain muutaman mutta pelko jäi niin suureksi ja ahdistuneisuus että halusin aloittaa lääkityksen. Lääkäri kirjoitti minulle myös diapamia joka on auttanut tarpeen vaatiessa! Se selvittää pääkoppaa ja ihanasti rauhoittaa... estää jopa kohtauksen tulemisen jos se yrittää tulla. Kuitenkin otan diapamia vasta kun sitä tosiaan tarvin (elimistö tottuu tähän lääkkeeseen helposti).
Muuten lääkitys on jo vähän auttanut ja käyn mielenterveystoimistolla keskustelemassa erään naisen kanssa ja se auttaa myös paljon. Nyt parina päivänä on ollut päänsärkyä mutta en tiedä johtuuko lääkkeestä, jos johtuu, se on aika pientä verrattuna niihin kohtauksiin... päänsäryn kyllä kestää ja särkylääkettä voi aina ottaa.

Minulle tämä ongelma elämään tuli ihan yllättäen mutta syitä löytyy miksi tämä minulle puhkesi... reilu vuosi sitten poikaystävän kuolema, yh-äitinä eläminen lapsen kanssa 3 vuotta ja nyt isä tullut kuvioihin (mikä tietenkin hyvä asia, mutta vaikuttaa näköjään itseeni...), lyhyt suhde päättyi 4kk sitten joka oli minulle taas kova pala.... nämä kaikki sitten yhteensä aiheutti minulle paniikkikohtauksen. Välillä on ollut rankkaa mutta usko on kova että tästä paranen, enkä periksi anna! Ja minulle on sanottukin että oma usko ja ajattelu vaikuttaa paljon. Älkää siis antako pelolle valtaa, ei se aina helppoa ole mutta kannattaa kovasti yrittää.

Minulla on elävä esimerkki kummisetäni jolla oli aikoinaan paha paniikkihäiriö, hän ei uskaltanut edes kotoa lähtä mihinkään ja silloin ei edes ollut vielä kunnon lääkkeitä. Mutta hän sai kunnon lääkkeet sitten vuosia myöhemmin ja nyt hän on terve ja täysin kunnossa! =) Tähän uskon ja tiedän että tästä minäkin selviän, lääkkeen avulla ja kovalla omalla uskolla ja halulla.

Voimia kaikille! :flower:

Mulla todella hyvät kokemukset Sepramista. Aloitusannos oli 20mg josta nostettu nyt 30mg:n. Hyvin lieviä sivuoireita oli alussa esim.hikoilu. Auttanut minulla paniikkihäiriöön,masennukseen sekä unettomuuteen. Voin suositella =)

Käytänyt Sepramia (20mg) kohta kuukauden. Sivuoireet, kuten esim ahdistus, hävinnyt. Nukun erittäin hyvin ja aamulla on mukava ja reipas olo herätessä. Lapsen kanssa jaksaa touhuta paremmin taas!

Yhteistyössä