serotoniinin

  • Viestiketjun aloittaja takaisin sieppaaja
  • Ensimmäinen viesti
takaisin sieppaaja
Hei!

Tietääkö joku, mitä haittaa on sikiölle masennuslääkkeiden käytöstä. Niitä kun ei suositella, jos on raskaana tai imettää.

Itse kun syön hiukan ilopillereitä ja pohdin, jos ehkäisystä huolimatta tulisin raskaaksi...

Kiitos vastauksista etukäteen!
 
s
Mulla on itellä Seroniliä ylläpitoannos. Olen juuri lapsettomuushoidoissa. Nykyään niitä pidetään aika turvallisina. Olen lukenut aika paljon asiasta, mm. eräs väitös taisi olla asiasta. Sen mukaan lapsi voi synnytyksen jälkeen saada vieroitusoireita, mutta sen välttää, jos jättää lääkkeet pois hieman ennen synnytystä.
Minulla ainakin on useamman lääkärin suostumus, että nyt saa lasta yrittää. Toistuvan masennuksen takia ei oikein kannata lääkkeitä pois jättää kokonaan.
Tietysti kannattaa kysyä lääkäriltä, että mitä tietoa on juuri sinun käyttämästäsi lääkkeestä.
 
Mietteliäs
Lopetin serotoniinin käytön, kun sain tietää olevani raskaana. Runsaan kahden viikon ajan oli kovia vieroitusoireita, joten jos käyttää raskauden aikana niin kannattaa lopettaa pari viikkoa ennen synnytystä, ettei uuden tulokkaan tarvitse aloittaa elämää vieroitusoireilla :) Mutta jos ei pysty niin ei kannata syyllistää itseään.
 
s
Ja kun ja jos lopettaa käytön, pitää tehdä se vähitellen esim. 2 vkon aikana joka toinen pv. Muuten tulee ne ,ainakin mulla, aika inhottavat vierotusoireet.
Mullekin on sanottu, että jollei pärjää ilman, niin ei kannata syyllistää itseään siitä.
 
*
Uudessa Odotus-lehdessä on aiheesta juttu. Siinä on ""suhteellisen turvallisiksi"" määritelty: sitalopraami, alpratsolaami ja diatsepaami, ""ei suositeltavaksi"": tsopikloni ja ""vaikutuksia ei tunneta"": tematsepaami. Vastasyntynyt välttyy vierotusoireilta, jos lääkitys lopetetaan asteittain noin kuukautta ennen laskettua aikaa.

Sikiön epämuodostumien riski on suurimmillaan raskauden alkuviikkoina, jolloin psyykenlääkkeitä kannattaa mahdollisuuksien mukaan välttää. Erityisen kriittisiä ovat raskauden 4.-10. viikot. Myöhemmin käytetyt psyykenlääkkeet saattavat vaikuttaa lapsen keskushermostoon.

Jutun pointti on kuitenkin se, että joskus lääkitystä tarvitaan ja masennuskin voi olla vaaraksi vauvalle.
 

Yhteistyössä