seurustelee, mutta asuu erillään - mites elarit ja tuleeko yh-korotukset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mihkuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mihkuli

Vieras
hei. olen raskaana ja poikaystäväni on muualla intissä. intin jälkeen kun vauva syntyy hän asuu toisessa kaupungissa opiskelemassa. kuitenkin koko ajan seurustellaan etäsuhteessa ja hän on mukana lapsen elämässä niin paljon kuin kykenee, muttei varmasti paljoa pysty rahalisesti tukemaan. Mitenkä tällaisessa tilanteessa, joutuuko mies maksamaan elarit ja saako äiti yksinhuoltajakorotuksia? vaikuttaako miehen vähäiset opintotuet äidin tukiin? kuitenkin kelan tuilla joudun olemaan noin vuoden kun olen äippälomalla.

Elatusavut on teidän kahden välinen sopimusasia. Mikäli mies ei kuitenkaan elareita pysty maksamaan, maksaa kela sen sinulle elatustukena. Joka kuitenkin myöhemmin peritään sitten isältä, kun isä aloittaa työnteon tms. alkaa tienaamaan ja saa tuloja,

Lapsilisään saat yksinhuoltajakorotusta niin kauan, kun asut yksin (tai siis lapsen kanssa). Tässä ei ole merkitystä onko isää tunnustettu vai ei ja seurusteletteko vai ette.
Siitä en ole varma, miten sitten toimeentulotuen (varmaan sitäkin joudut hakemaan, jos ainoat tulosi on vain äitiys-/kht-tuki) kanssa lasketaan, kun kuitenkin seurustelette. Tuleeko siihen siis korotuksia ja millaisia korotuksia jos tulee. Ainakin sen perusosan saat tt-tuesta, joka on n. 400e.

Ei niitä elareita peritä takaisin jos todetaan, että isällä ei niitä ole varaa maksaa kun saa opintotukea. On eri olla varaton maksamaan niitä kuin kieltäytyä maksamasta niitä.

[QUOTE="Minea";27756644]Ei niitä elareita peritä takaisin jos todetaan, että isällä ei niitä ole varaa maksaa kun saa opintotukea. On eri olla varaton maksamaan niitä kuin kieltäytyä maksamasta niitä.[/QUOTE]

Eikös niitä peritä kuitenkin pitkältäkin ajalta? Eikai se mies koko aikaa opintotuellakaan ole.

Eikös niitä peritä kuitenkin pitkältäkin ajalta? Eikai se mies koko aikaa opintotuellakaan ole.

Elatusmaksuissa ei ole mitään minimiä, eli maksettava elatusmaksu voi olla vaikka nolla euroa, jos tuloja ei ole.

Eli ei todellakaan aina peritä lapsen isältä elaria.

Kysehän nyt on aika monestakin asiasta. Mun mielestäni lähtökohtaisesti lapsen isä ei tässä tapauksessa maksa lapsesta elaria, eihän ole kyse erosta, vaan siitä, että lapsen isä asuu intin ja opiskelujen vuoksi toisella paikkakunnalla - tällöin perheen tukena on elarin sijaan toimeentulotuki. Jos seurustelusuhdetta ei ole, tilanne on tällöin toinen.

No totta kai saa yh-korotuksen. Miten joku voi luulla, että seurustelu vaikuttaa niihin? Miten niitä valvottaisiin? Monillako treffeillä olisi pitänyt käydä yhdessä että yh-tuet loppuu ja treffikumppanin oletetaan maksavan lapsen elatusta?

[QUOTE="vieras";27756700]No totta kai saa yh-korotuksen. Miten joku voi luulla, että seurustelu vaikuttaa niihin? Miten niitä valvottaisiin? Monillako treffeillä olisi pitänyt käydä yhdessä että yh-tuet loppuu ja treffikumppanin oletetaan maksavan lapsen elatusta?[/QUOTE]

Niin, voihan sitä lypsää kaiken mahdollisen yhteiskunnalta. Tai elää siten, kuten ne tuet on tarkoitettu. Jos pari on seurustelusuhteessa, ja tarkoitus jatkaa yhdessä, ei olla erottu, eikä ole tarkoituskaan saada yksinhuoltajan yhteiskunnalta saamia tukia. Sen sijaan voi saada toimeentulotukea.

Ei ole kyse siitä, että tätä pitäisi jotenkin valvoa. Vaan siitä, että mun moraalikäsitykseni mukaan on väärin nostaa tukea, johon ei ole oikeutettu.

[QUOTE="poikia3";27756726]Niin, voihan sitä lypsää kaiken mahdollisen yhteiskunnalta. Tai elää siten, kuten ne tuet on tarkoitettu. Jos pari on seurustelusuhteessa, ja tarkoitus jatkaa yhdessä, ei olla erottu, eikä ole tarkoituskaan saada yksinhuoltajan yhteiskunnalta saamia tukia. Sen sijaan voi saada toimeentulotukea.

Ei ole kyse siitä, että tätä pitäisi jotenkin valvoa. Vaan siitä, että mun moraalikäsitykseni mukaan on väärin nostaa tukea, johon ei ole oikeutettu.[/QUOTE]

Me asutaan miehen kanssa erikseen. Saan yh-lisän lapsilisään ja mies maksaa elareita, vaikka yhdessä ollaankin.

Tossa sun kuviossa on vaan se vika, että JOS ero tulee ja ap on veemäinen akka niin hän voi takautuvasti lähteä perimään elareita. Juurikin tästä syystä mies maksaa mulle joka kk tilille tietyn summan elatusmaksua, vaikka yhteisesti lasta tavallaan elätetäänkin. Ja minä en ole veemäinen akka, mutta erotilanteestahan ei koskaan tiedä, itse halusin miehen taustan tällä tavalla turvata.

[QUOTE="poikia3";27756726]Niin, voihan sitä lypsää kaiken mahdollisen yhteiskunnalta. Tai elää siten, kuten ne tuet on tarkoitettu. Jos pari on seurustelusuhteessa, ja tarkoitus jatkaa yhdessä, ei olla erottu, eikä ole tarkoituskaan saada yksinhuoltajan yhteiskunnalta saamia tukia. Sen sijaan voi saada toimeentulotukea.

Ei ole kyse siitä, että tätä pitäisi jotenkin valvoa. Vaan siitä, että mun moraalikäsitykseni mukaan on väärin nostaa tukea, johon ei ole oikeutettu.[/QUOTE]

Yh-tukeen on oikeutettu, jos asuu yksin lapsen kanssa eli ei tässä tehdä mitään väärää. Tässä ei ole edes kyse siitä, että asuttais vain paperilla eri osotteissa, vaan pariskunta asuu oikeasti eri asunnoissa, jopa eri paikkakunnilla.

Ainakin aikaisemmin yksinhuoltajakorotukseen on ollut oikeutettu sellainen vanhempi, joka ei asu yhdessä lapsen toisen vanhemman kanssa VÄLIEN RIKKOUTUMISEN VUOKSI. Eli jos vanhemmat asuvat eri osoitteissa jonkin muun syyn vuoksi kuten opiskelu tai työ, ei ole oikeutta yksinhuoltajakorotukseen tai elatustukeen.

Seurustelu ei kuitenkaan taida olla mikään virallinen, todistettavissa oleva siviilisääty - ei sen perusteella voi evätä mitään tukia. Vaikka kuinka olisi tarkoitus jatkaa yhdessä. Niissä tuissa tarkoitetaan yhteistaloutta, ei sitä että on minkä tahansa kaltainen ihmissuhde toisen kanssa.

Yhteistyössä