Hae Anna.fi-sivustolta

Seurustelu

Viestiketju osiossa 'Koululaiset' , käynnistäjänä mamma, 21.09.2006.

1. Julle Vierailija

Hei ihmiset haloo! Nyt ollaan jo luvulla 2012, eikä enään millään 80 luvulla. Kyllä jo 11-12 vuotiaidenkin seurusteluun voi kuulua suutelemiset,pusut,ym. Ite oon -99 syntyny tyttö, 13 vuotta juuri täyttänyt ja seurustellut aika useaan otteeseen. Tosin olen useita ikäisiäni vanhemman oloinen. Poikaystäväni ovat olleet enimillään 4 vuotta vanhempia.
    Tälläkin hetkellä seurustelen saman ikäisen pojan kanssa ja ollaan nuoltu,pussailtu,se on sormittanut mua ja oon runkannut sitä, ottanut suihin ja kaikkea muuta hiplailua. Seksistäkin ollaan puhuttu ja molemmat kokee olevansa valmiita. Molemmat meistä neitsyjä.
    Vanhempani tietävät tästä kaikesta ja hyväksyy sen. :)

2. ok Vierailija

Jaa entäs sitten kun ollaan 2050 luvulla, onko sitten ok että jos 5-vuotiaat seurustelee, pussailee, ja 8-vuotiaat harrastaa seksiä? Katsotaanpa mitä mieltä itse olet parinkymmenen vuoden päästä, varsinkin jos sinulla on silloin omia lapsia.

Jos todellakin olet kertonut vanhemmillesi samoin sanoin kun täällä mitä teet, on aika outoa jos se heille on täysin ok. Varsinkin moni isä ei halua kuulla tuollaista tyttärestään, edes sitten kun tytär on vanhempi.

3. 16v Vierailija

Minusta ei ole kovinkaan erikoista jos nyt esim: 14-16v harrastaa seksiä? on niin jännää hommaa...joo...se on kyllä oma asia mitä tekee ainakaan eihän sitä voi mitenkään estäää;););) fuck the parents!!!!

4. Masentunut :'( Vierailija

Oon 12v poika ja tykkään TODELLA PALJON!! meidänluokkalaisesta tytöstä... Sit kysyin siltä koulussa että alkaisko se mun kaa...se ei alkanu maennuin :(...sit me alettii textailla ja kerrottiin toisistamme toisillemme (se tietää musta melkei enemmän ku mun vanhemmat). Huomattiin että meillä on todella paljon yhteistä ja sit se paljasti tykkäävänsä musta...sitte taas textailtii paljon...sovittii tapaaminen koulun jälkeen...ei uskallettu sanoo toisillemme mitää :D...sitte ku oltii jo muualla ja mul oli just synttärit alkamassa ni se lähetti mulle viestin että ei tykkääkkään musta ja joskus vihaa mua...masennuin aivan älyttömästi ja oon vieläki masentunu...siitä on jo aika kaua.

P.S textailtii jota tuhat sata textarii ja vieläki textaillaa...mut ei samalla tavalla (textarit laskin ite).

5. siis häh? Vierailija

Seksistäkin ollaan puhuttu?? Tehän olette harrastaneet seksiä täyttä päätä, ette vain puhuneet.

6. :DD Vierailija

Oon siis 11v poika ja Joo oon kyl miettiny aika paljon tota seksiä...Oishan sitä iha kivaa kokeilla
    Kokeilin tuota itse tyydytystä...Se oli tosi ihanaa!!

7. 8v tytö Vierailija

olen harrastanut jo seksiä se on ihanaa olen jo maistanut poika ystäväni pippeliä se oli oikeastaan aika hyvää! suosittelen muilekin : - ))

8. katti Vierailija

Olen 13v tyttö ja olen kiinnostunut pojasta. Hän on ihana, komea, hyvä kuuntelemaan ja sympaattinen. En tosin osaisi edes kuvitella harrastavani oikein seksiä. Pussailu ja ajan vietto olisi mielestäni mukavaa. Mielestäni on tyhmää kun 10v:t ajattelee jo seksiä

9. ööö Vierailija

Tuossakin 8 veetä (esittävä?) Henkilö puhui pippelistä vaikka se on penis. Ei tyttö raukka tiedä edes mitään vielä niin tuskin mitään on edes tehnyt ;)

10. 11 v tyttö Vierailija

mitä järkeä tossakin on? 8 vuotias? Mä oon 11 ja en oo kuin itsetyydyttänyt. Oikeesti.

11. 11 v tyttö Vierailija

Oon ihan samalla kannalla, seksiä on mietitty ja itsetyydytystä harrastettu ja tuntuu siis niiin ihqlta;)

12. joku Vierailija

Voi juma ootte ohasekasi 8v harrastaa seksiä. Oon 12v ja en ees oo vetäny kätee koskaa.

13. Maraton Vierailija

Siis sori tää tulee muöhäs mut, määä siis surustelen yhen pojankaa ja aina ku oon sen kans, nii jotkut pojat tulee siihe ja rupee olee siin sen tuntusii ihan ku mä en sais olla yhes tänkaa. Mitä teem? Siis toivon et joku vastaa vaik se olis yksinkertanen.

14. vierailija Vierailija

Olen nyt siis 12 ja oken seurustellut poikien kanssa. Eikä se ole mitään sen kummempaa kun että nähdään esim. koulunpihalla viiden tai isompien hengen ryhmissä. En kadu einsimmäistä enkä toista suhdettani sillä seurustein pitkään olleiden ihastuksieni kanssa niiden välissä oli mielestäni sopiva väli... mutta sitten homma lähti vähän käsistä... eroilin ja menin taas yhteen olin ainakin 5 kanssa tunttetomassa suhteessa kun halusin vaan olla yhdessä jonkun kanssa, vaikka läheskään kukaan ei luokaltani ollut. En ole vieläkään kertonut äidileni, vaikka ensimmäisestä tekisi mieli, mutta kun en tiedä miten äitini reagoi... pitäisikö kertoa???
    En tiedä onko seurustelun myötä minusta tullut aikuismaisempi, mutta ainakin osaan sanoa rajani(koulun pihala mennään uissein totuutta tai tehtävää, eli sinulle sanotaan joko kysymys johon pitää vastata rehellisesti tai tehtävä joka pitkää tehdä, silloin pari kertaa on tullut pussaus tehtäviä mutta olen tyytynyt pelkkään halaamiseen ja välillä poskelle pieni suukko, ei sen kummempaa)
    Mitäs mieltä ootte??

15. Viivi 12v Vierailija

En tiedä kuuluuko tää tähän aihees mut what ever... mä tertten siis neuvoja:
    Eli mä oon siis ollut 3 kanssa suhteeessa nyt oon eksäni kannsa uudestaan yhdessä (eli perjaattees 4)
    no kuitenkin olen siis eksäni kanssa yhdessä ja en ole edes varma tykkään minä hänestä enää olen meinaa ainakin ihastunut yhteen toiseen luokkalaiseeni (eksäni myös) Eroain viim. kerrallakin nykyisestä poikaystävästäni ja hän oli hieman surullinen en halusii sen toistua ä, mutta kun iste en tunne että suhteemme einää oikeen toimii uudestaan samat ongelmat kuin aikasemminkin... kyseinen ihastukseni tykkää ehkä minustaOlen yrittäinyt 3 bff:äni kanssa selvittää asiaa mutta vastaukset ovat kysymykseen tykkäätkö Viivistä?
    Emt tai ei mitään. Mitä pitäisi tehdä

16. Viivi 12v Vierailija

En tiedä kuuluuko tää tähän aihees mut what ever... mä tertten siis neuvoja:
    Eli mä oon siis ollut 3 kanssa suhteeessa nyt oon eksäni kannsa uudestaan yhdessä (eli perjaattees 4)
    no kuitenkin olen siis eksäni kanssa yhdessä ja en ole edes varma tykkään minä hänestä enää olen meinaa ainakin ihastunut yhteen toiseen luokkalaiseeni (eksäni myös) Eroain viim. kerrallakin nykyisestä poikaystävästäni ja hän oli hieman surullinen en halusii sen toistua ä, mutta kun iste en tunne että suhteemme einää oikeen toimii uudestaan samat ongelmat kuin aikasemminkin... kyseinen ihastukseni tykkää ehkä minustaOlen yrittäinyt 3 bff:äni kanssa selvittää asiaa mutta vastaukset ovat kysymykseen tykkäätkö Viivistä?
    Emt tai ei mitään. Mitä pitäisi tehdä

17. vierailija Vierailija

No itse ainaski saan kattoo et saanko uuden poikkiksen ny perjantaina, ku tapaan yhden pojan siis. Et mul on ollu tähän mennes vaa 2. Et ny ehkä oli tulo 3, koska oon eronnu 2 kertaa, en viitti syit laittaa jy. Mut ehkä siiis 3 mulle tulossa perjantaina.

18. vierailija Vierailija

Itte en ole.

19. vierailija Vierailija

Se riippuu susta ittestäs!

20. vierailija Vierailija

Seurustelu kuulostaa jotenki tyhmältä, en seurustele, enkä tiä haluanko edes, ellei si löydy joku mukava?

21. vierailija Vierailija

Seurustelu

Seurustelemistakin opetellaan. Se on ihmissuhdetaitojen opettelemista. Seurustelusta sovitaan yhdessä. Usein se tarkoittaa sitoutumista yhteisesti sovitulla tavalla seurustelusuhteeseen. Samaan aikaan ei yleensä seurustella romanttisessa mielessä useamman kanssa. Seurusteluun sitoutuessaan täytyy olla valmis huomiomaan toinen ihminen itsensä lisäksi. Seurustelun pitäisi olla tasavertainen ihmissuhde. Riidoista ja erimielisyyksistä.

Nuoret usein vähättelevät ensimmäisiä seurustelusuhteita, koska ne eivät ole olleet vakavia. Kuitenkin jokainen seurustelusuhde, vaikka se tarkoittaisi kahden päivän kestävää keskustelua somen kautta, on tärkeä vaihe seksuaalikehityksessä ja ihmissuhdetaitojen opettelussa. Seurustelu on juuri niin sellaista, kuin nuoret niissä kehitysvaiheessaan ovat valmiita kokemaan.

Seurustelun aloittamiseen ei ole oikeaa ikää
    Ei ole olemassa sääntöä siitä, minkä ikäisenä seurustelu pitäisi aloittaa. Jokaisen nuoren tunnekehitys voi olla saman ikäisenä eri vaiheessa, joten myös seurusteluun liittyvät asiat tulevat ajankohtaiseksi eri-ikäisenä nuorilla. Seurusteluun ei tule kiirehtiä sen vuoksi, että kaveri jos seurustelee, eikä kenenkään ole pakko seurustella. Lisää aloitteen tekemisestä.

Seurusteleva pari luo yhdessä omat pelisääntönsä myös sille, mitä seurustelu heidän kohdallaan tarkoittaa. Esimerkiksi yhteydenpidon ei siis tarvitse olla päivittäistä. On tärkeää viettää myös omaa aikaa, vaikkapa ystävien ja harrastusten parissa. Seurustelusuhteissa, kuten muissakin ihmissuhteissa, on tärkeää luottaa toiseen ja olla itse luottamuksen arvoinen, tuntea olonsa toisen seurassa hyväksi ja turvalliseksi.

Seurustelu ei tarkoita automaattisesti seksiä
    Eikä seksi ole ainoastaan yhdyntää. Se, että on valmis seurustelusuhteeseen, ei tarkoita, että on valmis seksiin. On myös tavallista, että kumppani olisi jo halukas ja valmis tekemään seksiä yhdessä, mutta toinen taas ei. Tasavertaiseen seurustelusuhteeseen ei myöskään kuuluu toisen painostaminen seksiin. Joskus seurustelusuhde voi päättyä, koska odotukset sille ovat kovin erilaiset. Lisää suhteen päättymisestä.

Laki ei ota kantaa seurusteluun
    Usein nuoret kysyvät, minkä ikäisenä lain mukaan saa seurustella. Rikoslaissa ei oteta kantaa seurusteluun, vaan seksuaalisen kanssakäymiseen, jos toinen osapuoli on nuorempi kuin 16 – vuotta. Seurusteleminen ei ole siis kiellettyä, vaikka ikäeroa olisi muutama vuosi, jos suhde ei sisällä seksiä. Jos seurustelu sisältää seksiä, niin tilanne on toinen.

Jos seurustelusuhde on tasavertainen, eikä siihen liity painostamista ja hyväksikäyttöä, niin sitä ei silloin myöskään tarvitse salata. Jos kumppani haluaa salata suhteen, se voi olla merkki siitä, että hänen motiivinsa suhteelle eivät ole päivänvaloa kestäviä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri