SF-mitta liian pieni?

  • Viestiketjun aloittaja Mietityttää
  • Ensimmäinen viesti
Mietityttää
Heissan!

Minulla on raskausviikkoja menossa n. 26 tällä hetkellä ja eilen neuvolassa lääkäri mittasi tuon sf-mitan ja huolestui hieman sillä se menee ihan siinä alakaarella (neuvolakortin mukaan). Esikoistakin odottaessa vatsani oli suht´ pieni mutta ei ihan näin pieni. Onko muilla vastaavasta kokemusta, onko vauva ollut syntyessään kovin pieni, mitä muita mahdollisia ongelmia ollut jne?

Kiitos vastanneille, on vähän hätäinen olo nyt...
 
Irina
Mulla oli alakäyrän alapuolella viikolla 31 ja nyt viikolla 32 tsekattiin uudestaan. Olin käynyt kyllä äippäpolilla justiinsa viikolla 30 kun katottiin, oliko istukka noussut ja lääkäri sanoi kaiken olevan kunnossa, painoarvio sillin 1.5 kg, joten en osannut tästä alakäyrästä kauheestin huolestua. No, eilen rimaa hipoen päästiin taas alakäyrälle...Ei liene suoraan verrannollinen syntyvän vauvan kokoon, vaan lähinnä antaa viitteitä siitä, toimiiko istukka kunnolla ja vauva kasvaa normaalisti. Ole huoleti, pääasia, että käyrä on nouseva, välillä saattaa heitellä.
 
Mamma -64
Mulla sf-mitta puolestaan menee vähän yläkäyrän yläpuolella. Ja vatsa on aika iso muutenkin.

Juuri kysyin siitä neuvolassa ja terkka kertoi, että ei sillä niin kovin paljon ole merkitystä millä kohtaa se menee kunhan ei tule yht´äkkisiä heittoja puoleen tai toiseen.

Jos on esim. paljon lapsivettä niin sekin saattaa vaikuttaa mittaan. Samoin se kuinka tarkka mittaaja on. Vauvan kokokin kyllä voi mittaan vaikuttaa. Eli ilmeisesti moni asia.

Mutta kyllä ne laittavat polille, jos tuon mitan takia tarvii olla huolissaan. Eli äläpä suotta murehdi. Me olemme kaikki niin erilaisia :)
 
Mamma -64
Mulla sf-mitta puolestaan menee vähän yläkäyrän yläpuolella. Ja vatsa on aika iso muutenkin.

Juuri kysyin siitä neuvolassa ja terkka kertoi, että ei sillä niin kovin paljon ole merkitystä millä kohtaa se menee kunhan ei tule yht´äkkisiä heittoja puoleen tai toiseen.

Jos on esim. paljon lapsivettä niin sekin saattaa vaikuttaa mittaan. Samoin se kuinka tarkka mittaaja on. Vauvan kokokin kyllä voi mittaan vaikuttaa. Eli ilmeisesti moni asia.

Mutta kyllä ne laittavat polille, jos tuon mitan takia tarvii olla huolissaan. Eli äläpä suotta murehdi. Me olemme kaikki niin erilaisia :)
 
Manteli
Mulla on kanssa ollut lähes koko raskauden ihan alakäyrän kohdalla sf-mitta. Kerran varoiksi käytiin neuvolan lähetteellä ultrassa 33+ viikoilla ja kaikki oli ok. Kuulemma enemmänkin pullukka vauva kuin pieni. Kuulemma on niin paljon kiinni myös vauvan asennosta kohdussa sekä äidin anatomiasta. Mulla ilmeisen pitkä selkä suhteessa ja lisäksi enemmän tilaa tuolla kehon sisällä. Esim. mulla ei ole ollut ollenkaan närästystä, mahalaukkuuun menee ruokaa niin kuin ennenkin, joten tilaa siellä kyllä on. Nyt siis menossa jo 41+1. Jossain vaiheessa th arvioi vauvan kooksi LA:n tienoilla 3.5 kg, joten ihan normibeibe pitäisi olla tulossa mitasta huolimatta. Joten nou worries. Niin kuin joku mainitsikin jo aiemmin, niin pääasia että mitta nousee koko ajan oikeassa suhteessa.
 
TM
Alakäyrällä mennään nipin napin täälläkin... Katselin tuossa neuvolan jälkeen millainen oli tilanne esikoisen aikana ja samaltahan se näytti kuin nytkin...tytteli painoi 3110 g ja oli 50 cm pitkä syntyessään - ihan passeli!

Itse uskon siihen että leveä lantioni vaikuttaa asiaan eli lapsi / kohtu mahtuu olemaan alempana kuin kapealanteisilla.... Viime raskaudessa lapsi kiinnittyi jo rv 28 eli eipä se kohtukaan sieltä enää kovin korkealle noussut kun pää oli jo "lähtökuopissaan" :)

 
Pahvi
Tohon SF mittaan vaikuttaa kaikista eniten odottajan ruumiinrakenne. Tärkeintä on, että saman mittaajan perättäiset mittaustulokset ovat linjassa keskenään, että maha kasvaa. Jokaisella sitten omalla käyrällään.
Mulla esikoisesta oli SF koko ajan ylärajoilla, silti lapsi oli pieni.
Pääasia on, että ko, mitta kasvaa!!
 
pienimaha
Alakäyrillä oltiin, maha ja äitikin pieniä....Vauva oli kaksi viikkoa yli lasketun ja painoi 3740, pituus 49 cm. ELi ei hätää. Kaksi kätilöä ja lääkäri olivat aika varmoja, että justjust kolmekilonen vauva tulee. Nyt odotan toista ja vieläkin alemmalla käyrällä mennään :) Mimmonenhan tulee pikkuisesta!
 
heipskaikille
Itsekin olin aluksi tuosta sf-mitasta huolissani kun alakäyrällä mennään ja lapsen painoarvio syntyessään annettiin rv34 jotain 3100g eli ei mitään suuren suuria lukemia. Itsellänikin vauva on jo asettunut aika alas joten olisiko sitten sillä tekemistä myös sf-mittaan..
 
älä huolestu
Meiän neuvolassa ei kauheesti oteta paniikkia tuosta mitasta. Lääkäri sanoi, että ultra on tehokkaampi arvioimaan lapsen kokoa yms. koska sf-mittaan vaikuttaa aina äidin rasvaprosentti, lapsiveden määrä, lapsen asento yms tekijät.
Mulla ole esikoisen aikana järkyttävä mitta ja silti sain pienen lapsen, että yhtähyvin sulla voi ollakin iso lapsi :)
 
ohva
Tamperelainen: eikö neuvola täti ole mitannut mitalla sinun mahaasi? Mulla ton viimeisestä neuvolakortissa merkintä vasta 25 viikolta siinnä käyrällä. Ja siinnä kohdun puhjan korkeus sarakkeessa pitäisi olla mittoja niin ne on niitä sf mittoja =)
 
tamperelainen
Ei ole mitannut ja tyhjää on se sarake neuvolakortissa niinkuin ei ole käyrälläkään mitään merkintöjä. No kai se sitten tulee ens kerralla, seuraava neuvola kun mulla on rv 27.
 
Toinen tamperelainen
Mulla Kaukajärven neuvolassa otettiin sf-mitta tarkastuksessa joka ajoittui viikoille 19+6. Muistaakseni oli 18 cm tuolloin eli vähän keskikäyrän yläpuolella.
 
la jouluaatto
Itse huolestuin taas vähäsen juuri tuosta valtavasta koosta, mutta siis tässä kohtaa piti sanomani että myös vauvan asento kohdussa tuntuu vaikuttavan tuohon mittaan. Omani oli perätilassa viimeksi ja se tekee myös sen että kohtu tuntuu olevan hivenen korkeammalla.
 
Lumette
Mulla esikoiselta sf-mitta oli korkeimmillaan 29 cm ja tyttö olikin vain parikiloinen istukkaongelmien takia. Tokasta sm-mitta oli korkeimmillaan 31 cm ja tyttönen painoi pikkuisen päälle 3 kg. Tällä tokalla kertaa ei ollut istukassa mitään vikaa, mutta pikkuinen vaavi tuli nytkin!
 
rv 25+2
Äitini on tehnyt 10 lasta ja jokaisessa raskaudessa sf-mitta on kulkenut alakäyrillä ja neuvolassa ollaan oltu huolissaan. Jokaisella kerralla vauveli on kuitenkin ollut n.3 kiloinen, itse painoin 3010g. Ja se on aivan sopivasti.
Äitini on kertonut että masukit ovat hänen vatsassaan aina laskeutuneet hirmu alas jo varhain, mikä on pienentänyt sf-mittaa. Hänellä raskausmasu on muutenkin ollut aina pieni.
 
cicca
Sf korkeimmillan 37cm rv 36+4. Kokoa tuolloin 166cm ja painoa hienot 72,1kg. Näytti pysyneen sentin sisällä mitta synnytykseen saakka, poika 3020g ja 50cm. Vesiä oli kahdet... Ei kannata huolestua rajaviivoista, ne on keskiarvoja. Oma vointi on paras mittari.
 
huolestunut2008
Joku mainitsi, että rasvaprosentti vaikuttaa sf-mittaan. Osaako kukaan kertoa, kuinka? Itselläni on nyt viikkoja 30+1 ja sf-mitta, joka alkuun oli vähän alakäyrän yläpuolella, sitten alakäyrällä ja nyt sen alapuolella huolestuttaa. Kuulemma parin viikon päästä on edessä reissu äitipolille, jos se ei kasva riittävästi. Oli lohdullista lukea, että muutkin on saaneet normaaleja vauvoja vastaavasta tilanteesta huolimatta. Mutta tosiaan, voisiko rasvaprosentti sitten selittää asian ja kuinka? Mulla pari kertaa mitattu, molemmilla kerroilla ollut 12:n hujakoilla.
 
äiti ja kaksi lasta
Katselinpas omia äitiyskortteja. Esikoista odottaessa sf -mitta on kulkenut lähes koko ajan hieman keskikäyrän yläpuolella, lopussa jo lähellä yläkäyrää ja kuopusta odottaessa sf-mitta laahasi alakäyrää pitkin ja lopussa oli jopa sen alapuolella. Kuopusta odottaessa kävin synnärillä ylimääräisessä ultrassa jossa tsekattiin napanuoran virtaukset mutta ne olivat ihan normaalit. Esikoinen oli iso poika (4,4kg) ja kuopus taas pieni tyttö (3kg). Mahat olivat tosiaan ihan eri kokoluokkaa noissa raskauksissa (pojasta melkoinen ja tytöstä tosi pieni) :D.
 

Yhteistyössä