sf-mitta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sere
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sere

Vieras
mites muilla on tuo sf-mitta? itellä viikkoja 27 tänää ja sf-mitta on 27,5cm! järkyttävän iso luku kun kirjoissa sanotaan et täl viikol se on n. 23 cm. taitaa olla iso vauva tulossa vai, sitäkö se meinaa? oon kyllä tosi pieni kokoinen että maha kasvaa vaan ulospäin, ei oo sisällä tilaa. maha on ollu iso jo kauan ja nyt se vasta onkin ihan järkyttävän iso. mulla on kyllä verensokerit koholla että sokeri vaan kasvattaa vauvaa turhaan mut en oo syöny makeita juttuja paljo mitää. sf-mitta on ollu mulla tavallista isompi jo pari kuukautta.

Minulla sf-mitta on mennyt koko ajan yläkäyrillä ja samoissa lukemissa kuin sinullakin. Viimeksi mitattiin viikolla 33 ja tulos oli 33,5 eli sf-mitan lukema on ollut sama kuin mitä viikkoja on ollut. Kokoarvio tehtiin kaiken varalta etuajassa ja se piti paikkaansa kasvukäyrän mukaan eli semmoista nelikilosta ja vähän päälle tässä odotellaan. Uusi painoarvio tehdään vielä loppuvaiheessa. Sokerit ja BMI on ollut normaalit. Tosin isokokoisia ihmisiä ollaan miehen kanssa molemmat ja isoja ollaan oltu jo syntyessään eli se voi selittää vähän tilannetta.
Vauvan asentohan voi vaikuttaa paljonkin sf-mittoihin eli jos se tykkää pötkötellä poikittain, niin kyllähän se mittakin väkisin on iso. Kannattaa käydä painoarviossa. Sehän selvittää paljon tilannetta ja vaikka vauva olisikin iso, niin kyllähän se voi syntyä normaalistikin, jos vaan lantio antaa myötä...

Oma mittani on mennyt koko ajan yläkäyrien ulkopuolella, esim. rv 18 18cm, rv25 28 cm ja nyt rv 28 se oli 30cm. Mahani on aivan pallona tuossa edessä ja vauva vastaa viikkoja. Lapsiveden määrä on ollut koko ajan normaali. Olen itse normaalipainoinen ja syntynyt 2.5 kiloisena..Eli, suuri mitta voi myös johtua mahan mallista, kuten minulla.

ei kannata tujottaa tuohon sf-mittaan. se että mitta on suuri ei tarkoita sitä että vuva on suuri ja päinvastoin. jollain voi olla niin tilava lantio että vauva mahtuu sinne paremmin ja ollakin niinku ilmeisesti sinulla lantio on pienempi jolloin se jää enemmän ""pönöttämään"" kun sf:ää mitataan selällään.

""Vauvan asentohan voi vaikuttaa paljonkin sf-mittoihin eli jos se tykkää pötkötellä poikittain, niin kyllähän se mittakin väkisin on iso.""

jos vauva on mahassa poikittain, niin silloin sf on yleensä pienempi, ei isompi ;0)

Jos vauva on poikittain, sf-mitta on SUUREMPI!! Ihan siitä johtuen, että vauva ei mahdu painumaan tuonne lantioon.

Ja näin on kyllä ihan varmasti... Kokemuksella.

Yhteistyössä