Hae Anna.fi-sivustolta

Shokissa!!!

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Ting*, 08.12.2006.

1. Ting* Vierailija

Kävimme eilen Naistenklinikalla IVF-suunnittelukäynnillä ja olen tällä hetkellä aivan sekaisin. Kysyisin että onko kukaan teistä koskaan kuullut tällaisesta asiasta:
    Olemme tehneet kolme inseminaatiota jonka jälkeen meidät siirrettiin 6 kk pituiseen IVF-jonoon. Kun silloin kauhistelin pitkää jonoa, lääkäri totesi että "mutta eihän mikään estä teitä menemään yksityiselle hoitoon". Mietimme paljon asiaa ja loppujen lopuksi päätimme jostain kerätä rahaa yksityiselle joten teimme yhden IVF:än yksityisellä klinikalla täällä Helsingissä. Tulos kuitenkin negatiivinen ja nyt oli siis vuorossa Naistenklinikan IVF-suunnittelukäynti. (perillä jonossa ollaan maaliskuussa)
    Sain aikamoisen shokin kun kerroin IVF-hoidostamme lääkärille ja hän totesi että tämä tarkoittaa että meidän kolmesta kunnallisesta IVF-hoidoista yksi on nyt tavallaan "käytetty" kun käytiin yksityisellä! Eli jäljellä on vain kaksi hoitoa heillä. Ja siinä ei vielä kaikki, vaan jos päätämme tehdä vielä toisen hoidon sillä aikaa kun jonotamme kunnalliseen, niin he eivät ehkä suostu ottamaan meitä hoitoon ollenkaan! SYY: Onnistumistodennäköisyys vähenee jokaisesta IVF-kerrasta ja he ottavat mieluummin "toisen, terveen pariskunnan jolla olisi suurempi todennäköisyys onnistua hoidoissa". En ole elämässäni kuullut moista paskaa! Olen vieläkin aivan shokissa ja oli hyvin vaikeaa pitää kyyneleet poissa eilen vastaanotolla. Sitäkö saamme kun olemme tehneet hyvin vaikean päätöksen taloudellisesti ja menneet yksityiselle sillä aikaa kun odottaminen tuskaisen pitkässä jonossa kunnalliseen hoitoon ahdisti liikaa!! Meidät rangaistaan tällä tavalla, meille ei suoda hoitoa joka mielestäni meille lain mukaan kuuluu!!
    Itselleni henkilökohtaisesti on paljon, paljon rankempi odottaa jonossa joka liikkuu tuskaisen hitaasti ilman että mitään tapahtuu, kuin että teen kaksi, jopa kolme hoitoa ja ainakin saan YRITTÄÄ onnistua. Nyt tuntuu vaan niin kauhean pahalta ja jotenkin maailmamme romahti.
    En tajua että en ole koskaan edes kuullut tällaisesta "säännöstä", ja mielestäni meitä olisi pitänyt informoida asiasta paljon aikaisemmin jolloin olisimme saaneet tehdä valinnan itse. Voi tietysti olla että olisimme kuitenkin valinneet näin, mutta silti, itse sääntö kuulostaa aivan uskomattomalta. Tiedän että heillä on kunnallisessa hoidossa rajoitetut resurssit, mutta voiko se olla edes laillista rangaistaa tällä tavalla? Mielestäni se että käydään yksityisellä, ei ole mitään tekemistä Naistenklinikan hoitojen kanssa. Mielipiteitä, kiitos! Onko peli pelattu vai onko meillä mahdollisuuksia taistella tästä, joka on mielestäni meidän OIKEUS, saada hoitoa kunnallisella puolella.

2. Saman kokenut Vierailija

Meillä kanssa yksi syy, miksi eväsivät Naistenklinkalla hoidot, oli tuo, kun oli jo kolme hoitoa tehty yksityisellä. Eikä lääkärin mukaan lapsettomuushoidoissa ole kysymys sairauden hoidosta. Eli ymmärsin lääkärin puheista, että eihän heidän ole edes pakko hoitaa, kun ei ole kysessä terveydestä, itse ne kauneusleikkauksetkin joutuu maksamaan.

3. ajatus? Vierailija

tuollainen systeemi on kyllä tosi p:stä, ihan kuin tämä ei olisi jo tarpeeksi vaikeaa muutenkin.
    Yksi idea... VALEHTELE. Ihan kylmästi vaan ja väitä vielä, että lääkäri ymmärsi väärin, että olette vasta harkinneet yksityiselle menoa! Oikeesti, tuollaisessa tapauksessa mun mielestä voi valehdella.

4. sussu75 Vierailija

Joo, on aika karskia ja säälimätöntä meininkiä, tietysti sen jotenkin käsittää, kun julkisen resurssit juuri on mitä on. Ja jonossa riittää toiveikkaita. Nyt jälkiviisaana on helppo ajatella, että koska rehellisyys ei näköjään peri maata, niin olisiko kannattanut jättää tylysti kertomatta koko jutusta. Tai ainakin voisitte käydä "kostoksi" yrittämässä yhtä yksityisellä tässä odotellessanne ja jätätte sen kertomatta, niin saatte edes ne kaksi yritystä Naikkarilla! Ja toivomme tietysti kaikki, että teillä tärppää, ja voitte pyllistää koko paikalle!

5. neulatyyny Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Meille kävi kutakuinkin samoin eli Väestöliitossa yksityisesti tehty kerta vähennettiin pois kolmesta julkisin varoin tehtävästä kerrasta. Nyt siis tarjotaan kaksi kertaa Naistenklinikalla. Hassua, kun samalla puhutaan, että raskaustodennäköisyys kasvaa ivf-hoidoissa jopa kuudenteen yrityskertaan asti, monelle viides tai kuudes kerta tärppää, joten puheet, että vain kolme kertaa kannattaa yrittää on ihan potaskaa - kyllä senkin jälkeen on mahdollisuus onnistua. Itse ajattelin sinnitellä nämä kaksi kertaa Naikkarilla ja jos ei hermoromahdus iske ennen, yritän vielä yhden kerran Väestöliitossa. Sitten varmaan talous ja motivaatio antaa myöten luovuttaa. Neljä vuotta on mennyt surressa lapsettomuutta, enkä haluaisi enää toista yhtä pitkää periodia murhetta ja kyyneleitä. Elämä jää elämättä. Kaikkea hyvää sinulle ja voimia!

6. ...Kaisa Vierailija

Kuitenkin kaikissa tutkimuksissa sanotaan, että alle 35-v todennäköisyys tulla raskaaksi kasvaa 5. tai jopa 6. IVF hoitokertaan asti!

Outoa tuo väestöklinikan toiminta.

7. Kaisu71 Vierailija

Miten niin VÄESTÖLIITON?

Julkisen puolen toiminnastahan tässä on kysymys.

8. ..Kaisa Vierailija

Joo, sorry, tarkoitin julkista, meni jotenkin termit sekaisin.

9. Lumis -75 Vierailija

Hei,

tutulta kuulostaa tuo Naistenklinikan toiminta. Me jonotamme pääsyä inseminaatioon, vuosi siitä kun Naistenklinikalle menimme. Tähän asti tehty vain alkututkimukset ja annettu clomifenit, joita popsin ilman muuta kuin 1. kierron seurantaa 6kk. Meillä ilmeisesti ongelmana on minun ylipainoni, jota ei kuitenkaan mitenkään sairaan paljon ole. Mutta meille ei kannata hoitoja antaa, kun kerran on muita, joilla homma onnistuu varmemmin... Kävimme nyt yksityisellä kahdesti inseminaatiossa odotellessa, mutta kertomuksesi perusteella ei kannata niistä mainita Naistenklinikalla lainkaan, jos aikoo joskus hamassa tulevaisuudessa jotain hoitoa saada. Vaikka niistä voisi saada arvokasta tietoa, mikä hormonimäärä olisi oikea..
    Tsemppiä ja otetaan tiukempi asenne Naistenklinikalla! Kenelleköhän kohtelusta voisi valittaa, kun ihmisiä syrjitään, eikä hoideta kunnolla??

10. pönttö-öriläs Vierailija

Olen saanut ihan hiljattain "toisen käden tietoa" Pirkanmaalta, jossa tuttavani käy hoidossa yksityisklinikalla, ja samaan aikaan jonottaa julkisen jonossa Taysiin. Hän oli kysynyt omalta yksityisklinikan lääkäriltään, onko tuo totta, että yksityisellä tehdyt hoidot muka vähentäisivät julkisella tehtävien hoitojen määrää. Lääkäri oli sanonut, että ei pidä paikkaansa, ja ettei kannattaisi lueskella netistä kaikenlaista roskaa ja potaskaa... no joo, lääkärit eivät ymmärrä meitä "hädänalaisia naisia", jotka täällä käymme ;)

Mutta siis, periaatteellisestikin se julkisen hoitojen vähentäminen on mielestäni väärin. Itsekin yksityisellä käyneenä voin vakuuttaa, etten ole pennin jeniä verovaroja käyttänyt hoitoihini, joten jos nyt haluaisin julkiselle puolelle hoitoon (ensin siis jonoon...) niin miten he kehtaisivat evätä minulta sen hoidon, minkä voisin sieltä kuitenkin periaatteessa saada.

Eikä mielestäni voida sanoa, että jonossa riittää toiveikkaita - kaikki hoidoissa käyväthän ovat toiveikkaita, ehkä jopa enemmän kuin ne jotka onnistuvat saamaan lapsen tuosta vain... (en tarkoittanut tätä piikkinä sille joka näin edellä kirjoitti, siis sussu75:lle, vaan ihan yleisenä kommenttina tähän aiheeseen.)

11. ....sara.... Vierailija

Meille taas lääkäri sano suoraan ensi käynnillä, et tervemenoa yksityiselle, on nopeampaa palvelua, mutta että yksityiset käynnit vähennetään sit julkisen käyntimahdollisuuksista. Jos käydään kolme kertaa yksityisellä, ei ole enää mahdollisuuksia julkiselle puolelle. Jotain se puhui kelakorvauksista, et kela korvaa kolma hoitoa, yksityisistä hoidoista tietyn prosenttiosuuden per kolme hoitoa, ja julkisella puolella maksaa kolme hoitoa tai kaksi lasta (jos hoidolla saadaan kaksoset, niin ei kela enää korvaa seuraavaa yritystä).. Onkohan tämä kuntakohtaista toimintaa, vai mistä johtuu lääkäreiden eri kommentit?

12. neulatyyny Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niinpä niin, mikä on totta ja mikä ei, mutta minulle sanoi siis sekä Väestöliiton lääkäri että julkisen puolen lekuri molemmat, että se on sitten kaksi kertaa julkisin varoin, koska olen yhden ivf-hoidon tehnyt yksityisesti. Oma tietolähteeni ei ole mikään nettijuttu vaan kaksi gynekologia, jotka siis edustavat sekä yksityistä että julkista terveydenhuoltoa. Olisiko pitänyt sanoa, että älkääs nyt narratko minua noilla nettijutuillanne? ; )

13. Saman kokenut Vierailija

Kyllä se meilläkin ihan julkisen puolen lääkäri sanoi,että ei hoitoja julkisella, kun on jo kolme yritystä tehty yksityisellä eli ei tämäkään mikään "nettijuttu".
    KELA kyllä korvaa osan hoitokuluista ja lääkkeistä yksityisellä useamman kuin kome kertaa (meillä jo kuusi kertaa), mutta 40 vuotta täyttäneet ei saa korvauksia ns. automaattisesti, vaan pitää erikseen anoa ja sittenkin on epävarmaa korvaavatko mitään.

14. miksu35 Vierailija

Todella ikävää alkuperäiselle että näin kävi.. Luulisi että tuollaisesta ilmoitetaan hyvissä ajoin etukäteen, koska sittenhän ennemmin odottaa ne kolme julkista hoitoa ja menee vasta sen jälkeen yksityiselle. Ja kaikille kyllä pitäisi se kolme kertaa suoda, vaikka olisikin käynyt muualla odottaessa. Voisikohan asiaa tiedustella esim. potilasasiamieheltä, eli onko kyseessä ihan oikea käytäntö.

Mutta noista hoitokertojen määrästä. Olisihan se kiva että kaikkia hoidettaisiin niin monta kertaa kuin kukin haluaa, mutta valitettavasti julkisen varat ovat rajalliset. Vai kuka olisi valmis jättämään omat kolme hoitoansa pois, jotta jotain toista pariskuntaa hoidettaisiin kuudesti? Tuskin kukaan.

15. Ting* Vierailija

Hei taas, kyllä tosiaan - ikävää on vähintä mitä voi sanoa tästä "säännöstä". En halua vieläkään oikein uskoa sitä todeksi. Olen ottanut yhteyttä sekä potilasasiamieheen että Simpukka-yhdistyksen edunvalvojaan. Potilasasiamies oli sitä mieltä että "asia ei kuulu hänelle", mikä kuulostaa mielestänne hyvin oudolta, koska nettisivuilla lukee: "Potilasasiamies toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteutumiseksi sekä potilaiden hoidon laadun parantumiseksi. Potilasasiamies neuvoo ensisijaisesti ja tarvittaessa avustaa potilasta ja hänen omaisiaan hoitoon tai kohteluun liittyvissä ongelmissa. Neuvonnan tarkoituksena on antaa ohjeita potilaalle tai omaiselle potilaan selviytymiseksi terveyttään tai sairauttaan koskevassa asiassa.". Kyseinen henkilö kuitenkin pyysi ottamaan yhteyttä Naistenklinikan IVF-lääkäriin. Todella outoa, niitähän en todellakaan haluaisi konsultoida tässä vaiheessa.
    Simpukka-yhdistysken edunvalvoja kirjoitti että hän tutkii asiaa ja että se hänen mielestään kuulostaa hyvin epäoikeudenmukaiselta ja että "kyllä hedelmöityshoidoissa käyvien pitäisi saada tasapuolista ja reilua kohtelua joka paikassa." . Katsotaan mitä tapahtuu mutta minä en todellakaan halua luovuttaa näin helposti.
    Mielestäni on TÖRKEÄÄ että meiltä vähennettäisi hoitoja kunnallisella puolella sen takia että olemme käyneet yksityisellä. Olemme maksaneet veroja yhtä rehellisesti kun kaikki muutkin ja meille kuuluu saada hoitoa kunnallisessa sairaalassa.

16. Mantelia75 Vierailija

Hei! Kysymykseni menee vähän vierestä; mutta tarkoittaahan 3 ivf:ää julkisella puolella sisältäen passit. Mulla menossa eka ivf-hoito julkisella, josta saatiin alkioita pakkaseen. Näitä passejahan ei lasketa ivf-hoidoksi? Eli kun pakkanen on tyhjä, niin aloittaessani taas ivf:n se lasketaan 2.hoidoksi??

17. Potilasasiamies on juuri se henkilö, jonka kuuluisi auttaa. Itse alan ihmisenä tiedän, että he ovat juuri tälläisiä tapauksiakin varten työssään. Mielestäni sinun kuuluisi ottaa uudelleen yhteyttä ja vaatia perusteluja, miksi hän ei selvittäisi asiaa. Ja todellakin olet oikeutettu saamaan kaikki 3 hoitoa myös julkisella, ja passit tulevat liäksi, niitä ei lasketa tuohon kolmeen. Törkeää kohtelua.

18. Ting* Vierailija

Kiitos, "Pöyristyttävää" vastauksesta. Olen nyt lähettänyt uuden sähköpostiviestin potilasasiamiehelle asiasta ja pyytänyt häntä reagoimaan. Jos ei vieläkään kuulu mitään, soitan hänelle.
    Kirjoitit että "Ja todellakin olet oikeutettu saamaan kaikki 3 hoitoa myös julkisella", mutta onko tämä varmaa tietoa - siis oletko kuullut/lukenut sitä jostain?
    Kiitollinen vastauksesta!!

19. kylmää vettä Vierailija

tämä on nyt varmaan raskasta kuultavaa, mutta jossakin rajojen on mentävä, ja nyt ne ovat sitten tuossa kohdassa. valitettavasti. yhteiskunta hoitaa lukuisia vakavia sairauksia, kuten syöpää esim. lapsilta. mihin mielestänne varoja pitäisi priorisoida? lapsettomuus on raskas ja surullinen asia, mutta lääkärien tehtävä on myös elämän säilyttäminen, ei vain uuden elämän mahdollistaminen. kaikkea ei voi hallita, kaikkea ei voi saada, joskus on nöyrryttävä ja suostuttava siihen, ettei elämä ole oikeudenmukainen. voimia teille...muistakaa, että kaikki on kuitenkin mahdollista, ihmeitäkin tapahtuu. hyvää uutta vuotta!

20. Niin... Vierailija

Itse ikäni takia maksanut viisi IVF-hoitoa itse. Vasta viides tärppäsi loppuun asti. Asiassa on aina kaksi puolta, mutta johonkin tosiaan on raja vedettävä. Omalla kustannuksella, minun tapauksessani n. 15 0000 eurolla sai tarvittavat hoidot, mutta eihän kaikkien kohdalla mahdollista.

21. justiinsa Vierailija

Voi kuulkaa, ei muutkaan, oikeasti sairaat, saa hoitoa julkisella puolella! Yksityisellä me muutkin joudutaan käymään.

22. ___. Vierailija

"kaikkea ei voi hallita, kaikkea ei voi saada, joskus on nöyrryttävä ja suostuttava siihen, ettei elämä ole oikeudenmukainen."

23. Ting* Vierailija

No kylläpäs olette nyt viisaita.
    Huomaa aika vahvasti että kukaan teistä ei ole kärsinyt lapsettomuudesta ja sen tuomasta tuskasta.

24. Ting* Vierailija

Niin, ja kertokaapas vielä MIKSI olisi suostuttava siihen, ettei elämä ole oikeudenmukainen kun kyseessä on hoidot yleisellä sairaalalla. Meillä on yhtä paljon oikeutta saada hoitoa kuin kukaan muu. EN suostu tähän epäoikeudenmukaisuuteen, olisi tyhmää tehdä niin.

25. Ziza Vierailija

Kyllä siellä julkisellakin puolella saa hoitoa sairauksiinsa, jos osaa vaatia. Mutta liian moni antaa periksi ja.. menee yksityiselle. Mutta, jos on varaa tai ei osaa vaatia, niin mikäpä siinä ;) Henk.koht olen kyllä sitä mieltä, että jokaiselle olisi taattava samanlainen kohtelu julkisella. Niin kauan kuin me "nöyrrytään", niin hommat ei toimi. Kannustan lämpimästi Tingiä ottamaan asiasta selvää ja lyömään nyrkkiä pöytään.

Lämpimiä terkkuja kaikille lapsettomuudesta kärsiville kanssasisarille.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri