SI-nivelen kipuilu raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana ja selkää särkee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana ja selkää särkee

Vieras
Elikkä onko kellään alaselän SI-nivel kipuillut raskausaikana?
Milloin kipu alkoi ihan alussa jo vaiko myöhrmpää?
Miltä kipu tuntui ja miten sitä hoidit?
Menikö missä vaiheessa ohi vai vaivasiko koko raskauden ajan?
Kävitkö kivun takia lääkärissä?

SI-nivel on ristiselän ja suoliluun välissä oleva nivel ( siis molemmilla puolilla ) siis ihan alaselässä pakaroiden yläpuolella.
Luulen, että kenellä on ollut raskausaikana selkä kipeä niin tietää ja on ottanut selvää mikä on SI- nivel

Minulla neljäs raskaus ja missää ei ole ollut selkäkipua, mut jokainen raskaushan on erilainen. Tiedustelin vaan että miltä se mahtaa tuntua jos kyse on SI-nivelestä. Luin jostain juttua että SI-nivelen kipuilun yksi syy on raskaus,mutta siinä ei ollut että miltä se tuntuu vaan onko vain kipu ihan yksinkertaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
SI-nivel on ristiselän ja suoliluun välissä oleva nivel ( siis molemmilla puolilla ) siis ihan alaselässä pakaroiden yläpuolella.
Luulen, että kenellä on ollut raskausaikana selkä kipeä niin tietää ja on ottanut selvää mikä on SI- nivel

Mulla on ollut ihan tajuttoman kipeä, mutta mä oon vaan kärsinyt kivun. Miksi olisin selvää ottanut, ei se sillä tiedolla parane.

Mulla on pahimmat kivut ollut ihan alkuraskaudessa ja loppuraskaudessa, loppuraskaudessa tais olla niinkin pahana että välillä putos jalat alta kun sattu niin pirusti... Mutta loppuraskaudessa nyt on niin paljon mulla ollut kaikennäköstä kremppaa että siinähän se selkä on mukana mennyt :)

No ei sitä kipua kuvata voi, mulla oireili myös iskiastyyppisesti eli varsinkin toiseen jalkaan säteili ja varovasti sai olla ettei jalka ns. lähtenyt alta kivun vuoksi. Ei siihen mikään auta, sellaisen tukivyön sain sairaalasta mutta se puristi ja aiheutti supistuksia. Kipuilu loppui kun vauva syntyi. Toisen kohdalla pääsin selän kanssa paaaaljon helpommalla, liitoskivut olikin sitten jotain ihan fantastista toisessa raskaudessa :x

Kimalle mä aloin ottaa heti asiasta selvää ja tulin siihen tulokseen että on tuo SI-nivel ja hyvin kuvailit kipua raparperitaivas :) Kiitos
Itse luin että panadol on siihen paras särkylääke ( eihän muuta saa käyttääkkään, siksi vielä hyvä ) ja eteenpäin taivutus olisi kanssa hyväksi. Lepo ei auta ja istuminen tekee pahemmaski.
Heh, tässä on vaan kärvisteltävä sit viel aikas monen monta viikkoa :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kimalle mä aloin ottaa heti asiasta selvää ja tulin siihen tulokseen että on tuo SI-nivel ja hyvin kuvailit kipua raparperitaivas :) Kiitos
Itse luin että panadol on siihen paras särkylääke ( eihän muuta saa käyttääkkään, siksi vielä hyvä ) ja eteenpäin taivutus olisi kanssa hyväksi. Lepo ei auta ja istuminen tekee pahemmaski.
Heh, tässä on vaan kärvisteltävä sit viel aikas monen monta viikkoa :)

Mulla ei auttanu mikään särkylääke, tai ehkä joku morfiini olis saattanu auttaa :laugh:

raparperitaivas se voi tietty olla, että jollain äityy niinkovaksi kipu, ettei tehoa mikään. Itselläni toistaiseksi panadol on tehonnut suht hyvin, toivotaan että jatkossakin toimii

mulla oli kanssa tässä toisessa raskaudessa ja nyt vauva 10kk ja selkä edelleen oireilee :(
Hierojalla käyty muutamia kertoja ja sen jälkeen vähän aikaa pysyny kunnossa mutta sitten alkaa taas. buranaa mä sitten vetelen aina sillon et tarvii varmaan lääkäriin uudestaan mennä että jos vaikka kuvauttaisi ton selän niinkuin hieroja sanoi. Voi olla joain muutakin sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
mulla oli kanssa tässä toisessa raskaudessa ja nyt vauva 10kk ja selkä edelleen oireilee :(
Hierojalla käyty muutamia kertoja ja sen jälkeen vähän aikaa pysyny kunnossa mutta sitten alkaa taas. buranaa mä sitten vetelen aina sillon et tarvii varmaan lääkäriin uudestaan mennä että jos vaikka kuvauttaisi ton selän niinkuin hieroja sanoi. Voi olla joain muutakin sitten.

Varmaan kannattaa kuvauttaa jos on noin kauan oireillut. tsemppiä sinulle jatkoon :) Ja Onnea pienestä vauvelista

Mulla alkoi loppuraskaudessa oireilemaan. On ilmeisesti löystynyt, lonksumisen tuntee välillä. Tukivöistä ei apua, kun painavat sitten vatsaa ikävästi. Mulla pahinta on portaiden nouseminen/laskeminen sekä kävely. Kipu rauhoittuu makoillessa. Kipu on hermokivun tyyppistä toiseen jalkaan. Panadolia olen popsinut ja sinnillä mennään vielä viimeiset viikot. :)

Minä reväytin tuossa 15 rv:lla alaselän ja vieläkin ajoittain oireilee. välistä pahemmin ja taas välistä sitten vähemmän. mietin tässä että kun ei ohikaan meinaa mennä, että vaikuttaako paljon synnytykseen sitten? Muutenkaan tämä raskaus ei ole ollut helppo. Olen varmaan käynyt jo 20 rv:n aikana suurimmat osat vaivoista läpi:/ Eipäs ole paljoa kerennyt nauttia olosta.

Mä valitin raskauden loppuvaiheessa lääkärille "persekipua", eli pakaran yläosaan pisti hemmetisti. Oli kuulemma juurikin tuo SI-nivel. Vauva nyt 9kk ja vieläkin ajoittain tulee samanlainen kipu, eli ei ole ainakaan mulla parantunut.