Hae Anna.fi-sivustolta

Sielu ja sikiö

Viestiketju osiossa 'Kristallipallo' , käynnistäjänä vierailija, 02.06.2019.

1. vierailija Vierailija

Tulin tietoiseksi siitä, että olin kellunut mukavasti tähän saakka, mutta että sitten yht´äkkiä tuli ahdasta. Ei ollutkaan enää vettä mielinmäärin ympärillä, vaan että joka puolella oli seinät vastassa. Tämä tietoisuus myös mulle tuli kuin tyhjästä, se tuntui uudelta. Tunsin miten kohdun seinämät olivat kehoa vasten, naaman edessä myös jotain. Joku tietoisuus siitä, että näin ei voi jatkua, hetkenaikaa sekasortoa ja sitten olinkin tulossa ulos. Ulostulossa tunsin miten naamaa vasten oli jotain, jokapuolelta puristi, oli epämiellyttävä tunne ja sitten hupsista olinkin jo ulkona, jossain vieraassa. Oli sekasortoinen tunne, jolloin aloin parkumaan. Tunne, että olin putkahtanut jonnekin, uuteen ja tuntemattomaan.

Muistin tapahtuman analyysissä, muistot vain putkahtivat esiin. Aloin kertomaan mitä tunsin ja vasta kun olin muistoissani ulkona totesin että taisin juuri muistaa oman syntymäni. Muisto on mulle erityinen ja rakas, se auttaa ymmärtämään miltä juuri syntyneestä saattaa tuntua. Erityisen rakas on muisto siitä, että selvisin kunnialla elämäni ensimmäisestä koettelemuksesta. Tuntui hyvältä tietää, että olin valmis tulemaan tänne, toisin kuin esim. keskosena tai keisarinleikkauksella syntyneet. Minua ei revitty tänne ennenkuin olin itse valmis siihen. Kun on tarpeeksi kypsä ja mieleltään valmis uuteen koettelemukseen, niin siitä ei tule liian traumaattista.

• Tykkään Tykkään x 1
  2. vierailija Vierailija

Lol

3. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 824
    Kiinnostavaa. Mietin vaan että miksi sitten "vaivautua" mennä sen toisen vauvan sisään jos hän kuitenki kuoli... Kait ne kuitenkin siellä "yläkerrassa" tiesi että vauva menehtyy? Vai oliko se kuitenkin tälle sielulle joku oppijuttu?

4. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 824
    Onko pakko vastata? Ohittaa vain.

5. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 824
    Tuokin on totta kyllä, mutta sikiö ja sikiö, kuinka läheltä synnytystä ne oikeasti on? Kohtukokemuksia on niin kauan kun olet kohdussa.

6. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 824
    Sanottiinko siinä mistä tuo johtuu?

7. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 824
    Mun mielestä tuo Kennedy- murhajuttu on vähän eri asia...

Valemuistoja toki voi syntyä. Mutta mun mielestä yhtä epätieteellistä on kuitata kaikki valemuistoilla kuin että uskoisi kaikkeen sinisilmäisesti. Skeptikoilla tuppaa olemaan tuo toinen ääripää, kaikki kuitataan jollakin tässä tapauksessa valemuistoilla.

8. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 824
    Musta tuo ei edes ole mitään yliluonnollista, tuon "yliluonnollisuuden" takia Sivaltaja kai sen torppaa?

9. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 824
    Ihan mutulla mitä mä aattelisin:

Ei muistoja voi olla ilman sielua. Sielu on se joka tuo tietoisuuden. Sielu tekee elollisen elottomasta. Sikiön tietoisuus alkaa kun sielu menee siihen. Sikiöllä/ihmisellä ei ole tietoisuutta ilman sielua. Sielu tekee robotista elävän. Uskon että on riippuvainen nimenomaan sikiön aivojen kehitysasteesta. Aivot on sielullisen ihmisen käyttöliittymä kaikkeen. Sekä tämän- että toisenpuoliseen.

10. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 824
    Tämmöset kertomukset on kiinnostavia.

11. vierailija Vierailija

tuo sikiöaikana koettu muistaminenei välttämättä ole merkki tietoisuudesta, vaan kehomuistamisesta, jonka mieli sitten sanoitti jonkun syyn takia, vaikkapa sitten terapian. Pidän ihan mahdollisena, että ihminen voi päästä kokemaan tuonkin vaiheen kokemuksia, minäkin olen. joskus muistin spontaanisti tukalan oloni kohdussa ja sitä vähän makustelemalla sain mieleeni vaikutelmia tapahtumista. kerroin niistä äidilleni, joka sitten omaksi hämmästyksekseen kysyi, että mistä sinä saatoit tietää tuon. joskus sitten 10+ vuoden jälkeen tajusin, että kyseessä saattoi olla kehomuistot.

12. vierailija Vierailija

En muista että olisi sanottu. Enkä muista, että olisi sanottu sillä olevan jotain seuraamuksia missä vaiheessa sielu yhtyy sikiöön.

• Tykkään Tykkään x 1
  13. vierailija Vierailija

Mielenkiintoista että muistat syntymänkin. Itse synnyin painon puolesta keskosena. Ainakin siihen aikaan sanottiin keskosiksi niitä, joiden paino oli jonkin sovitun rajan alapuolella. Muuten kaikki oli ok ja synnytys normaali alatiesynnytys.

Meillä on samaa myös se, että kumpikin muistamme spontaanisi tuon tiedostamisen. Mainittakoon nyt, että en käynyt psykoterapiassa enkä tuolloin paneutunut mitenkään erityisemmin menneen elämäni tarkkailuun tai muisteluun.

Koska olin painon puolesta keksonen mutta muuten täysin kehittynyt, en laske itseäni varsinaiseksi keskoseksi.
    En kuitenkaan tekisi yleistyksiä muiden puolesta, eli miten traumaattisena tai ei traumaattisena esim ennen aikaisesti syntyneet keskoset tai keisarinleikkauksella syntyneet ovat kokeneet syntymänsä.
    Täysiaikaisen alatiesyntymä voi myös olla traumaattinen kokemus syntyvälle lapselle. Kaiken itse synnytystapahtumaan liittyvien tekijöiden lisäksi myös lapsen temperamentti voi vaikuttaa siihen miten kokee hyvinkin sujuneen alatiesynnytyksen ja miten kohtaa maailman.
    Ja kun kristallipallossa ollaan, niin tuon esille myös ajatuksen, että menneiden elämien kokemukset ja asenteet saattavat tuoda oman lisänsä siihen, miten vauva kokee syntymänsä.

On monia jopa kuuden kuukaudenkin ikäisenä syntyneitä keskosia jotka ovat hymyileviä, elämäniloisia, sisukkaita ja tasapainoisia huolimatta keskosuudestaan. Tunnen sellaisia henkilökohtaisestikin. Samoin tunnen tietenkin keisarinleikkauksellakin syntyneitä.
    Olisi kuitenkin aika vaikeaa tutkimuksin todistaa mikä vauvan luonteessa ja asenteessa elämää kohtaan on syntymätavasta johtuvaa, mikä muusta. Siis keskosuus vs. täysiaikaisuus vs. keisarinleikkaus + muut tekijät.

Minullekin on omat sikiökauden muistot merkityksellisiä. Muisto erityisesti kohtuajalta on niin omanlaisensa ja harvinainen, että siitä voi olla erityisen iloinen että sen sattuu muistamaan.

14. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    783
    Hmm.. jos se oli vanhemmille oppijuttu.
    Tai sitten sielu tuli toisiin aatoksiin... "Ei vitsi, en sittenkään halua syntyä uudelleen", tai "Voi hitto, väärä kroppa". :rolleyes:

• Tykkään Tykkään x 1
  15. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 824
    Voi olla vanhemmille tai sille sielulle joku oppitunti. Tohon "toiseen aatokseen" en oikeen usko.

16. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 824
    Keskosista, mä olen 7 kk syntynyt eikä mulla mitään traumoja siitä oo. Eikä siitäkään että äitee oli yli 40 v joka aatteli ettei tuu enää raskaaksi. (Voi perkele meikä sitte kumminki änkes maailmaan ja viel ennen aikojaan, hankala kakara :LOL:) Moon aina kokenu olevani rakastettu. Viiskytäluvulla syntyneet systerit vitsaili että veskari tuli ennen aikojaan maailmaan ku äitee juoksi kattomaan Peyton Placea, (se lienee kait vitsi)

17. 'wink' Vierailija

Ja hörhöillä toinen, kaikki on yliluonnollisuudella...?

Jos vaikka ihan omalla kohdallani mietin muistojani, en voi olla varma mikä on oikea muisto ja mikä aivojeni luoma mielikuva.
    Onko kovin yllättävää, jos "muisto" sikiöajalta ja syntymästä on mukavaa vedessä kellumista, ahtautta, yhtäkkinen valo?

18. vierailija Vierailija

Wink ja SS ne yhteen soppii huomenna mennee pussauskoppii!

19. vierailija Vierailija

Ihmiset ovat erilaisia. Esim. toiset tietävät mikä on heidän oma muistonsa, toiset eivät. Siksi ei kannata väitellä toisen ihmisen muiston aitoudesta.

• Tykkään Tykkään x 1
  20. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 824
    Niin, jos luet ajatuksella sen mitä kirjoitin niin huomaat että sisällytin siihen kaksi ääripäätä, ne jotka uskoo kaikkeen ja ne jotka selittää kaiken jollakin sen tyyppisellä kuin tässä tapauksessa valemuisto.... Kumpikin on yhtä epätieteellistä vaikka jälkimmääset haluaa uskoa että heidän on tieteellinen... Tieteellinen ei oo jos mennään ideologia edellä.

En ymmärrä mitä tarkoitat tai ajat takaa tuolla "onko kovin yllättävää", haluatko selventää?

21. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    783
    Yliluonnollista ei ole olemassakaan. On vain luonnollista.

Minkälainen sen muiston pitäisi sitten olla, jotta se olisi mielestäsi uskottavampi? Ärsyttävää lillumista, mutta ah, niin avaraa, mahtuu uimaan kuin pieni ankanpoika veessä ja sitten yhtäkkinen pimeys? :coffee:

22. 'wink' Vierailija

Tietävätkö -vai uskovat/luulevat tietävänsä?

23. 'wink' Vierailija

Jokainen nykypäivänä tietää, että sikiö on sikiöpussissa lapsivedessä kellumassa, alatiesynnytys tapahtuu ahtaan synnytyskanavan kautta ym. Joten siksi kysyin, että onko yllättävää, kun juuri tällaista kuvaillaan.

24. vierailija Vierailija

Lue ajatuksella: "toiset tietävät mikä on heidän oma muistonsa, toiset eivät. "

Tummennettu kohta sisältää kaikki tapaukset.

25. vierailija Vierailija

Mitä tarkoitat? Pitäisikö muiston olla yllättävä?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri