sieniä yli 1-vuotiaalle??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..ö,,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ainakin Semperin teriyaki-kana-purkkiruoassa on sieniä (herkkusieniä) hiukan, ruoka on alkaen 1v eli sen perusteella ainakin voi.

Sienissä pitää varmaan olla kuitenkin tarkkana että antaa vain turvallisia sieniä ja tuskin kannattaa antaa kovin suuria määriä, totuttaisin makuun kyllä (vaikka itse en siis sieniä todellakaan syö).

Sienethän aiheuttavat herkästi vatsaoireita ihan aikuisillekin. Tosin sienissä on eroja, mutta tiedän, että esim. itselläni menee vatsa aina sekaisin, kun syksyllä syö ensimmäisen kerran herkkutatteja tai kanttarellejä.

Itse annoin lapsilleni sieniä vasta noin 1,5 vuoden iässä ja silloinkin ihan vähän kerrallaan.

Ainakin semperillä on vauvanruokia alk.8kk joissa on herkkusieniä joten eiköhän niitä vo antaa. Luonon sienien kanssa olisin ehkä varovaisempi, koska sienet keräävät itseensä raskasmetalleja maaperästä, mutta herkkusienet ovat yleensä viljeltyjä.

Olen antanut jo n. 10kk ikäiselle paistettuja (viljeltyjä) herkkusieniä sormipaloina syötäväksi. Tykkäsi kovasti, eikä ollut minkäänlaisia mahaoireita. En ole edes tiennyt, että sienistä voi tulla mahaoireita tai mitään muitakaan oireita ;) Meillä syödään kaupan herkkusieniä, siitakesieniä ja kantarelleja pääasiassa, ja yleensä aina paistettuna, raakana emme syö mitään sieniä. Enkä ollut myöskään kuullut, että alle 1v ikäiselle ei suositella sieniä, on mennyt ohi aivan tuollainen tieto.

Yhteistyössä