Hae Anna.fi-sivustolta

Sienten pakastus

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä Uusavuton, 24.08.2005.

1. Uusavuton Vierailija

Voiko sienet (esim. kanttarellit) pakastaa sellaisenaan vai pitäisikö ne käsitellä jotenkin, keihauttaa tms., ennen pakastusta, jotta maku säilyisi paremmin?

2. Marsa Vierailija

Ainakin kantarellit kannattaa pakastaa sinällään.

3. ode Vierailija

Valmistin juuri kastiketta kantarelleista, jotka oli pakastettu sellaisenaan. Mielestäni olivat kyllä aika sitkeitä ja niitä oli hankala pilkkoa.

Itse pilkon pakastettavat sienet ja käytän kuumalla pannulla niin, että vesi haihtuu ja pakastan vasta sitten. En tiedä vaikuttaako makuun, mutta käsittely on helpompaa. Ja viehän ne toki valmiiksi silputtuna vähemmän tilaakin.

4. Xena Vierailija

Minä olen huomannut, että sellaisenaan pakastetut sienet ""pakkaskuivuvat"" helpommin kuin paistettuna pakastetut. Ovat sen takia sitkeitä. Ja tietenkin vievät enemmän tilaa.

5. Tuula Vierailija

Yleensä pienentelen sieniä hieman ja keitän ne kasaan pannulla. Nyt pakastin pari pussillista kokeeksi sellaisenaan. Pilkoin sienet hieman pienemmiksi ja pakkasin minigrip-pussiin. En ole vielä maistanut, mutta minulle on vakuutettu niiden olevat parempia raakapakastettuina - saa nähdä.

Toki raakapakasteet vievät huomatavasti enemmän tilaa ja sitähän ei yleensä ole pakastimessa koskaan liikaa.

6. karoliina Vierailija

Hei
    Paistan sieniä kuivalla pannulla kunnes sienet kuumenevat läpikotaisin. Ymmärtääkseni bakteerikasvu loppuu näin ja sienet säilyvät parempana. Jos raakapakastaa kannattaa käyttää sienet aika nopsaan.

7. karoliinalle Vierailija

Myös pelkkä pakastimeen laittaminen pysäyttää bakteerien kasvun, eli sen suhteen ei säilyvyydessä ole eroa paistaako vai ei.

8. Uusavuton Vierailija

Kiitoksia vastauksista, vaikkei asia muuttunutkaan paljon helpommaksi... Näyttää olevan kaksi koulukuntaa :)

9. karoliina Vierailija

hei
    Mutta tuoreen sienen pakastus ei lopeta kaikkea entsyymitoimintaa, joten kuumentamattomien sienten maku ja ulkonäkö voivat muuttua jo muutaman kuukauden pakastamisen jälkeen.

10. hh Vierailija

Arktiset aromit kertoo sienten pakastamisesta näin:

""Pakastaminen
    Lähes kaikki sienet soveltuvat pakastettaviksi. Sienet kannattaa keittää kokoon omassa liemessään ennen pakastamista, jolloin kuumennus lopettaa sienten oman entsyymitoiminnan ja säilyvyys paranee. Kokoon keitettäessä sienten tilavuus myös pienenee huomattavasti. Jäähdytä sienet ennen pakkaamista sopivansuuruisiin annoksiin pakasterasioihin.""

11. Aulikki Vierailija

Vaikka kysyttiinkin kanttarelleista, kerron tässä miten olen rouskujen suhteen menetellyt ja olen sitä myös kokeillut. Kuulemani vihje rouskujen pakastamiseen: rouskut ryöpätään, valutetaan vesi hyvin pois, jäähdytetään, niihin lisätään vähän suolaa, pakastepussitetaan ja sen jälkeen pidetään pusseja yön yli jääkaapissa ennen pakastamista. Eivät ole karvaita pakasteesta otettaessa, sen olen huomannut!
    Olen käyttänyt suolaa, onko se ollenkaan tarpeellista pakastuksessa?

12. kokeilunhaluinen Vierailija

Kaikille jotka pähkäilevät josko kanttarelleja voi pakastaa sellaisena putsattuna? Kyllä voi! Ja niille jotka kokevat sienien muuttuvan sitkeiksi nii kokeilkaapa tätä, laittakaa jäiset kokonaiset kanttarellit monitoimikoneeseen suurimman terän työstettäväksi ja anna sieninien pehmetä mutta vain hieman ja kun sienet on hienonnettu riittävän pieneksi on sieniperhe valmis pannulle suolattavaksi jne. näin sienet säilyvät tuoretta täysin vastaavassa kunnossa!!!!

13. sienimies Vierailija

mite kaikki sienet voisi pakastaa,voiko sieniä pakastaa sellaisenaan ja minkä makuisia niistä tulee taRTTISIN VÄHÄN neuvoja kiitos =)

14. uusi sienestäjä Vierailija

Olen löytänyt hyvän sadon lampaankääpiä,nyt on ongelma miten ne valmistan

.
    ja pakastan,voisinko saada neuvoja tähän

15. noux Vierailija

Hei, juuri eilen kannoin kotiin monen monta kiloa lampaankääpiä. Osasta tein muhennosta sipulin, maidon ja jauhon avulla, ihan kelvollista tuli! Osan leivitin ja söin pihveinä, ne oli todella maukkaita. Loput kuivatin pannulla pieninä ja laitoin pakkaseen.

16. benji Vierailija

Moi.

Noukin ekaa kertaa eilen lampaankääpiä ja paistoin sellaisenaan, sekä tein pihvejä.

Minusta nuo pihvit ovat hieman sitkeitä suussa. Minä kun olen herkkä sitkaalle.

Miten niistä voisi saada mureampia...

17. vierailija Vierailija

Koitappa tehdä keittoa lampaankäävistä. Sienet ja sipulia kattilaan ,hauduttele, ja juustokeitto pussillinen joukkoon.(tee keitto ohjeen mukaan) Mausta ja maista.

18. Lampaankääpä Vierailija

Lampaankääpä ei sovi pakastukseen.

19. Tarja L Vierailija

Hei samaa teen puhdistan pilkon käytän kuumalla pannulla. Olen näin tehnyt AINA sentään olen 58 v ja joka ikinen on heti valmis ruokaan kuin ruokaan ei ole sitkee vaan on pehmeä ja maukas. Pakastan 80 g kelmuuun ja litistäen litteä on helppo sit laittaa isompaan pussin ilmat pois ja pakkaseen helppo ottaa täsmä määrä käyttöön. Oi nami nami. Kantarelli on minulle Rakkaan Tyttöni keräämää herkkua. Kiitollisena olen huolellinen, olen jalaton siksi kiitollinen.terveisin,Tarja L

20. resepti... Vierailija

Kun sienet on poimisteltu metsästä, ne kannattaa käyttää joko heti tuoreeltaan tai sitten käsitellä eli säilöä lajon mukaan.
    Kantarellit voi käyttää pannulla, jäähdyttää ja sitten pakasterasioihin. Tuoretta sienen makua ei voita mitään, se on selvä, kun on siis kyse kantarellista tai vahveroista.
    Jotkut sienet taas ryöpätään ja suolataan.

21. resepti... Vierailija

korjaan
    ...lajin mukaan...

22. Ille Vierailija

Paistoin juuri pannulla sieniä kokoon.
    Olivat aikas kuivia jo kerättäessä.
    Havaintoni oli, että joitakin värivirheitä tuli.
    Jäin miettimään, oliko syynä sienten kuivuus?

23. Mitähän sieniä ne mahtoi olla? Ja minkälaisia "värivirheitä"?

24. Ille Vierailija

Rouskuja ja haperoita.
    Joihinkin leikkauspintoihin tuli vihertävää väriä

25. no eipä ihme.... Vierailija

Rouskut pitää ryöpätä (leppärouskua lukuunottamatta). Haperot voi käyttää vain pannun kautta. Kannattaa tutustua eri sienten käsittelyohjeisiin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri