Sietämätön kurkku kipu..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuva..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuva..

Vieras
no niin, tervehdys kaikille!

viime viikon maanantaina - keskiviikkona minulla oli kurkku kipeä, mutta torstaina olo oli lähes normaali ja perjantaina ei ollut enään mitään ongelmia. Nyt eilen oli jälleen kurkku hieman kipeä, mutta entäs tänään? - Siis ei helvetti mitä tuskaa. Kurkku on todella kipeä, Juominen ja nieleminen on todella tuskallista. <- Sattuu todella paljon. Kurkku on vain "toiselta" puolelta kipeä, eikä molemmilta puolilta. Oikea on tässä tapauksessa se kipeä puoli..kummallista.. Myös puhuminen on hankalaa. Ääni on hieman kimeä ja muutenkin on vaikea päästä ääntä ulos. <- pystyn puhumaan, mutta ääni on todella kimeä ja käheä ja muutenkin aika hankalaa.

Myös kuumetta on jonkin verran.
Voisiko tämä olla kenties kurkunpäätulehdus? - aikuisilla ei niin yleinen, mutta oireina mm. Käheä ääni, Kuume. - Muuta kurkunpäätulehdukseen viittaavia oireita ei ole.

Mikä avuksi?
olen pysytellyt lämpimässä, Juonut kylmiä juomia, ottanut buranaa ja myös kokeillut Strepsilsejä. Strepsilssit auttavat hieman ja kurkku ei ole niin kipeä, mutta puhuminen ei edellenkään onnistu normaalisti vaan ääni on edelleen kimeä ja käheä. Eikä Noistakaan ole apua kuin hetkeksi.. Kylmät juovat ovat ihan Ok, mutta apua ei juurikaan ole ja juominen on todella hankalaa. <- Sattuu.

Älä sano: "mene lääkäriin". Tiedän että tästä voisi olla apua ja samalla saisi tietää onko tämä angiinaa. Ajattelin että jos kurkku on vielä ensi viikon maanantaina samanlainen, niin sitten varmasti menen lääkärin luokse!

Mulla on ollut kurkunpään tulehdus aikuisena ja kipu oli helvetillinen. Edes päätä ei voinut kääntää ja puhumisesta lähti ääni lopulta kokonaan kun ensin kieuin kuin äänen murroksessa. Huh mikä tauti, eikä siihen oikeasti mikään lääkekään auta kun se on viruksen aiheuttama.

kipu on todellakin aivan helvetillinen. Ehkä enemmän häiritsee se kun ei pysty puhumaan, vaikka kurkku kipu on sietämätön..No vituttaa joka tapauksessa.

kerro toki lisää omasta kokemuksestasi?
kuinka kauan kesti kuin parani? Kävitkö lääkärissä? auttoiko mikään vaivaan? ja jne jne..
tottahan se on että lääke ei tähän auta kun se on viruksen aiheuttama, ehkä hetkellistä helpotusta voisi saada.

kurkkupaise? - " Kurkkupaise aiheuttaa kurkkukipua, nielemis- ja puheongelmia, korvasärkyä, kuumetta ja pahoinvointia. Hoitona on tavallisesti leikkaus".
periaatteessa kurkkupaiseen vaivoissa löytyy: nielemis- ja puheongelmia, kuumetta jotka minulla ovat, Mutta ei se kyllä taida olla kurkkupaise. eikö kurkkupaise yleensä ole (harviainen) nielutulehduksen komplikaatio..? <- näin kertoo wikipedia..

elikkä kävin tänään päivällä hieman yli 14.00 terveysasemalla ja siellä vain katsottiin kurkkuun ja se olikin siinä. Eikä lääkäri sänonut että siellä mitään olisi..? heidän laboratorio oli jo mennyt kiinni, joten he antoivat lähetteen peijakseen jonne piti mennä klo. 16 jälkeen, mutta siellä olikin mennyt jo klo. 15.00 laboratorio kiinni. No sitten nätti nuori nainen otti minulta näytteen ja sanoi, että maanantaina saa tulokset..No terveysasemalla annettiin jo antibiotti kuuri, mutta sanoi että älä aloita kuuria ellei näytteessä näy mitään. Peijaksessa sanottiin että voit ottaa kuurin, jos kipu on todella paha. <- näin meinaan myös tehdä!

itse kyllä vahvasti epäilen kurkkupaisetta, koska oireet ovat melko samanlaiset..
mm.
-toispuoleinen kurkkukipu.
-vaikea puhua.
-leukalukko -> suu ei aukea kunnolla.
-joskus kipu heijastuu samanpuolen korvaan.

itsellä on noista kaikki paitsi korvakipu..Mitä tässä nyt tekisi? - Kipu on kova.
yhdellä tutullani ja isälläni on ollut kurkkupaise ja sanoivat että leikkaus on todella kova, kun se tehdään paikallispuuduteksella. Eikä nukuttamalla. <- onko mahdollista saada nukutus, jos potilas niin tahtoo?? - itse todella tahtoisin.

^en tosin tiedä onko tämä kurkkupaise vai jotain muuta..toivon että ei olisi kurkkupaise!

minulla on ollut kurkkupaise ja leikkaus hoidettiin paikallispuudutuksella ja itse leikkaus teki todella kipeeä. Myös puudutus oli aika "kivulias" piikki terveeseen rustoon, rusahtaa mukavasti. (ällöttävästi)

mielestäni aikuisiällä tuo tehdään vain paikallispuudutuksella, mutta en ole varma onko nukutus mahdollinen, jos potilas sitä itse pyytää ja tahtoo kovasti. <- en ymmärrä miksi tätä ei voida tehdä nukutuksella, koska lapsilla se tehdään nukutuksen avulla..

eikö siinä vaiheessa suositella, ellei jopa käsketä menemään lääkäriin kun puhe on puuromaista. Erittäin kummallistä että terveyskeskuksessa ei sanottu mitään.

enempää en osaa sanoa. Ehkä odottais maanantaihin viljelyn tuloksia ja jos testi on negatiivinen, niin menisin yksityiselle/päivistykseen näyttämään uudelleen. Siid jos vain on mitenkään mahdollista kärjistellä kipujen kanssa viikonlopun yli..?

Yhteistyössä