Siis anteeksi nyt, tarkistetaanko päiväkodissa vanhempien työvuorolistat, vai miksi muka urputtavat "vapaapäivistä"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietinpä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ViVa:
Mutta miksi joissain paikoissa pitää ilmoittaa tarkat työajat yms..? Ja vahtivat että niiden mukaan noudetaan. onko tämä vaan päiväkodin oma päätös? Ja onko se laillista?

Hoitajat saattavat olla lapsien hoitoaikojen mukaan töissä.
Ainakin jos päiväkodissa on ilta/vkl tai yöhoitoa.

Mun tuttuni on opettaja. Sattumoisin eräs toinen tuttavani (eivät taas tunne toisiaan nämä kaksi tuttuani) on töissä samassa päiväkodissa missä ope-tuttavani lapsi on hoidossa. Kuulin sitten kuinka kovasti ihmeteltiin, että opettajan lapset olivat täydet päivät hoidossa koko kesäkuun. No, kyllä minäkin ihmettelin. Tämä lapsi kun ei koskaan oikein päiväkotiin sopeutunut. Ei koko 5-vuotisen uransa aikana. Minusta osasyy oli siinä, että lapsi tiesi äidin pitävän häntä tarhassa pidempään kuin itse oli töissä. Lapsi siis aina hoidossa 8-16.30 ja kaikki mahdolliset loma-ajatkin.

Ikävää on se, että näihin asioihin on ollut pakko puuttua. Tiedän monta lasta, jotka ovat hoidossa kun toisella vanhemmalla on vapaa päivä. Eikä siinä mitään, mutta hoito aika on seitsämästä puoli viiteen ja yhdelläkin lapsella ikää vuoden! Monelle vanhemalle on hoitopaikasta tullut säilytyspaikka. Sitten on erikseen vuoropäivähoito. Tarkemmaksi on mennyt sielläkin vapaapäivien vahtiminen muutamien hyväksi käytön vuoksi. Lapset olleet hoidossa pe illalla, kun vanhemmat ovat olleet ravintolassa....

Mutta onneksi on vielä niitäkin äitejä, jotka pitävät lastaan mahdollisimman paljon kotona oman perheen kanssa. Itse ainakin joskus oikein sanon vanhemmille, joilla on vapaa päivä silloin tällöin, että tuokaa ihmeessä lapsi hoitoon niin saatte joskus vähän omaakin aikaa :)

Ainakin vuorohoitopaikoissa vaativat vanhempien työvuorolistat siksi että osaavat mitoittaa henkilökunnan oikein lapsimäärän mukaan. Sori mut mä en voi oikein ymmärtää vanhempia jotka vievät lapset hoitoon jos ovat itse vapaalla kotona. Itse ainakin olen järjestänyt sitä "omaa aikaa" muulla tavalla. Ja mitä tulee tuohon aikaisten aamujen raskauteen, itsellä saattaa iltavuoro loppua 22 ja seuraavana aamuna töihin jo klo 7 eli eipä jää yöunet kovin pitkiksi, varsinkin kun vielä vuosi sitten työmatkaan sai varata sen tunnin per suunta eli kotona olin joskus 23 ja aamulla piti herätä jo viideltä. Eli vähän turhalta narinalta tuo ap:n valitus aikasten aamujen raskaudesta kuulosti. Mutta tämähän on tätä nykyaikaa joka ikisestä asiasta pitää valittaa, jopa siitä kun päiväkoti vaatii vanhempien työajat tietoon.

Yhteistyössä