Siis ei kait

  • Viestiketjun aloittaja Ei jymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
hah
Jos on koleat ja sateiset säät ja asunnossa viileää niin en ehkä itsekään käyttäisi vauvaa pesulla kipeänä/kuumeessa. Höyryhengitystähän saa antaa ja sehän onnistuu lämpimän suihkun äärellä!
 
hjummartaa
Niin ja iltapesut voi hoitaa esim lavuaarissa; peppu ja kädet, kaula ja kasvot, mitä muuta pitää pestä yötä varten...?

Kannattaako kastella läpimäräksi kauttaaltaan ja sitten kuivatella viileässä...?
 
Ei jymmärrä
Siis dilemma ei ollut se käyttääkö joka ilta vai ei.
Vaan se että jos on nuhaa niin ei uskalleta viedä pesulle!
Sitä en vaan tajua..
Koleat ja sateiset säät..hmmm kait sitä silti lämmintä vettä hanasta tulee..
 
no voi pyhät pyssyt
Ei kait se vauva siihen kuole jos sitä ei viedä nuhaisena, kuumeessa eli ei, suihkuun tai kylpyyn???

Olis ainakin ensimmäinen tapaus Suomessa jos vauva kuolisi ko. asian seurauksena vai...?

Nenän saa "auki" nykykonstein muutenkin kuin höyryisän suihkun avulla, jos et hyvä "ei jymmärrä" tajua sitä, niin se on sun oma mokasi, kait tällä asianomaisella hlöllä oli tarpeeksi hyvä syy miksei vienyt lastaan pesulle kipeänä, ehkä hoiti pesut muuten tai oli käyttänyt edellispäivänä, oletko tietoinen miten menetteli?

Itse en käytä lastani pesulla joka päivä, koska siihen en näe tarvetta. Puhdas ja puhtaalle tuoksuva lapsi on ja joka syönnin jälkeen tms. pestään kasvot ja kaula ja kädet ja mihin sitten ruokaa onkaan mennyt. Peppu pestään joka päivä ja moneen kertaankin usein kun vauvan suoli pelaa nopsaan. Onko minun nyt sitten pakko vielä (joka päivä) pestä kauttaaltaan lapseni jos hänet on pesty "sottaisuuksista" moneen eri otteeseen päivän aikana?
Nyt kyllä itse mietityttää, että pesetköhän itse lastasi muutoin kuin iltapesulla....? Ehkä siksi sinun on vaikea ymmärtää...?


 
Ei jymmärrä
(ei voi olla totta)
Siis kysehän nyt oli siitä että ei USKALLETA PESTÄ NUHAISENA!!
Ihmettelinkin että oonko ainoa jonka mielestä lapsen VOI MYÖS PESTÄ VAIKKA TÄLLÄ OLISI NUHA!!!
 
ninnu
No miten tuo asia nyt sinua noin vaivaa. Vanhemmat ovat varmasti katsoneet parhaimmaksi, että eivät pese nuhaista lastaan. En minäkään pesisi, jos olisi oikein vuotava nenä ja flunssaisen oloinen lapsi.
 
pyhät pyssyt edelleen
Miten se tosiaan noin sinua vaivaa..? Onko lapsi jotenkin huonosti hoidettu muutenkin vai miksi sinusta on niin h...tin tärkeää että pitäisi "uskaltaa" pestä lapsi sairaana? Jos tunnet tämän perheen jolla on mielestäsi kaltoin kohdeltu lapsi niin ota ihmeessä yhteys muihin tahoihin kuin että valitat tänne!

Ninnun kanssa samoilla linjoilla, en pesisi sairauden väsyttämää lasta tieten tahtoen vaan jättäisin isommat pesut terveimmille päiville ja pitäisin huolta että lapsi on ns. peruspuhdas ja hoitaisin flunssaa ensisijaisena tärkeysjärjestyksessä.....
 
ninnu
Jos itse olen nuhainen, flunssainen, väsynyt, heikossa kunnossa, en mene suihkuun. Menen lämpimien vällyjen alle ja juon lämmintä mehua. Siksi en pesisi lastakaan. Tuskin nyt yksi iltapesu maailmaa kaataa. En kyllä tiedä lapsen kokonaistilannetta... tietysti jos nuhanenä on pesemättä viikon, niin asia on jo ihan eri. Mutta kiukkuinen, väsynyt, flunssainen pikku nuhanenä saa minun puolestani mennä petiin ilman suihkua. Kasvot ja kännyt voidaan pesaista.
 
no ehkäpä
olet joskus itse käynyt vilunväreitä potien suihkussa...? ei ole kyllä maailman ihanin olo sen jälkeen kun suihkusta poistuu. en itsekään pidä viileästä olosta suihkun jälkeen niin mitähän pieni vauva tästä tykkäisi... siksi. piste.
oletko nyt tyytyväinen? vai jauhetaanko vielä potaskaa muiden lapsienhoitomenetelmistä? kukin äiti tekee pienokaisensa kanssa niinkuin parhaaksi näkee, ehkä tämä äiti näki parhaaksi olla vilustuttamasta lasta enempää.


 
Ei jymmärrä(piste tälle)
Niin siis en tietenkään vie itse pesulle jos on dairauden uuvuttama.
siis kuumeinen ja väsynyt.
Mutta jos vain pelkkää nuhaa ja muuten virkeä niin kait silloin voi lapsen pestä. Tuntuisi että lapsenkin olo virkistyy.
Ainakin itse sairaana tunnen oloni puolta paremmaksi kun olen saanut peseydyttyä.
Mutta ei tästä enää tämän enempää.
Tulipa selväksi että olen ainoa joka veisi lapsen iltapesulle siis jos lapsen olo sen vain sallii, eikä ole nuhaa suurempaa.
 
Birdland
Itse ainakin flunnssaisenakin tunnen oloni paremmaksi käydessäni pari kertaa päivän aikana lämpöisessä suhkussa ja vaihtaessani puhtaat vaatteet. Sitten hipsaisen taas takaisin peiton alle.
Kyllä mielestäni nuhaisenkin lapsen voi parin päivän välein kylvettää. Eihän nykypäivänä enää pitäisi kylvynkään jälkeen kylmästä joutua kärsimään.
 
joopa joo
toiset kylpee, toiset ei. sallitaan molemmat. ei jymmärrä haluaisi vain, että kaikki kylpisivät eikä voi jymmärtää, miksi jotkut eivät kylve. itse en ymmärrä, miksi kaikki eivät saisi taaplata omalla tyylillään. tuskin tähän mitään oikeaa ratkaisua on.
 
Jonttu
Minä ainakin pesen lapseni joka ikinen ilta ihan normaaleiden siivouspesujen lisäksi sillä se on osa iltarutiinejamme ja lapsi tietää siitä että kohta mennään nukkumaan. Lapsi myös nauttii kylvystä suuresti sillä leikimme ja höpsöttelemme siellä, puhallamme vaahtoa, leikimme kylpyleluilla, läpsytämme vettä ja nauramme! Sitten on ihana olo vaihtaa puhdas yöpuku ja vaippa päälle, syödä puuro, ottaa maitoa ja nukahtaa omaan sänkyyn. Uni tulee takuuvarmasti heti! Lapsi nyt vuoden ja kuukauden ja tätä ollaan siis tehty aivan joka ikinen ilta. Mökillä ollessamme käytiin saunassa ennen kuin oli täysin lämmennyt.

Pakko vaan oli laittaa yksi kommentti tästä kun joillekin tuntuu olevan niin käsittämätöntä että lapsi kylvetetään joka päivä! Itse ymmärrän kerran viikossa kylvyt vaan silloin jos on tosi huonot pesumahdollisuudet tai lapsella kuiva tai atooppinen iho tai jos lapsi inhoaa hommaa (silloin kyllä ensimmäisenä tulee mieleen, etteivät vanhemmat ole tehneet kylpemisestä lapsen kannalta tarpeeksi mukavaa).
 
nasu
Meillä on nyt vauva flunssassa. Ei käyty eilen pesulla kun nenä vuosi ja oli muutenkin itkuinen ja väsyneen oloinen vauva, nukahti sitä paitsi ennen kuin sauna oli lämmennyt. Meillä on niin kylmä täällä asunnossa etten mielellään vie kipeää vauvaa kylpyyn, koska itselläkin olisi vilu kipeänä suihkuttelun jälkeen. Ehkä jos lämmöt olisi jo kytketty päälle...
Siis pikaiseen suihkutteluun oltaisi menty jos kylppärissä olisi ollut lämpimämpi. Tänään vauva menee meidän kanssa kylpyyn kun kiuas on lämmittänyt kylppärin kunnolla mukavan lämpöisäksi, otan vielä pyjaman mukaan lämpiämään, niin on sitten mukavan lämpöisää yllepantavaa yötä varten.

En kyllä ymmärrä lapsiperheitä joissa lapsia ei kylvetetä kuin korkeintaan kerran viikossa, ehkä joku ihottuma tms voisi olla syynä... Meidän vauva pelkäsi kylpemistä pienempänä mutta nyt on tullut oikea vesipeto, haluaisi kylpyyn aina ja vähän väliä! Mutta eilen ei ollut hyvä ja sillä sipuli. Paheksukoon nyt kaikki jotka kylvettävät lastaan jokaikinen ilta, en välitä!



 
jeps
Meille sanottiin sairaalassa, että vauvaa tulee kylvettää 1-2 kertaa viikossa. Iho pysyy parempana. Vauva on vasta 5 viikkoa, en koe tarpeelliseksi jokailtaista kylpemistä. Pylly toki pestään päivittäin, samoin kasvot, kädet, kaula. Ehkäpä sitten iän myötä voi lisätä kylpykertoja. Nuhaista lasta en minäkään kyllä kylpyyn pistäisi.
 
Jonttu
Joo jeps ei koske ihan vasta syntyneitä toi joka iltainen kylvetys. Ei ne taida siitä silloin juuri mitään irti saada. Äidin turvallinen syli on silloin kaikista paras!
 
Tiinuli
Ap:han vain halusi tietää, miksi nuhaista lasta ei voisi kylvettää?
Hän ei kyllä sanonut että itse kylvettää joka ilta. Vai sanoiko?
Ja kiinnitin huomion siihen että kylvyn jälkeen on vilu!!
Kyllä meillä ainakin hanassa on siinä aukaisu vivun vieressä sellanen "vipu" mistä saa lämpöä siihen veteen....
Jottei tarvitse kylmänä pesun jälkeenn kärvistellä.
Liekkö muilla sitten erilaisia hanoja.....;)
 
mimi
Jokailtainen kylpy ei ole kenellekään välttämätöntä!

Suomalaiset pesevät itseään muutenkin aivan turhan usein ja ihon oma suoja häipyy. Meillä vuosikas käy kylvyssä noin joka kolmas ilta ja nukkumaan päästään ihan ilman runsaita iltarutiinejakin. Monesti tuntuu, että vanhemmat itse luulevat, että lapsi kaipaa esim. kylpyä rauhoittuakseen.......
 

Yhteistyössä