Siis ei kait

  • Viestiketjun aloittaja Ei jymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
mii
mulla ei ole lasta, joten mut voi sitten samantien lynkata tämän vastauksen takia. Kommentoin nyt kuitenkin..

Eli oman ihoni tuntien ajattelen tästä asiasta samoin kuin edellinen. Aivan turhaa jokapäiväinen kokokylpy, siitä nimenomaan lähtee ihon oma suoja pois. Toinen asia on ihon rasvaaminen, se poistaa myös ihon oman kyvyn "olla rasvainen". Hyvä sanavalinta :)
Varmasti lapselle voi kehittää jonkun vastaavan rauhoittavan iltarutiinin.

Sallittakoon kuitenkin kaikille oma tyylinsä. Kuten joku täällä jo aikuiseen asiantuntevaan tyyliin ilmoitti, tuskin kuvaan vauva on kylpemiseen tai sen puutteeseen kuollut :)
 
Jonttu
AP nimenomaan ei halunnut tappelua asiasta kylpy joka ilta vai kerran viikossa, mutta oli pakko kommentoida äideille joiden mielestä joka iltainen kylpeminen on katastrofaalista ja turhaa.

Tuosta että VESI jotenkin poistaisi ihon omasta suojasta jotain sanon piut paut! Kautta aikain on vesi ollut vanhin voitehista ja ihmisen normaaliin hygieniaan kuuluu opetella joka iltainen pesu. Nykyaikana ilmassakin on niin monenlaista saastetta ja joka ikisessä tavarassa ja lelussa kaikenlaisia haitallisia aineita, puhumattakaan ihmisten omista eritteistä, että pesu kerran päivässä ei todellakaan ole pahitteeksi. Samaa mieltä olen siinä, että rasvaus on pahasta koska iho tottuu siihen (tämän olen myös itse kokenut kun jouduin rasvaamaan jalkaani parin viikon ajan niin hups heijaa hyvä iho oli jalasta hävinnyt lopullisesti!). Enkä myöskään ihan vastasyntynyttä kylvettäisi liian usein ylipäätänsä siitä syystä, että vauvan ihon on hyvä tottua pelkkään ilmaan ja vauvalla on muutenkin ihmeteltävää elämässä kohdun ulkopuolella. Haluaisinpa tosiaan kuulla jonkun tiedemiehen perustelun sille että vesi poistaisi iholta suoja-aineita... Kyllä olisi rohtuneet kädet ja suunpielet meidän pienoisilla... ;)

Anteeksi vain, mutta suurinosa jotka luopuvat iltarutiineista (meillä niihin kuuluvat: potta, hammasharja, kylpy, yöpuku, puuro, satu ja maito) tekevät sen omaa laiskuuttaan ja sitten kehtaavat ylpeillä sillä että kyllä meillä mennään nukkumaan ihan ilman mitään kuperkeikkoja ja kärrynpyöriä. Ja tuo oli kaiken huippu, ettei lapsi siitä mitään irti saa... On laiskoilla aina selitykset miksei sitä ja sitä tarvitse tehdä... Olkaapa hyvä vaan ja tehkää samalla tavalla kun meidän miehen äidillä jossa lapset nukahtavat päivävaatteissa maton päälle tv:n eteen kun eivät enää jaksaa tuijottaa tv:tä ja vatsa on karkista kipeä (kello yleensä yli puolen yön ja nuorin 4 v). Äidin mielestä nämä hänen pienokaisensa ovat niin fiksuja kun osaavat mennä nukkumaan silloin kun väsyttää ilman jotain tiettyä aikaa ja ilman mitään ihme temppuja.

Sori tuli varmasti tosi hyökkäävä, mutta sapettaa tuollainen että haukutaan siitä että kylvettää lapsensa joka ilta! Se ei varmasti tee huonoa päin vastoin. Kukin tyylillään ja itse arvostan rutiineja ja ei liene yllätys että niiden mahti on lastenkasvatuksessa myönnetty lähestulkoon kaikissa teoksissa.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Jonttu:
AP nimenomaan ei halunnut tappelua asiasta kylpy joka ilta vai kerran viikossa, mutta oli pakko kommentoida äideille joiden mielestä joka iltainen kylpeminen on katastrofaalista ja turhaa.

Tuosta että VESI jotenkin poistaisi ihon omasta suojasta jotain sanon piut paut! Kautta aikain on vesi ollut vanhin voitehista ja ihmisen normaaliin hygieniaan kuuluu opetella joka iltainen pesu. Nykyaikana ilmassakin on niin monenlaista saastetta ja joka ikisessä tavarassa ja lelussa kaikenlaisia haitallisia aineita, puhumattakaan ihmisten omista eritteistä, että pesu kerran päivässä ei todellakaan ole pahitteeksi. Samaa mieltä olen siinä, että rasvaus on pahasta koska iho tottuu siihen (tämän olen myös itse kokenut kun jouduin rasvaamaan jalkaani parin viikon ajan niin hups heijaa hyvä iho oli jalasta hävinnyt lopullisesti!). Enkä myöskään ihan vastasyntynyttä kylvettäisi liian usein ylipäätänsä siitä syystä, että vauvan ihon on hyvä tottua pelkkään ilmaan ja vauvalla on muutenkin ihmeteltävää elämässä kohdun ulkopuolella. Haluaisinpa tosiaan kuulla jonkun tiedemiehen perustelun sille että vesi poistaisi iholta suoja-aineita... Kyllä olisi rohtuneet kädet ja suunpielet meidän pienoisilla... ;)

Anteeksi vain, mutta suurinosa jotka luopuvat iltarutiineista (meillä niihin kuuluvat: potta, hammasharja, kylpy, yöpuku, puuro, satu ja maito) tekevät sen omaa laiskuuttaan ja sitten kehtaavat ylpeillä sillä että kyllä meillä mennään nukkumaan ihan ilman mitään kuperkeikkoja ja kärrynpyöriä. Ja tuo oli kaiken huippu, ettei lapsi siitä mitään irti saa... On laiskoilla aina selitykset miksei sitä ja sitä tarvitse tehdä... Olkaapa hyvä vaan ja tehkää samalla tavalla kun meidän miehen äidillä jossa lapset nukahtavat päivävaatteissa maton päälle tv:n eteen kun eivät enää jaksaa tuijottaa tv:tä ja vatsa on karkista kipeä (kello yleensä yli puolen yön ja nuorin 4 v). Äidin mielestä nämä hänen pienokaisensa ovat niin fiksuja kun osaavat mennä nukkumaan silloin kun väsyttää ilman jotain tiettyä aikaa ja ilman mitään ihme temppuja.

Sori tuli varmasti tosi hyökkäävä, mutta sapettaa tuollainen että haukutaan siitä että kylvettää lapsensa joka ilta! Se ei varmasti tee huonoa päin vastoin. Kukin tyylillään ja itse arvostan rutiineja ja ei liene yllätys että niiden mahti on lastenkasvatuksessa myönnetty lähestulkoon kaikissa teoksissa.
Toptta kai rutiina on jokaisella, mutta ei siihen tarvi kuulua jokailtainen kylvetys, ihohan siinä jo kärsii, väitä sinä mit' väität, peseytyä voi muutenkin eikä tarvi paskaan hukkua;)

Ei kai teillä ole tuo järjestys iltarutiineissa?

Meillä menee näin: Puuro, potta, peseytyminen, suihku/kylpy ei joka päivä, vaipanvaihto, yöpuku, juotavaa, unimaitoa ei meillä harrasteta, hampaidenpesu, unilaulu.
 
Jonttu
Kyllä meillä on vielä ko. järjestys koska lapsi vasta vuoden ja vasta pyritään pääsemään eroon unimaidosta ja pullosta ylipäänsä. Kun siitä päästään eroon niin toki pyrin pesemään hampaat vasta viimeiseksi, koska luonnollisesti se on järkevintä niin. Puuron antaminen ennen kylpyä ei meillä ainakaan toimi, koska puuro väsähdyttää lapsen niin ettei kylpy olisi sen jälkeen enää järkevä. Meillä näin päin toimii parhaiten vaikka tiedän, että tosiaan se hampaiden pesu kuuluisi olla vimosena, toivottavasti pian onkin! :)

p.s. Kyllä minä ja mieheni ainakin käymme myös itse joka päivä suihkussa ja niin meillä kuin lapsellammekin on ollut aina tosi hyvä iho (paitsi mulla nykyään se toinen jalka). Ja siis joo suihku mielestäni ajaa lähes saman asian kuin kylpy, lapsen kanssa vaan suihkuttelu on vaikeampaa.
 
?
Kukin tavallaan :) Meillä jäi ns. unimaito pois 1v eli iltaimetys. Meillä ole koskaan syöty sängyssä. Meillä Mennään pesulle puuron jälkeen, sllä toisinaan sen syönti sotkee.

Meillä mies käy päivittäin suihkussa, mutta mulla on sen verran kuiva iho, en juuri hikoile eikä hiukseni rasvoitu, joten en voi eikä minun tarvi käydä päivittäin suihkussa.

Poika on selvästi perinyt minun luonnonkiharat hiukseni ja kuivan ihon.
 
ihan mielenkiinnosta
Tiedätkö sä aiheen aloittaja tän lapsiperheen tavat ja rutiinit? Tunnetko sä heidät? Jos, niin mikset kysy suoraan heiltä....? Kaikilla täällä on ollut omat vastauksensa, kaikki eroaa tavalla tai toisella, kaikki taaplaa tyylillään. Myöskin varmaan tää perhe mistä keskustelun aloitit....?


 
P*skaa
Se on paskapuhetta että vesi jotenkin "pilaa" ihon.
Atoopikoille ihotautilääkärit suosittelevat suihkua joka päivä!!!
Koska iholle kertyvät hiki ja eritteet pahentavat tilannetta!
REPIKÄÄ SIITÄ
 
Riinuska
Alkuperäinen olisi voinut kommentoida suoraan tammi- ihmeiden ketjuun ja kysyä asiaa jos noin alkoi askarruttamaan. En kyllä ymmärrä, miten näin pieni asia voi noin kovasti vaivata.
 
anna
Outoa, eikö teillä tosiaankaan ole muuta miettimistä, että kylvetäänkö joka päivä vai joka toinen, Kylvetäänkö nuhaisena..? On pienet huolenaiheet joo...

Mutta totuus on se, että pieni lapsi EI tarvitse kokokylvetystä joka päivä, sen sijaan kädet, kasvot ja pylly tulee pestä päivittäin!
 
Johanna
Alkuperäinen kirjoittaja P*skaa:
Se on paskapuhetta että vesi jotenkin "pilaa" ihon.
Atoopikoille ihotautilääkärit suosittelevat suihkua joka päivä!!!
Koska iholle kertyvät hiki ja eritteet pahentavat tilannetta!
REPIKÄÄ SIITÄ
Meillä melkein 8 kk vauvalle ei kyllä ole suositeltu suihkua joka päivä, vaikka on atooppinen iho. Päinvastoin, sanottiin, että kylpy/suihku 2-3 krt viikossa ja sen jälkeen öljy, joka päivä rasva. Lääkäreitäkin on tietysti moneen junaan, mutta näin meille sanottiin. Atopia on pysynyt hienosti kurissa ja kortisonia käytetty viimeksi useita kuukausia sitten. Talvi tietysti pahentaa taas asiaa, mutta koputan puuta ja toivon parasta.
 
Ei
Alkuperäinen kirjoittaja P*skaa:
Se on paskapuhetta että vesi jotenkin "pilaa" ihon.
Atoopikoille ihotautilääkärit suosittelevat suihkua joka päivä!!!
Koska iholle kertyvät hiki ja eritteet pahentavat tilannetta!
REPIKÄÄ SIITÄ
Ei ole totta! Yksikään ihotautilääkäri ei ole ikänäni tuollaista suositellut.
Jos olisit atoopikko ja tietäisit tunteen suihkun jälkeen, et varmasti tuollaista väittäisi!
 
pöö
samaa mieltä. Kuivaihoisia allergikkoja ja ihottumia on Suomessa huima määrä ja lisääntyvät koko ajan. Yksi syy siihen on varmasti liiallinen peseytyminen. Samoin kuin koteja siivotaan liian puhtaiksi ihan desinfektioaineilla, sekin altistaa allergioille. Järki ja maltti käteen puhtaudessakin!

 
Ap
Joo kysytty on..
Kuulemma heillä on aina pienestä pitäen( siis kun itse ovat olleet lapsia, ollut ettei nuhaisena kylpyyn tmv.) eli äidiltä opittu tapa.
Asia selvitetty! Ja aihe voidaan haudata.
R.I.P
 
pitkäthiukset
Asiaan tämä ei liity mutta kun tästä kerran on puhuttu. Niin älkää ihmiset hyvät ainakaan hiuksianne peskö joka päivä se ei tee niille hyvää, eikä päänahallekaan.

mutta älkää nyt ihmeessä kommentoiko mitään niin saadaan tämä riita loppumaan...
 
allergisen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja pyh:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihotautilääkäri:
Mutta niin se vain on, että suihku ois suositeltavaa kerran vuorokaudessa.
Höpö höpö, et ole mikään ihotautilääkäri tai sitten vastoin muita golleegojasi suosittelet suihkua.
Minun allergisen ja atooppisen lapsen lasten allergologi suositteli joka päiväistä kylvetettelyä, ainakin jos lapsi hikoaa + päälle rasvaus, koska rasva imetyy paremmin kosteaan ihoon. Saman neuvon on saanut moni muukin allergisen lapsen äiti ja isä oman lapsensa allergialääkäriltä. Kyseessä ei ole ollut sama lääkäri, joten kyllä tämä suihkuttelu/kylpeminen joka ilta on ihan lääkäreidenkin suosittelema juttu.
 
pyh
Alkuperäinen kirjoittaja allergisen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja pyh:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihotautilääkäri:
Mutta niin se vain on, että suihku ois suositeltavaa kerran vuorokaudessa.
Höpö höpö, et ole mikään ihotautilääkäri tai sitten vastoin muita golleegojasi suosittelet suihkua.
Minun allergisen ja atooppisen lapsen lasten allergologi suositteli joka päiväistä kylvetettelyä, ainakin jos lapsi hikoaa + päälle rasvaus, koska rasva imetyy paremmin kosteaan ihoon. Saman neuvon on saanut moni muukin allergisen lapsen äiti ja isä oman lapsensa allergialääkäriltä. Kyseessä ei ole ollut sama lääkäri, joten kyllä tämä suihkuttelu/kylpeminen joka ilta on ihan lääkäreidenkin suosittelema juttu.
Luitko tuolla yllä olleita kirjoituksia, niitä oli monta ja kaikille oli lääkärit sanoneet, että ei suihkua joka päivä!!! Sinulla taitaa olla lääkärinä tuo ihotautilääkäri ;)

 
kampaaja
Alkuperäinen kirjoittaja pitkäthiukset:
Asiaan tämä ei liity mutta kun tästä kerran on puhuttu. Niin älkää ihmiset hyvät ainakaan hiuksianne peskö joka päivä se ei tee niille hyvää, eikä päänahallekaan.

mutta älkää nyt ihmeessä kommentoiko mitään niin saadaan tämä riita loppumaan...
Totta, ei tietenkään hiuksia saa pestä joka päivä.
 
Ei
Alkuperäinen kirjoittaja allergisen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja pyh:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihotautilääkäri:
Mutta niin se vain on, että suihku ois suositeltavaa kerran vuorokaudessa.
Höpö höpö, et ole mikään ihotautilääkäri tai sitten vastoin muita golleegojasi suosittelet suihkua.
Minun allergisen ja atooppisen lapsen lasten allergologi suositteli joka päiväistä kylvetettelyä, ainakin jos lapsi hikoaa + päälle rasvaus, koska rasva imetyy paremmin kosteaan ihoon. Saman neuvon on saanut moni muukin allergisen lapsen äiti ja isä oman lapsensa allergialääkäriltä. Kyseessä ei ole ollut sama lääkäri, joten kyllä tämä suihkuttelu/kylpeminen joka ilta on ihan lääkäreidenkin suosittelema juttu.
No eihän hiki ole hyväksi iholle, mut ei sitä nyt normaalisti hikoa päivän aikana niin paljon et hiki kuivuisi iholle. Ja yksikään (juu - muutaman olen elämäni aikana tavannut) ihotautilääkäri ei ole minulle moista pajunköyttä (suihku/päivä) syöttänyt.

 

Yhteistyössä