Siis miten ihmeessä saatte (pienet) lapset ottamaan lääkkeet / tabletit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoja

Vieras
Siis meidän esikoinen (3v) ei millään meinaa ottaa mitään lääkkeitä, olis sitten nestemäistä tai tablettia. Pahimmassa tapauksessa oksentaa poies nestemmäisetkin...

Tänään häntä pisti ampiainen niin en siis millään saanut häntä ottamaan sitä kyypakkauksen tablettia, hän eka otti sen kyllä suuhunsa, mutta pahanmaun vuoksi sylkäs pois, ja ei auttanut lahjominen, kiristäminen tai "pakottaminen" poika jo itki ja minäkin hermostuin : ( kun sylkee ja höpöttää.. No siinä sit rauhotuttiin ja selitin lapselle et lääke on sadannen kerran et lääke on otettava, no viimein hän sen taas jugurtin kanssa otti ja yhtä nopeasti taas kun lääke oli suussa niin alkoi taas itku ja yritti sylkee poies, no minä siihen et juo päälle ja nielaise vaan.. No poika totteli ja sanoi et meni alas et hän oli tukehtua : ( Sit alkoi yökkäily ja mentiin vessaan ja oksensi kaksi kertaa..

No enää ei otettu, kehuin kuitenkin poikaa et hän oli reipas ja rohkea kun otti lääkkeen, siittä huolimatta et lääke tuli kuiten sit oksun kanssa poies..

Tiedän et mun hermostuminen ei auttanut tilannetta ollenkaan, mut minkäs teet.. Ensi kerralla viisaampi..

Mut siis miten te muut saatte lapsenne ottamaan lääkkeet..

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;24209558:
murskattuna? Niin mä pienemmälle annan ku ei muuten huoli.

Just näin :)
Meillä 10v EI OSAA nielaista tablettia! Hänelle pitää kipulääke olla nestemäistä tai esim. Pamol F. Ollaan yritetty opettaa mm. pienen pastillin avulla, mutta ei... Pikkuveljensä sen sijaan ottavat tabletit ihan helposti. Joku siinä esikoisen "tekniikassa" mättää.

En tiedä kun ei tuo 3v vielä ole tarvinnu tabletteja niellä. Kuumelääke on suussasulava ja sen ottaa. Mut varmaan koettasin just jonkun herkkulusikallisen kanssa. Mulla onnistui itellä jo lapsena, miehellä ei meinaa vieläkään. Saa nähä miten pojan kohdalla.

Lusikkkaan, vettä ja sokeria mukaan, nopeasti suuhun 'otapas tämä', mehua päälle, ei neuvottelua. Varsinkin pienemmän kanssa jos jäi pohtimaan lääkkeen ottoa ei hommasta tullut mitään. Juuri sellainen tyyppi, joka päätyy yökkäilemään ajatuksellekin. Mummo joskus päätynyt kuopuksen kanssa tohon tilanteeseen ja sen jälkeen on hankalaa saada olotilaa purettua, kun kaikki on vihaisia ja yksi yökkäilee kaikelle. Isompi ei ole koskaan paljoa lääkkeitä pohtinut, niellyt tablettejakin jo nuorena.

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;24209558:
murskattuna? Niin mä pienemmälle annan ku ei muuten huoli.

Meillä on myös yksi sihtikurkku, ja vielä päälle migreenipotilas. Mieheni keksi että murskattuna ja Oboy-jauheeseen sekoitettuna se menee. Vettä päälle. Poika tekis mielellään noin nyt 14 vuotiaanakin.

Kiristystä ja lahjontaa. Tarjolla on jäätelö, jos ottaa lääkkeen =)
Tänään lahjoin suklaakeksillä pojan ottamaan lääkkeen ;) Ja hyvin toimi.
Mutta tiedän kun toinen pistää täyden topin lääkkeen otolle, siinä on hyvät neuvot kultaakin kalliimpia!

Meillä on toiminut se, että selitän lääkkeiden olevan tärkeitä, ja että mitä reippaammin ne ottaa niin sen nopeammin se on ohitse. Että ne on pakko kuitenkin ottaa.

Tabletteina oon pyytänyt antibioottikuurit yms jo vuosikausia molemmille lapsille, jostain 3 v alkaen. Ystävän 7 v lapsi taas oksentaa ottaessaan tabuja, joten hän saa lääkkeensä pistoksena tai nestemäisenä. Se riippuu niin mukulasta että mikä tapa on paras.

Meidän 2,5v ottaa vähän liiankin innokkaasti lääkkeitä. Vitamiinit on otettu tabletteina jo 1v asti, antibiootitkin olen nyt pyytänyt tabletteina ja menee hyvin ja aikaisemmin kun oli nesteenä niin meni hyvin. Lapsi tosiaan pyytää, että saako ottaa lääkettä, vaikka ei olisi aihettakaan. Jos minä otan itse esim. päänsärkylääkettä, niin lapsi seuraa vierestä ja kysyy miksei hän saa "talpettia" tai jos otan esim. yskänlääkettä niin lapsi haluaa myös, vaikkei yskää olisikaan. Joutuu ihan kieltämään. Kerran löysi jumalattoman ison kalkkitabletin mummolassa vessan pöydältä ja nielasi sen ilman vettä muitta mutkitta! Itse en moiseen olisi pystynyt! (Mummo onneksi tajusi tässä vaiheessa, että häneltä jäi kalkkitabletti vessan pöydälle ja siten selvisi mistä lapsi lääkkeensä oli saanut. Tuli aika iso hätä että mitäs se on nieleksinyt... On kyllä joutunut lapselle nyt selvittämään, ettei mitään lääkettä saa ottaa omin päin.)

Meidän 3-v ottaa lääkkeensä ihan kiltisti. Noi kortisonipillerit on kyllä NIIN pahan makuisia että meilläkin oli vaikeuksia niitten kanssa. Mutta jugurtin sekaan lusikkaan ja siitä nielaisu toimi meillä. Sanoin että ovat pahoja mutta pakko ottaa, ja otti irvistelyn kera. Olen joskus itse vahingossa puraissut kortisonipilleriä eikä se maku lahtenyt pitkään aikaan suusta. :X

Yhteistyössä