Siis miten lapsen saa oikein opetettua potalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nolottaa jo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nolottaa jo

Vieras
Meillä on reilu 2,5v lapsi jolta pottailu ei onnistu yhtään. Ei tee siis sinne yhtään mitään, vaikka saattaa kyllä potalla tai pöntöllä istuskella pitkänkin toven. Pissa tulee vasta kun lähtee potlta pois. Olen yrittänyt jättämällä vaipan pois mutta tuolloin sitten pissaa housuun, joskus on itse ottanut housut pois ja pissannut lattialle jopa ihan potain viereen.

Ollaan harjoiteltu pottailua alta vuoden ikäisestä asti leikin myötä, tuolloin alle 2v teki vielä satunnaisesti tarpeensa pottaan jolloin kehuttiin ja palkittiin. Ei olla painostettu, oltu vihaisia tms vaan selitelty rauhallisesti monta kertaa päivässä kuinka pissat pitäisi tehdä pottaan tai pönttöön mutta ei vaan onnistu.

Hävettää kun kaikkien lapset ovat olleet kuivia jo aikaa sitten ja kokoajan saan kuulla suoraan tai seläntakana että olen laiska äiti kun en ole viitsinyt lastani potalle opettaa. :( Mutta siis mitä mun pitäisi tehdä etten olisi laiska äiti?

Hö äläs nyt, kaikki ei ala käymään samaan aikaan potalla.
JA se ei nyt vanhemmista johdu.
Tiedän tapauksen missä poika jostain syystä pelkäsi pottaa, ajan kans alko käymään ja oli yli 3v.
Nyt tulee kesä ja sillon helpompi opettaa kuivaksi.

Meilläkin meinas lapsi ettei ala potalle, sitten yks pv hokas että helpompi olla ilman vaippaa ja alko suoriltaan kuivaksi :)

Älä huoli, joku kaunis päivä se vaan lapsella "kolahtaa" ja oppii kuivaks ihan yhtäkkiä. Unohtakaa vaikka vähäksi aikaa koko juttu. Annat potan vaan olla näkösällä. Jonkin toisen lapsen esimerkki vois auttaa asiaa. :saint:

Siis tossa alle 2v ikäisenä teki satunnaisesti pottaan mutta sitten tuli joku pottakammo-kausi ettei suostunut siihen edes istumaan. En halunnut tuolloin pakottaa vaan tarjoiltiin ainoastaan mahdollisuutta ilman painostusta ja hankittiin se pöntön pienentäjäkin jos siinä onnistuisi helpommin. Muutama kuukausi oli ihan pelkkää kieltäytymistä kunnes alkoi pikkuhiljaa suostua lyhyiksi hetkiksi siihen istahtamaan. Nyt menee jo itse potalle istumaan ja voi siinä nukke sylissä viihtyä pidempäänkin mutta mitään ei vaan tule.

Vaipat laitan aina kun lähdetään ulos ja olen pitänyt sisälläkin usein koska en aina jaksaisi olla pissoja siivoamassa lattioilta, ei tee hyvää parketeillekaan. :/ ja tietty tota vaippojen käyttöä nyt sitten monet kritisoi ja tykkäävät että pitäisi jättää ne vaan kokonaan pois ja homma ratkeaisi. Mutta on siis ollut pitkääkin päivää ilman vaippaa mutta kaikki hädät on sitten tulleet housuun tai lattialle.

Niin no meillä vanhemmilta muksuilta on päivä vaippa otettu pois siinä 1v 10 kk aikaan. Pottailu on aloitettu kaikilla kolmella 6 kk ikäisenä.

Minä jättäisin vaipan pois ja sillä selvä. Siivoisin sen mitä siitä sotkua tulee. Säännöllinen potatus vois myös auttaa. Herättyä, ruokaa ennen ja jälkeen ja välillä muuten vaan. Tyyliin ainakin kerran tunnissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äityli kolmelle:
Niin no meillä vanhemmilta muksuilta on päivä vaippa otettu pois siinä 1v 10 kk aikaan. Pottailu on aloitettu kaikilla kolmella 6 kk ikäisenä.

Minä jättäisin vaipan pois ja sillä selvä. Siivoisin sen mitä siitä sotkua tulee. Säännöllinen potatus vois myös auttaa. Herättyä, ruokaa ennen ja jälkeen ja välillä muuten vaan. Tyyliin ainakin kerran tunnissa.

Mutta ei ketään voi pakottaa, sillon ei varsinkaan ala potalle

Mutta siis kun tota vaipan pois pitämistä ollaan harjoteltu jo reilusti alle 2v asti. ja ihan oikeasti se on inhottavaa lähteä vaikka kaupungille kun jo bussissa on huosut ja rattaat pissassa, sama toistuu uudestaan reissun aikana jne. ja tosissaan meillä alkaa lattiat olla paikoittain aika hurjassa kunn ossa kun niille pissitään jatkuvasti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mutta siis kun tota vaipan pois pitämistä ollaan harjoteltu jo reilusti alle 2v asti. ja ihan oikeasti se on inhottavaa lähteä vaikka kaupungille kun jo bussissa on huosut ja rattaat pissassa, sama toistuu uudestaan reissun aikana jne. ja tosissaan meillä alkaa lattiat olla paikoittain aika hurjassa kunn ossa kun niille pissitään jatkuvasti.

ja siis potalle ohjataan nykyään todella usein ja välillä lapsi menee sinne itsekin, eikä siis potalla istuminen enää ole ongelma. ongelma on vain siinä ettei sinne tule mitään.

Mä stressasin pojan pottailua. Koitin välillä jättää vaan vaipan pois ja stressasin kun tuli pissat lattialle tai sohvalle tai mihin millonkin. Annettiin palkintoja kun teki pissan pottaan, kehuttiin jnejne ja silti pissailtiin mihin sattuu. Sitten päätin että antaa olla, kai toi joskus oppii potallakin käymään.
Ja oppihan hän kun itseä alkoi homma kiinnostaa. Nyt osaa tosi hienosti käydä potalla ja käytännössä on päiväkuiva vaikka ulos lähtiessä vielä laitetaan vaippa kun ilma on vielä aika vilponen ollut puska pisseille. Päikkäreitäkin on onnistuttu nukkumaan ilman vaippaa ja pissavahinkoja. Ikää pojalla on nyt pyöreesti 2,5 v.

Meillä oli kans toi pottakammo, ostin sitten wc pönttöön sen rinkulan, supistajako lie nimeltään. Poika ei sitä sitten pelännytkään :) Mut kyllä meidän poikakin oli melkein 3v vanha kun vasta kuivaksi oppi! :)

Meillä tyttö oli muutamaa päivää vaille 3v, kun oppi potalle. Ei aikaisemmin koskaan halunnut mennä potalle istumaan. Sitten kyllästyin ja otin vaipan pois heti aamulla ja vasta illalla laitoin uuden ja tietty silloin kun mentiin ulos. Kaksi päivää pissi ja kakki housuihin ja sen kahden päivän jälkeen halusi sitten itse potalle, kun oli tietysti kurjaa, kun housut kastui. Sen jälkeen, kun potalle suostui, ei ole enää suostunut tekemään vaippaan ollenkaan.

Minä nauran salaa niitä vanhempia, jotka ovat kuvittelleet opettaneensa lapsen potalle. Eri asia nämä vvv-vanhemmat, jotka ovat joutuneet töitä tekemään, jotta oppivat tunnistamaan viestintää ja joutuvat siis hoitamaan lapsen puolesta tunnistamisen.
Kyse kun ei ole mistään opettamisesta, vaan herkkyyskauden tunnistuksesta. Kuivaksi opettelu on fysiologisten reaktioiden sarja, joka tapahtuu vanhemmasta riippumatta.
Sellainen vanhempi, joka pitää lasta vaipoissa, vaikka lapsi olisi jo pystynyt olemaan pitempään jo kuivilla voi olla laiska, mutta sellaiset jotka yrittävät aika ajoin lastansa kuiville, niin ei ole ollenkaan laiska. Neuroottiseksi voi kehittyä, jos yrittää lasta väkisin opettamaan.

Viimeinen vaihe tässä kehityksessä on rakon hallinta, ensimmäinen on hormonijärjestelmän muuttuminen. Ja näitä ei siis voi kukaan vanhempi, vaikka kuinka taitava olisi, niin lapselle opettamaan. Se olisi hyvä muistaa niiden, jotka kulkee pää pilvissä ja oman vanhemmuutensa loistavuutta korostaen, kun se pikku-matti oppi jo 1,5v-kuivaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja niin :

Jaa... Eipä niin... Mä vaan ilmoitin lapsille että nyt istut siinä että tulee tarpeet. Olen siis pakottaja? Sanon myös että nyt syöt....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä nauran salaa niitä vanhempia, jotka ovat kuvittelleet opettaneensa lapsen potalle. Eri asia nämä vvv-vanhemmat, jotka ovat joutuneet töitä tekemään, jotta oppivat tunnistamaan viestintää ja joutuvat siis hoitamaan lapsen puolesta tunnistamisen.
Kyse kun ei ole mistään opettamisesta, vaan herkkyyskauden tunnistuksesta. Kuivaksi opettelu on fysiologisten reaktioiden sarja, joka tapahtuu vanhemmasta riippumatta.
Sellainen vanhempi, joka pitää lasta vaipoissa, vaikka lapsi olisi jo pystynyt olemaan pitempään jo kuivilla voi olla laiska, mutta sellaiset jotka yrittävät aika ajoin lastansa kuiville, niin ei ole ollenkaan laiska. Neuroottiseksi voi kehittyä, jos yrittää lasta väkisin opettamaan.

Viimeinen vaihe tässä kehityksessä on rakon hallinta, ensimmäinen on hormonijärjestelmän muuttuminen. Ja näitä ei siis voi kukaan vanhempi, vaikka kuinka taitava olisi, niin lapselle opettamaan. Se olisi hyvä muistaa niiden, jotka kulkee pää pilvissä ja oman vanhemmuutensa loistavuutta korostaen, kun se pikku-matti oppi jo 1,5v-kuivaksi.

niin, kyllä musta vaan tuntuu että olen tuon kuivaksi opettamisen kanssa tehnyt töitä ihan yhtä lailla kuin muutkin, ehkä enemmänkin kun aikaa on kulunut pidempään. Mutta koska tulosta ei ole tullut niin olen sitten laiska. :/

Mihinkään pottasulkeisiin en halua ryhtyä ettei lapselle tule tosta ikäviä kokemuksia. Mitä muiden lasten esimerkkiin tulee niin meillä lapsi on kotihoidossa eli ei sen puolesta ole muiden kanssa harjoittelemassa. Mutta siis kun vieraita käy tai itse ollaan kylässä jossa on pottaileva lapsi niin kyllä meidän lapsi nykyään siinä seuraksi käy kanssa potalla mutta se pissa ei vaan sinne tule.

kaupunkireissulla yms tietysti voi pitää vaippaa, jos lapsi ei osaa pidättää kunnolla. Opetellessa vaipa pois ensin kotona ja sit myöhemmin ulkoillessa. Vahinkojen sattuessa se pissa tietysti heti siivotaan pois siitä lattialta eikä jätetä kastelemaan lattiaa... Kyllä parketti hetkellisen kosteuden kestää.

Potalla käytetään (tai ainakin yritetään, tarvittaessa houkuttelemalla) säännöllisesti justiinsa ennen ja jälkeen unien, ruokailujen ja ulkoilun. Leikkien aikana ½-1h välein, mikä nyt vaikuttas olevan kyseiselle lapselle sopivampi. Väkisin ei tarvi potattaa, mut motivoida voi monin tavoin... Vaikka tarra vihkoon aika kun istuu potalla / tekee pottaan jotain. Lasta hämmentää sellanen palloilu vaipattomuuden ja vaipallisuuden välillä... Täytyy olla johdonmukainen eikä palata takasin vahinkojen sattuessa.

Sinnikkyys palkitaan. Joillakin kuivaks oppiminen vie kauemmin. Meilläkin poika 1v10kk on käyny potalla säännöllisesti 7kk alkaen, tammikuussa on jätetty vaipat vähemmälle (käyttää vaan nukkuessa, kauppareissuilla sekä puistoillessa, omassa pihassa on ilman vaippaa) ja kyllähän noita vahinkoja välillä tulee useempi päivässä. Kesän loppuun mennessä jos oppii päiväkuivaks niin hyvä... Nyt harjotellaan ilman kiirettä, me kyllä jaksetaan siivota. Poika pitää pikkareita mielellään, on selkeesti pahoillaan vahingoista ja välillä menee ihan ite potalle. Vaippojen käyttäminen sisällä ollessa aiheuttaa välittömästi takapakkia, joten sellasta koitetaan välttää.

Tässä kuitenki joku todennäkösesti tulee kommentoimaan kypsymättömyydestä, joten lisään vielä pari juttua... Univaipat on kuivia, jos ajoissa huomaan pojan heränneen eli ei pissaa nukkuessaan. Kotipihassa ulkoillessa pyytää sisälle vessaan. Jos tulee ite pyytämään vessaan pääsyä eikä se o heti mahdollista, pystyy pidättämään hetken. (esim ulkoillessa lelujen kerääminen mukaan, sisälle tulo ja ulkovaatteiden riisuminen kestää tovin... Pystyy odottamaan sen aikaa)

Tsemppiä! Malttia, kärsivällisyyttä, sinnikkyyttä ja voimia! Kyllä se siitä, kun et anna periks. :)

Alkuperäinen kirjoittaja niin :

Jaa... Eipä niin... Mä vaan ilmoitin lapsille että nyt istut siinä että tulee tarpeet. Olen siis pakottaja? Sanon myös että nyt syöt....

En mä osaa enkä haluakaan tuolla lailla "pakottaa". Siis sanon lapselle että istuskellaan nyt tässä pissalle ja odottelen hänen kanssaan ehkä pitkäänkin mutta en pysty sanomaan ettei ylös saa nousta ennen kuin pissa on potassa.

Enkä kyllä pakota sen enempää syömäänkään. Kyseinen ruoka vaan tarjotaan lapselle ja ilmoitetaan ettei muuta ole tarjolla ennen seuraavaa ruokailua, niistä on sitten pidetty kiinni ja syömiset sujuu hyvin.

En nyt lukenut kaikkia vastauksia, mut meillä oli vähän samaa ongelmaa. Tyttö istui potalla, mut ei tehny sinne mitään. Ruvettiin tekemään niin että esim. päikkäreiden jälkeen jolloin on usein pissahätä yritettiin saada neiti pysymään potalla niin pitkään että pissahädälle oli pakko antaa periksi. Me luettiin kirjoja, piirrettiin, katsottiin telkkarista piirrettyjä jne. että "unohti" häippästä potalta kun hätä tulee :D Sitten kun pottaan tuli jotain, niin lahjottiin. Aina kun pissa uli pottaan sai pienen keksin. Meni ehkä 2-3päivää niin teki kaikki pissat pottaan eikä vahinkojakaan juuri tullut. Sitten lahjottiin vaan kakasta ja tosi nopeasti pottailu rupes sujumaan. Tätä lahjomista ei tarvinnu harrastaa kun vajaa pari viikkoa, niin pottailu rupes sujumaan.

Eihän ton lahjomisen edes tarvitse olla mitään herkkua, vaan vaikka jotain tarroja tms. meillä neiti ei sillon alle 2v ikäsenä vielä tajunnu tarrojen tms. päälle niin herkut toimi meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap jatkaa:

ja siis potalle ohjataan nykyään todella usein ja välillä lapsi menee sinne itsekin, eikä siis potalla istuminen enää ole ongelma. ongelma on vain siinä ettei sinne tule mitään.

Meillä poikaa tarvii välillä vähän muistutella miks siinä potalla käydään. Joskus auttaa se, että ite poistun hetkeks vessasta ja sanon palaavani kohta... Poika saa "asioimisrauhan" ja homma hoituu nopsaan. Jotenkin malttaa keskittyä asiaan, kun ei o kukaan siinä seurana. Joskus auttaa se, että ite käyn kans siinä vessassa samaan aikaan eli esimerkki. Sit vielä voi jutella siitä tapahtumasta, tyyliin pissalla istuessaan kertoo, että nyt äitillä tuli pissa yms, että lapsi helpommin yhdistää tarpeitten tekemisen siihen vessassa istumiseen.

lisään vielä että meillä kestovipat edesauttoi vaipoista eroon pääsyä. Käytettiin sellasia missä sisäpinta jäi märäntuntuiseksi, niin rupesi paljon paremmin ilmottamaan milon pitää mennä potalle. Kertiksiin (ja kestoihin missä sisäpinta on kuivantuntuinen) pissi ihan tyytyväisenä eikä edes sanonu että pissa tuli.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:

kaupunkireissulla yms tietysti voi pitää vaippaa, jos lapsi ei osaa pidättää kunnolla. Opetellessa vaipa pois ensin kotona ja sit myöhemmin ulkoillessa. Vahinkojen sattuessa se pissa tietysti heti siivotaan pois siitä lattialta eikä jätetä kastelemaan lattiaa... Kyllä parketti hetkellisen kosteuden kestää.

Potalla käytetään (tai ainakin yritetään, tarvittaessa houkuttelemalla) säännöllisesti justiinsa ennen ja jälkeen unien, ruokailujen ja ulkoilun. Leikkien aikana ½-1h välein, mikä nyt vaikuttas olevan kyseiselle lapselle sopivampi. Väkisin ei tarvi potattaa, mut motivoida voi monin tavoin... Vaikka tarra vihkoon aika kun istuu potalla / tekee pottaan jotain. Lasta hämmentää sellanen palloilu vaipattomuuden ja vaipallisuuden välillä... Täytyy olla johdonmukainen eikä palata takasin vahinkojen sattuessa.

Sinnikkyys palkitaan. Joillakin kuivaks oppiminen vie kauemmin. Meilläkin poika 1v10kk on käyny potalla säännöllisesti 7kk alkaen, tammikuussa on jätetty vaipat vähemmälle (käyttää vaan nukkuessa, kauppareissuilla sekä puistoillessa, omassa pihassa on ilman vaippaa) ja kyllähän noita vahinkoja välillä tulee useempi päivässä. Kesän loppuun mennessä jos oppii päiväkuivaks niin hyvä... Nyt harjotellaan ilman kiirettä, me kyllä jaksetaan siivota. Poika pitää pikkareita mielellään, on selkeesti pahoillaan vahingoista ja välillä menee ihan ite potalle. Vaippojen käyttäminen sisällä ollessa aiheuttaa välittömästi takapakkia, joten sellasta koitetaan välttää.

Tässä kuitenki joku todennäkösesti tulee kommentoimaan kypsymättömyydestä, joten lisään vielä pari juttua... Univaipat on kuivia, jos ajoissa huomaan pojan heränneen eli ei pissaa nukkuessaan. Kotipihassa ulkoillessa pyytää sisälle vessaan. Jos tulee ite pyytämään vessaan pääsyä eikä se o heti mahdollista, pystyy pidättämään hetken. (esim ulkoillessa lelujen kerääminen mukaan, sisälle tulo ja ulkovaatteiden riisuminen kestää tovin... Pystyy odottamaan sen aikaa)

Tsemppiä! Malttia, kärsivällisyyttä, sinnikkyyttä ja voimia! Kyllä se siitä, kun et anna periks. :)

Mutta kun noikin on juttuja joita on kokeiltu jo piiiiitkään. Siis oli jo muutaman kuukauden kokoajan sisällä ilman vaippaa mutta mitään ei tehnyt pottaan vaan kaiken lattialle. ja kun en ihan joka hetki pysty lapsen perässä juoksemaan niin kerkeää jonnekin nurkkaan käydä tekemässä ja jatkaa sitten leikkejään niin että menee hyvä tovi ennen kuin pissapaikka löytyy. Puhumattakaan siitä kun saa jatkuvasti olla peseskelemässä sohvaa ja sänkyjä, pehmustettuja tuoleja jne.

Käytännössä tuo sisällä vaippailu alkoi siitä kun en enää vieraiden aikana jaksanut lähteä pissoja metsästämään ja sohvia pesemään, pääsi vaan helpommalla kun antoi sen aikaa olla vaipan.

Kyllä mä tiedän että monella kaverilla toi vaipan poisjättäminen on tuonut nopeasti tulosta, mutta meillä vaan ei. Potalla käytetään usein eikä siihen tarvita enää pakottamista, mutta se pissa vaan jää uupumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Alkuperäinen kirjoittaja ap jatkaa:

Meillä poikaa tarvii välillä vähän muistutella miks siinä potalla käydään. Joskus auttaa se, että ite poistun hetkeks vessasta ja sanon palaavani kohta... Poika saa "asioimisrauhan" ja homma hoituu nopsaan. Jotenkin malttaa keskittyä asiaan, kun ei o kukaan siinä seurana. Joskus auttaa se, että ite käyn kans siinä vessassa samaan aikaan eli esimerkki. Sit vielä voi jutella siitä tapahtumasta, tyyliin pissalla istuessaan kertoo, että nyt äitillä tuli pissa yms, että lapsi helpommin yhdistää tarpeitten tekemisen siihen vessassa istumiseen.

juu, mekin mennään yhdessä vessaan pisille, selitän tytölle mitä siinä tehdään ja itse poistun oman tarpeeni jälkeen vessasta jättäen tytölle sen rauhan. Mahdollisesti hana tippumaan. Jossain vaiheessa sitten tyttö tulee pois vessasta ja mennään yhdessä katsomaan tyhjää pottaa. Selitän uudestaan miksi potalla ollaan ja jään siihen tytön seuraksi.

ollaan lueskeltu potta-aiheisia kirjoja ja lattialle tehtyjen pissojen jälkeen kerrottu että ne on tarkoitus tehdä pottaan. Sängylle tehtyjen pissojen jälkeen myös kerrottu kuinka iso työ patjojen pesemisessä on ja ettei sänkyyn saa pissata. Tyttö nyökyttelee ja sanoo "juu".

Juttelu lapsen kanssa on vielä vaikeaa kun hällä puheen kehitsy on hidasta ja tulee vasta yksittäisiä sanoja, käydään tämän takia puheterapiassakin. Mutta ollaan opeteltu jo hyvän aikaa sitten pissa-viittoma ja tytölle kerrottiin jo tuolloin että pissahädän tullen pitää tulla äidille ilmoittamaan että pääsee heti potalle. tuota pissaviittomaa sitten toistellaan potalla ja pöntöllä, myös äidin käydessä pissalla.

Ap, tuo sinun juttusi olisi voinut olla kuin minun kirjoittama. Meillä on ihan sama tilanne. Poika täyttää 3 v. kesällä ja olisi käytännössä jo täysin valmis jättämään vaipan. Yövaippakin on monesti kuiva. Jostain syystä hänelle on tullut pottakammo eikä suostu muuallekaan (pönttö, ulos) pissaa tekemään. Poika pidättää viimeiseen asti ja kiemurtelee tuskissaan, mutta mikään ei auta. Eikä sitten tee mielellään vaippaankaan.

Tämä tilanne stressaa jo meitä kaikkia. Ja kokeiltu on lahjominen, uhkailu ja kiristys. Esim. nyt on otettu kaikki autot pois. Mutta ei auta.

Yhteistyössä