Olen aika vähän ollut työelämässä vielä joten nämä on uusia asioita mulle.
Saan kuukausipalkkaa. Jos olen esim. heinäkuusta puoli kuukautta töissä ja sitten aloitan loman niin mitä mulle maksetaan? Koko kuukausipalkka + lomarahaa? Vai pelkästään sen verran, että saan kuukausipalkan verran ja se sisältää lomarahat?
Lomapalkan laskenta ja maksaminen ovat hieman alakohtaisia. Lisäksi sekä TES että yrityksen omat käytännöt määrittävät mitä maksetaan ja milloin.
On olemassa aloja joilla TES määrää että lomapalkka on maksettava etukäteen palkansaajalle. Kaikki työnantajat eivät kuitenkaan noudata tätä vaan omaa säännöstään ( toki työntekijä palkan etukäteen saa jos haluaa = mä en ole 25 vuoden aikana tavannut kovinkaan monta jatka haluaa palkkansa etukäteen).
Eli kysymykseesi on mahdoton vastata.
Mutta esimerkki:
Olet töissä tietotekniikan palvelualan piirissä olevassa työpaikassa. Tässä tessissä määritellään että lomarahan saa mikäli aloittaa lomansa sovittuna ajankohtana.
Lomalta ei tarvitse palata.
Tällöin jos olisit töissä mun entisessä työpaikassa saisit palkkapäivänä normaalin kuukausipalkan ja lomarahat siinä palkassa jolle kuukaudelle loma osuu.
Jos taas olisit töissä mun nykyisessä työpaikassa niin saisit palkkapäivänä normaalin kk-palkan ja kesäkuussa lomarahat, pidät sitten lomasi milloin vain.
Molemmissa tapauksissa lomarahan määrä on sama kk-palkka/25 * lomapäivien lukumäärä /2
Työntekijähän saa vuositasolla 12 krt kuukausipalkan ja mahdollisen lomarahan jos sitä alalla maksetaan, sen maksaminenhan ei perustu lakiin. Joten jos ei ole yleissitovaa tessiä, ei lomarahaa välttämättä makseta.