SIIS miten tää ny menee, enkö saa aale 3-vuotiaasta mitään????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja demora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

demora

Vieras
Olen nyt aloittanut äitiysloman ja saan äitiyspäivä rahaa..
Eli kotihoidontukea ei enää makseta.. Enkö saa kuntalisääkään? Mutta jos laitan hoitoon niin saisin kuitenkin yksityisenhoidon tuen, niinkö??

Eli saan alle 3-vuotiaasta lapsilisän, mutta kun kotihoidon tuki maksetaan juuri siksi kun lasta hoidetaan kotona.. Miten nää nyt näin heittää häränpyllyä..

Eli on ihan sama onko lapsi hoidossa vai ei... hmmm

Olen nyt aloittanut äitiysloman ja saan äitiyspäivä rahaa..
Eli kotihoidontukea ei enää makseta.. Enkö saa kuntalisääkään? Mutta jos laitan hoitoon niin saisin kuitenkin yksityisenhoidon tuen, niinkö??

Eli saan alle 3-vuotiaasta lapsilisän, mutta kun kotihoidon tuki maksetaan juuri siksi kun lasta hoidetaan kotona.. Miten nää nyt näin heittää häränpyllyä..

Eli on ihan sama onko lapsi hoidossa vai ei... hmmm

Voithan sä hakea kotihoidontukea, ja sen saat mutta se vähennetään sun äitiyspäivärahasta = tulos plus miinus nolla. Kela ei maksa kahtatukea päällekäin. JOs tulot on pienet niin voit saada sitä hoitolisää.

Ja se ei ole sama lapsen kannalta onko hoidossa vai ei.

Jos kunnanlliseen viet niin et mitään yksityisen hoidontukea saa

Ei saa rahaa isommasta, mutta ei kai omaa lasta rahasta hoideta?
Tai jotenkin oudolta tuntuu ajatus että laittaisi lapsen hoitoon kun ei siitä saa rahaa :o

Ja saathan äippärahan varmaan työtulojen mukaan? Luulisi sillä toimeen tulevan.

Käytännössä saa ainoastaan ansioista riippuvaa hoitolisää.

Jos laitat sen alle 3 v:n yksityiseen hoitoon, niin varmaan saat yksityisen hoidontuen, mutta maksat todennäköisesti sen lisäksi vielä lisääkin ja itse et tuota hoitotukea saa, se menee hoitajalle.

Ainakin Tampereella sai vielä pari vuotta sitten alle 3 vuotiaasta kuntalisän kun oli toisesta lapsesta äitiyslomalla/vanhempainvapaalla. ainoa oli että se piti erikseen hakea päivähoidon asiakpalveluyksiköstä ja raha tuli suoraan kunnalta eikä se tullut automaattisesti kelan rahojen yhteydessä.
Otappas siis yhteyttä kuntaasi ja kysäise miten teillä tuo kuntalisä menee.

[QUOTE="vieras";24917624]Käytännössä saa ainoastaan ansioista riippuvaa hoitolisää.

Jos laitat sen alle 3 v:n yksityiseen hoitoon, niin varmaan saat yksityisen hoidontuen, mutta maksat todennäköisesti sen lisäksi vielä lisääkin ja itse et tuota hoitotukea saa, se menee hoitajalle.[/QUOTE]

Välttämättä maksettavaa ei jää, sekin on tuloista riippuvainen- eli tilanne on tässäkin +/-/0 ja voi jäädä jopa plussan puolelle. Pienin äitiysraha on pieni ja sillä ollessa joutuu oikeasti laskemaan tarkkaan sentit, mihin rahat riittää. Se on päässyt muutamalta unohtumaan, vai onko aukkoja sivistyksessä?

Eli jos lähtötilanne on se, että ei saa mitään tukea alle 3-vuotiaasta voi hoitoon laitettaessa yksityiselle tukea saada (hoitaja saa)- eli äiti ei saa tässäkään mitään tukea itse alle 3-vuotiaalle, mutta 3-vuotias saa hoitopaikan, jossa saa ruokaa ja seuraa päivän ajaksi.

Täälläpäin ei ainakaan saa kuntalisää jos saa äitiyspäivärahaa!! Kuntalisän hakemiseen tarvitaan kotihoidontuenpäätös! tselläni kotona 4v ja 1v mukulat:) Kyllä sen äitiyspäivärahan kanssa pärjää!!
Eikä sitä isompaa mukulaa todellakaan kannata viedä hoitoon. Joudut kuitenkin maksamaan hoidosta! Hoida rauhassa kotona vaan:) Se äitiyspäiväraha on joka tapauksessa isompi kuin se kotihoidontuki..

Yhteistyössä