Siis onko muillakin useamman lapsen kotiäideillä tällästä? ;(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huokaus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huokaus"

Vieras
Lapsia kolme, vanhin 8. Neljäs syntyy lähiaikoina. Tuntuu, että mä siivoon KOKO ajan. Ihan ku tota tavaraa ja sotkua tippus jostain taivaalta :( Inhoan kaaosta ja se aiheuttaa stressiä ja siks yritän pitää kämpän suht siistinä. Mutku tää siivous ihan jatkuvaa!! Koko ajan saa jonku vaatteita nostella lattialta ja viedä pesuun, laittaa tiskejä tai imuroida roskia. Lasten huonetta en jaksa enää nyt viimesilläni olla koko ajan siivoomas ja siltä sielä näyttääkin. Ei oo isommistakaan paljon apua, tuntuu että ne just pahimpia sotkijoita ;( Kone pyörii koko ajan ja pyykkejä ois kasa menos kaappeihin ym.ym...Lisäx tää tappelu :( Mies tekee minkä voi, mutta sellanen työ että ei paljon pysty/ehdi osallistumaan.

Lapset vaan töihin! Kyllä kannattaa pienestä pitäen opettaa lapsille että oma huone pidetään siistinä. 8-vuotiaskin on jo sen verran iso että pystyy hyvin auttamaan pienissä kotitöissä (astianpesukoneen tyhjennys, roskien vieminen, pöydän kattaus, imuroiminen). Hyvä pyykkisysteemi kannattaa kehitellä, esim. jokaisen lapsen huoneeseen oma pyykkikori minne vaatteet laitetaan. Ja käytetyille vaatteille joita vielä käytetään oma hylly vaatekaapissa (tulee vähemmän pyykkiä kun ei heti heitetä pyykkikoriin jos ei ole likainen)

Tervetuloa kerhoon. Täällä on kuin pommin jäljiltä. Tavaraa joka paikka täynnä ja lattiat imuroimatta. Ja voin sanoa et pahenee vaan mitä isommaksi lapset tulee. Tosin saa nuo joskus siivoamaankin ja sit kyllä sujuu mutta ei kauaa pysy vaikka kuin päättää pitää paikat kunnossa.
Mut mun mielenterveyden kannalta on parempi että välillä osaan vaan antaa olla. Ja jostain luin et kaaos lisää luovuutta että edes jotain hyvää tässäkin. Mutta saatan siis tehdä jotain käsitöitä/askartelu juttuja vaikka talo on kaaoksessa. Ei tästä muuten mitään tulis.

Äidiltä sain jääkaappi magneetin missä lukee siisti talo - hukattu elämä.

Meillä kahella vanhimmalla niin pieni huone tällä hetkellä, että ei paljon mitään ylimääräsiä pyykkikoreja mahdu ;( Yksi ainoa vaatekaappi joka täys kaaoksessa tällä hetkellä. Lisäksi kerrossängyt mahtuvat. Nuorin nukkuu meiän makkarissa. Isompaa etsitään koko ajan, mutta tuskin tärppää ennen vauvan syntymää. Olis ihanaa kun lapsilla ois omat huoneet, vaikka samanlaista sotkuahan niissäkin olis. Meinasin tosiaan kehitellä jonku "siivoussysteemin", eihän tästä mtn tuu että mä joudun kaikkien jälkiä siivoon koko ajan ilman että kukaan auttaa :( Kyllä pieninkin innolla lelut koriin kerää, jos äiti siinä auttaa mutta jos oikein kysyn, että siivoisitko lelut niin vastaus on "En". oppinut isommilta...

Meillä välillä hurja kaaos. Annan olla vaan. Ei se siivous oo koko elämä, rauhallisempi ja rennompi äiti on paljon parempi juttu. Mä kans saatan tehdä käsitöitä tms. jotta saan sitä omaa aikaa ja mielenterveyttä, vaikka pitäiskin välillä siivota.

Kaks hyvää vinkkiä, jotka meillä on toimineet:
- Vähennä tavaran määrää. Kaikki vaatteet, joita ei käytetä tai harvoin käytetään kirppikselle, samaten lasten lelujen määrä todella vähäiseen.
- Jätesäkki on meillä ollut hyvä uhka siivouksessa. Jos isommat ei siivoa ja tarpeeksi hermostun, niin haen jätesäkin ja alan lapata tavaroita sinne. Ja sieltä ne ei enää takaisin tule (ainakaan ennen seuraavaa joulua...) On ollut tehokas konsti.

kyllä meilläkin saa siivota koko ajan mutta lapsillakin on vastuu ja ne tietää sen. iät 9v, kohta 8v, kohta 5v ja kohta 2v. siivoomisestakin oppii tykkäämään kun sitä tarpeeks tekee. eikä sillä oo väliä onko hauskaa vai ei. sitä on vaan pakko tehdä. ei siinä kauaa mee kun siivoo sitä mukaan ku tulee. joka päivä pyykit ja tiskit, 3-5 kertaa imurointi ja kerran viikossa kunnon siivous.

meillä on kolme lasta, vanhin täyttää alkusyksystä kahdeksan. Neljäs syntyy loppukesästä.
Ja kyllä, jossain vaiheessa meilläkin oli aina kaaos, pyykkiä oli kasapäin jne...

Kyllä meillä auttaa lapset kotitöissä, 3,5pystyy hyvin tyhjentämään tiskikonetta ja keräämään leluja, esikoinen imuroi jne...
Pyykkiä pesen pääasiassa yhden koneellisen vuorokaudessa, sitten kun lakanoita vaihdetaan, tai jostain muusta syystä tulee enemmän pyykkiä, pitää pestä pari koneellista päivässä.
Paikat meillä ei ole tiptop kunnossa, mutta eipä kuitenkaan tarvi silmiä päästä hävetä jos joku sattuu yllätys visiitille.
Imuiroidaan päivittäin, tiskikone pyörii yleensä sen kerran päivässä. Yleensä aamupäivän aikana hoidan pyykit ja tiskit, ja kuopuksen päiväuniaikaan raivaan paikkoja ja imuroin.

niin ja on tossa lasten lisäksi pari koiraa ja pari jyrsijää hoidettavana, mutta en mä nykyään koe sitä raskaaksi. Vaikka miehen työn vuoksi pääasissa vastuu onkin minulla.

Mutta kyllä sen sitten huomaa, jos päivänkin on tekemättä, on muuten kaaos.

Ei oikeestaan ja pyykkikonekaan ei laula koko ajan. Meillä kolme poikaa ja vanhin 7v. Aika seesteistä vaikka kahdella adhd. Mutta noinkin vois ihan hyvin olla kuin ap:lla. Ja varmasti teilläkin vielä helpottuu, usko pois. :)

[QUOTE="ert";23753226]Laittaisin niin lapset kuin miehen hoitamaan osansa. Jos mies on töissä oikeasti 14 tuntia päivässä, niin ettei kerkeä auttamaan, kannattaisi vaihtaa työpaikkaa.[/QUOTE]

Hitto soikoon, ei se työpaikanvaihtaminen niin helppoa ole. Tuntuu ettei nykynuoret muuta keksi kuin työpaikanvaihdon, jos joku mättää.

vielä kamalampaa on usean lapsen ei-kotiäidillä. Itse päivät pois ja kaks vanhinta täällä keskenään sotkemassa. Ja sitten pitäis sitä kaaosta jaksaa vielä töiden jälkeen setviä kun ei päivisin ole aikaa. Joten kyllä oli helpompaa silloin kun itse oli kotona.

Mulla toimii kanssa uhkaus hävittää tavarat joita ei siivota pois. Lapset tietää että toteutan sen tarvittaessa myös. Koko porukalla suoritetun siivouksen jälkeen palkitsen lätyillä ja jätskillä, mutta sitä korttia ei toki kannata montaa kertaa kuussa käyttää.

No itse en hankkisi noita kakaroita noin paljon. Meidän 4.5 poika siivoaa huoneesa aina kun
pyydän. Jos sotkee lattian niin siivoa itse tai sitten yhdessä. Meillä on myös se mies, joka osaa
siivota.
Jos ukkos ei koskaan siivoa niin voi voi. Olet tehnyt karhun palveluksen. Ei ne ukot joka päivä ole töissä yötä päivää.
Täällä palstalla aina valitellaan ettei ukot tee mitään ja tehdään heidän puolestaan kaikki.
Ei kai ne tee mitään, jos kaikki tehdään valmiiksi.
Ukko kyllä huolehti minusta ei olisi antanut tehdä mitään heti raskauden alusta asti, mutta tietty tein
ja sanoin etten ole sairas vaan raskaana.
Kai tollainen teettäminen on myös kiinni sosiaalisesta taustasta ja opiskelutasokin varmaan vaikuttaa.
Jos ukko on jokin sekatyömies tms amiksen käynyt niin eihän niiltä voi vaatia mitään kuin tekemään
14 h työpäiviä.

Sellaistahan se tuppa olemaan välissä ja useinkin :( Ja keräämisen aikaan on aina kaikkea muuta puuhaa; kakattaa, pissattaa, väsyttää, janottaa, päätä särkee jne.

Meillä toimiva systeemi on ollut se että iltapala ei narahda pöytään ennenkuin huoneet on siistitty. Aikuiset huolehtii keittiön siivouksen, pyykit, imuroinnit, pölyt ym. mutta lapset keräävät lelunsa joka huoneesta minne ovat levittäneet, samoin huolehtivat likaiset vaatteet pyykkiin. Ei oo tarvinu jättää iltapalaa tarjoamatta, riittää kun toteaa että "voi kurja, äidillä on niin kova pääkipu ettei kyllä jaksa laittaa iltapalaa pöytään". Jo rupeaa kerääminen maistumaan :)

[QUOTE="viiru";23753402]No itse en hankkisi noita kakaroita noin paljon. Meidän 4.5 poika siivoaa huoneesa aina kun
pyydän. Jos sotkee lattian niin siivoa itse tai sitten yhdessä. Meillä on myös se mies, joka osaa
siivota.
Jos ukkos ei koskaan siivoa niin voi voi. Olet tehnyt karhun palveluksen. Ei ne ukot joka päivä ole töissä yötä päivää.
Täällä palstalla aina valitellaan ettei ukot tee mitään ja tehdään heidän puolestaan kaikki.
Ukko kyllä huolehti minusta ei olisi antanut tehdä mitään heti raskauden alusta asti, mutta tietty tein
Kai tollainen teettäminen on myös kiinni sosiaalisesta taustasta ja opiskelutasokin varmaan vaikuttaa.
Jos ukko on jokin sekatyömies tms amiksen käynyt niin eihän niiltä voi vaatia mitään kuin tekemään
14 h työpäiviä.[/QUOTE]

Buahhaaahhahahahahahahahahahahaaaaa =)

[QUOTE="viiru";23753402]
.[/QUOTE]

TÄmä on kyllä ihan totta. Monet naiset valittavat, kuinka mies ei tee kotona mitään, mutta en minkään tekisi, jos joku tekisi kaiken typeränä minun puolestani.

Kannattaa opettaa lapset alusta asti viemään omat vaatteet pyykkikoriin, laittamaan vaatteet naulakkoon ja keräämään leluja, niin pääsee jatkossa vähemmällä. Yleensä lapset saa helposti innostumaan siivoamisesta kun siitä tekee leikkiä tai kilpailuhenkisille kilpailun ja jätskiä vaikka koko porukalle palkinoksi (kun on siivottu koko huusholli).

Itse laskin omaa siisteysvaatimustani silloin kun kuopuksella oli paha maitoallergia ja hän huusi yötä päivää, eihän siitä muuten olisi selvinnyt ilman sekoamista ja burn out'ia. Nyt kun lapset on isompia, ulkoilevat jo itsenäisemmin ja leikkivätkin jo ilman aikuista jne.. niin ehtii taas siivotakin enemmän.

2 vanhinta (6 ja 4) tekee oman osuutensa = vie vaatteet pyykkiin, siivoavat omat huoneet ja tavaransa muualta talosta, astiat koneeseen jne. Nuorin ei tee mitään muuta ku sotkua (11kk) ja 2v tekee sen mikä sattuu kiinnostamaan.

Kaksi lasta on ja kahteen jää... ei jaksaisi yhtään enempää sotkua ja epäjärjestystä. Mahtavaa jos joku jaksaa hoitaa neljä tai viis, enemän ku kahta mutta mulle tämä hyvä näin.... Töihin yritän kovaa pästä, lomalle, on tätä ny neljä vuotta jo pyöritetty... sotkua,sotkua ja sotkua... ei sais olla vissiin liian siisti ja järjestystä rakastava... ja tuo lelujen vähentäminen hyvä vinkki, huomenna lähtee... :)

Yhteistyössä