Siis voiko oikeasti kolme vuotisen lykätä hoitoon, kun toinen lapsi on syntymässä syksyllä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Minun lapseni on siis nyt kotihoidossa ja ajattelin hänet pitää siihe kolmeen vuoteen asti ja sit mennä itse töihin. Hänen olisi ihan hyvä saada virikkeitä ja seuraa, meno on jo aika hurjaa. Mutta nyt ilmoitti toinen tulostaan ja syksyllä pitäisi syntyä. Haenko vain kesällä lapselle hoitopaikan ja itse ilmottaudun muutamaksi kuukaudeksi työkkäriin? Siis mistä olen saanut sen käsityksen, että 3- vuotiset on oikeutettuja pääsemään jo hoitoon?
Sekavaa sepustusta.. Äitini oli sitä mieltä, hän itse siis hoitaa lapsia, että jos minä olen kotona toisen kanssa niin isompikin on kotona.
Mutta kasvaako minun esikoisesta normaali, jos hän ei ole ollut päiväkodissa ryhmässä koskaan?

Hassuja ajattelen nyt, mutta kertokaa VALAISKAA mua!

Kasvaa lapsesta normaali, vaikka ei juuri päiväkotiin menisikään.

Laita lapsi kerhoon, jos ryhmätoimintaa hänelle haluat. Tosin ehtii sitä vuoden tai kahdenkin päästä.

Meillä ei ole toista lasta, mutta lapsemme meni osapäiväiseen päiväkotiin täytettyään kolme. Olen itse työttömänä. Ajattelimme, että lapselle parempi saada seuraa ja virikkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minun lapseni on siis nyt kotihoidossa ja ajattelin hänet pitää siihe kolmeen vuoteen asti ja sit mennä itse töihin. Hänen olisi ihan hyvä saada virikkeitä ja seuraa, meno on jo aika hurjaa. Mutta nyt ilmoitti toinen tulostaan ja syksyllä pitäisi syntyä. Haenko vain kesällä lapselle hoitopaikan ja itse ilmottaudun muutamaksi kuukaudeksi työkkäriin? Siis mistä olen saanut sen käsityksen, että 3- vuotiset on oikeutettuja pääsemään jo hoitoon?
Sekavaa sepustusta.. Äitini oli sitä mieltä, hän itse siis hoitaa lapsia, että jos minä olen kotona toisen kanssa niin isompikin on kotona.
Mutta kasvaako minun esikoisesta normaali, jos hän ei ole ollut päiväkodissa ryhmässä koskaan?

Jos teillä on yhtään toimivat kerhosysteemit siellä, hae kerhopaikkaa. Meillä riittänyt 2-3x viikossa isommalle hyvin. Normaali tulee kait ilmankin mutta hyväähän se seura ja ohjattu toiminta ym. tekee. Ryhmässä olon opettelua ja muuta.. Osa-aikainen pk-paikka mahdollinen tietysti myös. Ei sun mn käsittääkseni tarvitse työkkäriin ilmoittautua, haet vain sitä pk-paikkaa. Joillakinhan on jopa 1,5v hoidossa kun vauva tulee kotiin, eli ei epätavallista nykyään..

Meillä oli juuri vastaavasta syystä esikoinen viisivuotiaaksi kotona. Mietin just tuota, että onko jääny jostain paitsi, kun ei ole ollut ryhmätoiminnassa, niin päiväkodin tädit kyllä lohduttivat, että ei todella ole jäänyt paitsi. Ne ehtii oppia vallan hyvin myöhemminkin, viimeistään eskarissa sitten.

Siis kerhoon voi mennä ja kylään kutsua toisia lapsia tai mennä käymään kylässä. Itse en katunut tuota aikaa yhdessä kotona, lapsistakin tuli kuin paita ja peppu...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Onko provo?? Etkö tosiaan tiedä että jopa alle 1-vuotiaat ovat oikeutettuja päivähoitoon?

eikai kukaan oikeesti ajattele et lapsi PITÄISI laittaa tarhaan et kasvaisi normaaliksi ja saisi virikkeitä,saahan niitä muualtakin.ite olen päiväkodissa töissä ja pidän kyllä poikani kotona varmaan eskariin asti,käydään muskarissa ja kerhoissa...

Jos ei pysty keksiin 3-vuotiaalle virikkeitä ja elämään hänen kanssaan normaalia arkea,silloin kun vauva tulee taloon,niin olisi ehkä kannattanut miettiä kahteen kertaan tuota ehkäisyasiaa.....

siis ihan oikeesti ihmiset. Ettekö osaa ja halua hoitaa lapsianne?? Tää on ihan häiriintynyt ajatuskin että osa lapsista työnnetään pois kotoa toisen synnyttyä. MIETTIKÄÄ!!

Voi vaikka verrrata siihen, miltä esim. itsestäsi tuntuisi jos mies toisi uuden vaimon ja sinut vietäisiin päiviksi pois kotoa. Illalla haettaisiin takaisin että ole nyt sit siinä. Lapsiraukat.

Hyvin kehittyy kotihoidossa, lisänä esim seurakunnan kerho 2-3 kert vko muutaman tunnin kerrallaan sopii mainiosti harjoituttamaan ryhmässä toimimista ja sosiaalisten taitojen kehittymistä.

Miltä luulet esikosta tuntuvan,. kun tuuppaat hänet pois sivuun kun toinen tulee. Todellakin kotona pitäis olla, osallistua vauva-arkeen, saada jakaa jokainen hetki äidin ja vauvan kanssa. Kamalaa että jotkut äidit edes harkitsee tuollaista :(

Mä en ymmärrä!!! Miks ihmeessä tehdään lapsia ja viedään ne sitten hoitoon täpötäysiin päiväkoteihin kun itse ollaan kotona? Itselle ei tulis mieleenkään! Hanki lapsellesi kerhopaikka,käy mammakahviloissa,vie johonkin harrastuksiin jos haluat,mutta anna lapselle kiireetön lapsuus vailla aikatauluja kun se kerran on mahdollista.Lapsestasi tulee taatusti normaali,paljon normaalimpi kuin taistellessaan huomiosta isossa lapsiryhmässä!

Meil ei kukaan ole ollut hoidossa (toki tilapäisesti pari tuntia tai isovanhemmilla yötä kun olllaan oltu synnyttämässä) ja ihan normaaleita ovat lapsukaisemme, jopa tavallista älykkäämpiä :)

3v riittää kotihoito, 4-5v tykkää käydä esim kerhossa 2xvkossa, ja 6v meneekin jo eskariin.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti kahdelle:
Miltä luulet esikosta tuntuvan,. kun tuuppaat hänet pois sivuun kun toinen tulee. Todellakin kotona pitäis olla, osallistua vauva-arkeen, saada jakaa jokainen hetki äidin ja vauvan kanssa. Kamalaa että jotkut äidit edes harkitsee tuollaista :(

No en todellakaan ole vielään tehnyt mitään ratkaisua asiaan, miten teen. Muutenkin meni sekaisin kaikki suunnitelmat tulevaisuuteni suhteen. Kakkosta yritetty jo pidemmän aikaa.
Todennäköisesti tulen pitämään esikoisen kotona, tilanne voisi olla toinen, jos jo olisi hoidossa.
Täytyy ottaa selvää niistä kerho jutuista, saattaa vain olla liian kaukana ja ei ole mahdollista.

Mä laittaisin lapsen hoitoon jo nyt, tai pitäisin kotona vielä n. vuoden ajan kun vauva on syntynyt. En ajoittaisi vauvan syntymää ja hoidon aloitusta samaan ajankohtaan.

Ja puhun luonnollisestikin osapäivähoidosta 2-3 krt/vko.

Meitä on moneen junaan ja osa jää asemalle. On sun lapsella joo oikeus hoitopaikkaan, mutta hänellä on myös oikeus olla kotona. Tiedän lapsia, jotka ovat menneet hoitoon vasta 5-vuotiaina, eivätkö ole sitä ennen käyneet juurikaan edes kerhossa ja hyvin on silti alkanut ryhmätaidot kehittyä siellä hoidossa. Normaali äiti selviää arjesta kahden lapsen kanssa. Ei se päiväkoti mikään ihmepaikka ole. Mun lapset on oppineet ah niiden hienojen virikkeiden lisäksi myös huutamaan kovalla äänellä. Kotona saa muituttaa useinkin, että nyt ei olla enää päiväkodissa ja voi puhua normaalilla äänellä. Ei ne tee siellä päivän aikana mitään niin ihmeellistä mitä ei pystyisi kotihoidossa tekemään. Askartelee ja ulkoilee ja kuuntelevat satuja.

Jos haluat esikon hoitoon, niin laita reilusti ennen vauvan syntymää, koska on liian kova paikka joutua sinne vauvan synnyttyä, kuvittelee, että hänet todella hylätään toisen tieltä. jos on jo tottunut siellä käymään, niin ei sitten muutu niin radikaalisti tilanne, kun vauva tulee.
Kyllä mä ainakin ymmärrän, jos haluaa imettää rauhassa vauvaa päivisin, onhan esikkokin saanut äidin jakamattomanm huomion aikoinaan, miksei ees pari tuntia päivässä myös nuorempi? :O

Alkuperäinen kirjoittaja piii:
Jos haluat esikon hoitoon, niin laita reilusti ennen vauvan syntymää, koska on liian kova paikka joutua sinne vauvan synnyttyä, kuvittelee, että hänet todella hylätään toisen tieltä. jos on jo tottunut siellä käymään, niin ei sitten muutu niin radikaalisti tilanne, kun vauva tulee.
Kyllä mä ainakin ymmärrän, jos haluaa imettää rauhassa vauvaa päivisin, onhan esikkokin saanut äidin jakamattomanm huomion aikoinaan, miksei ees pari tuntia päivässä myös nuorempi? :O

Niin ja vanhempi ei sitten enää tarvii äidin huomiota päivisin?
Ja tietääkö se nuorempi et vanhempikin on saanut ihan yksin köllötellä äidin sykyssä päivällä,ei tiedä.Tulee helvetin hankalaa jso lähtee tuolle linjalle et ku eskikkokin.
Vois varmaan opetella elämään kahden lapsen kanssa,jos on mennyt kaksi lasta hommaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Jos vaikka hoitaisit niitä molempia?

Niii..kun ne on sun lapsias, tiäkkö?

Vaikka sillain et hoidat vauvaa ja samalla kehität tekemistä sille isommalle. Ei se lastenhoito mitään ydinfysiikkaa ole. ;) Vauvan unien aikaan isomman kanssa laatuaikaa vaikka askarrellen, tai pieni vaunuihin ja ulkoilemaan & näkemään muita lapsia.

Yhteistyössä