siis voinko saada saman ä-rahan, kuin ekasta lapsesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minniina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minniina

Vieras
Olin ekasta lapsesta ä-lomalla 2005, siis lapsi on nyt 2,5 v. Toinen lapsi syntyy kesällä, joten esikoinen on silloin alle 3-vuotias. Voinko saada saman äitiyspäivärahan kuin esikoiselle? Jostain olen näin kuullut. Silloin olin enemmän töissä ja rahakin siten parempi kuin vaikka nyt ed.puolen vuoden tulojen mukaan laskettu.

perjaatteessa samaa mutta summa ei ole kuitenkaan sama. Siitä aikaisemman verovuoden tuloista kun lasketaan kaikenmaailman korotukset yms. niin loppusumma ei tule olemaan sama. Mutta ei se kuukaudessa paljoa heitä.....itselläni 15 euroa vähemmän nyt kuin edellisellä kerralla

Alkuperäinen kirjoittaja hipsis:
perjaatteessa samaa mutta summa ei ole kuitenkaan sama. Siitä aikaisemman verovuoden tuloista kun lasketaan kaikenmaailman korotukset yms. niin loppusumma ei tule olemaan sama. Mutta ei se kuukaudessa paljoa heitä.....itselläni 15 euroa vähemmän nyt kuin edellisellä kerralla

Tästä en ole kuullutkaan :/ Mutta jos on ollut esim. 2005 ä.lomalla on saanut ä.rahat 70% palkasta. Nykyäänhän siinä on se korotus ja ä.rahat saa ekat 2kk 90% palkasta ja sitten 75% palkasta. Eli kaiken järjen mukaan sen ä.rahan pitäisi olla parempi (?)

Onko tosiaan, vaikka siinä välissä olisi ollut esim.vuoden töissä?? mä oon ymmärtänyt, että toi pätee vaan siinätapauksessa, että on ollut sen välin hoitovapaalla. Ja jos esikon aikainen äippäraha on laskettu työtulojen mukaan.. :attn:

minä olin 2006 mammalomalla ja laskettiin rahat 2004 työtulojen mukaan. Nyt jään maaliskuussa taas mammalomalle ja samoilla rahoilla pitäisi mennä. Mutta päivässä summa on pienempi kuin ennen, päätöksestä näkyi. ja siitä laskin että paljon se olisi vähemmän.
Kysyin asiaa kelasta ja sielä sanottiin että ne lasketaan "jotenkin" en nyt muista sanalleen mutta kuitenkin jotain korotuksia ja vähennyksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja nelly83:
Onko tosiaan, vaikka siinä välissä olisi ollut esim.vuoden töissä?? mä oon ymmärtänyt, että toi pätee vaan siinätapauksessa, että on ollut sen välin hoitovapaalla. Ja jos esikon aikainen äippäraha on laskettu työtulojen mukaan.. :attn:

Mulla on kanssa LA kesäkuussa. Olen tehnyt sijaisuuksia tässä kotiäiti aikana. Kyselin kelalta saanko ä.rahat ekan lapsen mukaan (eka alle 3), viimesen puolen vuoden vaiko 2006 verotuksen. Vastasivat, että saan ä.rahat sen perusteella mikä noista kolmesta on mulle edullisin. Ja mulle edullisin on ekan lapsen mukaiset rahat.

minä olin 2006 mammalomalla ja laskettiin rahat 2004 työtulojen mukaan. Nyt jään maaliskuussa taas mammalomalle ja samoilla rahoilla pitäisi mennä. Mutta päivässä summa on pienempi kuin ennen, päätöksestä näkyi. ja siitä laskin että paljon se olisi vähemmän.
Kysyin asiaa kelasta ja sielä sanottiin että ne lasketaan "jotenkin" en nyt muista sanalleen mutta kuitenkin jotain korotuksia ja vähennyksiä.

Mutta millä prosentilla sitten saat ne ä.rahat? 2004 ne on olleet sen 70% työtuloista ja nykypäivänä pitäisi olla 90 ja 75%?

Alkuperäinen kirjoittaja nelly83:

No niinpä tietenkin. tietääköhän joku nyt sitten varmaksi asti tätä asiaa? Mulla meni niin, että esikoisen odotusaikana olin 6 kk töissä, josta laskettiin reilut46 e/pv äitiyspvrahaa. Äitiysloman jälkeen olin työttömänä 8 kk sitten 3 kk kokopäivätyössä. Sitten 3 kk työttömänä, sitten 2 kk kokopäivätyössä, sitten 1 kk työttömänä, nyt lokakuun lopusta asti osapäivätyössä, jota jatkuu huhtikuulle. Lapsen laskettu aika 30.6. Esikoinen täyttää elokuun lopussa 3v. Nyt minun järjen juoksun mukaan saisin pienempää äitiyspäivärahaa, koska eipä sitä työssäoloa kai voi laskea noissa pätkissä, että niistä sitten tulis 6 kk, joista laskettais parempi raha? En minä näitä asioita älyä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se on niin että jos on kotihoidontuella niin sit saa saman päivärahan jos on välissä ollut työttömänä/töissä niin sit ei saa samaa.

Ei pidä paikkaansa. Se riittää, että edellinen ei ole vielä 3 vuotta täyttänyt ennen seuraavan laskettua aikaa, niin saa saman kuin edellisestä, jos niin haluaa. Ja jos se edellinen on laskettu työtulojen perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:

Mutta millä prosentilla sitten saat ne ä.rahat? 2004 ne on olleet sen 70% työtuloista ja nykypäivänä pitäisi olla 90 ja 75%?

se menee sen uuden"kaavan" mukaan. mutta se 70% on pienempi kuin oli silloin kaksi vuotta sitten.
minusta vaan on kelalta aika hassua että väitetään saavan saman kuin ekasta kun ei se kuitenkaan pidä paikkaansa. Vaikka summassa ei suurta heittoa olekkaan.

Tässä kopioitu selitys kelalta asiasta:
edellisen päivärahan työtuloa tarkistetaan siinä suhteessa kuin vanhempainrahaoikeuden alkamisajankohdalle vahvistettu palkkakerroin poikkeaa edelliselle kalenterivuodelle vahvistetusta palkkakertoimesta. Sinulla on käytetty edellisessä päätöksessä verotuloja 2004 ja näillä palkkakertoimilla voi määrä pienentyä.

Laskenta menee seuraavasti tänä vuonna alkavissa äitiys-ja vanhempainrahoissa: tämän vuoden palkkakerroin 1.124 jaetaan edellisen vuoden kertoimella 1.100 joka kerrotaan v.2004 korottamattomalla määrällä 18324,13 ?=
18723,93 ? jota käytetään nyt äitiysrahan työtulon perusteena. (SVL 11 luku 1 § 2 mom ja 4 § 7 mom.)

Kiitoksia selityksestä Hipsis! Melkosen monimutkaista. Onneksi se ei sentään paljoa vaikuta. Itse todella odotan toukokuussa taas saamiani ä.rahoja. Tulot kotiäitinä ollessa on ollut niin pienet, että ä.rahatkin tuntuu suurilta.

sitä en vain tajua että jos vuositulot on ollu silloin miltei 20000 että kuinka se sitten tippui tuohon alle 19 000 :) mutta ei kaikkea voi tajutakaan.
Ollaan kuitenkin tyytyväisiä että saa jotain rahaa.

Olinpas vähän ihmeissäni tänään, kun tuli tekstari, jotta oonko raskaana :xmas: .. Joten jos ap jatkossa kirjottelee toisella nikillä ;)
(En siis ole ap... meillä vielä samanikäiset lapset, joten se sotkee tässä..)

Yhteistyössä