Siis WTF? (liittyen eiliseen vierailuun siskoni luona)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aikamoistapelleilyä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aikamoistapelleilyä

Vieras
Siskoni ja hänen poikansa (3v) kutsuivat minut ja lapseni (6v tyttö ja 4v poika) hänen luokseen kylään koko päiväksi. Aamupäivällä kaikki meni ihan hyvin, ulkoilimme, söimme, pelasimme vähän Pleikkarillakin. sitten siskoni sanoi pojalleen, että on aika vaihtaa VAIPPA! No, tätä hieman ihmettelin ja kysyin siskolta miksi poika on vielä vaipoissa, ja hän vastasi, ettei poika halua tehdä pottaan, vaikka osaa rakon ja suolen toiminnat jo hallita ja ilmoittaa hädästään. Hyväksyin tämän täysin, koska miten se minua haittaa, siskonihan se vaippaa joutuu vaihtamaan, enkä antanut asian häiritä minua, kunnes... Olimme sitten päivällisellä (mainitsen tässä, että 6v tyttöni on äärimmäisen herkkä kaikenlaiselle, joka haisee, näyttää tai maistuu ällöttävältä) ja olimme jotakuinkin puolivälissä ruokailua, kun siskon poika juoksee kovaa vauhtia pöydän alle. Kysyin siskolta, että mitä poika siellä tekee, johon vastasi, että kakkaa. :O Sanoin siskolle, että voisiko poika mennä potalle, tai edes vessaan, mutta sisko vastasi, että eihän pikkulasten kakka ketään haittaa. Yritin kertoa hänelle tyttäreni herkkyydestä, mutta hän ei kuunnellut, vaan kehui kovasti poikaansa. Pian koko asia oli toimitettu ja poika tuli pöydän alta ja sanoi äidilleen, että vaippa pitää vaihtaa, mutta siskoni sanoi, että odota siinä (ruokapöydän vieressä, juuri tyttäreni vieressä) kunnes äiti syö loppuun. Muutaman minuutin kuluttua haju voimistui, ja kuten arvata saattaa, tyttäreni oksensi kaiken sinä päivänä syödyn ruokansa (siis joka vielä oli mahassa) suoraan syliini (kerkesi kääntyä onneksi pois päin ruokapöydästä). Tyttäreni häpesi tapahtunutta niin paljon, että juoksi itkien siskoni sängn alle. Siskoni kyseli minulta, mikä tytölle tuli kun oksensi. Kerroin tytön herkkyydestä hänelle ja hän vain ihmetteli, että eihän se kakka edes haise (kyllä muuten haisi) ja meni vaihtamaan pojan vaipan. Toimituksen jälkeen poikani ja siskoni poika menivät hänen huoneeseen leikkimään ja minä lainasin siskoltani vaatteita ja laitoin ne ylleni. Sisko meni koneelle ja minä jäin siivoamaan lattialle menneitä oksennuksia. :O Sitten menin siskon huoneeseen ja katsoin sängyn alle: siellä pieni tyttöparkani makasi itkien vieläkin (vaikka tapahtuneesta oli kulunut n.15min.) ja siis tytttö eipitänyt mitään ääntä, mutta silmät vuotivat koko ajan, joten ei kyse oikein huomionhaustakaan voi olla. Otin tytön pois sängyn alta syliini ja lohdutin häntä, kunnes hän ei enään itkenyt. Olimme sen jälkeen kylässä vielä 3h, mutta tyttö ei koko sinä aikana uskaltanut/kehdannut näyttää naamaansa muille kuin minulle ja veljelleen (1 poikkeus). Tyttö oli vain yksin siskon huoneessa pelaamassa (annoin hänen pelata kännykälläni, ettei hänelle tulisi tylsää) ja kun hain hänet sieltä olohuoneeseen, hän tuli syliini ja painoi kasvonsa minua vasten. Mutta juuri kun olimme läh Stemmässä, tyttäreni kääntyi siskooni päin, katsoi häntä silmiin ja sanoi: "Anteeksi, en enään ikinä oksenna sun kotiin." Siihen siskoni vaan tokaisi: "No hyvä" Olin siinä vaan, että :O Sitten lähdimme kotiin, mutta minulle jäi vähän haikea olo, että suuttuikohan sisko tytölleni, tai minulle. Mutta tuossa tuo tyttö vieläkin vaisuna ja nolona katsoo telkkarista lastenohjelmia. Mitäköhän tyttöparka ajattelee?
No, kuitenkin, mitä mieltä olette siskoni (ja minun) tominnasta tässä tilanteessa?

JA KIITOS JOS JAKSOITTE LUKEA TÄMÄN PIKÄN (JA EPÄSELVÄN?) SELOSTUKSENI!!!!!!!!!!!

Jaa-a. Vähän ois siskollasi kyllä minusta tavoissa parantamisen varaa.

Mutta toisaalta on se vähän hassua, että sun tyttö noin herkästi oksentaa (ja ottaa siitä sitten niin hirveät pultit).

Työstettävää molemmilla. :) Kantsii jutella sekä siskon että oman tyttösi kanssa. Sillä tavalla nämä hommat parhaiten selviää.

Minäpä jaksoin lukea :D

Toi siskon vika kommentti, kun tyttö pyysi anteeksi oksentamistaan oli kieltämättä vähän tyly, mutta ehkä hämmentyi koko anteeksipyynnöstä eikä siksi nopeasti keksinyt parempaakaan vastausta? Toivottavasti näin, koska onhan se typerää aikuisen ihmisen loukkaantua tmv. siitä jos lapsi sattuu oksentamaan.

en minäkään jaksanut lukea kuin alun, lähinnä ajattelen että millaiset välit sulla oikein on siskoosi, ette taida tuntea toisianne tai toistenne perheitä oikein hyvin?

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;26161332:

Mutta toisaalta on se vähän hassua, että sun tyttö noin herkästi oksentaa (ja ottaa siitä sitten niin hirveät pultit).

Työstettävää molemmilla. :) Kantsii jutella sekä siskon että oman tyttösi kanssa. Sillä tavalla nämä hommat parhaiten selviää.

Samaa mieltä.

Erikoista toimintaa niin siskoltasi kuin myös tyttäreltäsi. Ei oksentamista tarvitse noin paljoa hävetä.

Jutelkaa.

Eniten ihmettelen tyttösi reagointia. Voihan se oksennus harmittaa ja hetken hävettää mutta tuo oli ihan ylireagointia. Meneekö lapsi joka kerta noin sekaisin jos huomaa mokanneensa jossain?

No, vähän hämmästelen siskosi toimintaa. Yleensä tuon ikäinen osaa asiansa toimittaa vessassa ja ainakin pitäisi siihen kannustaa. Toisaalta se on heidän tapansa toimia, joten antaa olla. Mutta missään nimessa sun ei ja vielä vähemmän sun tytön ei tartte olla nolo. En minä ainakaan olisi, jos iso mies on tavarat housussa ruokapöydän ääressä, niin se on epänormaalia. Olis pyytäny poikaa vessaan odottamaan. Toivotaan, että tyttösi unohtaa koko homman nopeasti ja jatkaa pikkutytön touhujaan. Hyvää kevään jatkoa!

Ei oksentamista tarvii niin paljon hävetä että prepata itsetuntoa.

Mutta jotain käytöstapoja vois kyllä siskoskin opetella.
Jos todellakin paskavaippa haisee niin todella typerää mun mielestä antaa hajustetun häiritä siinä muiden ruokailua oli sitten herkkä tai ei.
Ja vähän tyly reagointi tyttös anteeksipyyntöön.

No ensinnäkin voisit kertoa tytöllesi että on muitakin jotka yökkää helposti pahoista hajuista. Ei hänellä ole mitään hävettävää siinä asiassa ja sellaisesta tilanteesta voi yrittää väistyä sivummalle. Sen sijaan en ymmärrä sisaresi käytöstä. En ymmärrä, jos joku kakattaa lastaan ruokapöydän alla kun muut yrittää syödä. Siis hyi hitto :X Kaikenlaisia eläjiä sitä onkin.

• Tykkää
Reactions: Wolt
mä jaksoin...
olipahan vierailu! tavallaan naurattaa,vaikka tyttö säälittääkin. Juttelithan tytön kanssa ettei hänen tarvitse olla tuosta pahoillaan,sellaista sattuu. En ymmärrä miksi siskosi olisi vihainen,vahinkoja sattuu ja sinähän siivosit sotkut. Kyllä muokin yököttäs syödä jos joku seisois vieressä peet housussa.

Joo, tyttöni on ollut ihan pienestä pitäen noin herkkä (esim. jos näkee räkäklimpin, alkaa yökkimään)
Ja tuo häpeäminen johtuu siitä, että joskus 3-vuotiaana yökylässä kaverini luona ollessaan sai mahataudin, oksensi lattialle, ja kaveri sitten lievästi sanottuna sai raivarit ja huusi lapselleni täytttä kurkkua ja laittoi hänet siivoamaan oksennuksen ja pakotti hänet haistamaan sitä lähietäisyyydeltä, joka aiheutti uuden oksennuksen. Lopuksi minä hain lapsen kotiin, siivosin oksennukset ja kuuntelin kaverin vittuilua, mutta se kaveri on jo entinen.
Tytön kanssa olaan keskusteltu ja käyty perheneuvolassa, mutta vieläkin, vaikka kotona oksentaisi, häpeä on suunnaton.

Joo, tyttöni on ollut ihan pienestä pitäen noin herkkä (esim. jos näkee räkäklimpin, alkaa yökkimään)
Ja tuo häpeäminen johtuu siitä, että joskus 3-vuotiaana yökylässä kaverini luona ollessaan sai mahataudin, oksensi lattialle, ja kaveri sitten lievästi sanottuna sai raivarit ja huusi lapselleni täytttä kurkkua ja laittoi hänet siivoamaan oksennuksen ja pakotti hänet haistamaan sitä lähietäisyyydeltä, joka aiheutti uuden oksennuksen. Lopuksi minä hain lapsen kotiin, siivosin oksennukset ja kuuntelin kaverin vittuilua, mutta se kaveri on jo entinen.
Tytön kanssa olaan keskusteltu ja käyty perheneuvolassa, mutta vieläkin, vaikka kotona oksentaisi, häpeä on suunnaton.
AP

No meillä helkutinmoinen kakkaongelma 2,5veellä kun maha ei oo toiminut koko elämänsä aikana, siksi en pidä ihmeellisenä jos ei halua häiritä kakkaavaa lasta (tosin meillä kakataan silti aina vessassa, vaikka vaippa olisikin). Mutta en siis ymmärrä äitiä joka ei heti lähde vaippaa vaihtamaan, etenkin kun on vieraita, yäk!!

Sitten ihmettelen miten siskosi ei tiedä että lapsesi oksentaa noin helposti. Mun veljien puolisot tosiaan tietää miten meidän lapset käyttäytyy. Ja putoa käytöstä lapseltasi oksentamisen jälkeen, miksi oksennusta pitäisi hävetä noin??

Siskosi oli moukkamainen kun ei lohduttanut tyttöäsi ja varsinkin kun suuttui. Mäkään en pystyisi syömään jos tenava kakkaa pöydän alla varmaan poistuisin pöydästä ja sanoisin et annetaan pojalle vessarauha.

Mun mielestä sinäkin sanoit tökerösti kun kommentoit "miksi poika käyttää vielä vaippaa?" "eikö se voisi mennä potalle?" - tietenkään se ei mene potalle jos kakkaa vielä vaippaan.

Eli summa summarum; taidatte olla aika samanlaisia siskosi kanssa. Siskosi käytös oli huonompaa.

Tuota, jos kerran arvata saattaa, että tyttö oksentaa, niin olisiko ollut mahdollista siirtyä tytön kanssa pois pöydästä heti kun selvisi, mitä on tapahtumassa (eli yksi alkaa paskomaan siellä pöydän alla)? Syn olisi ehtinyt varmasti selittää sitten jälkeenpäin.

[QUOTE="mona";26161383]No meillä helkutinmoinen kakkaongelma 2,5veellä kun maha ei oo toiminut koko elämänsä aikana, siksi en pidä ihmeellisenä jos ei halua häiritä kakkaavaa lasta (tosin meillä kakataan silti aina vessassa, vaikka vaippa olisikin). Mutta en siis ymmärrä äitiä joka ei heti lähde vaippaa vaihtamaan, etenkin kun on vieraita, yäk!!

Sitten ihmettelen miten siskosi ei tiedä että lapsesi oksentaa noin helposti. Mun veljien puolisot tosiaan tietää miten meidän lapset käyttäytyy. Ja putoa käytöstä lapseltasi oksentamisen jälkeen, miksi oksennusta pitäisi hävetä noin??[/QUOTE]
ja tuossa yläpuolella vastaus oksennuksen häpeämiseen.
AP

[QUOTE="vieras";26161370]
sai mahataudin, oksensi lattialle, ja kaveri sitten lievästi sanottuna sai raivarit ja huusi lapselleni täytttä kurkkua ja laittoi hänet siivoamaan oksennuksen ja pakotti hänet haistamaan sitä lähietäisyyydeltä, joka aiheutti uuden oksennuksen. Lopuksi minä hain lapsen kotiin, siivosin oksennukset ja kuuntelin kaverin vittuilua, mutta se kaveri on jo entinen.
Tytön kanssa olaan keskusteltu ja käyty perheneuvolassa, mutta vieläkin, vaikka kotona oksentaisi, häpeä on suunnaton.[/QUOTE]

Selvästi ap:n ihmessuhteet ei oo muutenkaan mitenkään normaaleja :(

[QUOTE="vieras";26161372]Joo, tyttöni on ollut ihan pienestä pitäen noin herkkä (esim. jos näkee räkäklimpin, alkaa yökkimään)
AP[/QUOTE]

jestas,kamala kaveri,toivottavasti jo ex. Rangaista nyt lasta jolle sattuu vatsatauti tulemaan. Ymmärrän että ärsyttää,mutta ei noin käyttäydytä. :(

[QUOTE="tiiu";26161384]Siskosi oli moukkamainen kun ei lohduttanut tyttöäsi ja varsinkin kun suuttui. Mäkään en pystyisi syömään jos tenava kakkaa pöydän alla varmaan poistuisin pöydästä ja sanoisin et annetaan pojalle vessarauha.

Mun mielestä sinäkin sanoit tökerösti kun kommentoit "miksi poika käyttää vielä vaippaa?" "eikö se voisi mennä potalle?" - tietenkään se ei mene potalle jos kakkaa vielä vaippaan.

Eli summa summarum; taidatte olla aika samanlaisia siskosi kanssa. Siskosi käytös oli huonompaa.[/QUOTE]
Joo, kieltämättä saattaa kuulostaa tökeröltä mun kommentti, mutta yritin olla hienovarainen ja kysyin ystävällisellä äänensävyllä, sisko vastasi tiskimismaisella äänensävyllä ttön anteeksipyyntöön.
AP

[QUOTE="vieras";26161415]Joo, kieltämättä saattaa kuulostaa tökeröltä mun kommentti, mutta yritin olla hienovarainen ja kysyin ystävällisellä äänensävyllä, sisko vastasi tiskimismaisella äänensävyllä ttön anteeksipyyntöön.
AP[/QUOTE]

Mä en jaksaisi pitää yhteyttä siskoon joka kohtelee mun lastani noin. Sanothan hänelle suoraan että oli tosi epäkohtelias lastasi kohtaan! ja lapselle myös että siskosi toimi väärin.

Ite tökerösti kommentoin tuota sun kertomusta mistä tyttösi trauma on tullut - anteeksi. Olen tosi järkyttynyt :( Suojelethan lastasi kunnolla! Äläkä anna muiden aikuisten nolata ja vähätellä häntä.

[QUOTE="vieras";26161370]Joo, tyttöni on ollut ihan pienestä pitäen noin herkkä (esim. jos näkee räkäklimpin, alkaa yökkimään)
Tytön kanssa olaan keskusteltu ja käyty perheneuvolassa, mutta vieläkin, vaikka kotona oksentaisi, häpeä on suunnaton.[/QUOTE]

Nyt imetettelen kyllä sun käytöstäsi! Laitat 3v lapsen hoitoon jollekin sekopääkaverille joka nöyryyttää ja pahoinpitelee lastasi. Menet kiltisti siivoamaan sotkut ja kuuntelet kaverin vittuilua.

Tietäen lapsen ongelman, istutat häntä nyt haisevan paskavaipan vieressä kunnes lapsi oksentaa ja juoksee huoneeseen häpeämään. Huoneeseen annat kännykän pelattavaksi ja jatkat vierailua.

Kannattaisiko sun jossain vaiheessa alkaa puolustamaan lastasi, siis ihan siinä tilanteessa hänen ollessa läsnä eikä jälkikäteen palstalla?

Ei ihme että lasta hävettää jos äiti tukee tuota uskoa että hänen käytöksensä on väärää.

• Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
On oikeasti todella paljon lapsia, joilla on ongelmia kakkaamisen kanssa vielä 3-4 vuotiaana, vaikka olisiskin jo aiemmin oppinut kuivaksi ja siistiksi. Jos niitä ongelmia tulee, niin niistä ei oikeasti kannata tehdä numeroa, vaan pääasia on, että homma jotenkin toimii.

Siskosi saattoi loukkaantua sinun ihmettelyistäsi. Ja sellaisessa perheessä, missä tuo on normaalia, ei välttämättä tajuta, että toiset on herkkiä.

Mutta tuo sun tyttös reagointi ei kuulosta ihan tavalliselta. Nyt kaikki keinot esiin, että saatte tytön nostamaan leuan pystyyn ja kehittämään tytön itsetuntoa. Tuosta aiemmasta oksenusepisodista on jo niin kauan, että ei sen tarvitsisi enää noin voimakkasti vaikuttaa. Ja jos tyttö on herkkä oksentamaan, täytyy tuo ahdistuksen olla jo valtavaa..

[QUOTE="Vieras";26161442]Nyt imetettelen kyllä sun käytöstäsi! Laitat 3v lapsen hoitoon jollekin sekopääkaverille joka nöyryyttää ja pahoinpitelee lastasi. Menet kiltisti siivoamaan sotkut ja kuuntelet kaverin vittuilua.

Tietäen lapsen ongelman, istutat häntä nyt haisevan paskavaipan vieressä kunnes lapsi oksentaa ja juoksee huoneeseen häpeämään. Huoneeseen annat kännykän pelattavaksi ja jatkat vierailua.

Kannattaisiko sun jossain vaiheessa alkaa puolustamaan lastasi, siis ihan siinä tilanteessa hänen ollessa läsnä eikä jälkikäteen palstalla?

Ei ihme että lasta hävettää jos äiti tukee tuota uskoa että hänen käytöksensä on väärää.[/QUOTE]

En istuttanut lasta tahallaan paskavaipan vieressä, vaan yritin kertoa tytön ongelmasta siskolle ja patistella häntä vaihtamaan vaipan, mutta sitten tyttö oksensi ja kuten sanoin, lohdutin häntä kunnes ei enään itkenyt.
Ja siis ei siskoni mitään muuta lapselleni tehnyt, kuin anteeksipyyntöön vastasi tiuskaisemalla. En todellakaan tue lapsen uskoa, että käytöksensä on väärä, vaan kuten sanoin, ollaan asiasta keskusteltu ja käyt perheneuvolassa.
AP

Yhteistyössä