Siitepölyallergia ja masennus!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APEA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APEA

Vieras
Onko kukaan muu huomannut että siitepölyallergia aiheuttaisi alakuloa? Itselläni on koivuallergia, mikä oireilee niin että silmät on "pahan makuiset", nenä tukkeessa kun limakalvot on niin turvoksissa. Ja päänsärky rajua. Ja joka ikinen kevät huomaan että tämän siitepölyajan olen tosi apea, alkukuloinen..suorastaan masentunut. Mikään ei huvita eikä innosta, eikä mitään saa oikein aikaiseksi. Olen myös ärtynyt ja hajamielinen.
Sit jossain vaiheessa aina huomaan että hei, nyt on allergia helpottanut kun olo jotenkin kirkastuu ja piristyy. Ihankuin joku vetäisi pimennysverhot pois ikkunoista :)

Olen miettinyt vakavasti mikä yhteys allergioillani on masennukseen. Ihan oikeasti. Minulla on melkein päivittäin jonkinlaista iho-oiretta ja allergiaa, sen on vaikutettava aivoihin. Jos minun kykyni parantua masennuksista onkin allergioiden takia alentunut ja vastaavasti sairastun helpommin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onks ap:lla kunnon lääkkeet allergiaan? Reseptillä silmätipat, nenäsuihke ja pillerit, pitäis kyllä helpottaa...

On,on. Nenäsuihke käytössä ja pillerit..mut päänsärky on ja pysyy. tätä on lääkäritkin ihmetelleen, kun mikään ei auta. Moni lääkäri vain todennut tutkimuksen jälkeen että onpas mulla ahtaat käytävät tuolla nenässä ja limakalvot todella ärtyneet pölyaikaan. Joku "ilmastointi" ongelma siis tuolla onteloissa....joka terkee painepäänsäryn, mikä heijastuu silmiin ja huimaa, ja pää sumuinen koko ajan.
Pitäis varmaan mennä ihan kurkku/nenä/korva lääkärille jos sais vaikka lähetteen, että noita nenän käytäviä suurennettais....

Ainakin mun käyttämällä allergialääkkeellä on paljon sivuvaikutuksia, mm. voimattomuus, uneliaisuus, päänsärky ym. ym. Ei ole helppoa aikaa tää kevät. Olen itsekin ollut nyt pari viikkoa ihan tajuttoman ärsyyntynyt, väsynyt ja kettuuntunut ihan kaikkeen. Liian helppoa pistää lääkkeen piikkiin nuo em.?

Ootko muuten ap kokeillu nenäkannun käyttöä siitepölyaikaan? Mä oon käyttäny sitä tänä keväänä ja on huomattavasti parempi olo kun aikaisempina vuosina... Ensin huuhtelu, sit perään nasonex (tai mikä suihke sulla onkaan)!

Tuo masennus voi olla ihan sitäkin, että kun on tukossa pahasti, niin hapensaantikyky ei todellakaan ole mikään hyvä, joten silloin on automaattisesti väsynyt ja silloin ei myöskään huvita/jaksa mitään.
Itselläni on myös täysin vetämätön olo, mutta en ole sitä masennukseksi tulkinnut kuitenkaan. Kiukkuinen olen ja turhautunut.

Oletko harkinnut siedätyshoitoa? Meille on tytölle tuota annettu ja pian loppuukin 3 vuoden urakka. Oireet helpottaneet selvästi, tänä keväänä näkee sitten, että kuinka paljon tuosta on oikeasti ollut apua (nyt kun pitäisi tulla paha kevät koivun suhteen).
Itse en ole siedätyshoitoja aloittanut, kun on ollut raskauksia>/imetyksiä, niin olisivat keskeytyneet noiden takia.

Mun vanhimmalla lapsella masennus nostaa päätään aina keväisin. Hän on pahasti allerginen lepälle ja koivulle, ollut 4-vuotiaasta asti. Nyt hän on 22-vuotias. En ole koskaan osannut yhdistää masennusoireita ja siitepölyä.

Siedätyshoitoa en ole harkinnut, tai itseasiassa edes tutustunut koko asiaan.

Ja siis mullahan ei tosiaan ole niitä klassisia allergiaoireita.Mun ei tarvitse niistää tämän tästä, silmät ja kurkku ei kutia. Räkä ei virtaa. Ainoastaan pientä vesinuhaa havaitsen nenässä, mutta hyvin harvoin tarvii niistää. Nenä ei ole niin pahasti tukkoinen kun tavallisessa nuhassa, paljon lievemmin. Aamuisin enemmän. Lisäksi lieviä silmäoireita.
Lääkäri on tutkimuksissaan huomannut, että nenän limakalvot ovat todella ärtyneet siitepölykautena ja käytävät ovat ahtaat. siitä johtuen päänsärkyä, huimausta, sumuista oloa, näköhäiriöitä.
http://www.kimmosaloranta.com/artikkelit/pallolaajennus.html

Ja mulla ollut vuosia jo masennuslääkitys käytössä, voin sen kanssa todella hyvin. Mutta, kun leppä alkaa kukkia+koivu, niin tätä akkaa viedään masennukseen niin ettei mikään auta. Itken päivät pitkät, en saa otetta mistään, ja mielessä itsemurhaajatuksia. Ehkä olen jotenkin harvinainen tapaus, mutta olen satavarma siitä että siitepölyt aktivoi mun masennuksen.