Siivoaminen pienten lasten perheissä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kireä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kireä äiti

Vieras
Meillä on miehelle iskenyt siivousvimma. Paikkojen pitäisi olla tiptop, imuroida saisi miltei päivittäin ym. Lapset on 1- ja 2-v.
No nyt sitten tämä huono äiti kokee tuon paineena. Mies tietty odottaa multakin ryhdistäytymistä. Tämä ahdistaa, pinna on kireällä ja lapsille tulee tiuskittua ihan pikkujutuista.
Mulle kuin riittäisi kun paikat olisi sinne päin ja lasten kanssa olisi rentoa ja pääosin mukavaa. Ei alkaisi kiristään jos tulee lisää siivoa ja aikaa olis enemmän ihan vaikka matolla köllittelyyn pienten kanssa.

Miten usein muilla siivotaan? Miten tarkkaan? Siis pienten lasten kanssa. Koen olevani nyt kyllä huono äiti, kun pinnaa kiristää jatkuvasti ja lapsetkin varmaan ihmettelee kun tiuskin välillä. + että leluja on nytkin ympäriinsä....

Siis mä ainakin pidin tärkeämpänä sitä, että olen lapsia varten olemassa ja heitä varten jaksamassa. Mun lapsilla on ollut välillä tai useinkin sekainen koti, mutta sen takia ei ainakaan äiti ole väsynyt tai kiukkuinen että joku siivoaminen painaisi mieltä kokoajan. Siivosin sen minkä jaksoin, ja se oli musta hyvä ratkaisu. Nythän nuo 2- ja 3-vuotiaat auttavat mielellään siivouksessa.

Kiitos kommentistasi. Vähän helpotti. Pitäisi varmaan yrittää mennä vaan omalla tavalla.. ei sekään kyllä ole helppoa kun sitten tietää että vuosisadan riita alkaa kytemään. Kiitos.

Mua kyllä oikein suututtaa, koska en koe olevani huono äiti kun en pidä paikkoja tiptop. Tämä on raastavaa kun huomaa kuinka koko ajan kiristää ja se vaikuttaa lapsiin ja sitten sitä kokee olevansa huono.. Miksi ukko ei voi tajuta?

Kiitos kommentistasi. Vähän helpotti. Pitäisi varmaan yrittää mennä vaan omalla tavalla.. ei sekään kyllä ole helppoa kun sitten tietää että vuosisadan riita alkaa kytemään. Kiitos.

Mua kyllä oikein suututtaa, koska en koe olevani huono äiti kun en pidä paikkoja tiptop. Tämä on raastavaa kun huomaa kuinka koko ajan kiristää ja se vaikuttaa lapsiin ja sitten sitä kokee olevansa huono.. Miksi ukko ei voi tajuta?

Et sä mikään huono ole, teillä on vaan erilaiset siivoustottumukset. Mulla oli ennen tuollainen mies ja mä tykkään että jos ei riitä se siivo mitä mä pidän niin sitten vaan siivouskaappia itse kaivelemaan. Mä kyllä teen kaikkeni ja parhaani mutta en lapsien kustannuksella.

meillä on vauva 1kk, 1,5v,, kohta 3v ja 4 v. imuroin joka päivä ja muutenkin paikat suht. tiptop :) lapset osaa sen systeemin että yksi leikki kerrallaan, lelut pois ja seuraavan leikin lelut levitetään. ei tuu isoa kaaosta ollenkaan :D

Itse väsyin lasten ollessa pieniä jatkuvaan siivoukseen. Minulle olisi välttänyt vähempikin, mutta minua jaksettiin muistuttaa lähes joka kerta töistä tullessaan murusista lattialla tms. Miehen töistätulo alkoi ahdistaa, kuvittelin nuorena olevani huono vaimo jne.

Mainittakoon, että esim. imuroin joka päivä, mutta sekään ei tuntunut riittävän..

Meillä kaksoset 1v 4kk ja imuroin useampia kertoja päivässä. Siistiä on vain sen hetken aikaa illalla, kun lapset ovat käyneet nukkumaan, ja lelut on saatu korjattua ja imuroitua lattiat. Aamulla kun herätään on hetkessä taas sen näköistä kuin ei olisi koskaan siivottukaan.

Meillä on suht koht siistiä ja minä tykkään kun on siistiä, mutta välillä se on pienten lasten kanssa raskasta koittaa pitää koti siistinä aina. Mies helpotti hommiani hurjasti ja osti meille Roomba-robotti imurin =)

Aamulla lähdetään lasten kanssa ulos ja kotiin jää pesukone pesemään pyykkejä, astianpesukone astioita ja roomba imuroimaan lattioita! Joku kun pesisi vielä ikkunat =)

Meillä on reilu 3v reilu 2v ja 4kk muksut. Ja kyllä mä jollainlailla siivoilen päivittäin, kun en siedä sekasotkua. Joo, lapsien leluja on siellä täällä, mut viimeistään illalla ne viedään lastenhuoneeseen ja järjestellään se, et on sitten "kiva" taas lasten sotkea se seuraavana päivänä. Imuroin suunnilleen 3 kertaa viikossa, yläkerran harvemmin :ashamed:.

No jos mies vaatii että paikat on tip top, niin anna miehen siivota sitten kanssa. Jos sulle riittää perussiisteys ja äitiys on prioriteetti ykkönen, niin niin se sitten menee: sä pidät perussiistinä ja olet ÄITI ja jos miehelle se ei riitä, niin hän voi sitten ulkoiluttaa imuria joka päivä ja jynssätä paikkoja mielensä mukaisiksi.

Mul vauva 8 kk. Miehen kanssa siivotaan kerran viikossa kunnolla (mattojen imurointi tai ulos vienti) luuttuaminen, pölyt ja vessan pesu + keittiön tasojen pesu. Muuten teen sellasta jokapäiväistä sipsimistä, kuten ergo rapidolla vetelen leivänmurut pöydän alta, illalla lelut paikoilleen, aamulla pedataan sängyt yms. Hyvin pysyy siistinä ja kerran viikkoon tosiaan luuttuaminen riittää!

Yhteistyössä