Kahden lapsen sijaisäitinä sanon, että älkää edes harkitko. Toinen lapsi oli meille tullessaan 2v. ja toinen vauva. Me halusimme meille lisää lapsia, joita emme itse enää tietyistä syistä saaneet. 2 vuotiaana tullut on ADHD, jonka kanssa on ravattu terapioissa ja poliklinikoilla kohta 10 vuotta. Ja tämä on helpompi lapsista. Toisen ongelmat ovatkin sitten vakavampia. Hänen kanssaan on mennyt meidän molempien terveys.
Konkreettista tukea on turha sosiaalitoimelta odottaa, edes silloin, kun itse on joutunut sairaalaan ja toinen ei yksin lasten kanssa pärjää. Silloin on sanottu vaan, että olisitte miettinyt tätäkin, kun otitte lapset. Omalla kustannuksellaan saa palkata lastenhoitajan oman sairaalassa olon ajaksi.
Esim. ADHD on hyvin vahvasti perinnöllinen, ja vaikka kaikilla ADHD ihmisillä ei suinkaan ole alkoholi-, huume- tai rikosongelmaa, ADHD on yliedustettu näissä ryhmissä ja siksi myös sijoitettujen lasten kohdalla. Kuten myös muut neurologiset ongelmat. Siksi onkin parempi ottaa vähän vanhempi lapsi, josta jo näitä ongelmia näkyy, pienestä vauvasta kun ei voi tietää.
Ja yhteistyö biovanhempien kanssa ei aina riipu sijaisvanhemmista. Meillä toisen lapsen vanhempien kanssa sujuu hienosti, toisen ei. Kun vanhempi ei kykene edes ymmärtämään, ettei klo 3 yöllä voi soittaa kysyäkseen seuraavaa tapaamisaikaa, voitte ajatella, miten vaikeimmista asioista keskusteleminen sujuu. Huumeista ja mielenterveysongelmista huolimatta bioäiti on sitä mieltä, että lapsi on otettu ilman syytä häneltä pois.
Jos haluatte auttaa lapsia, ryhtykää tukiperheeksi esim. jollekin yksinhuoltajalle, joka kipeästi kaipaa välillä lepoa, mutta jonka elämä ja lapset ök. Omat lapset ymmärtävät paljon paremmin sen, että näillä lapsilla on oma koti jossain ja he vain vierailevat joskus, kuin sen, että vieraat lapset tulevat ja sekoittavat perheen elämän täysin. Ja "pahinta" on, että kaikesta huolimatta rakastaa näitä lapsia, eikä kykene sanomaan, että nyt riittää, goodbye!
Ja sille, joka oli sitä mieltä, että rahan takia sijaislapsia otetaan, sanoisin, että mikä tahansa tapa ansaita rahaa on helpompi kuin tämä. Jos olet eri mieltä, niin ryhdy ihmeessä itse hommaan.