Sikapiikki ottaakko vaiko eikö ota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kova huoli <3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kova huoli <3

Vieras
Heissan!

Tässä on jo monta viikkoa pyörinyt mielessä että ottaisinko pienelle pojalleni sikarokotetta joten ajattelin kysellä teidänkin mielipiteitä!

Viimevuonna emme sitä ottaneen koska pojalleni oli varattu leikkausaika, mutta se siirtyikin kesälle. Eli poikani on 1 1/2 vuotias ja hänellä on sydänvika ja kuuluu sen takia riskiryhmään, nyt se on kuitenkin leikattu ja kaikki on muuten hyvin..

Pelkään vain että jos en sitä rokotetta ota ja poika saa tartunnan ja hänelle käykin sen takia jotain... Ja sitten taas jos rokotteen otan hänelle ja siitä tuleekin sitten sitä narkolepsiaa tai ties vaikka jotain muuta...

Apua, hyvät ihmiset, olen aivan ymmälläni!

Yrittäkää jotain selvää ottaa viestistä, en ole hyvä kirjoittamaan, mutta oli pakko kysyä ettei pää räjähdä! :)

Laitanpa jotain tietoa siitä piikistä:
Virhekäsitys: Sikainfluenssarokotekokeilu etenee, kuten normaalin influenssarokotteen tutkimuksetkin; rokote on testattu aikuisilla ennen lapsilla tehtävää kokeilua
Virhekäsityksen korjaus: Ranskalaisvalmistajan rokotetta on testattu aiemmin ainoastaan eläimillä. (lähde: Uusi aika 31.7.2009)

Virhekäsitys: Sikainfluenssarokote on hyväksytty samoilla perusteilla ja menettelyillä kuin tavallinen kausi-influenssarokote.
Korjaus: "Tämän lääkevalmisteen myyntilupa on myönnetty poikkeuksellisilla perusteilla." (lähde: Pandemrixin valmisteyhteenveto)

lue tuolta

Mun mielipide on, että jos kuuluu riskiryhmään niin ottaa ja jos ei, niin ei ota.
Punnitse kumpi on todennäköisempää, narkolepsia vai sikanuhan saaminen ja vakavat seuraukset?

Tietääkseni narkolepsiaan sairastuminen on pienenpieni todennäköisyys ja onko sitä vielä edes todistettu johtuiko rokotteesta??

Ja joo...kannattaa kysyä lääkäriltä, mutta meillä oli ainakin niillä joku kielto ottaa kantaa siihen. Terkka oli kyllä aika läpinäkyvästi sitä mieltä että raskaanaoleva ottaa :D

Sillon vuosi sitten...

Mun mielipide on, että jos kuuluu riskiryhmään niin ottaa ja jos ei, niin ei ota.
Punnitse kumpi on todennäköisempää, narkolepsia vai sikanuhan saaminen ja vakavat seuraukset?

Tietääkseni narkolepsiaan sairastuminen on pienenpieni todennäköisyys ja onko sitä vielä edes todistettu johtuiko rokotteesta??

Mun mielestä taas noi riskiryhmät on 'liian suuret' eli niihin on sisällytetty liikaa sellaisia joille tauti ei todistetusti ole ollut mitenkään 'hirveä'.

Esim jos olisin raskaana en missään nimessä ottaisi enää rokotusta nyt kun tiedetään influenssan 'laatu'.

meillä otettiin viime vuonna, tosin minä sitä vastustin, mutta lopulta murruin painostuksen alla. Onneksi ei tullu mitään jälkiseuraamuksia, mutta enää en anna ottaa mitään ylimääräisiä rokotteita, joiden tutkinta kesken. Lapseni ei ole koekaniini, en suostuisi edes mihinkää tutkimusjuttuihinkaan koekaniiniksi. Tai siis en anna lastani sellaiseen mukaan.

Ja joo...kannattaa kysyä lääkäriltä, mutta meillä oli ainakin niillä joku kielto ottaa kantaa siihen. Terkka oli kyllä aika läpinäkyvästi sitä mieltä että raskaanaoleva ottaa :D

Sillon vuosi sitten...

Kyllä lekuriila on velvollisuus laittaa faktat tietoon. ja keskustella asiasta. mahdollisista haitoista ja hyödyistä. Mä en usko mihinkään kieltoon.

No ethän sinä nyt edes saa lapsellesi mistään pelkkää sikainfluenssarokotetta! Nythän rokotetaan vaan kausi-influenssarokotteella jossa on mukana sikainfluenssakomponentti ILMAN SITÄ ADJUVANTTIA;TEHOSTETTA. Tottakai täytyy rokottaa sydänleikattu,riskiryhmään kuuluva lapsi!

Siis toi tän vuoden influenssarokotus on tavallinen kausi-influenssarokote, joka on ollut suunnilleen sellaisenaan käytössä jo 1970-luvulta. Narkolepsia on yhdistetty sikainfluenssaan tai Pandemrixiin, ei kausi-influenssarokotteeseen :) .

Teidän lapsi kuuluu kahteen eri riskiryhmään (sydänvika ja alle 3-vuotta), joten ehdottomasti kannattaa hakea influenssarokote. Varsinkin siksi että influenssarokotteen kattavuus on aika huono, kun ihmiset eivät ole ottaneet sitä. Mä ottaisin myös varalta muille perheenjäsenille sen rokotteen, koska se pienentää riskiä saada tartunta.

[QUOTE="sinna";22678382]No ethän sinä nyt edes saa lapsellesi mistään pelkkää sikainfluenssarokotetta! Nythän rokotetaan vaan kausi-influenssarokotteella jossa on mukana sikainfluenssakomponentti ILMAN SITÄ ADJUVANTTIA;TEHOSTETTA. Tottakai täytyy rokottaa sydänleikattu,riskiryhmään kuuluva lapsi![/QUOTE]

adjuvantti on jo aikoja sitten todettu syyttömäksi noihin narkolepsiajuttuihin. itse rokote se syypää on.

en osaa ap:lle sanoa juuta enkä jaata tuohon rokoteasiaan. Täysin terveitä omia lapsia en aio rokotuttaa.

[QUOTE="suski";22678396]Siis toi tän vuoden influenssarokotus on tavallinen kausi-influenssarokote, joka on ollut suunnilleen sellaisenaan käytössä jo 1970-luvulta. Narkolepsia on yhdistetty sikainfluenssaan tai Pandemrixiin, ei kausi-influenssarokotteeseen :) .

Teidän lapsi kuuluu kahteen eri riskiryhmään (sydänvika ja alle 3-vuotta), joten ehdottomasti kannattaa hakea influenssarokote. Varsinkin siksi että influenssarokotteen kattavuus on aika huono, kun ihmiset eivät ole ottaneet sitä. Mä ottaisin myös varalta muille perheenjäsenille sen rokotteen, koska se pienentää riskiä saada tartunta.[/QUOTE]

tämän vuotisessa kausi-influenssarokotteessa on tuo sikainfluenssa mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja å0oih;22678402:
adjuvantti on jo aikoja sitten todettu syyttömäksi noihin narkolepsiajuttuihin. itse rokote se syypää on.

en osaa ap:lle sanoa juuta enkä jaata tuohon rokoteasiaan. Täysin terveitä omia lapsia en aio rokotuttaa.

Narkolepsiatutkimuksista ei ole tullut mitään tuloksia. Mitään vaihtoehtoja ei ole vielä virallisesti rajattu pois.

Itse olen sitä mieltä, että itse sikainfluenssa on syynä narkolepsian lisääntymiseen, mutta se on toistaiseksi vain mutua.

Alkuperäinen kirjoittaja å0oih;22678402:

No sehän on kiva kun sinä sen jo tiedät vaikka asiantuntijat joutuvat vielä tutkimaan monta kuukautta mikä narkolepsiat aiheutti! Miksi juuri (ja lähes ainoastaan) Suomessa sairastuttiin vaikka miljoonat muut sai samaa rokotetta muualla. Missään ei ole vielä näyttöä siitä että juuri ja vain rokote sairastutti ketään! Nythän on tutkinnan alla rokotteen ja mahdollisesti samaan aikaan saadun sikainfluenssaviruksen yhteisvaikutus.

[QUOTE="suski";22678420]So?[/QUOTE]

Lähinnä korjasin sun kirjoittamaa, koska siitä sai kuvan, ettei kausi-influenssarokotteessa ole tuota suurta kohua aiheuttanutta sikainfluenssaa.

[QUOTE="sinna";22678432]No sehän on kiva kun sinä sen jo tiedät vaikka asiantuntijat joutuvat vielä tutkimaan monta kuukautta mikä narkolepsiat aiheutti! Miksi juuri (ja lähes ainoastaan) Suomessa sairastuttiin vaikka miljoonat muut sai samaa rokotetta muualla. Missään ei ole vielä näyttöä siitä että juuri ja vain rokote sairastutti ketään! Nythän on tutkinnan alla rokotteen ja mahdollisesti samaan aikaan saadun sikainfluenssaviruksen yhteisvaikutus.[/QUOTE]

Huonostipa olen uutisia lukenut. Anteeksi virheeni.

ps. Ota se herne sieltä nenästä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja å0oih;22678433:
Lähinnä korjasin sun kirjoittamaa, koska siitä sai kuvan, ettei kausi-influenssarokotteessa ole tuota suurta kohua aiheuttanutta sikainfluenssaa.

Paitsi että kohua ei ole aiheuttanut se, että rokotteessa on palasia sikainfluenssaviruksen pintaproteiinista vaan rokotteen kaikki muu "sössö".

Kausi-influenssarokote on tuttu ja turvallinen ja siinä vaihdetaan vuosittain viruksia influenssaepidemioita vastaaviksi.

Suskille: Väitit tuossa ylempänä että tänä vuonna annettava influenssarokote on samanlainen kausi-influenssarokote kuin mitä on annettu jo vuosikymmeniä. Näin ei ole - tämän vuoden rokotteessa on sikainfluenssakomponentti mukana! (ilman sitä adjuvanttia kuitenkin).

Alkuperäinen kirjoittaja å0oih;22678440:
Huonostipa olen uutisia lukenut. Anteeksi virheeni.

ps. Ota se herne sieltä nenästä pois.

Jos joku suuttuu siitä, että toinen levittää virheellistä/valheellista tietoa totuutena suositulla nettifoorumilla, niin se ei todellakaan ole mikään "herne nenässä".

[QUOTE="suski";22678454]Jos joku suuttuu siitä, että toinen levittää virheellistä/valheellista tietoa totuutena suositulla nettifoorumilla, niin se ei todellakaan ole mikään "herne nenässä".[/QUOTE]

No eipä sunkaan "tiedot" ihan täyttä faktaa oo.

[QUOTE="sinna";22678448]Suskille: Väitit tuossa ylempänä että tänä vuonna annettava influenssarokote on samanlainen kausi-influenssarokote kuin mitä on annettu jo vuosikymmeniä. Näin ei ole - tämän vuoden rokotteessa on sikainfluenssakomponentti mukana! (ilman sitä adjuvanttia kuitenkin).[/QUOTE]

Mä kirjoitin, että sitä rokotetta on käytetty "suunnilleen sellaisenaan" vuosikymmeniä. Mukana olevat influenssavirukset (tai nykyään niiden palaset) vaihtuvat, muu sotku ei.

Miten toi voi olla kellekään epäselvää? Kausi-influenssarokote otetaan vuosittain ja mitä järkeä olisi ottaa joka vuosi täsmälleen samanlainen rokote?

Yhteistyössä