Sikiön liikkeet rv 30+4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nimra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nimra

Vieras
Hei, olen hiukan huolestunut... Meidän pikkuinen ei ole kahteen päivään liikkunut masussa sillai "kovasti" potkimalla... eikä juuri ole tullut muunlaisia liikkeitä kuin ihan hentoja "potkuja" silloin tällöin.. ja tosi harvoin :| Kun hengitän rauhallisesti, syvään niin tulee muutama hentoinen potku - Onko tämä näille viikoille normaalia ?

kävin viimeksi rv 27+4 ultrassa (sikiön liikkeiden takia) ja siellä sanottiin, että tämä on vilkas liikkeinen ja tekee hengitysharjoituksia ym ihan kuten kuuluu.. neuvola oli viikko sit ja siellä oli kaikki kunnossa... Pitäisikö silti noista liikkeistä huolestua ?? Niitä ei kovin montaa päivässä tule, mutta tulee kuitenkin...

Jokohan asunto alkaisi käymään ahtaaksi ;) Siinä vaiheessa liikkeet tuntuvat sellaisilta "pehmeimmiltä". Tokihan voit käydä tarkistuttamassa asian, jos se painaa mieltä. Tai siis KUN se painaa mieltä..

Minulla viikkoja tänään 30+5 ja pitkin päivää tunnen kyllä vauvan liikkeitä lähinnä paikan vaihtoa ja jalkojen potkua kylkiluihin päin, mutta tämä tapaus on muutenkin ollut todella vilkas liikkumaan kokoajan. yks päivä kyllä itsekkin ihmettelin liikkeiden vähyyttä, mutta illalla sekin asianlaita korjaantui. Kun menee kyljelleen makaamaan niin jo alkaa liikkeet tuntumaan.

Mä sain vaan viimeksi niin huonoa kohtelua äippäpolilla, kun kävin saman asian takia, että ei juuri tekisi mieli heti rynnätä sinne...kun liikkeitä kuitenkin muutamia päivisin tuntuu..

Kyllähän ne näillä viikoilla suosittelevat jos laspen liikkeiden seurantaa ja jos vähenee radikaalisti ja itsellä huolettaa niin tarkistuttamaan sama se mitä polilla ajattelevat. Maksava asiakashan sinä olet.

Niin, näin mäkin ajattelen, mut sit toisaalta kun "potkii" aina silloin tällöin niin tuntuu, että menen sinne turhaan :( kun esikkoa odottaa niin ei tiedä mikä on juuri normaalia esim loppuajan liikkeissä.., kun muuttuhan se erilaisiksi, kun se tila vähenee..

vauva ei nimittäin "vastaa" mahan liikuttamiseen/tökkimiseen normaalisti ... sitä liikettä/potkua saa/joutuu odottamaan.. kauemmin, kuin aiemmin. En tiedä - inhoittavaa, kun on tässä raskausaikana ainainen huoli :'( kun eipä tuonne massus sisälle näe kotona ollessa...

Tärkeintä on, että liikkuu ja mitään muuta outoa ei esiinny. Kipuja, tai mitään ei ole sattunut sinulle josta voisi seurata jotain. Onhan siellä jo yksiö käymässä pieneksi jotain tällaisia päiviä löytyy ,että vähemmän liikkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Nimra:
vauva ei nimittäin "vastaa" mahan liikuttamiseen/tökkimiseen normaalisti ... sitä liikettä/potkua saa/joutuu odottamaan.. kauemmin, kuin aiemmin. En tiedä - inhoittavaa, kun on tässä raskausaikana ainainen huoli :'( kun eipä tuonne massus sisälle näe kotona ollessa...
Vauvallahan on jo aika selkeä uni/ valverytmi. Jos nukkuu niin ei sitä juuri sillä hetkellä tönimisiin heräillä.
Onnea loppuraskauteen, pääasia on, että niitä liikkeitä tuntuu edes jossain määrin :hug:

Florence Tuli tuosta uni ja valverytmistä mieleen, että onko ne ajat (kummassakin asiassa) miten pitkiä ? Vai onko tuo yksilöllistä ? Siis esim. voiko nukkumisvaihe olla kaikilla sikiöillä tietyn mittainen ?

Juot lasillisen kylmää mehua, käyt sängylle vasemmalle kyljelles ja lasket liikkeet tunnin ajan. Jos vaisua, odottele vielä 1/2 h ja jos ei tunnu 10 liikettä tuossa ajassa lähdet äitiyspolille tarkastukseen. Ihan sama mitä ne siellä ovat mieltä, nuo ovat viralliset kriteerit.
t. terv.hoitaja

Kiitos teille, syö hiukan ja seuraan hetkisen tilannetta ja jos ei tule noita liikkeitä niin menen käymään siellä.. Itkettää vaan, kun aina on jokin huoli... :'( miehelle kerroin niin totes kuten aina, että liikkuuha se kuitenkin aina välillä...eikä osaa stressata :) ottaa rennommin..

Mulla oli sama juttu pari päivää. Tosin oli masu löysempänä samoilla päivillä.. Kuulemma lapsi vain vierasti mun suolistoääniä. Se oli vastaus mitä mä sain. Nyt taas lapsi liikkuu kunnolla. Viikolla 32 menen ! Huolestuin yhtä paljon kuin sinä. Neuvolassa kuunneltiin sydän ja multa otettiin verenpaine jne. Oltiin kummatkin kunnossa!

Lyhennetty: Jos liikkeitä on vähemmän kuin 10kpl per tunti niin mittaa uusi tunti. Jos edelleen vähemmän kuin 10kpl per tunti niin heti polille. Tämä neuvo lukee mun sikiön liikelaskenta päiväkirjassa jonka sain neuvolasta.

hei, kävin tekemässä tuon liikelaskennan ja sain ehkä jotenkuten tuon 10...välillä tuli potku, mutta ennemminkin se oli sellaista kääntyilyä..tunkemista ja heikohkoa.. Otin sitten palan kääretorttua, vaikka onkin tuo rd-diagnoosi (raskaudenajan diagoosi) niin sen jälkeen on vauva kyllä tehnyt varmaan 15 min sen 10 liikettä, mutta sitten taas hiljeni kun seinään :( en tiedä... liikkuu, mutta ei kuitenkaan...ota tästä selvää mikä on sitten normaalia... Onhan tuo siis pieniä potkuja, hentosia antanut aina silloin tällöin päivällä ja tämä tosiaan nyt toinen päivä..
Ehkä odotan vielä huomiseen, jos noita liikkeitä kuitenkin on.. :) silloin tällöin (mutta kuitenkin pitkin päivää...)

On tämä oikeasti vaan stressaavaa, kun jää miettimään näitä liikkeitä.... Kiitos, kun olette minua auttaneet. En tosiaan vaan halunnut heti soitella/mennä äippäpolille, kun hyvä etteivät viimeksi haukkuneet mua sieltä pihalle :'( (saman asian takia tosin menin)

Olen tässä illalla tarkkaillut oloa ja noita liikkeitä niin on noita liikkeitä nyt tullut ainakin ... silloin tällöin ja ehkäpä kun menen nukkumaan niin tulee helpommin täyteen tuo liikelaskenta, päivällä se siis ontui ja pahasti :(

Yhteistyössä