Sikiön pieni koko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pia

Aktiivinen jäsen
27.05.2004
2 678
0
36
Hei.

Kävin tänään neuvolassa ja lääkäri laittoi lähetteen kätilöopistolle sikiön pienen koon vuoksi ja korkean verenpaineen vuoksi, rv nyt 36+5
Jäi epäselväksi että minkäkokonen on/paljonko epäili olevan normaalia pienempi, kun meni vähän sumussa se käynti kun oli muutkin lapset mukana ja kotona vasta rupesin miettiin.

Lisäksi painoa mulla onkin tullu vaan 500g siitä ekasta neuvolasta..

Pitäiskö mun nyt siis huolestua ?? ku eikö ne olis laittanu mut suoraan sinne kättärille jos olis jotain akuuttia/kamalaa häikkää eikä laittanu odottaa aikaa?

Olisivat laittaneet suoraan jos olisi akuutti hätä. :) Sikiön poikkeava koko on yksi yleisimpiä syitä jatkotutkimuksiin, ja tuskin hän nyt mitenkään hirveän paljon pieni voi olla jos tähän asti kaikki on tuntunut olevan hyvin. :) Ei ole synti olla pieni, sanoi lastenlääkäri mun yhdestä kummilapsesta joka ilman mitään syytä syntyi täysiaikaisena 2100g:n painoisena.

Joo jos jotain olis suuremmin vinossa niin olisit mennyt heti, niin minut ainakin laitettiin synnärille samantien kun neuvolassa oltiin sitä mieltä et sikiö on liian pieni..

Voi olla hyvinkin myös arviointivirhe. Kysy vaan kuinka kusein ne ultrat heittää kilonkin suuntaan tai toiseen. Ei toi painonnousukaan tai -nousemattomuus ole kivin iso juttu. varsinkaan jos olet ollut raskauden alusssa ylipainoinen. Tiedän äitejä jotka ovat painaneet jopa vähemmän synnärille mennnessään kuin ennen raskautta.

Mun pieni sikiöni syntyi aikoinaan täysin terveenä, mutta pienenä (2.8 kg) vauvelina, viisi päivää lasketun ajan jälkeen (ja oli ns. sokerivauva, eli senkin puolesta olisi "pitänyt" olla isompi).

Nyt on täysin terve, normaalikokoinen tai hiukan keskivertoa pidempi tokaluokkalainen.

Meillä odotettiin pientä vauvaa (ultrassa sanottu kovin pieneksi), syntyi täysiaikaisena tyttö 2,6 kg ja synnytyslääkäri sanoi että reippaan kokoinen. Eli tuo on suhteellista, toiselle pieni on alle 2 kg, toiselle alle 3 kg. Voit odottaa rauhassa, ei vaikuta akuutilta tai edes miltään hädältä, olisi muuten laittanut sut heti matkaan.

Minun raskausajan seuranta meni vähän niin ja näin. Kaikki oli lääkärin mielestä ok. Lopulta rv.38+rapiat päälle syntyi vauva 1750g.. Ja tosiaan vasta synnytyssalissa kätilö sanoi, että tää on kyllä hirveen pieni ja kutsui lääkärin paikalle. Vauva vietiin heti salista keskolaan ja siellä kasvatteli kokoekat elinviikot. Että kyllä ne lääkäritkin tekee virheitä..

En ole ollut ylipainoinen :) mitat ekassa neuvolassa 163/59, nyt siis painan 59,5kg

En jaksa stressata, en siis ultrassa ollut vaan sitä jotain mittaa pohtivat ja pientä mahaa :)

Kiitokset kaikille :)
ja lisääkin saa kokemuksia kertoa :)

Mulla 2 tyttöä, syntyessään molemmat pieniä 2560g ja 2340g. Terveitä ja hyvin voivat sekä nyt että syntyessään. Iältään ovat nyt 9v ja 2v. Meneillään olevassa raskaudessa kävin myös seurannassa. RV 34+5 arvioivat vauvan painoksi 1.9 kg ja jatkoeuranta siitä tuli. RV 36+5 arvioivat 2.5kg ja toissa päivänä arvio 3 kg. Nyt olen juuri lähdössä käynnistykseen, RV tänään 39+1.

Yhteistyössä