sikiön sykkeistä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimosa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mimosa

Vieras
Neuvolassa oli terkka huolissaan kun syke koko ajan 170 ja kahteen kertaan kuunteli tämän päivän aikana (10 min molemmilla kerroilla) ja viikkoja nyt 12!Pitääkö huolestua ja puhui jopa sydän sairauksista eli onko muitten vauvoilla korkeat sykkeet?Tämä masukki liikkeessä koko ajan ja viime to ultrassa oli kaikki hyvin!?

Kinkkinen kysymys, mutta en sinuna murehtuisi(vaikka muuten olenkin murehtija). Noilla viikoilla sikiöllä on vielä nopea syke, ajattele kuinka pieni hän on, eli kuinka pieni sydän on! Joo, nopea tempoinen muttei mielestäni huolestuttava. itse olen rv 23+5 ja syke 145, eli en usko hänellä olevan mitään hätää.

Molemmilla lapsillani on ekalla kuuntelukerralla (rv 10-12) ollut syke 160-170 ja ihan normaaliksi on sanottu. Noin puolessavälissä raskautta syke on ollut jo luokkaa 140, laskee siis ajan myötä. En huolestuisi ja ihmettelen jos terkkasi on sinua (turhaan) huolestuttanut.

Mun onkin pitänyt kysyä samaa, paitsi, että mulla oli sikiön syke viikolla 37.. 130/min onko se normaalia sitten? Se oli sitä edellisellä käynnillä 145 ja nousi kuulemma silloin 160/min kun sikiö liikkui siellä masussa, mutta laski taas heti 145-150/min. Voiko tuollaisia vaihteluita olla. Vauvahan on jo aika iso, että kai sekin hidastaa .
Mua jäi huolestuttamaan kun lekuri sanoi "" sikiön sydän 130 lyöntiä per min. Eikö se siellä ole ollutkin muilla käynneillä?"" Ajattelin, että hän ajatteli jotain.

Minnalle:

Vauvan sykkeen tuleekin vaihdella. Jos se on aina sama, vauva voi olla sairas. Mulla 30 minuutin käyrässä vauvan syke oli 120-170 välillä riippuen sen omista liikkeistä ja aktiivisuudesta. Ihan niinkuin omakin sykkeesi vaihtelee!

Alkuraskaudessa syke on tosiaan nopeampi ja muistaakseni mullakin oli se 170:n pintaan viikolla 12. Mutta myöhemmin kaikki väliltä 120-170 on normaalia vaihtelua. Neuvolassa th sanoo yleensä sen keskiarvon, mikä mittauksessa tulee. Mulle on aina sanottu että syke on noin 140, mutta olen itse nähnyt että siinä on vaihtelu 130-150 välillä.

Kiitti!

Mä mietin, että se 130 on jotenkin alhainen ja että on liikaa vaihteluita. Kiva että valaisit asiaa. On vaivannut mieltä..en hölmönä kehdannut kysäistä lääkäriltä asiasta

saahan ne sykkeet korkeat olla!!! Meilläkin viimeksi 153, mahtiskohan tyttö tulla, niin kuin ekakin oli ja oli kans korkeat sykkeet! Turhat huolet pois noitten sykkeiden perusteella! Toisilla taas on matalampaa esim. 134 ja toisilla korkeampaa...ilman vikoja!

Yhteistyössä