silikoni vai luonnonkumi??

  • Viestiketjun aloittaja -milk-
  • Ensimmäinen viesti
-milk-
Kumpaa käytätte tuteissa ja tuttipulloissa? Silikonia vai luonnonkumia? Vai onko vielä jotain muuta vaihtoehtoa? Mikä olisi ergonomisin vaihtoehto, ettei lapsi alkaisi vieroksumaan tissiä? Olisi mukava antaa myös isin syöttää vauvaa.
Kaupoissa saa halvauksen vaihtoehtojen määrästä.

Milloin uskaltaisi alkaa opettamaan tuttipullolle? Jostain luin, että imetyksen pitäisi toimia ennen kun kokeilee pullolla.
 
..,,,
Muista, että lapsi oppii melki heti, että pullosta saa helpommin juotua ja imetys voikin tyssätä kokonaan huonolla tuurilla. Isä pystyy kyllä muutenkin olemaan lähellä vauvaa ja ehkä jossain vaiheessa on pakko antaa pulloa, jolloin isä voi sen tehdä, mutta itse en pullottelisi, kuin vasta pakkotilanteessa juuri sen riskin takia, että se voi olla sitten ainoa josta muksu enää juo. Ergonomisesti muotoiltu tutti kannattaa olla. Tosi minusta nykyään joka ikisessä tutissa lukee, että ne on, mutta se sellainen tuttiosa missä on se "hyppyri" päässä, eikä ole molemmilta puolilta samanlainen. Kun hampaita alkaa tulla, tai on jo, silloinkin tuollainen tutti on parempi lääkäreiden mukaan. Toiset sanoo, ettei mitään väliä. Kun taas lapsen nukkuessa, sitten kun itse osaa tuttia käännellä, olen antanut symmetrisen tutin, että lapsi voi laittaa sen kummin päin tahansa, koska meillä ainakin hyppyritutti meni aina nurinpäin.. Makuasioitahan nuo kai ovat, luonnonkumi tai silikoni. Itse käytin Avent-merkkisiä tuotteita, tuttipulloja jne. ja ne oli silikonisia.. Hampaiden tulon jälkeen taas suositellaan luonnonkumia, se on kovempaa.
 
Näin meillä
Esikoista ei juotettu tuttipullosta ennen kuin pakon edestä reilu kaksikuukautisena eikä siitä tullut yhtään mitään. Minulla oli pakollinen meno, jota en voinut välttää mitenkään ja lapsi huusi nälän iskettyä loppuajan suoraa huutoa, kun pumppaamani äidinmaito ei kelvannut pullosta. Eikä oppinut ikinä juomaan kunnolla pullosta, mikä rajoitti melko tavalla elämääni siihen asti, kunnes lapsi oppi juomaan nokkamukista. Satunnaisesti juotettiin pullostakin, mutta siihen ei koskaan voinut luottaa, että lapsi saisi siitä riittävästi ja suostuisi juomaan ennen äärimmäistä nälkää.

Kuopus joutui juomaan ensimmäisen kerran pullosta noin viikon ikäisenä, kun minun täytyi lähteä käymään lääkärissä enkä halunnut ottaa vastasyntynyttä sinne kaikenlaisten tautipesäkkeiden joukkoon mukaan. Nyt noin kuukauden ikäistä on juotettu pullosta jo toistamiseenkin ja se on mennyt ihan loistavasti.

Pullona ollut Aventin pullot, tosin esikoisella kokeiltiin muitakin pulloja, kun yritettiin löytää joku, mikä olisi kelvannut. Aventissa siis silikoniset tutit, mutta esimerkiksi Ainuissa kokeiltiin myös luonnonkumisia. Huvitutteja on käytetty molemmilla muutaman viikon ikäisestä. Alkuun minusta ne luonnonkumiset tuntuvat paremmilta, koska ne silikoniset tuntuvat niin kovilta, että niiden antaminen vastasyntyneen herkkään suuhun tuntuu minusta jotenkin pahalta. Sittemmin on käytetty myös silikonisia ja tosiaan hampaiden kanssa luonnonkumiset ovat kai kestävämpiä, tosin esikoisen kanssa käytettiin kyllä silloinkin molempia. Me olemme käyttäneet muotoilemattomia tutteja, sillä ne on yöllä pimeässäkin tarvittaessa helpompi laittaa suuhun, kun ei tosiaan tarvitse katsoa sitä oikeaa asentoa - ja ihan ehdottomia sitten, kun lapsi oppii itse laittamaan tutin suuhun.

Esikoista imetin täysimetyksellä puolivuotiaaksi ja osittain vuoden ikäiseksi ja kuopus, joka on vasta ihan alkumetreillä, on myös täysimetyksellä näitä kahta pullottelua lukuunottamatta ja nekin siis pumpatulla maidolla. Esikoisella oli aluksi vähän ongelmia imuotteen kanssa ja siksi en ollut innokas kokeilemaan heti pulloa vain kokeilun vuoksi, mutta kaksiviikkoisesta lähtien ei ollut mitään ongelmia. Kuopus on ollut "luonnonlahjakkuus" eli alusta asti ollut hyvä imuote, jota pullo tai tutti ei ole tuntunut sotkevan. Tietysti jollakin voi sotkea, mutta ei ole mitenkään välttämätöntä.
 

Yhteistyössä