Sillä siisti

  • Viestiketjun aloittaja Kääkkä
  • Ensimmäinen viesti
Kääkkä
Jos olette katsoneet Sillä siisti tv-ohjelmaa, niin voitte yhtyä tähän ketjuun. Siis aivan kamalia sikolättejä, missä ihmiset asuu. Ja vielä (tv-)luvan kanssa pääsee niitä tirkistelmään. Se viimejaksossakin oli pariskunnalle ihan 'luonnollista', että jääkaapin pohjassa oli hometta! Siis elävää hometta! Mistähän ne löytää nuo asunnot noihin kuvauksiin? Onneksi kellään noista ei ole ollut pieniä vauvoja. Ok, ymmärrän ja olen samaa mieltä että jatkuva puunaaminen ja ylisiisteys on sairautta, mutta että semmoinen pölypesä ja homejääkaappi. En itse rakasta siivousta ja teen sitä silloin kun on ""pakko""; villakoiria varmasti löytyy jos rupeaa etsimään, mutta näkyvän p.skan keskellä asuminen kummastuttaa. Tiedän yhden lapsiperheen, missä isä ei 'jaksa' käydä ulkona/parvekkeella tupakalla. No, olohuoneen pöydällä on RUOKALAUTANEN kukkurallaan tupakantumppeja. On siinä pöydällä muutakin kamaa niin paljon, ettei pintaa näy. Talouden vaimo vaan haukottelee. Tapansa kullakin, mutta eivät kyllä yhtään ajattele lapsiaan ja mitä heille isompana jää mieleen aiheesta kodin siisteys.
 
Minä
Minä olin se verho/matto friikki. Lapsuuden kodissa oli ennen tosi siistiä. Mummo siivosi ja oli tosi tarkka et puhdasta on. Olen suomenruotsalainen ja meillä oli jopa tapana olla hienot vaatteet päällä jouluaattona. !994 mun mummo kuoli ja taloon jäi Isä, äitipuoli, sisarpuoli, veli sekä minä. Äitipuoli on pahin sika mikä löytyy. Kun pikkuveli oli pieni löytyi joskus sohvatuolin takaa paskavaippa.

Ennen kun menit kouluun sait laittaa sukat jalkaan ulkoovella koska äitipuoli ei siivonnut koskaan. Kahvinkeitin käytettiin niin kauan pesemättä kunnes se hajosi, ei koskaan niin kauan kun oli ehjä. Keittiönpöytää koristaa joskus isän moottorisahan moottori, ruvimeijselit jne. He asuvat maalla. Uuniin en ole koskaan uskaltanu katsoa tai mikroon. Heillä on vaan ulkovessa mutta uskotteko et äitipuoli jaksaa siellä käydä? Ei hänellä on ämpäri seinän takana mihin paskoo ja kusee.

Veljeni oli isokokoinen kun syntyi 5075g pituutta en muista. Hän tuli normaalitietä niin et äitipuolen paikat hajos aika lailla. Luuletteko et meni korjauttamaan niitä, ei kun mielummin paskoo housuun kun joku sulkijalihas ei toimi. Pahinta siinä on et ne laitetaan vaan pyykkitynnyriin ja joskus kun piti laittaa siellä kone päälle sai ne käteen. Pesin ite jo pyykit kun asuin kotona koska ne pysty lojumaan koneessa 2-3 päivää ja sit ripustettiin (haju sen mukainen).

Heillä on koira ja äitipuoli ulkoiluttaa sen. Koira pääsee ensimmäisen puun juureen joka on miltein ulkooven edessä ja sitten sisään takas. Isä aika huonossa kunnossa (jalat ei jaksa) joten hän ei voi mennä. Joka puolella on pölyä ja romua. Äitipuol käy myymässä kirpparilla joten muilta saadut tavarat kerätään sinne sisällä.

Tiskipöytä on aina niin täys et menee kuivauskaappiin asti. Sitten heillä on kompostiämpäri ja varsinkin kesäsin se on niin täys et banaanikärpäsiä on joka puolella. Jokainen kävelee keittiössä kengät päällä (likaisuuden takia). Ulkoa tullaan keittiöön. Sillon kun menen vauvan kanssa sinne hän laittaa uuden maton paskan päälle ja odottaa varmaan et konttaava lapsi siinä pysyisi. voisin jatkaa vaikka kuinka mut kukaan ei jaksa lukea....
 
Kääkkä
Oli tuon tuntemani lapsiperheen tytölläkin vaikeuksia tuon siivottomuuden kanssa; ei viitsinyt koskaan viedä kavereitaan kotiinsa. Äitinsä sitten siinä ihmetteli, että miksi kullannuppu ei koskaan ole kotona. Heillä kun saattoi ulko-oven avatessa kaatua puolitoista metriä korkea vaateläjä päälle (likaisia) ja jääkaapin kun avasi, niin siellä oli keltaista töhnää sentin kerros ylt'ympäriinsä. Samanlaista heillä oli meno silloin, kun lapset oli vauvoja. Heidän pihalle oli viety vanhaan autonromuun kaikki poisheitettävät vaatteet. Siinä sitten pikku-Fiat oli tupatentäynnä haisevia vaatteita, jotka ei koskaan mihinkään siitä lähteneet. Ja tämä perhe asui rivitalossa. Voi meitä naapuriparkoja.
No eipä tämä kovasti vauvanhoitoon kuulu, mutta kunhan lauantai-illan ratoksi kirjoittelin.
 
hn
Mummolasta maalta on jäänyt mieleen laskiämpärin haju. Tietyn keittiön alakaapin kun avasi, niin johan lemahti. Sit toisella mummolla oli laskiämpärin lisäksi myös kusiämpäri, koska asui vuokralla talon yläkerrassa, missä ei ollut vessaa. Muuten heillä oli putipuhdasta, mutta maalla näköjään oli tavallista, että oli laski- ja kusiämpäri käytössä. Nykypäivänä ja laiskuuden vuoksi nuo kuulostaa kyllä oudoilta.
Jännää, miten tulee lapsuudesta jotain hajuja mieleen, kun rupeaa muistelemaan.
 

Yhteistyössä