Hae Anna.fi-sivustolta

Silmälasit

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Tuorikki, 02.04.2016.

1. Tuorikki Vierailija

Asun pienellä paikkakunnalla etelä-suomessa. Kävin optikkoliikkeessä tilaamassa lääkäriajan ja odotin vuoroani, edell. asiakas maksoi tilaamansa silmälasit: 850 €!

Ei mitkään lasit voi maksaa noin paljon! Kyllä taas saivat huijattua sellaista joka ei älynnyt mennä kyselemään lähikaupungin liikkeistä tarjousta!

2. Glasit Vierailija

Minulla on kaksiteholasit, lähes paras linssi (taitaa olla yksi parempi vaihtoehto = kalliimpi). Yleensä on ollut kehykset puoleen hintaan tai toinen linssi kun olen Instrusta ostanut lasit. Aina lasit maksavat yli 600 euroa.

Yli 800 kuulostaa aika kovalta hinnalta. Kyllä tuo 600 euroakin itkettää mutta on molemmilla kerroilla tullut heti hyvät lasit.

3. Kalliit silmät Vierailija

Sehän riippuu, jos on huono näkö, niin linsseissä on erilaiset erikoishiontoja jotka maksaa. Ei niistä tarjouksilla eroon pääse.

4. no mutta Vierailija

Kyllä maksaa kevyesti, jos hankkii kunnon lasit. Kaksitehot, hyvät sellaiset joissa ei rajat häiritse, siihen kaikki muu. En muista millä nimillä menevät, mutta jotain häikäisynestoa ja naarmuuntumisenestoa mustaakseni laseihini laitettiin, ja tosi hyvät heti.

Töissä moni haki halvalla ja niitä sitten korjattiin, päänsärkyä, eikä ikinä sopivia. Halvalla ei saa hyvää, mitä teen kolmilla sontalaseilla, yhdet kunnon toimivat lasit riittävät minulle.

5. lempimaria Vierailija

hinta on täysin riippuvainen siitä millaiset silmälasit hankkii.
    Omat arvot ovat -2,75 ja -2,85 ja siihen lisäksi hajataiton korjausta jonkun verran.

Edelliset yksiteholasit ostin 2014. Ne olivat ns. tarjouslasit: osta kahdet saat kolmannet kaupan päälle. Lasien piti maksaa 59-79e, maksoivat lopulta 350€ kun ohennus ja naarmuuntumisenesto ei kuulunut hintaan. Toisiksi laseiksi otin aurinkolasit, kolmansia en ottanut, koska niistä olisi pitänyt maksaa taas kuitenkin linssien hinta (270€).

Tarjouslasien linssit olivat painavaa vakiokamaa, eivätkä edes täyttäneet kehyksiä laidasta laitaan vaan sekä nenänpieleen että ulkoreunaan jäi selvät raot. Toinen linssi putosi pois, vähän väliä, mutta kun tarjoushintaan sisältyy vain tarjouslinssit, niin se oli voi voi... eipä tästä mitään puhuttu ostohetkellä. Linssejä oli tosi hankala pitää puhtaana, niihin jäi kalvo kaikilla tavoin puhdistettuna, sellainen kuin elmukelmu ja se oli ärsyttävää. Lasit valuivat koko ajan nenältä alaspäin ja sankoja piti käydä monta kertaa taivuttelemassa tuloksetta. Sankojen ruuvit tippuivat pois vähän väliä, ei auttanut pikaliimakaan kun oli niin huonoista materiaaleista tehdyt kehykset, että ruuvien reiät laajenivat mössöksi.

Ajan vuosittain yli 40.000 km työajoa, joten aurinkolasit on pakko olla samoilla arvoilla ja kuvittelin, että jees täähän oli kiva juttu kun aurinkolasit sai samaan hintaan.
    Sai niin, miinusarvot oli linsseissä korjattu kyllä, mutta niissä ei ollutkaan hajataiton korjausta, koska tarjouslinsseihin ei voinut hajataiton korjausta mukamas tehdä. Asia selvisi vasta kun kävin korjauttamassa silmälaseja eka kerran vajaan puolen vuoden päästä ja valitin, että miten nää aurinkolasit eivät tunnu kivoilta pitää päässä, pitää siristellä silmiä koko ajan jne. Aurinkolasit oli siis täysin roskiskamaa.
    Helmikuussa aurinkoisina päivinä päätin, että nyt saa riittää, ei pysty enää autolla kohta ajaan kun ei ole aurinkolaseja ja ostin uudet lasit eri optikkoliikkeestä.

Nyt on käsinmaalatut, kauniit ranskalaiset kehykset.
    Yksiteholinssit ovat ohennetut, häikäisynestolla, naarmuuntumisen estolla ja hyvin kevyellä värillä. Silmälaseille tuli hintaa 998€. Pysyvät päässä, istuvat kuin nakutettu, eivät valu eivätkä paina korvia, erittäin kevyet ja tyylikkäät. Helppo pitää puhtaana. En huomaa päivän aikana yhtään, että minulla edes on silmälasit päässä.

Lisäksi otin aurinkolasit samoilla arvoilla, hinta 656€ . 100% samat arvot kuin silmälaseissa. Huippuhyvät, ei häikäise, ei rasitu silmät yhtään, ei paina korvia, ei valu, ihanan näköiset.
    Alennusta sain kaksista laseista reilut 20%, maksoin niistä yht. 1200€, eikä kaduta tippaakaan.

Minulle halvat lasit olivat sama kuin olisi heittänyt rahat suoraan roskikseen.

6. no mutta Vierailija

Tuota juuri tarkoitin, myydään ihan roskakamaa. Töissä eräs tosi roskaliike, en viitsi sanoa liikkeen (SP..) nimeä, lypsää rahaa päätelaseilla, ihan järkyttävää.

Kun hankin ekat kaksiteholasit kunnon liikkeestä ja lähdin liikkeestä suoraan ruokakauppaan, ne olivat kuin valettu minulle. Mitään ei tarvinnut rukata, aivan upeat.
    Roskakama roskaliikeistä tarjoaa kytkyjä, joilla ei tee yhtään mitään. Muka takuukin, joka antaa oikeuden juosta viikon välein korjauttamassa. Eihän se roska miksikään muutu.

Koskahan ihmiset huomaavat kuinka suurta kusetusta eräiden roskaoptikkoliikkeiden touhu oikeasti on, ja äänestävät jaloillaan.
    Jos kenkiä myytäisiin tyyliin osta pari, saat kaksi paria kaupan päälle, anna vaikka miehellesi yhdet korkkari ja kolmannet ystävällesi, sanoo järkikin että roskaa myydään.

7. vanttis Vierailija

Jaa, eikös nuo ketjuliikkeiden kaikki linssit hiota ulkomailla? Ainoastaan ykityiset optikkoliikkeet voi tehdä sen hionnan itse.

8. Huippulasit Vierailija

Lähes pari tonnia maksoin viimeksi ostaessani lasit ja a-lasit samalla kertaa, rajattomat monitehot kaikilla herkuilla ja samoin kuin edellä kirjoittaneella, ei mitään ongelmia edes ensimmäisellä kerralla siirtyessäni yksitehoista monitehoihin. Pienehkö liike, josta saa aina hyvää palvelua.

9. Unkari Vierailija

Lasien hionnat tehdään Unkarissa.

10. no mutta Vierailija

Missähän Specsavers hioo lasit, koska tulos on susi.
    Enyt muista, oliko täällä keskustelua siitä että optikoilla on paremmat tutkimuslaitteet, verrattuna silmälääkäreiden laitteisiin.
    Olen käsittänyt, että jos on esim. alkava kaihi, optikko ei saa määrätä laseja. Kaihihan tuppaa tulemaan iän myötä meille jokaiselle, vaikka olisi kuinka terveesti elänyt silmiään auringolta suojannut.

11. halvallapääsi Vierailija

Vähän enemmän pulitin laseista jo viisi vuotta sitten.
    Nyt tarjoukset huitelevat tonnin toisella puolen.
    Laseissa on vahvuutta, monitehoa ja hajataittoa. Tarjoukset eivät todellakaan ole suunnattu minulle.

12. Rillit huurussa Vierailija

Silmälaseihin kuuluisi mun mielestä joku avustus. Niistä joutuu varsinkin todella vahvalla miinuksella siunattu maksamaan ihan kohtuuttomia summia. https://www.nordcredit.fi/ Onneksi on joustoluotto.

13. no huhhuu Vierailija

Näin 55 v kelpaa ihan hyvin Tiimarin 3,5 e lukulasit muovilinsseillä. +2. Kaus näen ihan hyvin ilman laseja, silloin ne roikkuu kaulalla.

14. 56 vee Vierailija

Minulla -2,5 ja - 7,5 toinen silmä. Kaikenlaiset mahdolliset taitot. Laseja pitänyt 38 vuotta joka päivä (joskus piilolinssejä).

Maksoin itse viimeksi yli 800 euroa kaksiteholaseista ja kyllähän se hirvitti ja pisti miettimään. Pokat oli halvat mutta linssit maksoivat yli 500 euroa/kpl. Siihen tuli sitten jotain alennusta, että hinta PUTOSI tuohon reiluun 800 euroon.

Kävin tänä keväänä silmäleikkauksessa, laseista eroon - maksoi 2300 eli kolmien lasien hinnan. Pari tuntia meni aikaa kaikkiaan. Nyt ei tartte rillejä ollenkaan.

15. moniteho Vierailija

Vieläkö todellakin ihmiset näinkin runsaasti, mitä täällä näkyy, käyttävät kaksiteholaseja? Eikö olisi paljn mukavampaa käyttää niitä monitehoja, joissa on se rajaton linssi. Kaksitehoissahan on pieni lukualue ja se kyllä erottuu.

Itselläni on jo vaikka kuinka monennet monitehot. Eihän niitä halvalla saa, mutta jos haluaa nähdä kunnolla, on vaan maksettava.

Eräässä liikkeessä kerran esiteltiin halpoja tarjouslinssejä, joilla sitten ei oikein selkeästi näe jokapuolelle. Sanoi esittelijä, jotta ne kyllä on ihan hyvät, kun ei paljon käytä laseja.:) Harmi, että joudun käyttämään laseja jatkuvasti.

16. 56 vuotias Vierailija

Minäkin kirjoitin kaksitehoista, monitehot kai on sitten se oikea termi.
    En ole sellaisia näkyvällä rajalla olevia rillejä nähnyt enää vuosikymmeniin kellään.

17. Viiluuneen Vierailija

En halua enää monitehoja. Haluan erikseen kaukolasit ja lukulasit, ovat näin paljon halvemmat.

18. LeenaK Vierailija

Silmälaseihin pitäisi kyllä saada jokin avustus valtiolta! Erityisesti moniteholasit on niin kalliit. Viimeksi piti turvautua lainatoimiin, kun lasien hinta yllätti. https://www.nordcredit.fi/pikavippi/

19. rillipää Vierailija

Kyllä aikoinaan silmälasitkin sai laittaa verovähennyksiin lääkkeiden kanssa.

Moniteholaseja on monenhintaisia. Halvpoja ei kannata ostaa, mutta kun ostaa päteävältä optikolta, hän osaa myydä sellaiset, joita juuri sinä tarvitset. Ei siis tarvitse olla ihan kaikkia herkkuja, ellei todella niitä tarvitse.

Samoin kehyksiä on monenhintaisia. Niistäkin kannattaa valita sellaiset, ettei tarvitse kovin usein vaihtaa, kun ei ole ihan juuri kauden muotia.

Toistaiseksi olen saanut kyllä ihan ilman lainaa lasini maksettua, vaikken likikään niitä halvimpia linssejä ota, koska tarvitsen kutenkin tarkkaan työhön sopivat lasit.

20. muistan kanssa Vierailija

Niin sai, samoin piilolasinesteet.
    Mutta sitten vikatmaa jonka broidi tai puoli sukua oli hammaslääkäreitä tuli ministeriksi ja tuo vähennys otettiin pois ja siirrettiin hammaslääkärivähennykseksi sittemmin kelakorvaukseksi. mutta kyllä pitäisi rillit olla edelleen vähennyskelpoisia koska eihän ihminen kykene tekemään työtä ilman laseja herran aika.

21. Tuila Vierailija

Olen 13-vuotiaasta joutunut käyttämään silmälaseja, ja kyllä niihin pitkä penni on elämän aikana mennyt.

Sitten reilut 10 vuotta sitten kävin laserleikkauksessa. Siihen jäi silmälasit. Leikkaus maksoi silloin 1900 euroa. Eipähän ole sen jälkeen tarvinnut käydä näöntutkimuksissa eikä ostella uusia laseja. Lääkäri sanoi, että jossain vaiheessa tulevaisuudessa voi tulla eteen se, että joudutaan tekemään uusi leikkaus tai joudun hankkimaan silmälasit, mutta eipä ole vielä ainakaan tarvinnut. Ja kuulemma jos lukulaseja tulen tarvitsemaan, siihen käy aivan hyvin nämä ns. tiimarilasit.

Mielestäni leikkaus kannatti. Silmälasit on kalliita ja niiden kanssa vekslaaminen ärsyttävää. Oli inhottavaa mennä uimaan tai kylpylään tai saunaan, kun ei nähnyt kunnolla ja jos piti lasit päässään, niitä sai koko ajan varoa eikä niillä kuitenkaan niin hyvin nähnyt.

Yks detalji nuoruudesta. Oli ostettu mulle uudet rillit ja ne oli aika arvokkaat ja liikkeessä sanottiin linssien hinnan olevan niin ja niin paljon ja sangat saman hintaiset, eli puolet hinnasta meni linsseihin ja puolet sankoihin. Ok. Sitten meni toinen linssi rikki ja isä tietysti huusi kuin hinaaja, että nyt tein ison vahingon. Kauhusta kankeena menin liikkeeseen tilaamaan uutta linssiä. Se ei maksanut kuin 6 mk (markka-aikaan tämä tietenkin) eli ei paljon mitään. Eli mitenkähän se silmälasien hinnanmuodostus silloin oikein olikaan. Jos olisin ollut aikuisempi niin olisin tietenkin kysynyt ja vähän ihmetellyt, mutta olin vielä niin lapsellinen ja arka etten uskaltanut kysyä.

22. halpa linssi Vierailija

Tuohon maailma aikaan linssit hiottiin vielä käsin. Lukaisin paikallislehdestä erään optikon haastattelun jossa hän kertoi, että linssien hiomiseen saattoi joskus mennä koko päivä. eli mitään halpaa lystiä se ei ole jos niin kuvittelet. Olisiko säälinyt lasta ja antanut linssin periaatteessa "ilmaiseksi".

23. Tuila Vierailija

No jaa, en kuvittele sen olevan halpaa lystiä, itse asiassa en ole kuvitellut yhtään mitään. Ainoastaan ihmettelen tuota linssin mitättömän halpaa hintaa verrattuna siihen, mitä ne alkuperäisesti maksoi tai ainakin sanottiin maksavan. Ehei, en usko mitään lapsen säälimistä siinä olleen, ei siinä liikkeessä.

Olen muuten aikuisenakin joutunut laitattamaan uuden linssin rilleihini, eri liike oli kyseessä, ja halpa oli linssi silloinkin. Tarkkaa hintaa en muista, se oli 80-luvun alussa. No se siitä, mutta ehkä enemmän ihmettelen sankojen hintaa, ne on kummallisen kalliita, jos oikein ajattelee. Kerran mulla oli tosi kalliit metalliset sangat, jotka vajaan vuoden käytön jälkeen napsahti keskeltä poikki, tai ei ihan keskeltä mutta siitä toisen linssin juuresta. Yksissä sangoissa sivujen kiinnitysruuvit ei pysyneet kiinni, ne löystyi koko ajan ja jouduin käymään niitä kiristyttämässä monet kerrat. Kunnes mieskaverini tutki ja totesi, että ruuvit oli yksinkertaisesti liian pienet, ei ne voisikaan toimia. Kovasti kiristämällä ne sai hetkeksi tuntumaan siltä, että nyt ne pitää, mutta jo hetken päästä ne oli löystyneet. Mies toi sopivan kokoiset ruuvit ja sen jälkeen sangat pysyi kiinni. Melkoisen yksinkertainen asia siis, mutta että silmälasiliikkeessä sitä ei huomattu, aika erikoista.

24. kaakko Vierailija

Jospa ne oli muovilinssit. Silloinhan rillit naarmuitui helposti. Samalla tavalla kuin tiimarin lukulasit nykyään.Se keskiosa oli aina täynnä naarmuja ja piti kuikuilla sieltä keskiön sivuilta kunnes meni hakemaan uudet pokat. Muovikehykset oli niin raskaat että alkoi aina päätä särkemään.

25. vierailija Vierailija

HEJ !
    Olet ihan oikeassa ettei takuusta ole mitään hyötyä. Jos saa romua ei se korjauksella parane jos ei korjata tai tuotetta vaihdeta parempaan. minulla lasit oli hämmentävä kokemus ENSIMMÄINEN LIIKE: KARJAA M BROMAN lasit eivät pysy koossa? ja käynnyt kahdesti liikeessä ja eivät korjaa vikaa millään ,työntävät pienet piikit sangassa lasissa oleviin reikiin? SIINÄ HEIDÄN KORJAUS ?? ja irtoavat jos uskallan avata lasien sankoja että saisin päähän.... nämä roska lasit maksoivat yli 500€ ja teho on oikein kylläkin. TOINEN LIIKE: VIHTI linssien teho päin peetä. en näe laseilla mitään en kauas enkä lähelle ,selitys liikkeestä.pitää käyttää että silmä tottuu? ja linssit samaa laatua kuin edellisen liikkeen mutta linssit ovat todella paksut? ja ruman malliset. ja koska en näe niillä en voi käyttää ja ne maksoivat yli 600€

Koen tulleeni huijatuksi. miksi tämä on suomessa mahdollista?KOLMAS LIIKE: EESTI sain sitten super hyvät lasit Eestistä jotka pysyvät kasassa ja näen niillä hyvin ja ei mitään päänsärkyjä tai muita kummallisuuksia 380€ hieno rasia ja puhdisus aine ja liina kaupan päälle. Kyselivät viellä jälkikäteen sähkpostitse toimivuutta ja tyytyväisyyttäni? olipas hyvä palvelu..... no ei ole suomi.
    Suomessa varsinkin kaikki penemmät kaupungit ja kunnat tulisi saada järjestykseen että huijaamiset ja väärin käytöt saataisiin kuriin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri