Silmälaseista, onko kuinka paljo tullu maksaa?(lasten)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmhmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmhmm

Vieras
Tytölle pitäis hankkia silmälasit ja en nyt tosta lapusta saa selkoo et pitääkö ne olla kaksteho vai ihan normit...
Mut kuinka paljo tullu teillä muilla maksaa lastenlasit? Joudutaanko me nyt sit ihan vararikkoon jos tulee maksaa monta sataa?
Kysyin neuvolasta et saako siihen mitään avustusta mut ei kuulema enää nykyään saa mistään mitään. Kuulema ainut jolta voi saada avustusta on sosku. Luulen ettei me sieltäkään mitään saada kun ei olla jouduttu siellä moniin vuosiin käymään.
Tää homma on aika perseestä ku kelakaa korvaa mitään...

Just uusittiin kahden lapsen silmälasit. Toiset maksoi 529 euroa, mikä meni ihan omasta pusssita, toisten hinta oli pikkusen auki 300 euroa, mutta ne korvattiin valtavalla, eli ei jäänyt mitään maksettavaksi. Jos laseja tarvitaan silmäsairauksien takia, niin ne korvataan apuvälineinä (valtava-laki). Nuo oli 500 euroa maksaneet tuli 16-vuotiaalle, eli kehykset on hienot ja laseissa on hionnat ja heijastuksen poistot ym. mukavuudet, kun plussaa on niin paljon. Halvemmallakin olisi saanut, mutta ei niin hienoja ja ohuita.

Höh. :hug:

Meillä tuli just lasit neuvolan lähetteellä. On hajataittoa ja runsaasti miinusta. Tulisi muuten maksamaan noin 390, mutta Vantaalla sai kuntoutustukea eli sangoista maksettiin 70 e ja muuten lasit, paitsi ei pinnoitteita. Korvaukset selvisivät vasta siitä kuntoutuspäätöksestä. Jos ei olisi vikaa (se hajataitto, mikä saattaa tarvita peittohoitoa), niin itse ne olisi pitänyt maksaa :(.

Sangat olivat kalliit, 185 e, koska muut eivät ko. liikkestä olleet sopivat kasvoihin ja oli pakko ottaa tietyistä liikkeistä, jos meinaa sitä tukea saada. Meillä otettiin se kovapinnoite, en tiedä onko se turha, mutta ettei rikkoutuisi. Eli itse maksetaan ehkä 150 e? Ei oo halpaa sekään... Päätös piti odottaa ennen kuin lunastaa lasit.

Kysypä vielä jostain, vaikka sieltä sossusta, koska mun käsitys on että tuo meidänkin tuli tulee valtakunnallisesta Valtava-rahastosta. Ei oo reilua, jos jossain saa ja jossain ei :o

Muoks. meillä saa vissin 8-vuotiaaksi asti tuolla valtavalla, jos kyseessä on silmäsairaus, pelkkä huonon näkö ei oo sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:

Meillä tuli just lasit neuvolan lähetteellä. On hajataittoa ja runsaasti miinusta. Tulisi muuten maksamaan noin 390, mutta Vantaalla sai kuntoutustukea eli sangoista maksettiin 70 e ja muuten lasit, paitsi ei pinnoitteita. Korvaukset selvisivät vasta siitä kuntoutuspäätöksestä. Jos ei olisi vikaa (se hajataitto, mikä saattaa tarvita peittohoitoa), niin itse ne olisi pitänyt maksaa :(.

Muoks. meillä saa vissin 8-vuotiaaksi asti tuolla valtavalla, jos kyseessä on silmäsairaus, pelkkä huonon näkö ei oo sitä.

Pelkkä hajataitto ei riitä, vaan pitää olla karsastusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Ei tarvi olla karsastusta. Meidän kahdella tytöllä on laiska silmä ja pienenä oli peittohoito. Sen takia he saivat kahdet ensimmäiset silmälasit ilmaiseksi Valtavan turvin. Sen jälkeen on joudutu maksamaan itse. Kahdella toisella lapsella on vain heikentynyt näkö ja heidän lasit on maksettu alusta asti itse

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:

Ei tarvi olla karsastusta. Meidän kahdella tytöllä on laiska silmä ja pienenä oli peittohoito. Sen takia he saivat kahdet ensimmäiset silmälasit ilmaiseksi Valtavan turvin. Sen jälkeen on joudutu maksamaan itse. Kahdella toisella lapsella on vain heikentynyt näkö ja heidän lasit on maksettu alusta asti itse

Meille yksityinen silmälääkäri sanoi, että vain karsastuksessa saa tukea silmälaseihin.

Lasten lasit maksaa saman verran kuin aikuisten ja kannattaa muuten ehdottomasti ottaa niihin se linssin kovitus, ettei ne naarmuunnu heti pilalle. Toinen homma on että kannattaa valita sellaset että lapsi tykkää niistä itse tai muuten niiden käyttäminen on yhtä tuskaa :/ t. rillipään mamma

Niin ja vielä lisään että lapsille ei määrätä kaksiteho laseja :) ne on lähinnä mummoille :)

Ja meille on maksanu sairaanhoito piiri lasit aina. Lisäksi vielä ne saa 16v saakka kerran vuodessa. Siis maksaa linssit ja jonkin verran sangoista. Mut viimeeksi kun kävimme yksityisellä lääkärillä tämä väitti että ei saisi. Teki sitte kuitenki anomuksen tuonne kuntoutusohjaajalle keskussairaalaan ja kyllä sieltä napsahti maksusitoumus kotiin :) soita oman kuntasi näkövammaisten kuntoutusohjaajalle sairaalaan ja kysy.

Torstain sai keskimmäinen uudet lasit, ihanat Hello Kitty pokat :D
190e niistä pulitin. Hajataittoa on molemmilla isoilla.
Esikon viimeset lasit oli kans siin parin sadan luokkaa.
Silmälääkärikäynnit on ollu ilmasia kun on lähetteet saatu ens neuvolasta, sit koulusta.

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:

Meille yksityinen silmälääkäri sanoi, että vain karsastuksessa saa tukea silmälaseihin.
¨
No voi niissä silmissä olla karsastustakin (tai toisessa johon sitä peittohoitoa mietitään). Mutta on siis muutakin kuin vain heikentynyt näkö. Ja tää käytäntöö näemmä vaihtelee kunnasta toiseen...

Noin kuukausi sitten ostettiin ekat lasit. Sairaala korvasi kehyksistä 50? ja linssit halvimman vaihtoehdon mukaan. Me otettiin kuitenkin parhaimmat linssit. Meille jäi maksettavaksi laseista noin 125?.

Meillä lähetteellä silmälääkäri yksityisellä maksaa saman kuin sairaalassa, eli 22 e.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Silmälääkärikäynnit on ollu ilmasia kun on lähetteet saatu ens neuvolasta, sit koulusta.

Meillä lähetteellä maksaa saman kuin sairaalassa, eli 22 e.

Ja täällä ei saa ainakaan neuvolasta lähetettä ollenkaan, vaan itse on kokonaan maksettava.

Kannattaa vertailla, liikkeissä hirveät hintaerot. Itse uusin omat yksiteholasit keväällä Silmäasemalla ja maksoivat 500e, Äitini osti nyt Nisseniltä kaksiteholasit ja niille hintaa tuli 350e, siskon miehen pojalle Nisseniltä yksitehot 55e ja miehen siskolle kaksitehot maksoi liki tonnin. Oman kokemukseni mukaan Silmäasema on yksi kalleimmista ja Nissen edullisimmista.

Meillä lähetteellä maksaa saman kuin sairaalassa, eli 22 e.

Ja täällä ei saa ainakaan neuvolasta lähetettä ollenkaan, vaan itse on kokonaan maksettava.

On se kumma että tää voi vaihdella niin paljon paikkakunnittain... Tosi epäreilua :o !

Meillä tuo lasihankinta nyt pakko maksaa visalla, mutta onneksi ei tullut 400 e visalaskua :/

Jos saa tukea, on pakko ottaa tietyistä liikkeistä.

Ja riippuu paljon mitä ne lasit on, tuo hajataitto ja jos ei ole varastovoimakkuudet, nostavat hintaa liikkeessä kuin liikkeessä.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Kannattaa vertailla, liikkeissä hirveät hintaerot. Itse uusin omat yksiteholasit keväällä Silmäasemalla ja maksoivat 500e, Äitini osti nyt Nisseniltä kaksiteholasit ja niille hintaa tuli 350e, siskon miehen pojalle Nisseniltä yksitehot 55e ja miehen siskolle kaksitehot maksoi liki tonnin. Oman kokemukseni mukaan Silmäasema on yksi kalleimmista ja Nissen edullisimmista.

Mäkin jostain kuulin et ekat lasit sais ilmaseks, mutta ei neuvolassa sanoneet mitään. Pitää vaan kuulema ite ne kustantaa.
Tää on kyllä niin syvältä. Ens kuu sit eletään pelkällä perunalla jos lasit tulee maksaa noinki hirveitä summia :o
Pitää lähtee vaikka ens viikolla kahtelee ja vertailee laseja ja jos ei muuta niin pakko kai sitä on soskuun mennä.
Tytölle tulee plus-lasit, muuta nyt en tosta tajuakaan.

Jos saa tukea, on pakko ottaa tietyistä liikkeistä.

Ja riippuu paljon mitä ne lasit on, tuo hajataitto ja jos ei ole varastovoimakkuudet, nostavat hintaa liikkeessä kuin liikkeessä.

Alkuperäinen kirjoittaja s:

Me ollaan saatu ostaa tuetut lasit mistä liikkestä vaan. Maksusitoumuspäätöksessä on vain mainittu, kuinka paljon on sankojen omavastuu tai kuinka paljon niistä korvataan.

Yhteistyössä