Silmäni ovat avautuneet uudella tavalla tän maailman menoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ja olen tullut siihen tulokseen, että kyllä me suomalaiset eletään aika lailla omassa kuplassamme (plus ns. Länsimaisuuden kuplassa myös).
Olen nyt joitakin kuukausia lukenut fb:ssä esim. Al Jazeeraa ym. sivustoja kommenttipalstoineen.
Ja mun silmät vuotaa verta niistä kommenteista. Ei täällä ole suurella osalla ihmisistä mitään hajua, mitä ihmiset siellä oikeasti uskoo ja ajattelee ja haluaa.
Länsimaat uskoo kai tekevänsä hyvää omilla projekteillaan eri kulttuureissa. Mutta oikeesti ei siellä suurin osa tykkää länsimaista eikä meidän arvoista. Tottakai esim jotkut afgaaninaiset haluaisi enemmän vapautta, mutta tosi asiassa siellä on ihan eri kulttuuri ja uskonto ja tosi monet haluaa pitää kiinni siitä ja ne vihaa länsimaista "vapautta".

• Tykkää
Reactions: Echo
Ja olen tullut siihen tulokseen, että kyllä me suomalaiset eletään aika lailla omassa kuplassamme (plus ns. Länsimaisuuden kuplassa myös).
Olen nyt joitakin kuukausia lukenut fb:ssä esim. Al Jazeeraa ym. sivustoja kommenttipalstoineen.
Ja mun silmät vuotaa verta niistä kommenteista. Ei täällä ole suurella osalla ihmisistä mitään hajua, mitä ihmiset siellä oikeasti uskoo ja ajattelee ja haluaa.
Länsimaat uskoo kai tekevänsä hyvää omilla projekteillaan eri kulttuureissa. Mutta oikeesti ei siellä suurin osa tykkää länsimaista eikä meidän arvoista. Tottakai esim jotkut afgaaninaiset haluaisi enemmän vapautta, mutta tosi asiassa siellä on ihan eri kulttuuri ja uskonto ja tosi monet haluaa pitää kiinni siitä ja ne vihaa länsimaista "vapautta".

Mun mielestä tuo ylläoleva on just se oletus. Tälläkin palstalla on kirjoitettu vain pahaa tuolta päin tulevista ihmisistä. Joten ei sen pitäisi olla mikään uutinen.

Täytyy silti muistaa, että sielläkin on varmaan äänessä eniten tietynlainen jengi. Niinkuin täälläkin esim. rasismia on netissä paljon enempi kuin todellisuudessa.

Ja onhan samankaltaisia esimerkkijä lähempänäkin ja muista uskonnoista. Vaikkapa Venäjä. Moni venäläinen vihaa demokratioo, länttä ja antaa piut paut sananvapaudelle.

Jos joku kulttuuri on vallitseva vuosisatoja, kyllä sen vaiktutus ihmisiin on mieletön.

Silti länsimaissa on miljoonia islamilaisista maista tulleita ihmisiä, jotka ovat sopeutuneet hyvin ja pitävät monelta osin meidän arvoja tavoiteltavina. Täytyy tämäkin muistaa.

Maapallo on täynnä takapajuisia kulttuureja. Ei niitä silti voi ylenkatsoa, tavallaan omammekin on sellaisesta kehittynyt. Islam on rakenteiltaan aika kehitystä jarruttava, mutta monessa suhteessa oma uskontomme ei ole paljoa parempi. Kristinusko on ollut kehityksen hidaste ja este vuosisatoja. Pimeä keskiaika on jo käsite ja siinä kristinuskon rooli oli merkittävä. Toki tuon aikakauden synkkyyttä on liioiteltu:

Pimeä keskiaika – Wikipedia

Kaikki liiallinen konservatiivisuus on tuhoisaa. Sitä esiintyy yhä länsimaissa. Mitä enemmän taantumukselliset voimat saavat jalansijaa, sitä huonommin menee. Taantumusta edustaa mm. yllämainitut uskonnot, konservativiiset puolueet

Ja korostan nyt, että en pidä konservatismia kaikilla tasoilla pahana asiana. Sitten vaan kun se menee täysin siihen, että korostetaan ennakkoluuloja ja pelataan vain niillä. Huonoa konservatiivisuutta on esimerkiksi melkeinpä kaikki mikä liittyy USA:n republikaaniseen puolueeseen nykyään.

Konservatismi – Wikipedia

Kaikki liiallinen konservatiivisuus on tuhoisaa. Sitä esiintyy yhä länsimaissa. Mitä enemmän taantumukselliset voimat saavat jalansijaa, sitä huonommin menee. Taantumusta edustaa mm. yllämainitut uskonnot, konservativiiset puolueet
Sotket asioita ilkeyttäsi tai tietämättömyyttäsi. Konservatiivisuus ei ole taantumusta. Jos otetaan ihan yhtenä esimerkkinä vaikka sananvapaus, konservatiivit ovat nimenomaan sananvapautta puolustavia eli liberaaleja siinä kysymyksessä ja uudistusmieliset (siis ei liberaalit, vaan radikaalit) taas taantumuksellisia rajoittajia.

Kristinusko poikkeaa oleellisesti islamista siinä, että sen piirissä käytiin läpi äärimmäisen väkivaltainen uskonpuhdistuksen prosessi, joka rikkoi ja rakensi sekä kirkollisen että myös opillisen rakennelman uudestaan. Sen seurauksena syntyi valistuksen aika ja kirkko erotettiin valtiosta. Tuli enemmän tai vähemmän hyväksytyksi uskoa eri tavalla ja sitä kautta elää eri tavalla. Uskonnon tiukka kontrolli yhteiskunnasta murtui.

Asiaa voisi miettiä niinkin, saisiko joku muusta maasta suomalaisia uutisia lukeva oikean kuvan kaikista suomalaisista sillä, että lukisi IS:n kommenttipalstaa facebookissa.

Yhteistyössä