Sinä, jonka lapsi soittaa jotakin soitinta. Paljonko harjoittelee päivässä, minkä ikäinen lapsi ja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
mitä soitinta harjoittelee? Valvotko harjoittelua vieressä vai harjoitteleeko itsenäisesti? Kuinka kauan lapsi on soittanut soitinta, ja mikäli on soittanut pidempään kuin vasta vähän aikaa, paljonko harjoitteli alussa? Kiitos jo etukäteen, mietin täällä vain yleisesti että minkä verran muiden lapset harjoittelee... Meillä lapsi soittaa kitaraa, nyt toista vuottaan soittaa, 40 minuuttia per päivä tulee. Sunnuntaina vähän vähemmän. Tuo 40 minuuttia jaetaan kahteen 20min pätkään, jotta ei tule liian pitkiä harjoituskertoja. Meillä tuo toimii hyvin, ja tosiaan lapsi soittaa nyt toista vuottaan. Alussa harjoitteli 15+15 min. Harjoitellessaan olen siinä lähettyvillä kuuntelemassa, tarvittaessa kannustan ja innostan harjoittelemaan lisää. Ja meillä poika tosiaan 8v.

tytän aloitti pianon soiton siis soittotunnit 7-8v. ikäisenä. harjoitteli minkä harjoitteli. soitteli aamulla ennen kouluun menoa ja iltaisin, miten milloinkin. en ole ollut vieressä/valvomassa. ja on soitellut mitä itse on halunnut ja tietty sitä lälsyä myös.
nyt ei enään käy tunneilla, mutta liki päivittäin soittelee. hankki kirjastosta ja netistä nuotteja ja opettelee itsenäisesti niitä soittamaan.

Meillä lapset ovat halunneet omasta tahdostaan musiikkiluokalle ja sieltä on tullut jonkin soitin. Poika 17v kävi peruskoulussa musiikkiluokat ja soitti rumpuja ja kitaraa. Peruskoulun jälkeen soitto jäi häneltä, eikä häntä saatu jatkamaan hyvällä eikä pahalla :) .

Tytär , nyt 15v , aloitti 7 vuotiaana trumpetilla musiikkivalmennuksella, vaihtoi kolmannella aloittaessaan musiikkiluokan, soittimeksi fagotin. Hän jatkoi yläasteella musiikkiluokalla. Hän käy kerran viikossa soittotunnilla ja kerran viikossa soittaa orkesterissa. Hän ei harjoittele säännöllisesti vaan lähinnä ennen konsertteja. Välillä on ollut vääntöä harrastuksen jatkamisesta, mutta nyttemmin harjoittelu ja harrastaminen ovat omalla vastuulla.

Pojat 11 ja 10 ovat alakoulussa musiikkiluokalla Toinen soittaa trumpettia ja toinen käyrätorvea. Molemmilla on kerran viikossa soittotunti ja molemmat soittavat luokkaorkesterissa ja isompi vielä koulun orkesterissa, samassa kuin sisar. Molemmille on tullut ohje harjoitella päivittäin non 20 min/päivä ja noin 4-5 kertaa viikossa. Muistutan lapsia ( en pakota tai vahdi), että ovat itse halunneet musiikkiluokalle ja valinneet soittimensa, joten soitto ikäänkuin kuuluu läksyihin. Pyydän usein että he harjoittelisivat/soittaisivat jotain, koska minusta se kuullostaa mukavalta!

Itse omasta kokemuksestani kerron, että minua ei kotona ikinä pakotettu musiikin harrastamiseen tai "vahdittu" harjoittelemistani. Musikaalisuuteni havaittiin jo varhaislapsuudessa, ja äitini vei minut muskariin. Sitä lähtien itse halusin omasta tahdostani musiikkiluokalle, musiikkiopistoon yms. ja tällä hetkellä opiskelen ammattiin. Pointtina se, että pahimmassa tapauksessa lapsen harjoittelun vahtiminen/ soittoon pakottaminen voi tukahduttaa innon. Kannustaa saa ja tsempata, mutta ei pakottaa tai vaatia. Itse olin kiitollinen että vanhempani käyvät konserteissani ja tukevat esim. rahallisesti soittimien hankinnassa, mutta eivät ole koskaan patistaneet harjoitteluun. Harjoittelusta päätin minä itse, ja koska olin aidosti kiinnostunut, niin tietysti harjoittelua tapahtui. Siihen ei tarvittu vanhempia patistamaan. Silloin aito kiinnostus ja musikaalisuus ajavat eteen päin :)

16-vuotias soittelee kitaraa 8. vuotta, soittelee kun soittelee. Ei ole soittoläksyjä, käy kerran viikossa soittotunnilla. Kävi yhden talven teoriatunneillakin.

[QUOTE="vieras";26962852]15-40min per päivä, ei ihan joka päivä. Soittaa 4. vuotta, 8-vuotias.[/QUOTE]

Tämän kirjoittaja olen siis. Ja ylläolevan (ei saa patistaa)-ihmisen kanssa osittain eri mieltä. Tosi paljon riippuu tuo lapsen luonteesta. Meillä tuo lapsi on sellainen luonne, ettei tekisi mitään ilman patistamista, mutta sitten kun harjoittelemaan kehottaa/hiukan patistaa, ei millään malttaisi lopettaa soittamista, nykyään jatkaa melkein joka kerta soittelua läksytreenien jälkeenkin vielä piiiitkään. Eli on se aloittamisen vaikeus vielä noin pienellä, sen yli pitää vanhemman auttaa niin se oma into kyllä tekee loput. :)

Meillä 13v poika soittaa sähkökitaraa neljättä vuotta. Ensimmäisenä vuotena soitti maltillisemmin, mutta taitojen karttuessa on lähtenyt homma lapasesta ja soittaa melkein kaiken aikaa! :D Säästi rahaakin unelmiensa kitaraan monta vuotta, joten motivaatio on kyllä kova.

Meillä ekaa vuotta soittaa. 7v. Soittelee sen verran, että osaa läksyn seuraavalla soittokerralla hyvin. Ei ole toistaiseksi vaatinut mitään jokapäiväistä harjoittelua, yleensä 1-2 n. 10 minuutin kertaa riittää. Välillä soittelee huvikseen.

Yhteistyössä