Hae Anna.fi-sivustolta

Sinkki

Viestiketju osiossa 'Kropan kohentajat' , käynnistäjänä kaljuuntuva, 01.08.2005.

1. kaljuuntuva Vierailija

Olen 24-vuotias nainen ja kärsinyt pitkään stressistä. Luultavasti sen seurauksena ennen niin pitkä ja paksu tukkani on ohentunut ihan onnettomaksi. Myös hiusten kasvu on hidastunut huomattavasti. Olen joutunut leikkaamaan hiuksia jatkuvasti ja lyhensin kerralla 25cm.

Olen kokeillut kaikkea, mm. viviscalia, päänahan hierontaa...
    Mutta ei ole auttanut. Nyt kuulin, että sinkin puute aiheuttaa juuri hiusten lähtöä ja niiden haurastumista, myös levottomuutta, hermostuneisuutta ja ihon huononemista. Minulla on kaikki oireet. Aloin nyt syömään sinkki tabletteja, sillä sinkkihän tunnetusti kasvattaa hiuksia ja kynsiä, sekä tehoaa esimerkiksi akneen ja seksuaaliseen haluttomuuteen.

Kysyisinkin nyt onko kenelläkään kokemusta tästä sinkistä? Mihin olette syöneet ja onko vaikuttanut? Tai oletteko kuulleet tästä asiasta jotain? Ottaisin kaiken tiedon kiitollisena vastaan, sillä olen kovin huolissani hampuksi käyneestä tukastani.

2. sama täällä Vierailija

Voi rakkaat ellit olkaa kilttejä ja vastailkaa tähän, mullakin on ihan sama ongelma, tuntuu ettei tukka yksinkertaisesti kasva. Monta vuotta ollut samanmittainen, ihan sama napsaiseeko silloin tällöin sentin vai viisi niin samanmittaisena pysyy. Luulisi ettei hiukset kasva ollenkaan, mutta tyvikasvu paljastaa.. Kai ne latvat vaan murenee sitä mukaa..? Pitänee kokeilla itsekkin tuota sinkki-hommaa..

3. Sama täällä:lle Vierailija

Jokaisella kasvaa hiukset vaan tiettyyn pituuteen, se on yksilöllistä. Se ei siis kasva sulla takapuoleen tms., vaan tippuu pois kun on täyden mittansa saavuttanut.

4. kaljuuntuva Vierailija

Mutta minulla kasvaa pitkiksi, tiedän sen. Jotakin häiriötä ihan selvästi vaan on nyt tullut. Olen aivan varma, että se johtuu pitkittyneestä stressistä ja e-pillereiden lopetuksesta.

Jos hiukset ovat olleet tuuheat ja paksut, niin ne saa samanlaisiksi, kun tietää mistä hiustenlähtö johtuu. Mutta mikäli hiukset ovat aina olleet ohuet, on niitä miltein mahdottomuus saada paksuiksi.

Viviscal sai tyhjinä olevat hiusnystyni kasvattamaan uutta hiusta, mutta kasvunopeuteen se ei vaikuttanut kohdallani mitenkään. Hiukset kasvavat tolkuttoman hitaasti. Varmasti vain sentin kahdessa kuukaudessa. Jos sitäkään?

Kamalaa kun ei voi pitää hiuksia ponihännällä eikä auki, koska näyttää niin liuhulta, että hävettää.

Minä laitan viimeiset toivoni tähän sinkkiin ja jos se ei auta, on mentävä katselemaan hiusten tuuhennusta lisäkkeiden avulla.

5. hidaskasvu Vierailija

Minullakin hiusten kasvu on lähes olematonta. Sen näkee hyvin esim. juurikasvusta/-kasvuttomuudesta. Eli todellakin sentin verran parissa kuukaudessa - jos aina sitäkään.

Syön Viviscalia (kohta 5kk) sekä noin kuukausi sitten aloitin sinkin syömisen (vinkki täältä elleistä). (+ kalaöljy)
    Kasvunopeuteen en ole todennut toistaiseksi minkään aineen tai hoidon vaikuttavan, joten olenkin päättänyt hyväksyä hiukseni sen pituisena kuin ne ovat (vähän korvan alapuolelle). Voihan niitä nyt ruveta värjäilemään mielin määrin ja yrittää keksiä kaikenlaista muuta piristystä tähän pituuteen. Kun eivät kuitenkaan pitkiksi kasva, ei värjäystenkään takia tarvinne enää niin hillittömästi näitä varoa ja ""säästellä"".

6. Sama vaiva Vierailija

Ihan onnettomaksi tukkani ei ole käynyt, koska aloitin tosi tarmokkaan hoitokuurin. Syön rautaa ja olen kokeillut myös Viviskalia. Se lopetti hiustenlähdön mutta ei tuonut tuuheutta takaisin. Löysin Hairpro-valmisteen, joka on sen yhden plastiikkakirurgin kehittelemä. Se tuuheutti tukkaa. Sinkkiä en ole kokeillut. Itsekin kärsin stressistä ja ehkä ravitsemus oli yksipuolista.

7. tytteli Vierailija

pari vuotta sitten hiukseni alkoivat yksinkertaisesti tippua, päivässä lähti varmaan pari- kolmesataa hiusta. monen kuukauden itkun ja hammastenkiristelyn jälkeen päätin hakea apua. kävin ihotautilääkärillä, joka suositteli kokeilemaan sinkkiä ja rautaa. ja samalla otettiin myös kaikki mahdolliset verikokeet ja muut, ettei syy vaan olisi hormooneissa tai esim. kilpirauhasessa.
    aloitin vahtimaan, että sain varmasti kaikkia mahdollisia vitamiineja ja ravinteita tarpeelliset määrät ja join runsaasti vettä. etsin netistä tietoa vitamiineista. ja en tiedä mitä tapahtui, mutta hiusten lähtö loppui. ja nyt hiukset ovat kasvaneet huomattavasti ja uutta pukkaa joka puolelta päätä.
    eli, suosittelen katsomaan mitä suuhun pistää ja turvautumaan tarvittaessa lisäravinteisiin. ja kannattaa käydä lääkärissä tarkastamassa, ettei kysessä ole mitään vakavampaa.

8. mitenkä.. Vierailija

Oiskohan sinkistä paikallisesti käytettynä apua..? Sitä sinkkivoidetta (vauvanpepulle tarkoitettuna) ois tuol kaapis, ja oon ostanu sen alunperin finneihin ja sheivauksen jälkeiseen ihoärtymykseen..ja on muuten toiminu, pikku vinkki muillekin.. :) Jos hinkkais sitä tököttiä illalla päähän, sellasiin kalju-kohtiin nii eihan sitä koskaan tiedä vaikka alkais tukka kasvaa nii että paukkuis :)

9. ihmettelee Vierailija

siis..öö..Oletteko vastaajat naisia?

Sinkkihän lisää testosteronin tuotantoa. Esim. Superman-kapseleissa on tuota sinkkiä, joka lisää miehen seksuaalista halukkuutta..,

Mietin vaan, että onkohan tuo sinkin naposteleminen naisille tarkotettua puuha..? Ainakaan kovin suurina annoksina.

10. tahtoo tietää Vierailija

Niin miten arvelit sen naisille olevan haitallista. Kasvaako sillä naisillekin jorma? Vai onko liika testosteronintuotanto kytköksissä kaljupäisyyteen .. vai villiintyykö ellit liikaa miesten kanssa... Kerro toki lisää :))

11. kaljuuntuva Vierailija

Miehille sinkkiä käytetään haluttomuuteen, mutta suurempina annoksina. Näissä normaali ravintolisissä sinkkipitoisuus on 15mg/tbl joka on 100% päivänsaantisuosituksesta. Ja se ei aiheuta naisille mitään omituista.

Laittakaa googleen hakusanaksi sinkki, löytyy aika paljon tietoa. Sain selville, että sinkki osallistuu yli kahdensadan entsyymin toimintaan ja mm. kasvattaa hiuksia ja saa ne kiiltämään. Tehoaa myös akneen, levottomuuteen, lukihäiriöön, agressiivisuuteen yms.

Niin moni on kehunut sinkkiä iho-ongelmiin ja hiusten kasvuhäiriöihin, että ajattelin kokeilla.

Sinkin puute aiheuttaa hiusten hidastunutta kasvua sekä haurastumista.

12. Kaija Vierailija

Sinkkiähän suositellaan mm.raskaana oleville ja anoreksiaan sairastuneille. Anoreksiassa lääkäri voi määrätä suuriakin annoksia sinkkiä otettavaksi.

Joku kysyi onko naisile suositeltavaa syödä tätä ja sinkki todella on yhtä tärkeää miehille kuin naisillekkin.
    Suurina annoksina (10-20tbl) päivässä, sinkki voi saada aikaan päänsäryn ja pahoinvoinnin. Ja sinkkihän ei imeydy kokonaan elimistöön, ainoastaan pieni määrä.

Itse olen sinkkistä saanut avun hauraisiin hiuksiini. Hiukset olivat vuosikausia värjätty ja olivat huonossa kunnossa. Aloin syömään puhdasta sinkkivalmistetta ja hiukset paranivat huomattavasti kolmen kuukauden käytön jälkeen. Kiiltoa tuli roimasti lisää ja hiukset tuuhenivat. Nyt kasvatan hiuksiani ja olen niihin tyytyväinen. Myös selästä hävisivät finnit kokonaan pois.

En ole koskaan kokeillut näitä viviscaleja sun muita, joten niistä ei ole kokemusta lainkaan. Sen sijaan voin suositella lämpimästi sinkkiä kaikille iho tai hiusongelmista kärsiville.

13. Elina Vierailija

Itsekin 24 ja sama ongelma. Ennen paksut kiiltävät hiukset ja nykyään hiirenhäntä ja iho kauheassa kunnossa... nyyh

14. Jaana Vierailija

Voisitteko vielä kertoa minkänimisiä sinnkivalmisteita syötte? niitäkin kun on niin monta...

15. Kala Vierailija

Hanki kalaöljyä apteekista. Se parantaa vastustuskykyä ja hoitaa hiuksia, ihoa, vatsaa, limakalvoja jne..

16. =) Vierailija

Niin, esim Kaija, voisitko kertoa sen valmisteen nimen, jota käytät? Juoksen kauppaan heti sen jälkeen...
    Kiitti =)

17. minä syön laidyvitaa, siitä saa kaiken tarvitseman eikä paljon tunnu kukkarossa, kuukauden satsi 10e. Ennemmin otan kaksi samaa tabua päivässä kun viidestä eri purkista. Niin paitsi jotain kalaöljyä voisin toki itsekkin hankkia, tabuina.

18. Kaija Vierailija

Minä olen syönyt PROFESSORI A & M SINKKI
    Purkissa on 250tbl ja yksi päivässä riittää. Maksoi alle kahdeksan euroa. Itse otan tabletin aina aamulla ja tuloksia näkyi hiuksissa vajaassa kolmessa kuukaudessa, mutta iho parantui jo nopeasti, alle kuukaudessa.

Itse olen ollut todella tyytyväinen, tekisi mieli huutaa koko maailmalle, että tämä auttaa=) Ihana kun ei tarvitse enää monen vuoden jälkeen hävetä hiuksia.

Olen myös huomannut sen, että ennen luonnonkihara pöreröni on kesyyntynyt selvästi. Se ei mene enää mahdottomalle säkkärälle, vaan ainoastaan laineilee hieman.

19. maikki Vierailija

kiitos sulle ja kaikille muillekin vastauksista, vaikken alkuperäinen kirjoittaja ollutkaan.. pitää itsekin hakea kyseistä lääkettä..

Miten rauta ja foolihappo? niistäkin joku jossain kirjoitteli hius-juttujen kohdalla..

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri