Hae Anna.fi-sivustolta

Sinus pilonidalis haavan paraneminen?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Lennus, 23.08.2006.

1. Lennus Vierailija

Itselleni tehtiin kyseinen toimenpide toissa viikolla. Tahtoisin kuulla kuinka monta päivää tuota haavaa voi särkeä? Siihen on siis laitettu tikit päälle, punoittaa hiukan ja olen syönyt buranaa päivittäin.Mistä tiedän jos haava on tulehtunut?
    Kertokaa kokemuksianne haavan hoidosta parantumisesta.

2. sinus Vierailija

Kokemuksesta voin sanoa, että ole tosi tarkka haavan kanssa. Jos yhtään epäilet, että on tulehtunut mene heti lääkäriin. Tulehtunut haava voi punoittaa, kuumottaa ja tikkien reiät vuotaa. Itseltäni sinus on leikattu 3 kertaa. Ensimmäisillä kerroilla haava parani hyvin, tikkien poiston jälkeen oli ihan ok. Enkä syönyt särkylääkettä kuin parina päivänä. Viimeisimmällä kerralla...8 kuukautta tuskaa.

Suihkuttele haavaa, ja ota ilmakylpyjä (jos voit kotona nakuilla), vältä liikkeitä jotka voivat venyttää aluetta. Ja tosiaan jos pieninkään epäilys, mene lääkäriin tai pyydä hoitajaa vilkaisemaan.

3. sp Vierailija

Itselleni tehtiin tuo leikkau helmikuussa ja vieläkin taistelen sen kanssa. Olin heinäkuussa jo toisessa leikkauksessa. Ekalla kerralla jätettiin auki, nyt kesällä laitettiin tikit jonka jälkeen haavaan tuli tulehdus.
    Olen syönyt n. 4 antib.kuuria ja sen lisäksi kipulääkkeitä helmikuussa ja heinäkuussa sellaisen viikon kahden ajan riippuen tietysti kivusta. Itse soittelin leikkaavalle lääkärille heti kun ilmeni jotain mistä ei osattu sanoa mitään. Joten jos tosiaan tuntuu että haava on entistä kipeämpi eikä särkylääkkeet auta, voi ainakin soittaa ja kysyä mistä johtuu, samoin jos haava alkaa sen lisäksi vuotamaan esim. verta melko paljonkin (itselläni kävi niin). Kuten edellisessä viestissä tosiaan lukee, niin kannattaa suihkutella ja antaa haavan tuulettua suihkun jälkeen ettei se koko ajan sentään haudu siteiden alla. Ensimmäisten päivien aikana kannattaa välttää istumista (itse en voinut istua moneen viikkoon kunnolla). Ja jos et saa yhteyttä leikkaavaan lääkäriin, mene terv.keskukseen. Itse kuitenkin olen huomannut että parempi vaihtoehto on ottaa yhteyttä suoraan leikkauksen tehneeseen lääkäriin, koska hän tietää asioista paremmin (kun sen leikkauksenkin on kerta tehnyt) ja samalla on myös tavallaan sisällä sairaalassa joten jos jotain tulee, pääsee tarvittaessa toimenpiteeseen helpommin ja nopeammin. Itse huomasin tämä joutuessani toiseen leikkaukseen. Kävin ma lääkärillä ja ke olin jo toimenpiteessä. Terv.kesk. olisi luultavasti kestänyt paljon kauemmin.

Joka tapauksessa tsemppiä parantumiseen :)

4. Pate Vierailija

Voisiko joku suomentaa? Olisi kiva ymmärtää mitä täällä puhutaan. Oppisikin jotain ...joskus

5. Tezy Vierailija

Itse istuin jonkin terävän päälle joka oli tuolillani ja nyt minulla on Tulehtunut haava sukuelimieni lähellä enkä saa sitä paranemaan. onko tämä vaarallista?

6. vierailija Vierailija

Tulee olemaan vittumainen vaiva jos alkaa haava imfektoitua. Itsellä leikattu nyt 5kertaa ja nyt en enää veitsen alle suostu. Viimeisin leikkaus vaan pahensi asiaa ja kirurgi leikkasi haavan oikein mutta tikkasi väärin.. Kiitos siitä, haavaa on hoidettu avohaavana useita vuosia. On Ihme jos se rauhoittuu. Mut tämä oli vain mun kokemus. Poloinidalis Support sivusto auttaa, siellä on vertaisia ja he kertovat omista hoidoistaan Paranemista

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri