Hae Anna.fi-sivustolta

Sinus pilonidalis leikkaus?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Spiinu, 01.07.2006.

1. Spiinu Vierailija

Hei, Olen mahdollisesti menossa sinus pilonidalis leikkaukseen. Minulle on siis puhjennut ajoittain paise tuonne pakaravakoon, jota on puhkottu ja antibioottikuuri päälle. Lääkärin mielestä siellä oli jonkinlaisia reikiä.
    Haluaisin kuulla millaisia kokemuksia teillä muilla on tästä sinus pilonidaliksesta ja sen leikkaamisesta?

2. Lehi Vierailija

Multa leikattiin ko. toukokuussa päiväkirurgisella, illalla kotiin. Itse leikkaus ihan normaalia hommaa eikä siinä mitään sen ihmeellistä. Toipuminen kotona oli parit ekat päivät hieman kivuliaita...wc:ssä asiointi ja liikkuminen. Paraneminen tuntuu kestävän pitkään...vieläkin haava vihoittelee/vuotaa mutta ei tämä onneksi ole mitään maailmaa mullistavaa.
    Eli mene vain ihan rauhallisin mielin leikkaukseen ja kivutkin on ihan siedetettäviä mutta varaudu pitkään sairaslomaan 3-4 viikkoa on ihan normaalia.

3. Kieppu Vierailija

HEi,
    Onko haavasi kuinka suuri; Syvä ja pitkä?
    Itselläni tuo kysta tuntuu noin herneen kokoiselta ja kauhulla olen netistä surffanut noita leikkauskuvia, joissa haavat ovat suunnattoman kokoisia (20 cm pitkiä ja useita senttejä syviä)

4. kokemusta on Vierailija

Joko olet ollut leikkauksessa? Ajattelin kertoa omia kokemuksia asiaan liittyen. Itseltäni tuo sp leikattiin helmikuussa. Se oli sellaisen 4 cm pitkä. Leikkaus itse sujui hyvin, tehtiin selkäpuudutuksella päiväkirurgisella, haava jätettiin sen jälkeen auki. Sain kuukauden sairasloman ja ennusteen että haava olisi ummessa 6-8 vkon kuluttua. Myös hoitaminen onnistui kotona äitini avulla. Välillä kävin kuitenkin näyttämässä terv.kesk. ihan varmuudeksi. Kuitenkin siinä huhti-toukokuun aikoihin haava alkoi ottaa takapakkia. Se kipeytyi melkoisesti ja alkoi vuotaa verta paljon. Lääkäri avasi haavan ja antoi antibioottikuurin. Sama tapahtui uudestaan pari viikkoa tämän jälkeen eli taas se avattiin ja sain antibioottikuurin. Ilmeisesti haava oli jossain alkuvaiheessa parantunut liian nopeasti ja pienen ontelon jääminen oli mahdollista ja se yritettiin välttää aukaisemalla haavaa jonkin verran. Se ei kuitenkaan auttanut ja kävin kolmisen viikkoa sitten uudessa leikkauksessa jossa huomattiin että jonkinlainen ontelo sinne oli jäänyt mikä esti haavan umpeutumisen (tämä ontelo oli haavan syvimmässä kohdassa). Sain ennen leikkausta antibioottikuurin taas jälleen. Tällä kertaa laitettiin tikit. Viikko sitten kävin tikit otattamassa pois ja haava näytti hyvältä. Kunnes se avautui pari senttiä alaosasta ja tulehtui. Jouduin sairaalaan pariksi yöksi. Tällä hetkellä parantelen auki olevaa kohtaa haavasta ja olen jälleen kerran antibioottikuurilla. Sen voin sanoa että olen iloinen että tajusin soittaa suoraan leikkaavalle lääkärille kun haava ekan kerran otti takapakkia (ja sen jälkeenkin). Terv.kesk. olisi saatettu hoitaa asiat toisin, ainakin omalla paikkakunnalla terv.kesk. palvelut tökkivät välillä melkoisesti. Pääsin myös nopeammin uuteen toimenpiteeseen.
    Toivottavasti sun leikkaus on mennyt hyvin ja myös paranee hyvin. Omalla kohdalla ei tämä kesä ole sujunut kuin olin suunnitellut.

5. Sari Vierailija

Itselläni on ollut häntäluuvaivaa noin yhden ja puolen vuoden verran. Vaivaa istuallaan. Sitä on hoidettu toiminnallisena kipuna. Pakaravaossa on tuntunut joskus enemmän, joskus vähemmän pieni "herne", joka tuntuu liikkuvan jossain nahan ja luun välissä. Joskus tämä "herne" on kipeämpi ja kosketusherkkä (kuumilla hiostavilla ilmoilla) ja joskus se ei arista ollenkaan. "Herneen" kohdalla vaikuttaisi olevan myös pieni "reikä" kuin neulan pisto. Joskus parempina aikoina "herneen" kohdalla tuntuu pienen pieni ihokarva tai vastaava (mitä en kyllä peilistä ole nähnyt, tosin hankalapa pakaravakoa on itse silmät sirillä tihrustaa!). Voisiko kysessä olla sittenkin sinus pilonidalis? Ehdottelin tätä aikoinaan lääkärille, mutta hänen mukaansa vaiva ei rauhoittuisi "itsestään" ja rupeaisi märkimään?

6. liisa Vierailija

etsiskelin googlella tietoa sinuksesta ja läysin tänne. Minulla on todettu sinuns pilonidalis ja noin kaksi kuukautta sitten se puhkaistiin kahden tuskaisen viikon jälkeen ja päälle antibioottikuuri. Haava jätettiin auki ja sorbaksia sisälle että saa rauhassa umpeutua. Pari viikkoa kävin hoidattamassa haavaa joka päivä sairaanhoitajalla. Haava parani,meni umpeen,kunnes: nyt 2kk jälkeen eilen huomasin että alue on taas kipeä.
    Nyt kysyisinkin neuvoa että te joilta sinus on leikattu,että kannattaako minun siihen ryhtyä. Olen kahden pienen lapsen kotiäiti esikoinen 1,5kk ja kuopus vasta 2kk vanha. Selviänkö kotona leikkauksen jälkeen??
    tämä edellinen haava oli noin 4cm pitkä ja noin 1cm syvä eli aika pieni. mutta leikkauksessa varmaan haava on isompi. ja ilmeisesti siellä on nyt jäänyt joku ontelo auki ja tulehtunut taas. neuvokaa jos osaatte,pelottaa miten selviän.

7. Amber Vierailija

Itse olen ollut kahdessa toimenpiteessä, toinen oli siitä syystä ettei haava umpeutunut kunnolla ensimmäisen jälkeen. Kun asia huomattiin minulla, alue oli kipeä, tosin ajattelin sen johtuvan jostain muusta, kunnes tunsin pienen herneen kokoisen patin alueella. Menin lääkäriin ja sain antib.kuurin. Kuurin jälkeen ei ollut oireita, pääsin melko pian toimenpiteeseen joten en ole varma että kauanko kipu olisi poissa pysynyt. Itse olen sen verran nuori ettei lapsia ole, oma äitini hoiti haavanhoidon joten minun ei tarvinnut käydä esim. terv.kesk. sitä hoidattamassa, eli jos sinulla joku kotona löytyy joka voi auttaa sorbactin vaihdossa jne. niin kyllä luulen että pärjäät. Omia lapsia ei vielä ole joten en sitten tiedä miten lastenhoito onnistuu. Itse kyllä pystyin aika pian tekemään normaaleja asioita, istuminen oli pitkään poissa kuvioista, mutta kyllä muutamat kotityöt sujuivat. Mutta kyllä antib.kuuri varmasti joksikin aikaa oireet jättää pois ettei ihan heti tarvitse uuteen toimenpiteeseen lähteä. Eli voithan käydä ainakin alkuun lääkärillä ja pyytää sellaisen. Itselläni todettiin tuo vaiva joulukuussa ja söin silloin tosiaan viikon antib.kuurin, leikkaus oli vasta helmikuun lopulla. Että se aika ainakin sujui ilman minkäänlaisia oireita. Itselläni haava oli tuolloin n.4-5cm pitkä (syvyyttä en osaa sanoa), tosin toisen toimenpiteen jälkeen haava on luultavasti n. 6-9 cm pitkä, tarkkaan en osaa tuota sanoa.

8. Norppa Vierailija

Hei
    Olen 21 vuotias nuori nainen, ja minulle iski tämä vaiva tuossa viikko sitten. Ensimmäisenä ajattelin että häntäluu olisi ärtynyt pyöräilemisestä, kunnes 5 päivän jälkeen havaitsin pahkuran siinä pakaravaon yläpäässä. Noh 6 kivuliaan päivän jälkeen, lähdin sitten lääkäriin. Lääkäri tarkasti asian ja ei puhkaissut sitä eikä varsinaisesti kertonut että mikä pahkura on vaan antoi antibioottikuurin (Kefexin) nyt on ollu oikein tuskainen olo ja panacodilla ja ibumaxilla olen saanut kipua laantumaan, paise kumminkin on kasvanut ja aloin tässä miettimään että pitääkö minun soittaa lääkäriin että puhkovat sen? Vai pieneneekö se antibiioottien myötä? (en itse pidä puhkomis ajatuksesta) Kovat tuskat on ja kiva tietää ja lukea että muutkin ovat kärsineet tästä vaivasta.

9. Nainen24v Vierailija

Itselläni häntäluu kipeytyi viime viikolla, huomasin samana iltana patin perävaon yläosassa. Seuraavana aamuna menin työterveyslääkärille, lääkäri kertoi että kyseessä olisi synnynäinen kystä eli ns ''kaksonen''. Sain antibiootiksi myös kefexinin. No kivut sen kun vaan kasvoivat päivä päivältä ja patti kasvoi ja muuttui punertavaksi. Eilen en sitten enää kestänyt kipua, kun se oli mennyt niin pahaksi, etten pystynyt edes seisomaan. Menin päivystykseen, ottivat labrat ja tulehdusarvot ja leukkarit pilvissä. Lääkäri kun näki kyseisen patin, laittoi samantien toimenpide-huoneeseen ja kertoi, että kyseessä on pakaravaon paise ja kyseinen tauti ei tule parantumaan edellisen lääkärin määräämillä antibiooteilla. Ainut vaihtoehto on patin avaaminen ja niin se avattiin ja mätää tuli ulos reilu kananmunan verran. Jättivät leikkaushaavan auki, jotta paranee paremmin. Nyt käyn ottamassa päivittäin Tk:ssa antibiootit suoraan lihakseen ja vaihtamassa leikkauskohdan siteet.

Olis Norppa kiva tietää miten sinulle kävi tämän vaivan suhteen?

10. nainen -93 Vierailija

Minulla ollut samaa vaivaa jo muutaman vuoden. en ensin tiennyt mistä vaiva johtuu vaan kärsin kotona. Kolme kertaa patti avattiin ja tyhjennettiin sekä jätettiin auki. Nyt vaiva pysyi hallinnassa, mutta vatsalihaksia oli turha kuvitella tekevänsä. Pääsinkin leikkaukseen ja se sujui hyvin selkäydinpuudutuksella. suosittelen että vaadit leikkausta, koska vaan sillä vaivasta voi päästä lopullisesti eroon! :)

11. Tiija Vierailija

Heip! Multa leikattiin maanantaina tuolta takapuolesta märkäpaise ja jätettiin haava auki että ontelo paranee sisältä ulospäin. Nyt olen niin huolissani että vaiva uusiutuu kun sairaalassa sanoivat että tämä on sellainen mikä lähes aina tulee uudestaan, jopa useita kertoja. Kirjoitit että vain leikkauksella tästä voi päästä eroon lopullisesti, onko asia tosiaan näin? Onko sinulle lääkäri näin sanonut?

12. Neiti Vierailija

Minulta leikattiin vuosi sitten pakaravaon paise spinaalipuudutuksessa. Haava jätettiin auki, jotta paranisi pohjalta käsin. Tämän vuoden maaliskuussa oireet uusivat --> kefexin-kuuri ja oireet hävisi. Nyt taas tänään kävin lääkärillä kun samaan kohtaan noussut patti ja kipiä ku piru. Taas antibioottia naamaan. Jos ei auta niin uudestaan leikkaukseen tyhjentämään alue... pahimmillaanhan siis poistavat kudosta isommalta alueelta jotta saavat "onkalot" pois..

13. Tänään leikattu Vierailija

Hei!

Itseltäni leikattiin tuo paise tänään. Olen lukenut niin paljon kauhua aiheesta, että pelkäsin niin paljon, että leikkaussalissa pääsi itku. Juuri tämän takia tulin nyt tänne kertomaan, että se leikkaus on todella pieni juttu! Ei mitään verrattuna kipuun minkä itse paise aiheuttaa. Koko toimenpiteen kamalin hetki oli kanyylin laitto. Pelkään siis todella paljon lääkäreitä ja operaatioita.
    Leikkaus tehtiin nukutuksessa, haava jätettiin auki (sitä ei edes huomaa, koska pyllyvako puristaa sen kiinni). Koko päivänä en ole vielä kertaakaan tuntenut kipua. Pelkäsin ihan turhaan. Ainut asia mikä huolettaa on se että tämä ei uusiutuisi. Lääkärin mukaan haavan pitäisi parantua 5-14 päivässä. Joten unohtakaa ne kauhukertomukset ja menkää leikatkaa se paise nopsaa pois. Se oikeasti vain pahenee ja onkalot menevät vain syvemmälle, mitä enemmän odotatte! Ja sitten kun onkalot ylettyvät suoleen tai häntäluuhun asti, niin toki homma on ihan eri. Itse hakeuduin heti lääkäriin kun tämä sinus ilmestyi ja parin tulehduksen jälkeen vinguin itseni leikkaukseen. Ehkä pikaisen toimintani takia, ei nyt ole mitään ongelmia. Tsemppiä kaikille ja kipinkapin leikkaamaan ne sinukset pois pyllystä!

14. Wheatie Vierailija

Kannan oman korteni kekoon niille jotka asian kanssa painivat. Vaatikaa oikeasti pääsyä sinne leikkaukeen mahd pian. Itse taistelin asian kanssa 3 vuotta. Leikattiin 4 kertaa. Loppujenlopuksi reikä tuola vaossa oli niin iso että kun peilistä katso, meinas taju lähteä. Mutta en halua silti pelotella, viimeisellä kerralla haava jätettiin auki, annettiin sorbact nauhan kanssa parantua n.3kk. Jonka jälkeen elämä ollut ihan normaalia. Ei oo haitannu ollenkaan enään. Menkää hyvät ihmiset vain heti lääkärille jos joku vaivaa, sitä varten ne on :)

15. Ensikertalainen Vierailija

Moi! Mulla alkoi ensimmäistä kertaa kipu pari viikkoa sitten, viikko sitten kävin ekaa kertaa lääkärillä. Sain penisilliiniä ja viikon kuuri ei auttanut. Tänään kävin uudestaan, sama kuuri plus lisäksi jotain muuta. Tällä kertaa lääkäri puhui siitä tyhjennysoperaatiosta, mikä tehtäisiim nukutuksessa. Sanoi että se olisi näiden tablettien jälkeen seuraava vaihtoehto.
    Kuinka kauan toipuminen siitä tyhjennysleikkauksesta normaalisti kestää? Oon ulkomailla tällä hetkellä ja näillä näkymim vielä kuukauden
    verran ja kolmen viikon päässä olisi edessä telttailua parin yön verran...

Kuinka kauan toipuminen tästä paiseen tyhjennyksestä kestää? Ja onko mun mahdollista odotella kuukauden verran että olen takaisin Suomessa ja kotona vai koituuko siitä paljon ongelmia jos tyhjennysoperaatiota jää odottelemaan?

16. Paise23v Vierailija

Moi,

Haluan itsekin jakaa oman kokemukseni tästä asiasta, jos joku vaikka joskus näitä vielä sattuisi lukemaan :)

Minulle tuli paineen tunne häntäluun kohdille ja epäilin että se olisi käynyt johonkin yms, kävin lääkärissä 2 krt viikon sisään sen "häntäluukivun" takia, mikä sitten seuraavalla viikolla osottautui SP.. Mutta lääkäri ei avannut sitä paisetta vaan määräsi ab-kuurin (kefexin), sanoi että jos ei vkloppuun mennessä ole parantunut niin tule sitten uudestaan. Vkloppu koitti ja kivut rupes oleen jo sitä luokkaa etten pystyny edes seistä/maata/istua.. Ei muutaku ensiapuun itkien, siellä päivystävä lääkäri kauhisteli että miten kukaan ei ollut tehnyt paiseelle aikaisemmin jo mitään, kun se kerta oli jo aiemmin havaittu. Kipu oli sietämätön eikä päivystävä voinut asialle tehdä mitään sillä hetkellä, ei muutakuin osastolle ja kunnon lääkkeet kehiin. Kuumetta oli enpoon mennessä jo 38,9. Osastolla yön aikana paise oli kuitenkin hieman märkinyt itsestään, mutta ei paljoa. Seuraavana iltana vasta pääsin leikattavaks (leikattiin nukutuksessa) kun en voinut peppuani laskea leikkauspöydälle kun oli niin kipeä. N 30cm syvälle oli kerennyt mätä mennä, eli aikamoinen onkalo on meikäläisenki persuksis ollu. 3 vko sairaslomaa ja vasta helmikuun lopulla oli kunnolla parantunut.

Ja ensimmäiset oireet olivat siis tästä joulukuun alussa.. :( Tämänkin vaivan opein pohjanmaankautta..

Nyt tuntuu taas uudestaan pientä painetta juuri samassa kohdassa, enkä kyllä jää odottelemaan enää tämän vaivan kanssa! (y)

17. Paise23v Vierailija

Lisätäkseni vielä tuohon aikaisempaan, olin osastolla 3 päivää, johtuen niin pahaksi edenneestä paiseesta.. :(

18. lammas87 Vierailija

Löysin tänne kun törmäsin youtubessa johonkin hurjaan videoon ja kiinnosti tietää lisää. Avovaimolla oli joku tollanen paise siellä hännän paikalla. Meni aika pian terkkariin valittamaan jossa se muistaakseni oli puhkaistu ja tyhjennetty. Toisella kerralla sitten sai lähetteen ja Helsingissä kirurgisessa sairaalassa olivat aikamoisen onkalon kaivaneet sinne.
    Tikkejä laitettiin jonkin verran, mutta jätettiin osittain auki, että nesteet valuu pois ja näytti jo että paranee hyvin. Myöhemmin tikit oli poistettu ja haava ummessa, mutta oli ilmeisesti juuri joku onkalo jäänyt jolloin turposi ja kipeytyi.
    Terkkarissa sitten oli joku vanhempi herra ollut vuorossa ja tehnyt joskus vaativampiakin hommia niin osasi poppakonstit. Avasi haavan ja tyhjensi. Jätti haavan auki ja anto mukaan jotain vihreää verkon tapaista joita sitten sain joka ilta työntää pumpulipuikolla haavaan niin paljon kuin vain menee. Näin varmistui hidas paraneminen eikä jää mitään onkaloita ja mössöjä sisään. Pari kolme viikkoa siinä meni kunnes totesin ettei haavassa saa enää pysymään mitään sisällä. Tästä on nyt useampi vuosi ja vaiva on pysynyt poissa. Välillä arven kohdalle pistää tms, mutta luulen sen olevan normaalia. Minullakin on kädessä vanha arpi syvästä viiltohaavastia ja se tulee araksi jos siihen kohdistuu rasitusta.

19. Kokemus26 Vierailija

Hei,

Mulla oli hirveä patti ja se puhkaistiin puudutuksessa terveyskeskuksessa viime viikon lauantaina. Se puudutusneula vähän nipisti, mutta ei paljoa ja se paiseen aukaisu ei sattunut ollenkaan, mutta se sattui vähän, kun sitä paisetta puristettiin, että se erite tulee pois sieltä ja tuon jälkeen olen käynyt terveyskeskuksessa sairaanhoitajan luona puhdistuttamassa haavaa ja taas huomenna pitää mennä ja varmaan vielä sen jälkeenkin.

Olen antibioottikuurilla (21 päivä viimeinen antibiootti)

Lääkäri sanoi että oli jo aikakin tulla. Menin vasta viikon päästä sinne patin ilmestymisestä, kun luukin että se lähtee itsestään pois.

Eli kannattaa mennä heti lääkärille ja se bakteeri voi lähteä verenkiertoon (Näin joku sanoi)

Eli ei kannata aikailla näiden kanssa!

20. Kokemus26 Vierailija

*luulin
    (Kirjoitusvirheen korjaus)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä