Hae Anna.fi-sivustolta

(Sisä)ikkunapokien

Viestiketju osiossa 'Rakentaminen ja remontointi' , käynnistäjänä maalaaminen?, 14.02.2006.

1. maalaaminen? Vierailija

Onko kukaan maalannut (sisältä) puisen ikkunan reunoja valkoiseksi? Voiko niin edes tehdä? Pitääkö ikkunat irrottaa kokonaan irti saranoistaan vai voiko vain sörkkiä pensselin kanssa välikköjä ja koloja ikkunan ollessa kiinni?

Tiedän että työjärjestys on hionta, pölyt pois, pohjamaali ja päämaali - mutta tuleeko jäljestä suttuinen joten onko parempi jättää sittenkin ikkunat puunruskeiksi. Onko kukaan maalannut koskaan ikkuinoitaan? Mikä oli tulos?

Asunto on uusi, joten ikkunaremppaakin saa odotella parikymmentä vuotta. ..

Minua vaan nyppii nuo rumat vaaleat puunväriset ikkunat jotka eivät sovi lainkaan sisustukseen.

Apua?

2. Remontti-Reiska Vierailija

Vasta pari viikko asitten Joka kodin asuntomarkkinoiden Remontti-Reiska maalasi osakehuoneiston sisäpokia.
    Etsipä mtv3:n sivustoilta.
    Selkeät työohjeet antoi siinä Reiska.

3. sippe Vierailija

Mä oon maalannu valkoiseksi sisemmän ikkunan karmit kokonaan ja ulommasta ikkunasta sisälle näkyvän puolen :) Sekä tietysti ikkunan välit. Ihan siistit tuli, ens kesänä olis tarkoitus maalata koko talo, ajattelin vetäistä silloin ne uloimman ikkunan ulkopuolet vielä valkoisella. Itse asun ok-talossa, sain käsityksen että asut kerros/rivitalossa, en tiedä onko taloyhtiöllä jotain nokankoputtamista maalaamiseen? Tosin jos maalaat vain sisäpuolen, eihän sitä kukaan ulos näe. Huomioi nyt kuitenkin se että sisälle näkyy tosiaan myös ne väliköt ja uloimman ikkunan sisäpuoli sitten ruskeana.

Jos otat ikkunan irti ja maalaat sen vaakatasossa, ei tule valumia ja on kyllä muutenkin helpompaa. Maalarinteipillä on hyvä vetää ikkunan reuna, ettet kamalasti maalaa itse ikkunaa, vaan sitä karmia! Jos maalaat ikkunan paikallaan, katso ettet maalaa sitä kiinni, maali jämähtää kuivuessaan aika tiukkaan. Anna maalin kuivua kunnolla ennen kuin laitat ikkunan kiinni.

Mulla peitti maalarin valkolakka kahteen kertaan sudittuna kammottavat tummanruskeat karmit. Pohjalle taisin käyttää Jehu nimistä pohjamaalia jos en ihan väärin muista. Kauhee duuni siinä on, mut jos malttaa tehdä kunnolla tulee kyllä siistit.

4. team Vierailija

Minä olen myös maalannut karmit sisältä ja ulkoa, välistä on vielä jäänyt maalaamatta. Tein sen ikkunoiden ollessa paikallaan. Meillä karmit oli alunperin todella tummaa puuta
    ja vedin maalarin valkolakaa muistaakseni 5-6 kertaa ennenkuin peittyi. Itse inhoan maalarin teipin levitystä, joten sudin reilulla kädellä. Rautakaupasta ostin lasiskrapan, jolla sai helposti yli menneet maalit rapattua pois. Ei tietty lasi hirveästi tykkää tuosta terästä, mutta kun aina tahtoo silti valua vaikka kuinka teippailis...Kummasti valkeat karmit suurentavat huonetta!!

5. Alk.p. Vierailija

Kiitos oikein paljon vastauksista!

Kesti hetken aikaa, ennen kuin löysin maikkarin sivuilta sen ikkunanmaalauksen esittelyn. On kyllä kiva huomata, että ikkunoita voi todellakin halutessaan maalata! Ja jos sen homman osaa, siistiä jälkeä syntyy.

Kotini on siis kerrostaloasunto, ja uudistuotantoa - mutta jostain syystä ikkunat on jätetty puisiksi (=värinä ruma pyökki).

Otin kyllä huomioon, että myös ulommaisen ikkunan siäpuoli ja väli olisi hyvä maalata, mutta ajattelin sen olevan liian hankalaa. Minulla on vielä sellainen ongelma, että asunnon jokaisessa pikkuikkunassakin on sälekaihtimetkin siellä välissä. Eli se varmasti hankaloittaa asiaa myös.

Luulen, että yritän suosiolla maalata nuo ikkunat ilman sijoiltaan irroittamista. Ainakin nyt tyydyn vain sisälle parhaiten näkyvien karmien ja ikkunalistan maalaamiseen. Kesällä (ehkä) aion ottaa kaikki ikkunat alas ja maalata ne myös. Tuohonhan tarvitaan plussa-asteita ulkona, jotta maali ei jäätyisi.

Kiitos vielä kaikille vastauksista!

6. nipottaja Vierailija

Ikkunoiden kunnossapitovastuu rajoittuu yleensä osakkaaan ja taloyhtiön välillä siten, että taloyhtiä on vastuussa siitä, mikä on uloimman ikkunalasin ulkopuolella ja osakas siitä, mitä on sen sisäpuolella. Yleensä on niin, että osakas saa halutessaan maalata kuultokäsitellyt ikkunanansa (siis sisälle nälyvän osuuden) ihan minkä väriseksi haluaa. Ja moni on maalannutkin, joissain taloissa ikkunoiden puuosat on olleet vihreitä, punaisia, oransseja tai inhaa tummaa ruskeaa, ja nämä värit eivät helposti sovi kenekään sisustukseen.
    Remontti-Reiskan maalausoheet olivat ihan hyvät.
    Sen verran vielä tuosta termistöstä, että tuskin kukaan on ottanut maalausta varten ikkunan pois paikoiltaan, vain puitteet eli ""pokat"". Karmit ovat jääneet tiukasti paikoilleen. Alkuperäinen siis ryhtyy nyt maalaamaan sisäpuitteen sisäpuolta ja karmin sisälle näkyvää osaa. Karmilistat ehkä kannattaa irroittaa varovasti ja maalata irrallisena. Muista varoa tiivisteitä.

7. vierailija Vierailija

Satutko tarvitsemaan ikkunapokien maalausta? Tavoitat useita maalareita https://kodinplaza.fi/ kautta yhdellä tarjouspyynnöllä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri