Hae Anna.fi-sivustolta

Sisäilma ja kutina

Viestiketju osiossa 'Rakentaminen ja remontointi' , käynnistäjänä vierailija, 02.10.2020.

1. vierailija Vierailija

Hei, olen eläkkeellä oleva yksin asuva nainen. Vuonaa 2019 ostin 45 neliön asunnon uudehkosta (v.2013 valmistunut) kerrostalossa, joka sijaitsee mäen päällä. Asun 1. asuinkerroksessa. 1. kerroksessa tässä rapussa on pesutupa, varastot ja pyöräkellari. Ostin asunnon perikunnalta. Asunto oli ostettu vanhalle leskimiehelle eläkeasunnoksi. Hän oli asunut vain vähän aikaa ennen joutumistaan palvelutaloon, jossa hän asui kuolemaansa asti, eli asunto oli ollut tyhjillään. Se näytti hyvin siistiltä ja hyväkuntoiselta. Tuntui tarpeettomalta suorittaa asunnossa kuntotarkastus. Isännöitsijätodistuksen mukaan kaikki näytti olevan hyvin. Ostin siis asunnon ja muutin heti. Nyt olen asunut tässä n. 1,5 vuotta. Huoneistossa on makuuhuoneessa ilmalämpöpumppu, jota käytän päivittäin. Lämpötilan olen säätänyt 17 asteeseen. Pidän viileästä. Ongelmia on kuitenkin ilmennyt. Minua kutittaa täällä melkein koko ajan. Kun tulen kotiin jostain muualta, ihoni ja päänahkani alkavat heti kutista. Ihottumaa on taipeissa. Joudun raapimaan ihoani jatkuvasti. Olen ollut yhteydessä isännöitsijään, joka vähättelee ongelmaa. Huoltomies tuli käymään, murahteli jotain ja tarkasti ilmanvaihtoa. Kaikki on kuulema kunnossa. Mutta ei tunnu siltä. Tässä on Vallox-ilmastointijärjestelmä, joka on yhteydessä X-Line-liesituulettimeen. Puhaltimia on makuuhuoneessa ja avokeittiö-olohuoneessa. Puhallus on kova, mutta sitä ei voi säätää. Isännöitsijä sanoi, että sitä voi säätää liesituulettimesta, mutta se ei auta. Olisin iloinen, jos joku osaisi sanoa edes jotain, mistä kutina voi johtua. Kaikki näyttää olevan ehjää, siistiä ja kunnossa, eli ei hometta. Kiitos paljon vastauksista. Yöt nukun hyvin, kun ensin viilennän huoneen ilmalämpöpumpulla.

2. vierailija Vierailija

Ilmalämpöpumpun siivous. Liian kuiva huoneilma. Mitä syöt kun tulet kotiin esim leipää? Voisiko iho-oireet johtua vaikka keliakiasta? Käytkö suihkussa kun tulet kotiin? Vesi kuivattaa yhdessä liian vahvojen pesuaineiden kanssa ihoa varsinkin kun lämmityskausi alkaa.

3. vierailija Vierailija

Kiitos vastauksesta. Keliakiaa ei ole (testattu äskettäin) Eräs tuttuni, joka on sähköasentaja, avasi kesällä ilmalämpöpumpun ja totesi sen ehjäksi. Pölyt olin jo pyyhkinyt siitä. Kyllähän minulla on kuiva iho, kun on pakko joka ilta käydä suihkussa tuon kutinan takia. Tukkakin on pestävä joka ilta. Kuivaan kylpyhuoneen aina suihkun jälkeen ja siinä on lattialämmitys. Arvelen vaivojen johtuvan huoneiston sijainnista 1.kerroksessaja koneellisesta ilmastoinnista. Minusta se on liian tehokasta, mutta en voi itse vaikuttaa siihen. Ilman ilmalämpöpumppua en pärjäisi tässä. Täytynee seurata vielä puoli vuotta. Jos ei tilanne siihen mennessä selviä, myyn asunnon edelleen, kun 2 vuoden asumisaika on tullut täyteen. Ostan uuden asunnon vanhasta talosta.

4. vierailija Vierailija

Talon rakenteissa voi olla kosteutta ja hometta. Se, että kutina ja ihottuma ilmestyvät ja vaivaavat vain kotona, kielii siitä että ongelma on asunnossa. Kannattaa selvittää syy ennenkuin alat myymään asuntoa, Kun asut 1. kerroksessa, ongelma voi olla alapuolellasi olevissa rakenteissa? Onko kaikki paikat testattu esim. kosteusmittarilla, homekoiralla tai muulla tavoin? Onko naapureilla vastaavia ongelmia?

5. vesivuoto ja home Vierailija

Tiedän tapauksen, kun omistusasunnossa asuva nainen sai fyysisiä oireita, kuten nivelkipuja, ihoärsytystä, huonovointisuutta, väsymystä ja erilaisia vaivoja; hän epäili hometta ja kosteusvaurioita talossa. Kunnes lattiassa oli selkeästi märkä alue. Aluksi ei kukaan uskonut mitään sellaista, mutta lopulta oli kosteutta jo seinissä ja keittiön kalusteissa.
    Lopputulos: kellarikerroksessa joku vanha putki liitos rikkoontunut ja vettä valunut rakenteisiin , ties kuinka kauan. Tuli vuoden kestävä ja kallis remontti.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri