Sisältää valitusta... voi vitsi meidän tk-lääkäriä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

muumuu

Aktiivinen jäsen
14.03.2007
3 349
0
36
Meillä on omalääkäri sellainen tosi nuori lääkärin planttu. Kävin 1v: kanssa korvia tarkistuttamassa kun oli ollut räkätauti 6vkk ja nous kuume. No korvissa ei mitään ja hänelle lastenlääkärin määräämästä Ventiline piipustaki tokas, et noo voihan sitä käyttää jos nyt on ihan pakko.... Totesin sit et no onneks ei ollu korvissa mitään kun sitä ei kotona pysty kattoon. Lääkäri siihe että: niin ja kyllä siinä pitää olla amattitaitoa, johon minä että korvalammppuki on varmaan oltava kun sitä ei kai joka kodissa oo... Eikä tää millään huumorilla vaan ihan vakavissaa totes :/

No kohtaus 2 tänään 1v:llä ollu 9vvk se sama röhä ja taas lääkäriin kun pitää piippua antaa kertaa monta yälläki pariin otteeseen. Lääkärimme armas totesi, että anna hunajaa kun se on uusimpien tutkimusten mukaan hyväksi lasten yskään |O |O

Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
mikset vie lasta LÄÄKÄRIIN? noi puoskarit on ihan eri kastia

Muutettiin toiselta paikkakunnalta tänne, edellisella oli ihan hyvä tk-lääkärit+lähete lastenpolille herkästi. No mulla oli viimeeks oikee epikriisi siltä sairaalan lastenlääkäriltä jossa luki tosta pitkittyneestä yskätaipukusesta ja et astmaa epäillään ja et herkästi uusi lähete lasten lääkärille ni tää siihen että niin no seuraillaan :/

Ttekis kyllä mieli tilata yksityiselle aika jos tää tällasta täällä on :/

Hunaja hillitsee lapsen yskää
3.12.Uutispalvelu Duodecim/YLE Terveys

Lusikallinen hunajaa ennen nukkumaan menoa lievittää lapsen yskää ja helpottaa unta. Hunaja näyttäisi olevan vähintään yhtä tehokas kuin jotkin yskänlääkkeet.

Havainnon tehneet tutkijat pitävät hunajaa varteenotettavana vaihtoehtona lasten yskän hoidossa etenkin, kun monien yskänlääkkeiden teho on kyseenalainen ja niihin liittyy usein myös haittavaikutuksia.

Tutkimukseen osallistui 105 ylähengitystieinfektiota potevaa 2-18-vuotiasta, jotka saivat ennen nukkumaan menoa hunajaa, hunajanmakuista dekstrometorfaani-yskänlääkettä tai ei mitään.

Vanhemmat arvioivat hunajan parhaimmaksi yskän lievittäjäksi ja kokivat sen myös parantaneen heidän ja lastensa unta enemmän kuin yskänlääkettä saaneiden tai verrokkiryhmään satunnaistettujen lasten vanhemmat.

Yskänlääke ei vertailussa eronnut lääkkeittä olleiden verrokkiryhmästä, mutta oli yhtä hyvä hunajaan verrattaessa.

Hunaja saattaa lievittää yskää antioksidatiivisten ominaisuuksiensa ansiosta. On myös esitetty, että makeat aineet lievittäisivät kuivaa yskää lisäämällä liman eritystä ja edistäisivät myös liman poistumista.

Tulokset julkaistiin Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine -lehdessä.

http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=ajassa_tutkittua&jutunid=9018

Alkuperäinen kirjoittaja Mikku-Pirtsu:

Muutettiin toiselta paikkakunnalta tänne, edellisella oli ihan hyvä tk-lääkärit+lähete lastenpolille herkästi. No mulla oli viimeeks oikee epikriisi siltä sairaalan lastenlääkäriltä jossa luki tosta pitkittyneestä yskätaipukusesta ja et astmaa epäillään ja et herkästi uusi lähete lasten lääkärille ni tää siihen että niin no seuraillaan :/

no soita ylilääkärille ja kysy mahdollisuutta vaihtaa lääkäriä. näin minäkin tein ja olisin saanut vaihtaa lääkäriä, mut meijän oma lääkäri palasikin sitte muutaman kk päästä takas töihin. omaa lääkäriä tuurasi kanssa aikamoinen tapaus :whistle:

ei kannata lapsen kustannuksella leikkiä,,vie heti se vaikka naapuri kaupunkiin lastenlääkärille.
itse uskoin aikoinani tkn lekuria viikon verran kun tytön kanssa siellä ravattiin joka päivä ja monta kertaa samaisesta vaivasta,kunnes tuli se hetki että likka meinas tukehtua mun syliin...menin suoraan sairaalaan ja sieltä kun kotiuduttiin niin sai se lääkäri tuta vihaisen ja säikahtäneen äidin raivon...tällähetkellä kun tulee vastaan missä vaan niin moikkaa nöyrästi...

Joo kyllä minäki oon ton hunajajutun lukenu, mutta kun en käytä hänellä muutenkaan yskänlääkettä vaan tota avaavaa piippua ja yskä on todellaki jatkunu 9vkk alko helmikuussa.

no mutta eikö tuota silti kannattaisi kokeilla sitä hunajaa. ei siitä ainakaan mitään haittaa ole. Ihan ymmärrettävää että lääkäri ehdottaa vaihtoehtoista hoitoa kun ei entinen kerran tehoa. Lapsilla kun voi olla noita pitkään kestäviäkin röhiä ilman mitään suurempaa syytä.

Kun ei kehtais milleen ylilääkärille alkaa soittelemaan. Pitäisköhän kokeilla suoraan sinne lastenpolille, mitähän ne tuumais siellä?

kerrot tilanteen ja sinne pyytävät koska on jo astmalääkkeet kehissä...
hemmetti noita hunaja hoitoja voi kokeilla seuraavaan yskään joka tulee..ja jos epäilläännastmaa ei siihen hunajat auta vaan kortisoni lääkitys se hunaja ei sitä tulehdusta poista se on vissi ja varma

Alkuperäinen kirjoittaja siiri:
no mutta eikö tuota silti kannattaisi kokeilla sitä hunajaa. ei siitä ainakaan mitään haittaa ole. Ihan ymmärrettävää että lääkäri ehdottaa vaihtoehtoista hoitoa kun ei entinen kerran tehoa. Lapsilla kun voi olla noita pitkään kestäviäkin röhiä ilman mitään suurempaa syytä.

Niinkuin edellä jo totesin en käytä hänellä muutakaan yskänlääkettä vaan avaavaa Ventolin epiippua joka lopettaa röhimisen ja vinkumisen vaikutusajaksi +-4 tuntia jonka jälkeen alkaa yskä uudestaa. Jos käyttäisin yskänlääkettä toki sitä hunajaa voisi kokeilla sen tilalla.

Mä en ymmärtänyt yhtään mistä Pikku-Mirzu oli tuohtunut. SIis lääkäri oli todennut, että lampulla korvia katsottaessa tarvitaan ammattitaitoa ja että yskään nykytutkimusten mukaan tehoaa hunaja yhtä hyvin kuin yskänlääke.

Siis miksi tuosta vetää herneitä? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Mä en ymmärtänyt yhtään mistä Pikku-Mirzu oli tuohtunut. SIis lääkäri oli todennut, että lampulla korvia katsottaessa tarvitaan ammattitaitoa ja että yskään nykytutkimusten mukaan tehoaa hunaja yhtä hyvin kuin yskänlääke.

Siis miksi tuosta vetää herneitä? :o

Mie vähän samaa ihmettelin,mutten mitään viitti ilmaista kun olen tänään ollut vähän "pihalla"muutenki:)

Yhteistyössä