Sisarukset samaan vai eri hoitopaikkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minni"

Vieras
Lapset ovat n. 1,5v ja 3,5v ja hoitopaikan hakeminen on kohta edessä. Pienemmän haluaisin ehdottomasti perhepäivähoitajalle, mutta on kuulemma tosi hankala saada kaksi lasta samaan paikkaan. Viedäkö sitten pienempi perhepäivähoitajalle ja isompi päiväkotiin? Jotkut sanovat, että voi olla parempikin, että ovat eri paikoissa - ei jatku aamun tappelut hoidossa ja hoitopaikan tappelut kotona, vaan ovat iloisia sitten kun kohtaavat toisensa hoitopäivän jälkeen. Toisaalta ajattelen, että pienelle olisi turvaa, kun isosisko olisi samassa paikassa.

Kokemuksia?

Pienemmälle on TOSI iso turva siitä isommasta sisaruksesta. Meillä aloitettiin päivähoito (päiväkodissa) kuukausi sitten ja 2v3kk-vuotias kuopus leikkii ulkona lähes täysin 5-vuotiaan isosiskon ja hänen kavereiden kanssa. On oikein tyttöjen maskotti :-)

Toisaalta en itse ainakaan edes viitsisi kuskata ja hakea lapsia kahteen eri paikkaan.
Tuon ikäiset yrittäisin saada 1-2 vuodeksi perhepäivähoitajalle. Ja viimeistään sitten kun isompi menee eskariin, niin molemmat päiväkotiin.

Meillä on saman ikäiset lapset kuin aloittajalla ja ovat molemmat perhepäivähoitajalle. 1,5v on ryhmän nuorin ja muut ovat sitten 3-5 v joten isosisarukselle on seuraa ja leikkikaveria. Tykkäävät ihan älyttömästi olla hoidossa ja epäilenpä että eivät eri paikassa haluaisi olla. Isosisko kuulemma on hoidossa oikein esimerkillinen sisko joten ne koti kinastelut ei ole hoitopaikkaan asti menneet.
Eli minulla ei ainakaan noiden omien kohdalla olisi sydäntä erottaa noita kahta, ovat tosi kiintyneitä toisiinsa ja saavat puolin ja toisin tukea ja turvaa.

Meillä on saman ikäiset lapset kuin aloittajalla ja ovat molemmat perhepäivähoitajalle. 1,5v on ryhmän nuorin ja muut ovat sitten 3-5 v joten isosisarukselle on seuraa ja leikkikaveria. Tykkäävät ihan älyttömästi olla hoidossa ja epäilenpä että eivät eri paikassa haluaisi olla. Isosisko kuulemma on hoidossa oikein esimerkillinen sisko joten ne koti kinastelut ei ole hoitopaikkaan asti menneet.
Eli minulla ei ainakaan noiden omien kohdalla olisi sydäntä erottaa noita kahta, ovat tosi kiintyneitä toisiinsa ja saavat puolin ja toisin tukea ja turvaa.

Ja täällä meillä päin on kuulemma joku sääntö, että sisaruksia ei edes saa erottaa eri hoitopaikkoihin vaan on saatava olla halutessa samassa paikassa. Tai näin ainakin päivähoidon johtaja sanoi minulle

En kyllä lähtis kuskailemaan kahteen eri paikkaan (jotka kuitenkin olisivat hyvän lykyn vielä kaukana toisistaan), se hoitoaikakin sen takia pitenisi! Puhumattakaan sitten siitä, miten pienelle todellakin olisi helpompaa, kun olisi edes joku tuttu (eli se sisarus) uudessa ympäristössä.

no kauhee homma sulle kuskata moneen eri paikkaan. kyllähän ne sun lapset joutuu päiväkodissa varmaan automaattisesti eri ryhmiin ikänsää puolesta, mutta leikkivät sitten ulkona keskenään jos ulkoilut on yhdessä jne.

[QUOTE="Minni";24625759]Jotkut sanovat, että voi olla parempikin, että ovat eri paikoissa - ei jatku aamun tappelut hoidossa ja hoitopaikan tappelut kotona, vaan ovat iloisia sitten kun kohtaavat toisensa hoitopäivän jälkeen.[/QUOTE]
Luulenpa ettei näillä "joillakin" ole itsellä ollut koskaan kahta lasta samalla pph:lla.

No, pelkästään omien lasten kokemuksella olen jäävi sanomaan mutta jo tässä ketjussa muiden kokemukset puoltavat omaani eli tuon ikäiset lapset tykkäävät olla yhdessä eivätkä tappele vaikka kotona niin tekisivätkin.

Ei meillä ole koskaan ollut ongelmia siitä, että lapset ovat olleet samassa päiväkodissa. Päinvastoin. Nuorempi haki aluksi turvaa isosiskostaan, mutta tämäkin jäi.

Nyt tämä isosisko on jo tokaluokkalainen ja pienempi eskarissa. Tutut kaverit seuranneet mukana vuodesta toiseen, samoin hoitajat.

Itse veisin molemmat lapset samaan päiväkotiin ja välttäisin toista muutosta siirtyessään pph:lta pvkotiin... Alkaisi sama rumba uudestaan.

Siis ensisijaisesti samalle perhepäivähoitajalle lapset laittaisinkin. Mutta kun se on ilmeisesti aika lailla mahdotonta täällä, kun hoitopaikoista on niin kova pula! Ja päiväkodissa kun kuitenkaan eivät samaan ryhmään pääse, vaan toinen on pienten ja toinen isojen puolella. Ja monessa paikassa pihatkin on erotettu toisistaan ja ulkoiluajatkin eri, joten eivät välttämättä ulkonakaan sitten voisi leikkiä yhdessä. Oispa kyllä aika loistojuttu, jos olisi pakko järjestyä niin, että pääsisivät samalle perhepäivähoitajalle.

Mutta entäs sitten, kun isosisko menee eskariin? Ollaan taas uuden paikan edessä, eikö?

Siinä vaiheessa juniorikin isompi jo?

Mulla molemmat pph:lla ja tykkään. Ovat olleet aina samassa paikassa.
Ensi syksynä isompi menee eskariin ja todennäköisesti junnu jää silti pph:lle, paikat niin lähekkäin et esikoinen menee päiväkodin eskariin ja kuskaa juniroin pphlle.

Siihen on aika monta vuotta aikaa, että isosisko menee eskariin... MUN mielestä noin pienen paikka on perhepäivähoitajalla, eikä vielä päiväkodissa. Muutaman vuoden päästä tilanne on taas ihan eri.

Meillä joutuvat eri paikkoihin vaikka en olisi halunnut ja vieläpä kaksi kertaa. Isompi pk:ssa ja pienempi jo toisella pph:lla. Muuten toimii varsin kivasti mutta hakeminen ja vieminen on melko hankalaa, kun hoitopaikat ovat hyvän välimatkan päässä toisistaan. En ole tilanteeseen siksi tyytyväinen. On aika suoritus mennä esim 7 töihin kun pk aukeaa 6.30 ja sitten ajat pph:lle joka ottaisi vastaan vasta 7.00 ja vaikka ottaisi aiemmin niin matkassa koti-pk-pph-työpaikka kestää monin verroin kauemmin. Muuten kumpikin viihtyy hoidossaan, mutta käytännössä on tosi vaikeaa. Sitten harmittaa kun pk:ssa otetaan esim valokuvat mutta pph:lla ei ole ollut mitään puhetta että otettaisiin. Ja sitten on tuplasti vanhempainiltaa ym. Suosittelen samaa hoitopaikkaa. Meidän kunnassa ei valitettavasti onnistu vaikka toivoisikin. Toisen kerran kun kuopuksen paikka vaihtui, toivoin että josko nyt jo päiväkotiin, niin ei ollut mitään mahdollisuutta :( sanoivat vaan että jos ei kelpaa, takaisin jonoon vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24625978:
No eikö se ole edessä joka tapauksessa?

Se on sitä silloin molemmille.

Uudet asiat, uudet lapset, hoitajat, rytmi yms. Aika suuri muutos pienelle eskarilaiselle.

Ja jos haluaa, että isosisko on turvana, niin silloin nuorempi seuraa mukana ja kohtaa samat uudet asiat.

Meillä on 3- ja 5-vuotiaat sisarukset samassa pk:ssa, samassa ryhmässä.
Isompi sairastui tässä juuri ja kysyin pienemmältä että haluaako mennä päiväkotiin kun tykkäävät siellä olla, sanoi ettei pärjää ilman isompaa. :)
Eli ehdottomasti suosittelen, ovat lisäksi alkaneet leikkiä entistä enemmän yhdessä kotonakin.

Mä laittaisin lapset samaan paikkaan hoitoon, oli se sitten pph tai päiväkoti. Kuten joku edellä sanoi, se kuskaaminen monen paikan välillä on aika työlästä. Lisäksi esim. päiväkodissa on kyllä mahdollista, että lapset pääsevät toistensa luo päivän aikana, vaikka eri ryhmissä olisivatkin. Ainakin meidän lasten päiväkodissa se on ollut mahdollista, ja työnkin puolesta olen tähän törmännyt.

Meillä joutuvat eri paikkoihin vaikka en olisi halunnut ja vieläpä kaksi kertaa. Isompi pk:ssa ja pienempi jo toisella pph:lla. Muuten toimii varsin kivasti mutta hakeminen ja vieminen on melko hankalaa, kun hoitopaikat ovat hyvän välimatkan päässä toisistaan. En ole tilanteeseen siksi tyytyväinen. On aika suoritus mennä esim 7 töihin kun pk aukeaa 6.30 ja sitten ajat pph:lle joka ottaisi vastaan vasta 7.00 ja vaikka ottaisi aiemmin niin matkassa koti-pk-pph-työpaikka kestää monin verroin kauemmin. Muuten kumpikin viihtyy hoidossaan, mutta käytännössä on tosi vaikeaa. Sitten harmittaa kun pk:ssa otetaan esim valokuvat mutta pph:lla ei ole ollut mitään puhetta että otettaisiin. Ja sitten on tuplasti vanhempainiltaa ym. Suosittelen samaa hoitopaikkaa. Meidän kunnassa ei valitettavasti onnistu vaikka toivoisikin. Toisen kerran kun kuopuksen paikka vaihtui, toivoin että josko nyt jo päiväkotiin, niin ei ollut mitään mahdollisuutta :( sanoivat vaan että jos ei kelpaa, takaisin jonoon vaan.

Tylyä. Kannattaa kokeilla jos saisit puhuttua asiasta jonkun toisen henkilön kanssa, jos siellä ei yksi ja sama tekisi kaikkia päätöksiä.

[QUOTE="Minni";24625985]Siihen on aika monta vuotta aikaa, että isosisko menee eskariin... MUN mielestä noin pienen paikka on perhepäivähoitajalla, eikä vielä päiväkodissa. Muutaman vuoden päästä tilanne on taas ihan eri.[/QUOTE]

MUN mielestä paras paikka lapselle on se, jossa hän voi turvallisesti kasvaa tutussa ympäristössä tuttujen hoitajien ja lasten kanssa.

Puhumattakaan siitä, että päiväkoti tarjoaa lapsen kasvuun sekä kehitykseen paremmat ammattivalmiudet joka taholta kuin pph.

Mut nämä on vaan mielipiteitä.

Yhteistyössä