siskoni koirien laihuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Tilanne on siis tämä että siskollani on 3 koiraa joista yksi on pentu. Koirat ovat kaikki 20-30 kg painavia.

Hän ostaa koirille kallista eläinkaupan ruokaa joka maksaa 90e / 13kg. Siskon mukaan säkki kestää heillä kuukauden ! Aina kun nään koiria ne kinuavat ruokaa ja voisivat syödä vaikka hevosen.

Mulla on about 55kg painava koira jolle annetaan ruokaa 2krt päivässä yhteensä 1kg eli meillä 15kg säkki kestää noin kuukauden. Koirani on eläinlääkärin mukaan ehkä jopa vähän hoikka.

Pointtina tässä on se että onko siskoni aivan hullu eikä ruokia koiriaan vai onko mun koira erikoinen js sillä on nopea aineenvaihdunta...

siskoni isoin koira on pelastuskoira ja sillä näkyy kyljistä hieman luita. Olenko siis ilkeä jos pyydän eläinsuojeluviranomaista tarkastamaan koirat ?

Kyllä meidän koira syö niin paljon kuin sille antaa, etten kyllä ihan sillekään linjalle lähtisi. Lihoisi aivan muodottomaksi. Huolehtiiko siskosi koiristaan muuten, tarpeeksi ulkoilua, aktiviteettia. Käyvätkö eläinlääkärissä säännöllisesti. Kyllähän siellä otetaan asia esiin, jos koirat ovat liian laihoja.

Jos luut törröttää, on koira aivan liian laiha.
Meillä kanssa koiranruokasäkki maksaa 85e/12kg ja se kestää n. 2vkoa. Meillä kaksi koiraa, enkkubulli 2v ja tanskandoggi 7kk. Ei mielestäni missään nimessä riitä 13kg säkki 3 koiralle kk, varsinkin jos yksi on pentu.
Oletko puhunut asiasta siskollesi?

puhu siskollesi äläkä anna koirien kärsiä! kenties sä voit ne pelastaa. ilmoita eläinsuojeluun jos asiaan ei tule parannusta. kumma jos ei edes siskolleen voi asiasta puhua vaan antaa eläinten kärsiä... toivottavasti sulla on munaa tehdä asialle jotain...

No tietysti puhut ensin sille siskollesi ennenkuin otat minnekään eläinsuojeluun yhteyttä! Kertot rehellisesti huolesi koirista. Jos muutosta ei tapahdu niin sitten yhteys eläinsuojeluun.

Eläinlääkärit tuskin sanovat mitään jos kylkiluut vähän näkyvät, sillä ne tykkäävät monesti ihan liian laihoista koirista, parempi liian laiha kuin hieman pyöreä. Itse omistan rodun, jonka pitää olla tanakka, niin aina kuulee, kun eläinlääkärit moittivat kyseisen rodun yksilöitä lihaviksi, kun ne on just sopivia, sitten kun niillä on selkeä vyötärö, niin sitten ne eläinlääkäreiden mielestä sopivia, kun ne silloin ovat liian laihoja.

Olisi myös kiva tietää minkärotuisista koirista on kyse, että millainen runko niillä pitäisi olla.

Niin ja mun koirista ainakin 2 söisi niin paljon kun vaan eteen kantaisi ja aina niillä on olevinaan nälkä ja kyseiset koirat ovat siellä painonsa ylärajoilla muutenkin.

Olennaista tässä on myös se, että syöttääkö siskosi koirille myös muuta kuin kuivamuonaa, kyllä säkki voi kestää ton kuukaudenkin, jos kuivamuona on vain osa ruokaa.

Mun pennulla ei kestä tuo 15kg rc:tä ihan kuukautta, pentu on rotikka 7kk. Tosin toi kyllä söis varmaan itsensä ähkyyn, jos sille vain antais loputtomiin ruokaa. Koiran ei kuulu olla liian pyöreä, mutta toisaalta ei niiden kylkiluiden kuuluisi näkyvästi törröttääkään.

2 aikuista on seropeja. Pentu isovillakoira.

Raksut on ainoa ruoka.

Kuulkaas, siskoni kanssa ei voi puhua. Hänen elämän tehtävä on pilata ja vaikeuttaa mun elämää... Tarkemmin en kerro.

Eivät käy eläinlääkärissä jos ei ole pakko.

[QUOTE="huolestunut";29495755]2 aikuista on seropeja. Pentu isovillakoira.

Raksut on ainoa ruoka.

Kuulkaas, siskoni kanssa ei voi puhua. Hänen elämän tehtävä on pilata ja vaikeuttaa mun elämää... Tarkemmin en kerro.

Eivät käy eläinlääkärissä jos ei ole pakko.[/QUOTE]

Jos koirien vointi oikeasti huolestuttaa, etkä koe pystyväsi ottamaan aihetta puheeksi siskosi kanssa, kannattaa sitten varmaan siihen eläinsuojeluun ottaa yhteys asian tiimoilta.

Itse en osaa tuota ruoka-asiaa pahemmin kommentoida, koska mulla on aina ollut pieniä koiria, eikä mulla ole mitään hajua isompien koirien ruokavalioista tai siltä minkä kokoisia isompien rotujen tulisi ihanteellisesti olla.

Haha, toi ei kerro mitään että koirat söis vaikka hevosen. Toiset nyt vaan on sellaisia syöppöjä että söisivät kaiken ja oksentaisivat ja lihoisivat. Meillä ainakin kuivamuonan kanssa syötetään muutakin ja välillä pelkästään muuta. Ja koiran ei tarvitse olla mikään pullero, luut voi hyvinkin jonkin verran näkyä kunhan eivät silmiinpistävästi törrötä. Riippuu niin rodustakin. Miksi sä heti olisit ottamassa eläinsuojeluun yhteyttä? Onks sulla siskoas kohtaan jotain hampaankolossa kun et voi asiallisesti keskustella hänen kanssaan vaan ihan kuin kostoksi jostakin haluat ongelmia viranomaisten kautta håänelle??

No aika pieneltähän se ruokamäärä kuulostaa, jos tosiaan ei kuivaruuan lisäksi muuta ole tarjolla. Mulla kesti 15kg:n säkki kahdella aktiivisella 20 kiloisella koiralla kuukauden.

Mutta onhan siinä varmaan eroja roduissa, että miten kuluttavat jne.

Itse en varmaan ekana laittaisi virallista tahoa asialle, vaan laittaisin siskolle vaikka viestin jos puhuminen menee kinasteluksi. Jospa hän ei itse ole huomannut koirien hoikistuneen?

Meidänkin koira on hoikka tyttö kun saa vain raksuja allergioiden takia, mutta kaikki eläinlääkärit ovat aina vain ylistävät sen kylkiluita. Mutta onhan se totta että lihavia koiria näkee enemmän kuin terveitä...

Ei kylkiluiden kuulu näkyä koiralla, ne kuuluu tuntua hieman silittäessä, mutta ei näkyä.

Mun mielestä joku voisi tuon tarkistaa koska ruokamäärä kuulostaa pieneltä + jos koirat näyttävät liian laihoilta.

Soita eläinsuojeluviranomaiselle ja kerro tilanne rehellisesti.

• Tykkää
Reactions: Pinki
1kg nappuloita päivässä 55kg koiralle? Mahtaa olla läski, jollei sitten tee äärimmäisen rankkaa hommaa koko päivän. Normaalimpi määrä (nappuloiden laadusta riippuen) tuonkokoiselle olisi noin puolet vähemmän.

1kg nappuloita päivässä 55kg koiralle? Mahtaa olla läski, jollei sitten tee äärimmäisen rankkaa hommaa koko päivän. Normaalimpi määrä (nappuloiden laadusta riippuen) tuonkokoiselle olisi noin puolet vähemmän.

NO en nyt tiedä... Mun doggini syö litran nappulaa päivässä + raakaruoka lisäksi, painoa on hippasen alle 57kg. Onhan se kyllä vielä kasvavakin, kun ikää vasta 7½kk...
*Täsmennän, litra ~800-900grammaa.*

Viimeksi muokattu:
NO en nyt tiedä... Mun doggini syö litran nappulaa päivässä + raakaruoka lisäksi, painoa on hippasen alle 57kg. Onhan se kyllä vielä kasvavakin, kun ikää vasta 7½kk...

Toki jos ap syöttää koiralleen jotain marketin höttöä niin silloin sitä nappulaa kyllä menee ja paljon. Laadukasta (vähemmän koiralle hyödytöntä viljaa) menee tottakai vähemmän.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Toki jos ap syöttää koiralleen jotain marketin höttöä niin silloin sitä nappulaa kyllä menee ja paljon. Laadukasta (vähemmän koiralle hyödytöntä viljaa) menee tottakai vähemmän.

No eipä se ole ihan noin mustavalkoista se "laadukkuus", kaikille roduille ei sovi "laadukas" nappula jossa on paljon lihaa vaan on parempi syöttää laatua jossa on vähemmän proteiinia.

Ja vähemmän proteiinia tarkoittaa määrällisesti isompaa annosta lähes poikkeuksetta.

No eipä se ole ihan noin mustavalkoista se "laadukkuus", kaikille roduille ei sovi "laadukas" nappula jossa on paljon lihaa vaan on parempi syöttää laatua jossa on vähemmän proteiinia.

Ja vähemmän proteiinia tarkoittaa määrällisesti isompaa annosta lähes poikkeuksetta.

Rasva ja proteiini ovat koiran tärkeimmät energianlähteet rodusta riippumatta. Hiilihydraatteja ei oikeastaan tarvita, vaikka sitä on nappulat täynnä.